Siirry suoraan sisältöön

Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00FE34-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 23.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kirsi Tanner
  • Minna Heikinheimo

Ryhmät

  • 23ALITAMAA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, maakunta, verkkototeutus

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.

Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.

Sisältö (OJ)

Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodle-tentti opintojakson puolivälissä ja lopussa.

Ryhmätehtävien palautukset pääsäntöisesti lähikertaa edeltävänä maanantaina. Itse- ja vertaisarvioinnin palautus viimeisen palautuksen kanssa samaan aikaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävät (4kpl) arvioidaan asteikolla 1-5 (70%). Vertaisarviointi voi nostaa tai laskea arviota.
Yksilönä suoritettava moodletentti arvioidaan asteikolla: 1-5 (30%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot ja tiimien sparraukset ​
- Tehtävien tekeminen itsenäisesti ja ryhmässä
- Case-pohjainen oppiminen
- Yhteisöllinen oppiminen​
- Kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
- Open book Moodle-tentit
- Itse- ja vertaisarviointi

Oppimateriaalit

Moodlessa oppimateriaalit ja suositeltavaa kirjallisuutta.

Sisällön jaksotus

Tammikuu: Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Helmikuu: Markkinoinnin strategiset linjaukset.
Maaliskuu: Moodle-tentti. Brändi ja graafinen viestintä.
Huhtikuu: Monikanavainen markkinointikampanja ja asiakaspolut.
Toukokuu: Moodle-tentti. Palautekeskustelut ja kurssin päätös.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ota yhteyttä opettajaan ennen kurssin alkua, mikäli tarvitset yksillöllisiä järjestelyjä.

Voit hakea toteutuksen opinnollistamista tai hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella - myös jos aikaisemmat opinnot korvaavat opintojakson osan:

Hyväksilukua osaamisen perusteella korvaavutena haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 9.1.2025 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson opettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot. https://content-webapi.tuni.fi/proxy/public/2023-02/hyvahot_opiskelijan_ohje_fi_kevat_2023.pdf

Näyttö arvioidaan asteikolla 1-5.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät ovat mahdollista toteuttaa yritykselle. Mahdollinen yritysvierailija.

Kansainvälisyys

Englanninkielistä materiaalia.