Siirry suoraan sisältöön

Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00FE34-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 19.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mika Jokinen
  • Kirsi Tanner

Vastuuhenkilö

Mika Jokinen

Ryhmät

  • 22ALITAV
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.

Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.

Sisältö (OJ)

Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.

Aika ja paikka

18.01.2024 12.00 - 14.30 Virrat
16.02.2024 13.00 - 15.00 Etäopetus
14.03.2024 14.00 - 16.00 Etäopetus
18.04.2024 09.00 - 11.00 Etäopetus
16.05.2024 12.30 - 14.30 Virrat

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodle-tentti 16.5. ja uusinta 30.5.2024
Ryhmätehtävien palautukset aina lähikertaa edeltävänä tiistaina. Vertaisarvioinnin palautus viimeisen palautuksen kanssa samaan aikaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävät (4kpl) arvioidaan asteikolla 1-5 (70%). Vertaisarviointi voi nostaa tai laskea arviota.
Yksilönä suoritettava moodletentti arvioidaan asteikolla: 1-5 (30%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot ja tiimien sparraukset ​
- Tehtävien tekeminen itsenäisesti ja ryhmässä
- Case-pohjainen oppiminen
- Yhteisöllinen oppiminen​
- Kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
- Open book Moodle-tentti

Oppimateriaalit

Moodlessa oppimateriaalit ja suositeltavaa kirjallisuutta.

Sisällön jaksotus

Tammikuu: Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Helmikuu: Markkinoinnin strategiset linjaukset
Maaliskuu: Brändi ja graafinen viestintä
Huhtikuu: Monikanavainen markkinointikampanja ja asiakaspolut
Toukokuu: Moodle-tentti ja palautekeskustelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen opinnollistamista tai hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 9.1.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.

Näyttö arvioidaan asteikolla 1-5.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät ovat mahdollista toteuttaa yritykselle.

Kansainvälisyys

Englanninkielistä materiaalia.