Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 7K00GH58
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdyt ajankohtaiseen moniammatilliseen johtamiseen ja -kehittämiseen sote-alalla. Lisäksi saat hyödyllistä osaamista tutkimusprosessiin ja tutkimuksellisen kehittämisen perusteisiin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää asiakaslähtöisen johtamisen merkityksen moniammatillisessa työyhteisössä
• ymmärtää organisaation kehittämisen suhteessa strategiaan
• ymmärtää tiedon osana sote-alan vaikuttavuuden arviointia ja tiedolla johtamista
• osaa tieteellisen tiedon tuottamisen vaiheet ja –prosessin
• osaa eettisen tiedon muodostamisen periaatteet ja ymmärtää sen merkityksen.
Sisältö
• Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen moniammatillisessa yhteistyössä
• Strateginen johtaminen, organisaation kulttuurin edistäminen moniammatillisessa työskentelyssä (strategiassa suunnittelu, toteutus ja arviointi)
• Tutkittu tieto ja tutkimuksellinen kehittäminen tiedolla johtamisen ja vaikuttavuuden välineenä
• Tutkimusprosessi ja tutkimuksen vaiheet, tutkimusetiikka
• Perustutkimusmenetelmät ja tilastotieteen perusteet.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
• Osaa kuvata asiakaslähtöiseen johtamiseen liittyvien ilmiöiden ja tunnistaa käsitteiden välisiä suhteita moniammatillisessa työyhteisössä.
• Osaa selittää strategian merkityksen organisaation kehittämisessä.
• Tietää vaikuttavuuteen ja tiedolla johtamiseen liittyvää peruskäsitteistöä. Tunnistaa tavallisimpia tiedolla johtamisen menetelmiä.
• Osaa nimetä tutkimusprosessin vaiheet.
• Tunnistaa tutkimusetiikkaan liittyviä keskeisiä toimintatapoja. Ymmärtää tutkimuseettisten periaatteiden merkityksen osana tieteellisen tiedon tuottamista.
• Tunnistaa tutkimusmenetelmiä ja osaa valita tutkimusasetelmaan sopivan menetelmän.
Hylätty:
Opiskelija
• Ilmiöiden ja käsitteiden kuvaaminen on luettelonomaista ja lainaavaa. Opiskelija ei nosta esimerkkejä käytännöstä.
• Ei osaa kuvata asiakaslähtöiseen johtamiseen liittyviä ilmiöitä. Ei tunnista käsitteiden välisiä suhteita moniammatillisessa työyhteisössä.
• Ei osaa selittää strategian merkityksen organisaation kehittämisessä.
• Ei tiedä vaikuttavuuteen ja tiedolla johtamiseen liittyvää peruskäsitteistöä. Ei tunnista tavallisimpia tiedolla johtamisen menetelmiä.
• Ei osaa nimetä tutkimusprosessin vaiheita tai osaa nimetä ainoastaan yksittäisiä tutkimusprosessin vaiheita ja menetelmiä.
• Ei tunnista tutkimusetiikkaan liittyviä keskeisiä toimintatapoja eikä ymmärrä tutkimuseettisten periaatteiden merkitystä osana tieteellisen tiedon tuottamista.