Palvelumuotoiluprosessi vieraanvaraisuusalallaLaajuus (5 op)
Tunnus: 8T00GK86
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Muotoillaan yhdessä asiakkaiden tarpeista lähteviä uusia palveluratkaisuja.
Opiskelija:
- osaa tunnistaa palvelumuotoilun merkityksen käyttäjälähtöisten, arvoa luovien, kestävän kehityksen tavoitteita tukevien palvelujen kehittämisessä
- osaa suunnitella palvelumuotoiluprosessin ja valita sopivia käyttäjälähtöisiä menetelmiä
- osaa arvioida asiakkaan kokemusta
- osaa huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet, mahdollisuudet ja vastuullisuusnäkökohdat palvelukehittämisessä
Sisältö
MITÄ mahdollisuuksia matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön muutokset antavat palvelujen kehittämiseen?
MIKSI kestävän kehityksen tavoitteet on huomioitava palvelujen suunnittelussa?
MITEN käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen mahdollistaa arvon luonnin ja tavoitellun asiakaskokemuksen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen tavoitteita, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteet.
Opiskelija suoriutuu palvelumuotoiluprosessin suunnittelusta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen tavoitteet, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteinä sekä osaa jäsentää niitä suhteessa toisiinsa.
Opiskelija osaa rajata tehtävää kestävän kehityksen tavoitteiden huomioimiseksi palvelumuotoiluprosessin suunnitelmassa.
Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija osaa arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja yhdistää kestävän kehityksen tavoitteita ja palvelumuotoilua ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita palvelumuotoiluprosessin suunnitelmassa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ryhmänsä suunnitelmaa, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tehdä tarvittavia muutoksia suunnittelun aikana.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 05.03.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaana Sahlsten
- Taija Karhe
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
24MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2024
Tavoitteet (OJ)
Muotoillaan yhdessä asiakkaiden tarpeista lähteviä uusia palveluratkaisuja.
Opiskelija:
- osaa tunnistaa palvelumuotoilun merkityksen käyttäjälähtöisten, arvoa luovien, kestävän kehityksen tavoitteita tukevien palvelujen kehittämisessä
- osaa suunnitella palvelumuotoiluprosessin ja valita sopivia käyttäjälähtöisiä menetelmiä
- osaa arvioida asiakkaan kokemusta
- osaa huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet, mahdollisuudet ja vastuullisuusnäkökohdat palvelukehittämisessä
Sisältö (OJ)
MITÄ mahdollisuuksia matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön muutokset antavat palvelujen kehittämiseen?
MIKSI kestävän kehityksen tavoitteet on huomioitava palvelujen suunnittelussa?
MITEN käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen mahdollistaa arvon luonnin ja tavoitellun asiakaskokemuksen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen tavoitteita, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteet.
Opiskelija suoriutuu palvelumuotoiluprosessin suunnittelusta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen tavoitteet, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteinä sekä osaa jäsentää niitä suhteessa toisiinsa.
Opiskelija osaa rajata tehtävää kestävän kehityksen tavoitteiden huomioimiseksi palvelumuotoiluprosessin suunnitelmassa.
Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija osaa arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja yhdistää kestävän kehityksen tavoitteita ja palvelumuotoilua ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita palvelumuotoiluprosessin suunnitelmassa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ryhmänsä suunnitelmaa, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tehdä tarvittavia muutoksia suunnittelun aikana.
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Etäkontaktit:
9.1.2025 12.30-16
20.2.2025 9-11.30
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27h opiskelijan työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT, ohjeistus tulossa.