Siirry suoraan sisältöön

Occupational Finnish for Nurses 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00FS15-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 28.05.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.10.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Nursing

Opettaja

  • Maiju Paldán

Vastuuhenkilö

Maiju Paldán

Ryhmät

  • 21NURKEN
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä

Sisältö (OJ)

- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.

Aika ja paikka

Tapaamisaika ja -paikka vaihtuvat joka viikko. Tarkistathan kalenteristasi jokaisen kurssitapaamisen tiedot erikseen.

Suomen oppitunteja ei järjestetä hoitoharjoittelun aikana.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Loppukokeet pidetään 16.5. ja 17.5. Uusintakokeet pidetään 24.5. ja 25.5.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sinun täytyy saada hyväksytty arvosana kahdesta loppukokeesta (puhumisen kokeesta ja kirjallisesta kokeesta). Lisäksi sinun täytyy täyttää läsnäolokriteerit ( = 80 % läsnäolo kurssitapaamisissa), jotta pääset kurssista läpi.

Jos opiskelijalta jää liian monta kurssitapaamista väliin, he saattavat joutua tekemään korvaavia tehtäviä myöhemmin. Jos opiskelijalta jää kurssin osa kurssitapaamisista ja -tehtävistä väliin, on mahdollista, että he eivät pääse kurssista läpi ja joutuvat uusimaan kurssin toisen opiskeluryhmän kanssa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi on ensisijaisesti tarkoitettu 21NURKEN-opiskelijoille. Otathan yhteyttä suomen kielen opintoneuvojaan Ella Hakalaan (ella.hakala@tuni.fi), jos haluat saada lisätietoa kurssivalikoimasta. Tällä kurssilla kieltä käytetään pääosin A2-tasolla.

***

Kurssilla on lähiopetusta, johon sisältyy paljon puhumis-, sanasto-, kielioppi- ja kirjoitusharjoituksia. Tavoitteena on käyttää suomea monipuolisilla, vuorovaikutteisilla menetelmillä ja integroida hoitoalan sisältöjä suomen kielen opiskeluun. Kurssiin sisältyy paljon myös itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaalit

Kurssilla käytetään opiskelumateriaalina opettajan jakamia tulosteita ja verkkomateriaaleja. Sinun ei tarvitse hankkia oppikirjaa kurssilla, mutta jos haluat syventää opiskelua itsenäisellä opiskelulla, suosittelen ostamaan tai lainaamaan Mustosen, Sippolan ja Tuonosen kirjoittaman Hoidetaan suomeksi -kirjan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2-4 x 45 min. oppitunnit viikoittain + itsenäistä työskentelyä + koeajat

Sisällön jaksotus

Katsomme kurssisuunnitelmaa ensimmäisten kurssitapaamisten aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei saatavilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei saatavilla.

Kansainvälisyys

Ei saatavilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Ei saatavilla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei läpäise kurssia seuraavissa tapauksissa:

- Opiskelija ei osallistu tarpeeksi kurssitapaamisiin.
- Opiskelija ei ole suorittanut hyväksyttävästi loppukokeita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saa arvosanan 1-2, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) mutta ei kyennyt saavuttamaan arvosanaa 3 tai enemmän loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia sujuvien, kokonaisten lauseiden muodostamisessa tai puheen ymmärtämisessä.

Arvosanan 1-2 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa perustaitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston ja yleisimpien lauserakenteiden hallintaa) ja kyetä välittämään viestinsä suomeksi, vaikka viestinnässä olisi vielä tyyliin, sujuvuuteen ja kielioppiin liittyviä puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saa arvosanan 3-4, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) mutta ei kyennyt saavuttamaan arvosanaa 5 loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia yksittäisten suomen kielen osa-alueiden (esim. ääntämisen, sanamuotojen tai lauserakenteiden) kanssa.

Arvosanan 3-4 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kyetä viestimään suomeksi ilman huomattavia vaikeuksia jja keskeytyksiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saa arvosanan 5, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) ja saavutti erinomaisen tason loppukokeessa. Opiskelija kykenee tuottamaan sujuvaa, ymmärrettävää ja asiaan liittyvää informaatiota sekä puhutulla että kirjallisella suomen kielellä.

Opiskelijalla osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kykenee lisäksi ymmärtämään suomenkielistä puhetta ja tekstiä ilman suurempia vaikeuksia. Koesuorituksen perusteella opiskelija kykenisi suoriutumaan tavallisimmista hoitoalan työtehtävistä nykyisellä kielitaidollaan.