Occupational Finnish for Nurses 2Laajuus (5 op)
Tunnus: 7Q00FS15
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä
Sisältö
- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maiju Paldán
Vastuuhenkilö
Marita Mäki
Ryhmät
-
23TOKASADegree Programme in Nursing, TOKASA
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä
Sisältö (OJ)
- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Aika ja paikka
Tapaamisaika ja -paikka vaihtuvat joka viikko. Tarkistathan kalenteristasi kurssitapaamisten aika- ja paikkatiedot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tämä tieto päivitetään myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tämä tieto päivitetään myöhemmin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tällä opintojaksolla tavoitteena on syventää ja tukea terveysalan suomen opiskelua. Kurssin aikana meillä on säännöllisesti kurssitapaamisia. Tämän lisäksi sinulle tulee itsenäisiä kurssitehtäviä.
Jotta voit osoittaa osaamisesi kurssilla, sinun täytyy osallistua kahteen kurssikokeeseen (välikokeeseen ja loppukokeeseen).
Oppimateriaalit
Saat kurssimateriaalin opettajalta. Varaudu ditaaglisen materiaalin käyttämiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sinulla on kurssitapaamisia noin 2 x 1,5 t joka viikko. Lisäksi sinun kannattaa varautua työskentelemään itsenäisesti 1,5-3 tuntia viikossa. Itsenäinen työskentely voi sisältää esimerkiksi kotitehtäviä, isompia kurssitehtäviä ja oppimissovellusten käytön.
Huomaathan, että voi olla vaikeaa - ellei jopa mahdotonta - päästä kurssia läpi ilman itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Katsomme kurssisuunnitelmaa kurssin alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei saatavilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei saatavilla.
Kansainvälisyys
Ei saatavilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Jos et ole varma, onko tämä oikea kurssi sinulle, kannattaa ottaa yhteyttä S2-neuvojaan Ella Hakalaan (ella.hakala@tuni.fi).
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 01.03.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Marita Mäki
Vastuuhenkilö
Marita Mäki
Ryhmät
-
22NURFILDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä
Sisältö (OJ)
- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Aika ja paikka
Lähiopetuskerrat tiistaisin ja torstaisin klo 12.30-14.00.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Loppukoe pidetään torstaina 22.2. Uusintakokeen aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sinun täytyy saada hyväksytty arvosana kahdesta loppukokeesta (puhumisen kokeesta ja kirjallisesta kokeesta). Lisäksi sinun täytyy täyttää läsnäolokriteerit ( = 80 % läsnäolo kurssitapaamisissa), jotta pääset kurssista läpi.
Jos opiskelijalta jää liian monta kurssitapaamista väliin, he saattavat joutua tekemään korvaavia tehtäviä myöhemmin. Jos opiskelijalta jää kurssin osa kurssitapaamisista ja -tehtävistä väliin, on mahdollista, että he eivät pääse kurssista läpi ja joutuvat uusimaan kurssin toisen opiskeluryhmän kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssilla on lähiopetusta, johon sisältyy paljon puhumis-, sanasto-, kielioppi- ja kirjoitusharjoituksia. Tavoitteena on käyttää suomea monipuolisilla, vuorovaikutteisilla menetelmillä ja integroida hoitoalan sisältöjä suomen kielen opiskeluun. Kurssiin sisältyy paljon myös itsenäistä työskentelyä. Tällä kurssilla kieltä käytetään pääosin A2-tasolla.
Oppimateriaalit
Kurssilla käytetään opiskelumateriaalina opettajan jakamia tulosteita ja verkkomateriaaleja. Sinun ei tarvitse hankkia oppikirjaa kurssilla, mutta jos haluat syventää opiskelua itsenäisellä opiskelulla, suosittelen ostamaan tai lainaamaan Mustosen, Sippolan ja Tuonosen kirjoittaman Hoidetaan suomeksi -kirjan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 x 45 min. oppitunnit viikoittain + itsenäistä työskentelyä + koeajat
Sisällön jaksotus
Kurssisuunnitelma on nähtävillä opintojakson Moodlessa opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei saatavilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei saatavilla.
Kansainvälisyys
Ei saatavilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei saatavilla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei läpäise kurssia seuraavissa tapauksissa:
- Opiskelija ei osallistu tarpeeksi kurssitapaamisiin.
- Opiskelija ei ole suorittanut hyväksyttävästi loppukokeita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saa arvosanan 1-2, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) mutta ei kyennyt saavuttamaan arvosanaa 3 tai enemmän loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia sujuvien, kokonaisten lauseiden muodostamisessa tai puheen ymmärtämisessä.
Arvosanan 1-2 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa perustaitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston ja yleisimpien lauserakenteiden hallintaa) ja kyetä välittämään viestinsä suomeksi, vaikka viestinnässä olisi vielä tyyliin, sujuvuuteen ja kielioppiin liittyviä puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saa arvosanan 3-4, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) mutta ei kyennyt saavuttamaan arvosanaa 5 loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia yksittäisten suomen kielen osa-alueiden (esim. ääntämisen, sanamuotojen tai lauserakenteiden) kanssa.
Arvosanan 3-4 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kyetä viestimään suomeksi ilman huomattavia vaikeuksia jja keskeytyksiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saa arvosanan 5, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) ja saavutti erinomaisen tason loppukokeessa. Opiskelija kykenee tuottamaan sujuvaa, ymmärrettävää ja asiaan liittyvää informaatiota sekä puhutulla että kirjallisella suomen kielellä.
Opiskelijalla osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kykenee lisäksi ymmärtämään suomenkielistä puhetta ja tekstiä ilman suurempia vaikeuksia. Koesuorituksen perusteella opiskelija kykenisi suoriutumaan tavallisimmista hoitoalan työtehtävistä nykyisellä kielitaidollaan.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 03.03.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Maiju Paldán
Vastuuhenkilö
Kirsi Saarinen
Ryhmät
-
22NURKENDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä
Sisältö (OJ)
- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Aika ja paikka
Aika ja paikka vaihtelevat viikoittain. Muistathan tarkistaa kalenterisi viikoittain.
Viikoilla 10-18 meillä ei ole oppitunteja harjoittelujakson vuoksi.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Välikoe 14.2. klo 12.30-14.00 (Alustava suunnitelma!)
Loppukoe/Loppukokeet järjestetään toukokuussa TAMKin kampuksella. Aika- ja paikkatiedot lisätään myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana määräytyy pääosin kokeiden perusteella. Kurssilla voi olla myös tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty/hylätty-kriteeristön perusteella.
Puhumme arvitointikriteereistä ja läsnäolovaatimuksista lisää kurssin alussa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssin aikana sinulla on
- kurssitapaamisia
- kotitehtäviä
- harjoitteluajan tehtäviä
- kokeita
Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista ja säännöllistä osallistumista niin kurssitapaamisiin kuin kotitehtävien tekemiseen. Kurssitapaamiset tukevat oppimista, mutta varma läpipääsy edellyttää kielen käyttämistä myös kurssitapaamisten ulkopuolella.
Oppimateriaalit
Suomen kielen oppikirja (tieto tarkentuu myöhemmin)
Lisäksi saat opetusmateriaalia opettajalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tammi- ja helmikuussa:
- 2 x 1,5 t opetusta viikossa
- 1,5-3 t itsenäistä työskentelyä viikossa
Harjoittelun aikana:
- itsenäinen opiskelutehtäviä
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä kurssi on tarkoitettu vain 22NURKEN-opiskelijoille ja opiskelijoille, joilla on erillislupa kurssin suorittamiseen. Jos etsit itsellesi sopivaa suomen kurssia, kannattaa ottaa yhteyttä suomen kielen ohjaajaan, Ella Hakalaan (ella.hakala@tuni.fi).
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 20.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maiju Paldán
Vastuuhenkilö
Maiju Paldán
Ryhmät
-
22TOKASADegree Programme in Nursing, TOKASA
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä
Sisältö (OJ)
- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Aika ja paikka
Suurin osa tapaamisista pidetään keskiviikkoisin iltapäivällä. Aika ja paikka vaihtelevat kuitenkin viikottain. Aika ja paikka kannattaa tarkistaa kalenterista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Loppukoe pidetään 29.11. ja uusintakoe 12.12.
Tarvittaessa toinen uusintakoe järjestetään talvella 2024.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritettavat tehtävät:
- loppukoe (arviointiasteikko: 0-5)
- laaja kirjoitustehtävä (hyväksytty/hylätty)
- puhe-esitys (hyväksytty/hylätty)
Lisäksi opiskelijalta edellytetään läsnäoloa tietyissä tapaamisissa, jotka ilmoitetaan etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- kurssitapaamiset
- paljon itsenäistä työskentelyä
- puhe-esitys
- loppukoe
Oppimateriaalit
Saat opettajalta materiaalin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Läsnäolovaatimus:
Sinun täytyy osallistua
- ensimmäiseen tapaamiseen
- tapaamisiin, joissa käsitellään äänenkäyttöä ja puhumista
- esitystapaamisiin
Voit muilta osin harkita, mitä tapaamiset ovat sinulle hyödyllisimpiä.
Ajankäyttö kuukausittain:
Elokuussa:
- noin 2 x 1,5 t tapaamista per viikko
- 1,5-3 tuntia itsenäistä työskentelyä viikossa
Syyskuussa:
- itsenäistä työskentelyä oman jaksamisen mukaan
Lokakuussa:
- noin 1 x 1,5 t tapaamista per viikko
- 1,5-3 tuntia itsenäistä työskentelyä viikossa
Marraskuussa:
- noin 1 x 1,5 t tapaamista per viikko
- 1,5-3 tuntia itsenäistä työskentelyä viikossa
Sisällön jaksotus
Puhumme tästä kurssin alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei saatavilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei saatavilla.
Kansainvälisyys
Ei saatavilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei saatavilla.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 28.05.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.10.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Maiju Paldán
Vastuuhenkilö
Maiju Paldán
Ryhmät
-
21NURKENDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä
Sisältö (OJ)
- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Aika ja paikka
Tapaamisaika ja -paikka vaihtuvat joka viikko. Tarkistathan kalenteristasi jokaisen kurssitapaamisen tiedot erikseen.
Suomen oppitunteja ei järjestetä hoitoharjoittelun aikana.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Loppukokeet pidetään 16.5. ja 17.5. Uusintakokeet pidetään 24.5. ja 25.5.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sinun täytyy saada hyväksytty arvosana kahdesta loppukokeesta (puhumisen kokeesta ja kirjallisesta kokeesta). Lisäksi sinun täytyy täyttää läsnäolokriteerit ( = 80 % läsnäolo kurssitapaamisissa), jotta pääset kurssista läpi.
Jos opiskelijalta jää liian monta kurssitapaamista väliin, he saattavat joutua tekemään korvaavia tehtäviä myöhemmin. Jos opiskelijalta jää kurssin osa kurssitapaamisista ja -tehtävistä väliin, on mahdollista, että he eivät pääse kurssista läpi ja joutuvat uusimaan kurssin toisen opiskeluryhmän kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi on ensisijaisesti tarkoitettu 21NURKEN-opiskelijoille. Otathan yhteyttä suomen kielen opintoneuvojaan Ella Hakalaan (ella.hakala@tuni.fi), jos haluat saada lisätietoa kurssivalikoimasta. Tällä kurssilla kieltä käytetään pääosin A2-tasolla.
***
Kurssilla on lähiopetusta, johon sisältyy paljon puhumis-, sanasto-, kielioppi- ja kirjoitusharjoituksia. Tavoitteena on käyttää suomea monipuolisilla, vuorovaikutteisilla menetelmillä ja integroida hoitoalan sisältöjä suomen kielen opiskeluun. Kurssiin sisältyy paljon myös itsenäistä työskentelyä.
Oppimateriaalit
Kurssilla käytetään opiskelumateriaalina opettajan jakamia tulosteita ja verkkomateriaaleja. Sinun ei tarvitse hankkia oppikirjaa kurssilla, mutta jos haluat syventää opiskelua itsenäisellä opiskelulla, suosittelen ostamaan tai lainaamaan Mustosen, Sippolan ja Tuonosen kirjoittaman Hoidetaan suomeksi -kirjan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2-4 x 45 min. oppitunnit viikoittain + itsenäistä työskentelyä + koeajat
Sisällön jaksotus
Katsomme kurssisuunnitelmaa ensimmäisten kurssitapaamisten aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei saatavilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei saatavilla.
Kansainvälisyys
Ei saatavilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei saatavilla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei läpäise kurssia seuraavissa tapauksissa:
- Opiskelija ei osallistu tarpeeksi kurssitapaamisiin.
- Opiskelija ei ole suorittanut hyväksyttävästi loppukokeita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saa arvosanan 1-2, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) mutta ei kyennyt saavuttamaan arvosanaa 3 tai enemmän loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia sujuvien, kokonaisten lauseiden muodostamisessa tai puheen ymmärtämisessä.
Arvosanan 1-2 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa perustaitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston ja yleisimpien lauserakenteiden hallintaa) ja kyetä välittämään viestinsä suomeksi, vaikka viestinnässä olisi vielä tyyliin, sujuvuuteen ja kielioppiin liittyviä puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saa arvosanan 3-4, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) mutta ei kyennyt saavuttamaan arvosanaa 5 loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia yksittäisten suomen kielen osa-alueiden (esim. ääntämisen, sanamuotojen tai lauserakenteiden) kanssa.
Arvosanan 3-4 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kyetä viestimään suomeksi ilman huomattavia vaikeuksia jja keskeytyksiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saa arvosanan 5, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) ja saavutti erinomaisen tason loppukokeessa. Opiskelija kykenee tuottamaan sujuvaa, ymmärrettävää ja asiaan liittyvää informaatiota sekä puhutulla että kirjallisella suomen kielellä.
Opiskelijalla osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kykenee lisäksi ymmärtämään suomenkielistä puhetta ja tekstiä ilman suurempia vaikeuksia. Koesuorituksen perusteella opiskelija kykenisi suoriutumaan tavallisimmista hoitoalan työtehtävistä nykyisellä kielitaidollaan.