Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin kokonaisvaltainen tukeminen ja kohtaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 7S00GV45

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla tutustutaan ja harjoitellaan kohtaamista. Keskiössä ovat vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen luominen, ihmisen hyvinvoinnin eri ulottuvuudet sekä niiden tukeminen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa hyvinvoinnin eri ulottuvuudet ja osaa luoda vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen
• osaa perustella sosiaalisen merkityksen hyvinvoinnin kokonaisuudessa
• osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
• osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä
• tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet

Sisältö

• Kokonaisvaltainen toimintakyky
• Toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
• Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
• Kohtaaminen, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
• Keskeinen lainsäädäntö

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta

Hylätty:

Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
  • Sosionomi Virtuaalihenkilö
  • Tuija Laakso
  • Hanneli Sinisalo
  • Hanna Sahinoja
Vastuuhenkilö

Tuija Laakso

Ryhmät
  • 25ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla tutustutaan ja harjoitellaan kohtaamista. Keskiössä ovat vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen luominen, ihmisen hyvinvoinnin eri ulottuvuudet sekä niiden tukeminen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa hyvinvoinnin eri ulottuvuudet ja osaa luoda vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen
• osaa perustella sosiaalisen merkityksen hyvinvoinnin kokonaisuudessa
• osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
• osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä
• tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet

Sisältö (OJ)

• Kokonaisvaltainen toimintakyky
• Toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
• Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
• Kohtaaminen, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
• Keskeinen lainsäädäntö

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta

Hylätty:

Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan

Aika ja paikka

kts. lukujärjestys

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätehtävä kurssin aikana

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetukseen osallistuminen, (poissaolot korvattava)
Ryhmätehtävä, kts. erillinen ohjeistus Moodlessa.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan (3) tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus ja ennakkotehtävät/ lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
-kirjallisuus
-case tehtävä ryhmissä

Oppimateriaalit

PÄIVITETÄÄN

"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.

INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki 2008

KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021. Soveltuvin osin

KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen 2018, soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"

+ muut opettajien tuntimateriaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op= 135h
lähiopetus 12h
ryhmätehtävä ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 96h

Sisällön jaksotus

AIKATAULUT Kevät kts. lukujärjestys

PAKOLLINEN LÄSNÄOLO KAIKILLA OPETUSKERROILLA

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin arviointikehikko

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 19.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
  • Tuija Laakso
  • Hanneli Sinisalo
  • Liisa Mannisenmäki
Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät
  • 24SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla tutustutaan ja harjoitellaan kohtaamista. Keskiössä ovat vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen luominen, ihmisen hyvinvoinnin eri ulottuvuudet sekä niiden tukeminen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa hyvinvoinnin eri ulottuvuudet ja osaa luoda vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen
• osaa perustella sosiaalisen merkityksen hyvinvoinnin kokonaisuudessa
• osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
• osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä
• tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet

Sisältö (OJ)

• Kokonaisvaltainen toimintakyky
• Toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
• Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
• Kohtaaminen, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
• Keskeinen lainsäädäntö

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta

Hylätty:

Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan

Aika ja paikka

kts. lukujärjestys
19.8 klo 12.30-15.45 Kaikki ryhmät Kurssin orientaatio, toimintakyky ja sen osa-alueet
21.8 klo 8.30-11.45 ryhmät C ja D Sosiaalinen toimintakyky, voimavarakeskeisyys ja kohtaaminen
klo 12.30-15.45 ryhmät A ja B Sosiaalinen toimintakyky, voimavarakeskeisyys ja kohtaaminen
27.8 klo 8.30-11.45 ryhmä A Fyysinen toimintakyky
klo 12.30-15.45 ryhmä B Fyysinen toimintakyky
28.8 klo 8.30-11.45 ryhmä C Fyysinen toimintakyky
29.8 klo 8.30-11.45 ryhmä D Fyysinen toimintakyky
3.9 klo 12.30-15.45 ryhmä A ja B Psyykkinen toimintakyky ja elämänkaari ajattelu
3.9 klo 16-17 Kaikki ryhmät harjoittelun orientaatio
6.9 klo 8.30-11.45 ryhmä C ja D Psyykkinen toimintakyky ja elämänkaari ajattelu
10.9 klo 12.30-15.45 kaikki ryhmät orientaatiokäynti OMILLA HARJOITTELUPAIKOILLA
17.9 klo 12.30-15.45 kaikki ryhmät HARJOITTELUSSA
23.9 klo 8.30-11.45 kaikki ryhmät Kulttuurihyvinvointi, luova kuntoutus ja elämänpuu , ETÄNÄ
24.9. klo 12.30-15.45 A ja B HARJOITTELUSSA
25.9. klo 12.30-15.45 C ja D HARJOITTELUSSA
30.9 8.30-11.45 ryhmä A Ikäpuvun kokeileminen ja toimintakyvyn arviointi (ahotoijat esittelevät RAI-arviointia)
1.10 klo 8.30-11.45 ryhmä A Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa
1.10 klo 12.30-15.45 A ja B HARJOITTELUSSA
2.10 klo 12.30-15.45 C ja D HARJOITTELUSSA
3.10 klo 8.30-11.45 ryhmä D Ikäpuvun kokeileminen ja toimintakyvyn arviointi (ahotoijat esittelevät RAI-arviointia)
3.10 klo 12.30-15.45ryhmä C Ikäpuvun kokeileminen ja toimintakyvyn arviointi (ahotoijat esittelevät RAI-arviointia)
4.10 klo 12.30-15.45ryhmä B Ikäpuvun kokeileminen ja toimintakyvyn arviointi (ahotoijat esittelevät RAI-arviointia)
8.10 klo 8.30-11.45 ryhmä B Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa
8.10 klo 12.30-15.45 kaikki ryhmät HARJOITTELUSSA
SYYSLOMA
22.10 klo 12.30-15.45 ryhmät A ja B HARJOITTELUSSA
23.10 klo 12.30-15.45 ryhmät C ja D HARJOITTELUSSA
23.10 klo 8.30-11.45 ryhmät C ja D validaatio ja muistisairaan kohtaaminen
24.10 klo 8.30-11.45 ryhmä D Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa
24.10 klo 12.30.15.45 ryhmä C Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa
25.10 klo 8.30-11.30 kaikki ryhmät Joulujuhlan suunnittelu
25.10 klo 12.30-15.45 ryhmät A ja B validaatio ja muistisairaan kohtaaminen
29.10 klo 12.30-15.45 kaikki ryhmät HARJOITTELUSSA
5.11 klo 8.30-11.45 Ryhmätoiminnan suunnittelu samassa harkkapaikassa olevien kanssa
5.11 klo 12.30-15.45 harjoittelu AB
6.11 klo 12.30 - 15.45 harjoittelu CD
12.11 klo 12.30-15.45 ryhmät A ja B HARJOITTELUSSA
13.11. klo 8.30-11.45 kaikki ryhmät Lait ja palvelut, ahotoijien seminaari
13.11 klo 12.30-15.45 ryhmät C ja D HARJOITTELUSSA
13.11 klo 12.30-15.45 Miten sovellan oppimaani
ryhmät A ja B
14.11 klo 12.30- 15.45 Miten sovellan oppimaani ryhmät C ja D
18.11.2024 12.30 - 15.45 ryhmät C ja D Kuinka päätän harjoittelun
19.11 klo 12.30-15.45 kaikki ryhmät HARJOITTELUSSA
20.11.2024 08.30 - 11.45 ryhmät A ja B Kuinka päätän harjoittelun
26.11 klo 12.30-15.45 ryhmät A ja B HARJOITTELUSSA
27.11 klo 12.30-15.45 ryhmät C ja D HARJOITTELUSSA
28.11 klo 9.15-15.45 ryhmätoiminnan toteutus harjoittelupaikoilla
29.11 klo 12.30-15.45 kaikki ryhmät Joulujuhlan suunnittelu
3.12 klo 8.30-12 kaikki ryhmät Joulujuhla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Raportti harjoittelusta. Palautus 6.12.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetukseen osallistuminen, (poissaolot korvattava)
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun suorittaminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Raportti, ks. erillinen ohjeistus Moodlessa. Palautus XX.12.202 mennessä. Täydennettävien raporttien palautus XX.1.2025 mennessä.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan (3) tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot ja ennakkotehtävät/ lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
- kirjallisuus
- ikäihmisen tapaamiset, field work
- reflektiotapaamiset
- joulujuhla

Oppimateriaalit

PÄIVITETÄÄN

"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.

INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki 2008

KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021. Soveltuvin osin

KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen 2018, soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"

+ muut opettajien tuntimateriaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op= 135h
infot, fieldwork, joulujuhlan valmistelu ja joulujuhla 41h
lähiopetus + info+ reflektiot 39h
raportti ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 28h

Sisällön jaksotus

AIKATAULUT syksy 2024 kts. lukujärjestys

Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija ja Sanna)

PAKOLLINEN LÄSNÄOLO KAIKILLA OPETUSKERROILLA

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähihoitajat voivat halutessaan ahotoida harjoittelun osuuden. kts erillinen ohje moodle

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kohtaamisen ja toimintakyvyn tukemisen harjoittelu yhteistyössä Tampereen seudun ikäihmisten eri palveluntuottajien kanssa (julkinen- yksityinen ja 3.sektori)

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin arviointikehikko