Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FE34-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 23.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kirsi Tanner
- Minna Heikinheimo
Ryhmät
-
23ALITAMAALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, maakunta, verkkototeutus
Tavoitteet (OJ)
Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.
Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.
Sisältö (OJ)
Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodle-tentti opintojakson puolivälissä ja lopussa.
Ryhmätehtävien palautukset pääsäntöisesti lähikertaa edeltävänä maanantaina. Itse- ja vertaisarvioinnin palautus viimeisen palautuksen kanssa samaan aikaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävät (4kpl) arvioidaan asteikolla 1-5 (70%). Vertaisarviointi voi nostaa tai laskea arviota.
Yksilönä suoritettava moodletentti arvioidaan asteikolla: 1-5 (30%)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot ja tiimien sparraukset
- Tehtävien tekeminen itsenäisesti ja ryhmässä
- Case-pohjainen oppiminen
- Yhteisöllinen oppiminen
- Kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
- Open book Moodle-tentit
- Itse- ja vertaisarviointi
Oppimateriaalit
Moodlessa oppimateriaalit ja suositeltavaa kirjallisuutta.
Sisällön jaksotus
Tammikuu: Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Helmikuu: Markkinoinnin strategiset linjaukset.
Maaliskuu: Moodle-tentti. Brändi ja graafinen viestintä.
Huhtikuu: Monikanavainen markkinointikampanja ja asiakaspolut.
Toukokuu: Moodle-tentti. Palautekeskustelut ja kurssin päätös.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ota yhteyttä opettajaan ennen kurssin alkua, mikäli tarvitset yksillöllisiä järjestelyjä.
Voit hakea toteutuksen opinnollistamista tai hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella - myös jos aikaisemmat opinnot korvaavat opintojakson osan:
Hyväksilukua osaamisen perusteella korvaavutena haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 9.1.2025 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson opettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot. https://content-webapi.tuni.fi/proxy/public/2023-02/hyvahot_opiskelijan_ohje_fi_kevat_2023.pdf
Näyttö arvioidaan asteikolla 1-5.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät ovat mahdollista toteuttaa yritykselle. Mahdollinen yritysvierailija.
Kansainvälisyys
Englanninkielistä materiaalia.