Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluprosessi vieraanvaraisuusalallaLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00GK86

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Muotoillaan yhdessä asiakkaiden tarpeista lähteviä uusia palveluratkaisuja.

Opiskelija:
- osaa tunnistaa palvelumuotoilun merkityksen käyttäjälähtöisten, arvoa luovien, kestävän kehityksen tavoitteita tukevien palvelujen kehittämisessä
- osaa suunnitella palvelumuotoiluprosessin ja valita sopivia käyttäjälähtöisiä menetelmiä
- osaa arvioida asiakkaan kokemusta
- osaa huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet, mahdollisuudet ja vastuullisuusnäkökohdat palvelukehittämisessä

Sisältö

MITÄ mahdollisuuksia matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön muutokset antavat palvelujen kehittämiseen?
MIKSI kestävän kehityksen tavoitteet on huomioitava palvelujen suunnittelussa?
MITEN käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen mahdollistaa arvon luonnin ja tavoitellun asiakaskokemuksen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen tavoitteita, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteet.
Opiskelija suoriutuu palvelumuotoiluprosessin suunnittelusta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen tavoitteet, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteinä sekä osaa jäsentää niitä suhteessa toisiinsa.
Opiskelija osaa rajata tehtävää kestävän kehityksen tavoitteiden huomioimiseksi palvelumuotoiluprosessin suunnitelmassa.
Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija osaa arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja yhdistää kestävän kehityksen tavoitteita ja palvelumuotoilua ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita palvelumuotoiluprosessin suunnitelmassa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ryhmänsä suunnitelmaa, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tehdä tarvittavia muutoksia suunnittelun aikana.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 05.03.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaana Sahlsten
  • Taija Karhe
Vastuuhenkilö

Leena Mäkelä

Ryhmät
  • 24MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Muotoillaan yhdessä asiakkaiden tarpeista lähteviä uusia palveluratkaisuja.

Opiskelija:
- osaa tunnistaa palvelumuotoilun merkityksen käyttäjälähtöisten, arvoa luovien, kestävän kehityksen tavoitteita tukevien palvelujen kehittämisessä
- osaa suunnitella palvelumuotoiluprosessin ja valita sopivia käyttäjälähtöisiä menetelmiä
- osaa arvioida asiakkaan kokemusta
- osaa huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet, mahdollisuudet ja vastuullisuusnäkökohdat palvelukehittämisessä

Sisältö (OJ)

MITÄ mahdollisuuksia matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön muutokset antavat palvelujen kehittämiseen?
MIKSI kestävän kehityksen tavoitteet on huomioitava palvelujen suunnittelussa?
MITEN käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen mahdollistaa arvon luonnin ja tavoitellun asiakaskokemuksen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen tavoitteita, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteet.
Opiskelija suoriutuu palvelumuotoiluprosessin suunnittelusta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen tavoitteet, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteinä sekä osaa jäsentää niitä suhteessa toisiinsa.
Opiskelija osaa rajata tehtävää kestävän kehityksen tavoitteiden huomioimiseksi palvelumuotoiluprosessin suunnitelmassa.
Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija osaa arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja yhdistää kestävän kehityksen tavoitteita ja palvelumuotoilua ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita palvelumuotoiluprosessin suunnitelmassa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ryhmänsä suunnitelmaa, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tehdä tarvittavia muutoksia suunnittelun aikana.

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Etäkontaktit:
9.1.2025 12.30-16
20.2.2025 9-11.30

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Harjoitustyöt
Tiimityö

Oppimateriaalit

Sovitaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 27h opiskelijan työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT -hakemus tulee jättää 17.12.2024 mennessä Taija Karhelle HyväHot -järjestelmässä. AHOT -näyttöön hyväksytyt suorittavat näytön 7.1.2025 klo 16.30-18.30 Moodlessa.