Siirry suoraan sisältöön

Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjauksetLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00FE34

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.

Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.

Sisältö

Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?

Esitietovaatimukset

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 23.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kirsi Tanner
  • Minna Heikinheimo
Ryhmät
  • 23ALITAMAA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, maakunta, verkkototeutus

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.

Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.

Sisältö (OJ)

Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodle-tentti opintojakson puolivälissä ja lopussa.

Ryhmätehtävien palautukset pääsäntöisesti lähikertaa edeltävänä maanantaina. Itse- ja vertaisarvioinnin palautus viimeisen palautuksen kanssa samaan aikaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävät (4kpl) arvioidaan asteikolla 1-5 (70%). Vertaisarviointi voi nostaa tai laskea arviota.
Yksilönä suoritettava moodletentti arvioidaan asteikolla: 1-5 (30%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot ja tiimien sparraukset ​
- Tehtävien tekeminen itsenäisesti ja ryhmässä
- Case-pohjainen oppiminen
- Yhteisöllinen oppiminen​
- Kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
- Open book Moodle-tentit
- Itse- ja vertaisarviointi

Oppimateriaalit

Moodlessa oppimateriaalit ja suositeltavaa kirjallisuutta.

Sisällön jaksotus

Tammikuu: Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Helmikuu: Markkinoinnin strategiset linjaukset.
Maaliskuu: Moodle-tentti. Brändi ja graafinen viestintä.
Huhtikuu: Monikanavainen markkinointikampanja ja asiakaspolut.
Toukokuu: Moodle-tentti. Palautekeskustelut ja kurssin päätös.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ota yhteyttä opettajaan ennen kurssin alkua, mikäli tarvitset yksillöllisiä järjestelyjä.

Voit hakea toteutuksen opinnollistamista tai hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella - myös jos aikaisemmat opinnot korvaavat opintojakson osan:

Hyväksilukua osaamisen perusteella korvaavutena haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 9.1.2025 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson opettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot. https://content-webapi.tuni.fi/proxy/public/2023-02/hyvahot_opiskelijan_ohje_fi_kevat_2023.pdf

Näyttö arvioidaan asteikolla 1-5.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät ovat mahdollista toteuttaa yritykselle. Mahdollinen yritysvierailija.

Kansainvälisyys

Englanninkielistä materiaalia.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 19.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Jokinen
  • Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö

Mika Jokinen

Ryhmät
  • 22ALITAV
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.

Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.

Sisältö (OJ)

Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.

Aika ja paikka

18.01.2024 12.00 - 14.30 Virrat
16.02.2024 13.00 - 15.00 Etäopetus
14.03.2024 14.00 - 16.00 Etäopetus
18.04.2024 09.00 - 11.00 Etäopetus
16.05.2024 12.30 - 14.30 Virrat

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodle-tentti 16.5. ja uusinta 30.5.2024
Ryhmätehtävien palautukset aina lähikertaa edeltävänä tiistaina. Vertaisarvioinnin palautus viimeisen palautuksen kanssa samaan aikaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävät (4kpl) arvioidaan asteikolla 1-5 (70%). Vertaisarviointi voi nostaa tai laskea arviota.
Yksilönä suoritettava moodletentti arvioidaan asteikolla: 1-5 (30%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot ja tiimien sparraukset ​
- Tehtävien tekeminen itsenäisesti ja ryhmässä
- Case-pohjainen oppiminen
- Yhteisöllinen oppiminen​
- Kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
- Open book Moodle-tentti

Oppimateriaalit

Moodlessa oppimateriaalit ja suositeltavaa kirjallisuutta.

Sisällön jaksotus

Tammikuu: Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Helmikuu: Markkinoinnin strategiset linjaukset
Maaliskuu: Brändi ja graafinen viestintä
Huhtikuu: Monikanavainen markkinointikampanja ja asiakaspolut
Toukokuu: Moodle-tentti ja palautekeskustelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen opinnollistamista tai hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 9.1.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.

Näyttö arvioidaan asteikolla 1-5.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät ovat mahdollista toteuttaa yritykselle.

Kansainvälisyys

Englanninkielistä materiaalia.

Ilmoittautumisaika

08.06.2023 - 06.08.2023

Ajoitus

29.05.2023 - 13.08.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Jokinen
  • Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö

Mika Jokinen

Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 23AVODIGILIK
    Digitaalinen liiketoiminta, 30 op, kevät 2023

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.

Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.

Sisältö (OJ)

Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.

Aika ja paikka

Verkkototeutus (moodle)
Opintojakso alkaa 29.5. ja päättyy 13.8.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodletentti on auki 26.6.-2.7.2023 välisen ajan.
Moodletentin uusinta on auki 7.-13.8.2023 välisen ajan.

Portfolioraportti on palautettava viimeistään 6.8.2023.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moodle-tentti arvioidaan asteikolla: 1-5 (40%)
Portfolioraportti arvioidaan asteikolla 1-5 (60%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Kirjallisuuteen perehtyminen ja tiedonhankinta
Luentomateriaalit (.pdf ja tallenteet) ja muut annetut oppimateriaalit
Moodletentti (yksilötehtävä)
Portfolioraportti (yksilötehtävä)

Oppimateriaalit

Menesty digimarkkinoinnilla, Komulainen, Minna (2018)
Lue moodletenttiä varten luku 2: Tunnista asiakkaasi verkossa ja muotoile asiakaskokemus
Kirja on saatavilla Andor -kirjastopalvelun kautta. Linkki: https://andor.tuni.fi/discovery/search?vid=358FIN_TAMPO:VU1&lang=fi

Metrokartta brändiin -opas (.pdf löytyy moodlesta)

Opintojaksolla kannustetaan itsenäiseen tiedonhakuun yllä mainittujen lähteiden lisäksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa 5x27h työtä.

Sisällön jaksotus

1. Asiakassuhdemarkkinointi ja asiakasprofilointi
2. Markkinoinnin strategiset linjaukset
3. Brändin rakentaminen ja graafinen viestintä
4. Monikanavaisen markkinointikampanjan rakentaminen ja asiakaspolut

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole valinnaista suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Portfolio tehtävässä voidaan hyödyntää työelämäyhteistyötä.

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 12.01.2023

Ajoitus

19.01.2023 - 25.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Jokinen
  • Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö

Mika Jokinen

Ryhmät
  • 21ALITAM
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.

Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.

Sisältö (OJ)

Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.

Aika ja paikka

19.01.2023 09.00 - 12.00 Lähiopetus: Mänttä-Vilppula
23.02.2023 08.30 - 12.00 Etäopetus: Zoom
23.03.2023 08.30 - 12.00 Etäopetus: Zoom
21.04.2023 08.30 - 12.00 Etäopetus: Zoom
25.05.2023 08.30 - 12.00 Lähiopetus : Mänttä-Vilppula

Etäopetukset Zoomissa:

https://tuni.zoom.us/j/4707234334
Meeting ID: 470 723 4334

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodle-tentti 9.5. ja uusinta 18.5.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Portfolio ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla 1-5 (60%)
Yksilönä suoritettava moodletentti arvioidaan asteikolla: 1-5 (40%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot ja tiimien sparraukset ​
- Tehtävien tekeminen itsenäisesti ja ryhmässä (työpajat)
- Yhteisöllinen oppiminen​
- Kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
- Open book Moodle-tentti

Oppimateriaalit

Itsenäistä tiedonhakua,
Kotler - Keller: Marketing Management. Global edition. Pearson Education Limited 2016. Soveltuvin osin.

Moodlessa oppimateriaalit ja suositeltavaa kirjallisuutta.

Sisällön jaksotus

Tammikuu: Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Helmikuu: Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Maaliskuu: Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?
Huhtikuu: Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen opinnollistamista tai hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 6.1.2023 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Arvioitava näyttö arvioidaan (S).

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osana aitoa yritysprojektia.

Kansainvälisyys

Englanninkielistä materiaalia.

Lisätietoja opiskelijoille

Ryhmätyöskentelyssä on käytössä TEAMS.

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 20.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hanna Saraketo
  • Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö

Hanna Saraketo

Ryhmät
  • 20ALITAI
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.

Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.

Sisältö (OJ)

Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.

Aika ja paikka

14.1. Online
15.2. Online
22.3.
22.4. Ikaalinen
20.5. Hämeenkyrö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei varsinaista tenttiä.

Akateeminen essee, deadline sunnuntaina 13.2.​
Oppimispäiväkirja, deadline sunnuntaina 20.3.​
Styleboard, deadline keskiviikkona 20.4.​
Blogi, deadline ke 18.5.​

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus ja osallistuminen
Tehtävät

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot ja tiimien sparraukset ​
- Tehtävien tekeminen itsenäisesti (akateeminen essee, oppimispäiväkirja, blogi, moodboard, styleboard) ja ryhmässä (työpajat)
- Yhteisöllinen oppiminen​
- Kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta

Oppimateriaalit

Itsenäistä tiedonhakua, Moodlessa suositeltavaa kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 130 tuntia​

Etä- ja lähitapaamisia n. 20 tuntia​
Itsenäistä työskentelyä kotitehtävien muodossa 110 tuntia​
- Akateeminen essee kirjallisuuden perusteella​
- Oppimispäiväkirja podcastien tai webinaarien perusteella​
- Styleboard ja moodboard ​
- Blogi vaikuttajaseminaarista​

Sisällön jaksotus

14.1. Asiakassuhdemarkkinointi ja asiakasprofilointi,
Workshop 1 - Customer canvas ja asiakaspersoonien laatiminen,
markkinointisuunnitelman laatiminen

15.2. Markkinointistrategia ja monikanavainen markkinointikampanja, Workshop 2 - Markkinointisuunnitelma-Canvas

22.3. Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan? Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?

22.4. Vaikuttajamarkkinointiseminaari

20.5. Projektien esittely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osana opintojaksoa vaikuttajamarkkinointiseminaari, yritysvieraita.

Kansainvälisyys

Englanninkielistä materiaalia.