Siirry suoraan sisältöön

Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksiLaajuus (5 op)

Tunnus: 7K00GH56

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tämän kurssin avulla tutustut monialaisesti tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työkenttään ja saat työkaluja ammatillisen kasvun ja opintojen tueksi.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa
• ymmärtää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla ja tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana
• huomioi turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• työskentelee ryhmässä aktiivisesti ja muut huomioiden sekä ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä
• tuntee sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet.

Sisältö

• monialaiset opiskelu-, ryhmä- ja tiimityöskentelytaidot sosiaali- ja terveysalalla
• reflektointi, palautteen vastaanottaminen ja palautteen antaminen opiskelijana ja työntekijänä
• itsesäätely- ja stressinhallintakeinot sekä palautuminen
• tunnetaidot ja tunteiden säätely
• minäpystyvyys ja itsemyötätunto
• itsensä johtaminen
• itseohjautuvuus, vastuunottaminen ja ongelmanratkaisutaidot
• psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen turvallisuus opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• sosiaali- ja terveysalan arvot ja ammattieettiset periaatteet
• moninaisuuden huomiointi opiskelu- ja työyhteisössä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
• Ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa. Tietää palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkityksen opiskelijana ja työntekijänä.
• Tietää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, ja osaa hyödyntää tietoa omassa oppimisessaan.
• Osaa huomioida turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä. Osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• Osaa työskennellä ryhmässä aktiivisesti ja ottaa muut huomioon. Ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Tietää oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä tunnistaa muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Hylätty:

Opiskelija
• Ei ymmärrä ammatillisen kasvun yksilöllistä ja monialaista merkitystä oppimisprosessissa. Ei ymmärrä palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkitystä opiskelijana ja työntekijänä.
• Ei ymmärrä resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkitystä sosiaali- ja terveysalalla. Ei tunnista omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, eikä hyödynnä tietoa omassa oppimisessaan.
• Ei huomioi turvallisuuden merkitystä opiskeluyhteisössä. Ei osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• On passiivinen ja välttää osallistumista ryhmän työskentelyyn. Muiden huomioiminen on puutteellista. Ei ymmärrä vuorovaikutusosaamisen merkitystä monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Ei tiedä oman alansa arvoja ja eettisiä periaatteita, eikä tunnista muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 19.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 11.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
  • Petteri Väkiparta
  • Piia Roos
  • Kirsi Mattila
  • Milla Salama
Vastuuhenkilö

Petteri Väkiparta

Ryhmät
  • 25ASH1A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 25ASH1A
  • 25ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Tämän kurssin avulla tutustut monialaisesti tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työkenttään ja saat työkaluja ammatillisen kasvun ja opintojen tueksi.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa
• ymmärtää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla ja tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana
• huomioi turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• työskentelee ryhmässä aktiivisesti ja muut huomioiden sekä ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä
• tuntee sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet.

Sisältö (OJ)

• monialaiset opiskelu-, ryhmä- ja tiimityöskentelytaidot sosiaali- ja terveysalalla
• reflektointi, palautteen vastaanottaminen ja palautteen antaminen opiskelijana ja työntekijänä
• itsesäätely- ja stressinhallintakeinot sekä palautuminen
• tunnetaidot ja tunteiden säätely
• minäpystyvyys ja itsemyötätunto
• itsensä johtaminen
• itseohjautuvuus, vastuunottaminen ja ongelmanratkaisutaidot
• psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen turvallisuus opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• sosiaali- ja terveysalan arvot ja ammattieettiset periaatteet
• moninaisuuden huomiointi opiskelu- ja työyhteisössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija
• Ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa. Tietää palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkityksen opiskelijana ja työntekijänä.
• Tietää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, ja osaa hyödyntää tietoa omassa oppimisessaan.
• Osaa huomioida turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä. Osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• Osaa työskennellä ryhmässä aktiivisesti ja ottaa muut huomioon. Ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Tietää oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä tunnistaa muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Hylätty:

Opiskelija
• Ei ymmärrä ammatillisen kasvun yksilöllistä ja monialaista merkitystä oppimisprosessissa. Ei ymmärrä palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkitystä opiskelijana ja työntekijänä.
• Ei ymmärrä resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkitystä sosiaali- ja terveysalalla. Ei tunnista omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, eikä hyödynnä tietoa omassa oppimisessaan.
• Ei huomioi turvallisuuden merkitystä opiskeluyhteisössä. Ei osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• On passiivinen ja välttää osallistumista ryhmän työskentelyyn. Muiden huomioiminen on puutteellista. Ei ymmärrä vuorovaikutusosaamisen merkitystä monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Ei tiedä oman alansa arvoja ja eettisiä periaatteita, eikä tunnista muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Aika ja paikka

Kurssin kesto viikot: 3-19

Pakollinen orientaatio etänä viikolla 3.

Pakollinen pienryhmätyöskentely keskiviikkoisin viikoilla 3, 4, 10, 14 ja 19.

Itsenäinen työskentely Moodlessa edellä viikoilla 3, 4, 10, 14 ja 19.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Posterin palautus Moodlen palautuskansioon ennen viimeistä pienryhmätapaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäinen työskentely Moodlessa ennen jokaista pienryhmätapaamista.

Itsenäinen valmistautuminen Moodlen tehtävien avulla ennen jokaista pienryhmätapaamista.

Aktiivinen osallistuminen pakollisissa pienryhmätapaamisissa.

Posterin tekeminen ja palauttaminen pienryhmässä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen verkkotyöskentely, pienryhmätyöskentely lähiopetuksena, omassa pienryhmässä itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Kaikki materiaali löytyy kurssin Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä

Orientaatio: 2 h

Pienryhmätapaamiset 2 op, 5 x 4h = 20 h

Itsenäinen työskentely Moodlessa ja omassa pienryhmässä 3 op, 113 h

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu seuraavista osista:
1. Orientaatio
2. Minä oppijana -pienryhmätapaaminen
3. Oletko tiimipelaaja? -pienryhmätapaaminen
4. Tunnetaidot hallussa -pienryhmätapaaminen
5. Omaan ja muiden SOTE-alaan ammattiryhmään tutustuminen -pienryhmätapaaminen
6. Ammatillinen kasvu – voiko se alkaa jo nyt? -pienryhmätapaaminen

Moodle-tehtävät ja posterin palautus

Teemat sisältävät itsenäistä työskentelyä Moodlessa sekä pienryhmätyöskentelyä koululla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi toteutetaan monialaisesti. Pienryhmät rakentuvat eri sote-alan opiskelijoista, joka harjaannuttaa monialaiseen työskentelyyn jo opintojen aikana.

Ensimmäisellä ja viimeisellä pienryhmätapaamiselle on 100% läsnäolopakko. Muissa pienryhmätapaamisissa on 80% läsnäolopakko. Jos opiskelija on pois pienryhmätapaamisista, hän voi korvata poissaolon toisen ryhmän tunnilla. Korvaaminen pitää aina sopia etukäteen pienryhmän opettajan kanssa. Poissaolo voidaan korvata tarvittaessa myös englanninkielisellä toteutuksella. Jos et osallistu kurssille edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti, voit suorittaa kurssin uudelleen seuraavalla lukukaudella.

Toteutussuunnitelma voi päivittyä ennen opintojakson orientaatiota.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 12.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 22.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 670

Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
  • Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Kätilön tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Piia Jokiranta
  • Marjut Murtosaari
  • Kati Borg
  • Kirsi Mattila
  • Maria Maljanen
  • Jonna Levonen
  • Minna Nurminen
  • Sara Sternberg
  • Milla Salama
  • Maija Koivunen
  • Sanna Keskikuru
  • Heli Hilander
  • Johanna Vilppola
  • Tiina Ketola
  • Anssi-Pekka Udd
  • Maarit Lähteenmäki
  • Irmeli Nieminen
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Milla Salama

Ryhmät
  • 24SHG
    Suuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
  • 24SH2B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2B
  • 24ASH2B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
  • 24EH
    Ensihoitajan tutkinto-ohjelma, 24EH
  • 24ASH2A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
  • 24BA1
    Bioanalyytikot syksy 2024
  • 24SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
  • 24TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 24TH
  • 24RH1
    Röntgenhoitajat syksy 2024
  • 24KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma, 24KL
  • 24FY
    Fysioterapeutit syksy 2024
  • 24SH2C
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2C
  • 24RH2
    Röntgenhoitajat syksy 2024
  • 24SH2A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2A
  • 24BA2
    Bioanalyytikot syksy 2024
  • 24SH2D
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2D

Tavoitteet (OJ)

Tämän kurssin avulla tutustut monialaisesti tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työkenttään ja saat työkaluja ammatillisen kasvun ja opintojen tueksi.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa
• ymmärtää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla ja tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana
• huomioi turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• työskentelee ryhmässä aktiivisesti ja muut huomioiden sekä ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä
• tuntee sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet.

Sisältö (OJ)

• monialaiset opiskelu-, ryhmä- ja tiimityöskentelytaidot sosiaali- ja terveysalalla
• reflektointi, palautteen vastaanottaminen ja palautteen antaminen opiskelijana ja työntekijänä
• itsesäätely- ja stressinhallintakeinot sekä palautuminen
• tunnetaidot ja tunteiden säätely
• minäpystyvyys ja itsemyötätunto
• itsensä johtaminen
• itseohjautuvuus, vastuunottaminen ja ongelmanratkaisutaidot
• psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen turvallisuus opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• sosiaali- ja terveysalan arvot ja ammattieettiset periaatteet
• moninaisuuden huomiointi opiskelu- ja työyhteisössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija
• Ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa. Tietää palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkityksen opiskelijana ja työntekijänä.
• Tietää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, ja osaa hyödyntää tietoa omassa oppimisessaan.
• Osaa huomioida turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä. Osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• Osaa työskennellä ryhmässä aktiivisesti ja ottaa muut huomioon. Ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Tietää oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä tunnistaa muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Hylätty:

Opiskelija
• Ei ymmärrä ammatillisen kasvun yksilöllistä ja monialaista merkitystä oppimisprosessissa. Ei ymmärrä palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkitystä opiskelijana ja työntekijänä.
• Ei ymmärrä resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkitystä sosiaali- ja terveysalalla. Ei tunnista omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, eikä hyödynnä tietoa omassa oppimisessaan.
• Ei huomioi turvallisuuden merkitystä opiskeluyhteisössä. Ei osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• On passiivinen ja välttää osallistumista ryhmän työskentelyyn. Muiden huomioiminen on puutteellista. Ei ymmärrä vuorovaikutusosaamisen merkitystä monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Ei tiedä oman alansa arvoja ja eettisiä periaatteita, eikä tunnista muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Aika ja paikka

Kurssin kesto viikot: 36-50

Pakollinen orientaatio etänä 5.9. klo 10.15-11.45

Pakollinen pienryhmätyöskentely keskiviikkoisin tai torstaisin viikoilla 38, 41, 44, 47 ja 50

Itsenäinen työskentely Moodlessa edellä viikoilla 36-50.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Posterin palautus Moodlen palautuskansioon ennen viimeistä pienryhmätapaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäinen työskentely Moodlessa ennen jokaista pienryhmätapaamista.

Itsenäinen valmistautuminen Moodlen tehtävien avulla ennen jokaista pienryhmätapaamista.

Aktiivinen osallistuminen pakollisissa pienryhmätapaamisissa.

Posterin tekeminen ja palauttaminen pienryhmässä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen verkkotyöskentely, pienryhmätyöskentely lähiopetuksena, omassa pienryhmässä itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Kaikki materiaali löytyy kurssin Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä

Orientaatio: 2 h

Pienryhmätapaamiset 2 op, 5 x 4h = 20 h

Itsenäinen työskentely Moodlessa ja omassa pienryhmässä 3 op, 113 h

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu seuraavista osista:
1. Orientaatio
2. Minä oppijana -pienryhmätapaaminen
3. Oletko tiimipelaaja? -pienryhmätapaaminen
4. Tunnetaidot hallussa -pienryhmätapaaminen
5. Omaan ja muiden SOTE-alaan ammattiryhmään tutustuminen -pienryhmätapaaminen
6. Ammatillinen kasvu – voiko se alkaa jo nyt? -pienryhmätapaaminen

Moodle-tehtävät ja posterin palautus

Teemat sisältävät itsenäistä työskentelyä Moodlessa sekä pienryhmätyöskentelyä koululla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Kurssi on mahdollista suorittaa englannin kielellä englanninkielisellä toteutuksella. Muista ilmoittautua englanninkieliselle toteutukselle heti orientaation jälkeen

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi toteutetaan monialaisesti. Pienryhmät rakentuvat eri sote-alan opiskelijoista, joka harjaannuttaa monialaiseen työskentelyyn jo opintojen aikana.

Ensimmäisellä ja viimeisellä pienryhmätapaamiselle on 100% läsnäolopakko. Muissa pienryhmätapaamisissa on 80% läsnäolopakko. Jos opiskelija on pois pienryhmätapaamisista, hän voi korvata poissaolon toisen ryhmän tunnilla. Korvaaminen pitää aina sopia etukäteen pienryhmän opettajan kanssa. Poissaolo voidaan korvata tarvittaessa myös englanninkielisellä toteutuksella. Jos et osallistu kurssille edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti, voit suorittaa kurssin uudelleen seuraavalla lukukaudella.

Toteutussuunnitelma voi päivittyä ennen opintojakson orientaatiota.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 25.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 55

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Piia Jokiranta
  • Jonna Levonen
Vastuuhenkilö

Jonna Levonen

Ryhmät
  • 24ASH2DL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24ASH2DL

Tavoitteet (OJ)

Tämän kurssin avulla tutustut monialaisesti tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työkenttään ja saat työkaluja ammatillisen kasvun ja opintojen tueksi.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa
• ymmärtää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla ja tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana
• huomioi turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• työskentelee ryhmässä aktiivisesti ja muut huomioiden sekä ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä
• tuntee sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet.

Sisältö (OJ)

• monialaiset opiskelu-, ryhmä- ja tiimityöskentelytaidot sosiaali- ja terveysalalla
• reflektointi, palautteen vastaanottaminen ja palautteen antaminen opiskelijana ja työntekijänä
• itsesäätely- ja stressinhallintakeinot sekä palautuminen
• tunnetaidot ja tunteiden säätely
• minäpystyvyys ja itsemyötätunto
• itsensä johtaminen
• itseohjautuvuus, vastuunottaminen ja ongelmanratkaisutaidot
• psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen turvallisuus opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• sosiaali- ja terveysalan arvot ja ammattieettiset periaatteet
• moninaisuuden huomiointi opiskelu- ja työyhteisössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija
• Ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa. Tietää palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkityksen opiskelijana ja työntekijänä.
• Tietää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, ja osaa hyödyntää tietoa omassa oppimisessaan.
• Osaa huomioida turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä. Osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• Osaa työskennellä ryhmässä aktiivisesti ja ottaa muut huomioon. Ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Tietää oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä tunnistaa muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Hylätty:

Opiskelija
• Ei ymmärrä ammatillisen kasvun yksilöllistä ja monialaista merkitystä oppimisprosessissa. Ei ymmärrä palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkitystä opiskelijana ja työntekijänä.
• Ei ymmärrä resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkitystä sosiaali- ja terveysalalla. Ei tunnista omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, eikä hyödynnä tietoa omassa oppimisessaan.
• Ei huomioi turvallisuuden merkitystä opiskeluyhteisössä. Ei osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• On passiivinen ja välttää osallistumista ryhmän työskentelyyn. Muiden huomioiminen on puutteellista. Ei ymmärrä vuorovaikutusosaamisen merkitystä monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Ei tiedä oman alansa arvoja ja eettisiä periaatteita, eikä tunnista muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Aika ja paikka

Kurssin kesto viikot: 35-50

Pakollinen orientaatio: 26.8. klo 10.15-11.45

Pakollinen pienryhmätyöskentely viikoilla: 39, 41, 44, 47, 50

Itsenäinen työskentely Moodlessa viikoilla 35-50

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Posterin palautus Moodlen palautuskansioon ennen viimeistä pienryhmätapaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäinen työskentely Moodlessa ennen jokaista pienryhmätapaamista.

Itsenäinen valmistautuminen Moodlen tehtävien avulla ennen jokaista pienryhmätapaamista.

Aktiivinen osallistuminen pienryhmätapaamisissa.

Posterin tekeminen ja palauttaminen pienryhmässä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen verkkotyöskentely, pienryhmätyöskentely lähiopetuksena, omassa pienryhmässä itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Kaikki materiaali löytyy kurssin Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä

Orientaatio 2 h

Pienryhmätapaamiset 2 op, 5 x 4 h = 20 h

Itsenäinen työskentely Moodlessa ja omassa pienryhmässä 3 op, 113 h

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu seuraavista osista:
-Orientaatio
-Viisi pienryhmätapaamista eri teemoilla
-Moodle-tehtävät ja posterin palautus

Teemat sisältävät itsenäistä työskentelyä Moodlessa sekä pienryhmätyöskentelyä koululla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä ja viimeisellä pienryhmätapaamisella on 100 % läsnäolopakko. Muissa pienryhmätapaamisissa on 80 % läsnäolopakko. Jos opiskelija on pois pienryhmätapaamisista, hän voi korvata poissaolon toisen ryhmän tunnilla. Korvaaminen pitää aina sopia etukäteen pienryhmän opettajan kanssa. Jos et osallistu kurssille edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti, voit suorittaa kurssin uudelleen seuraavalla lukukaudella.

Toteutussuunnitelma voi päivittyä ennen opintojakson orientaatiota.

Ilmoittautumisaika

20.07.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 55

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katri Maijanen
  • Marjut Murtosaari
  • Jonna Levonen
Vastuuhenkilö

Anne Mäenpää

Ryhmät
  • 24ASH2CL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24ASH2CL

Tavoitteet (OJ)

Tämän kurssin avulla tutustut monialaisesti tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työkenttään ja saat työkaluja ammatillisen kasvun ja opintojen tueksi.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa
• ymmärtää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla ja tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana
• huomioi turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• työskentelee ryhmässä aktiivisesti ja muut huomioiden sekä ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä
• tuntee sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet.

Sisältö (OJ)

• monialaiset opiskelu-, ryhmä- ja tiimityöskentelytaidot sosiaali- ja terveysalalla
• reflektointi, palautteen vastaanottaminen ja palautteen antaminen opiskelijana ja työntekijänä
• itsesäätely- ja stressinhallintakeinot sekä palautuminen
• tunnetaidot ja tunteiden säätely
• minäpystyvyys ja itsemyötätunto
• itsensä johtaminen
• itseohjautuvuus, vastuunottaminen ja ongelmanratkaisutaidot
• psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen turvallisuus opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• sosiaali- ja terveysalan arvot ja ammattieettiset periaatteet
• moninaisuuden huomiointi opiskelu- ja työyhteisössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija
• Ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa. Tietää palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkityksen opiskelijana ja työntekijänä.
• Tietää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, ja osaa hyödyntää tietoa omassa oppimisessaan.
• Osaa huomioida turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä. Osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• Osaa työskennellä ryhmässä aktiivisesti ja ottaa muut huomioon. Ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Tietää oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä tunnistaa muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Hylätty:

Opiskelija
• Ei ymmärrä ammatillisen kasvun yksilöllistä ja monialaista merkitystä oppimisprosessissa. Ei ymmärrä palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkitystä opiskelijana ja työntekijänä.
• Ei ymmärrä resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkitystä sosiaali- ja terveysalalla. Ei tunnista omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, eikä hyödynnä tietoa omassa oppimisessaan.
• Ei huomioi turvallisuuden merkitystä opiskeluyhteisössä. Ei osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• On passiivinen ja välttää osallistumista ryhmän työskentelyyn. Muiden huomioiminen on puutteellista. Ei ymmärrä vuorovaikutusosaamisen merkitystä monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Ei tiedä oman alansa arvoja ja eettisiä periaatteita, eikä tunnista muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Aika ja paikka

Kurssin kesto viikot: 34-50

Pakollinen orientaatio: 19.8. klo 10.15-11.45

Pakollinen pienryhmätyöskentely viikoilla: 39, 41, 44, 47 ja 50

Itsenäinen työskentely Moodlessa viikoilla: 34-50

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Posterin palautus Moodlen palautuskansioon ennen viimeistä pienryhmätapaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäinen työskentely Moodlessa ennen jokaista pienryhmätapaamista.

Itsenäinen valmistautuminen Moodlen tehtävien avulla ennen jokaista pienryhmätapaamista.

Aktiivinen osallistuminen pakollisissa pienryhmätapaamisissa.

Posterin tekeminen ja palauttaminen pienryhmissä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen verkkotyöskentely, pienryhmätyöskentely lähiopetuksena, omassa pienryhmässä itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Kaikki materiaali löytyy kurssin Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä

Orientaatio 2 h

Pienryhmätapaamiset 2 op, 5 x 4 h = 20 h

Itsenäinen työskentely Moodlessa omassa pienryhmässä 3 op, 113 h

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu seuraavista osista:
-Orientaatio
-Viisi pienryhmätapaamista eri teemoilla
-Moodle-tehtävät ja posterin palautus

Teemat sisältävät itsenäistä työskentelyä Moodlessa ja pienryhmätyöskentelyä koululla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla 100 % läsnäolopakko. Muissa pienryhmätapaamisissa on 80 % läsnäolopakko. Jos opiskelija on pois pienryhmätapaamisista, hän voi korvata poissaolon toisen ryhmän tunnilla. Korvaaminen pitää aina sopia etukäteen pienryhmän opettajan kanssa. Jos et osallistu kurssille edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti, voit suorittaa kurssin uudelleen seuraavalla lukukaudella.

Toteutussuunnitelma voi päivittyä ennen opintojakson orientaatiota.

Ilmoittautumisaika

05.08.2024 - 16.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Annukka Huuskonen
  • Anna Rinne
  • Ella Hakala
  • Katja Varamäki
Vastuuhenkilö

Anna Rinne

Ryhmät
  • 24TOKASA
    Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Tämän kurssin avulla tutustut monialaisesti tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työkenttään ja saat työkaluja ammatillisen kasvun ja opintojen tueksi.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa
• ymmärtää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla ja tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana
• huomioi turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• työskentelee ryhmässä aktiivisesti ja muut huomioiden sekä ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä
• tuntee sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet.

Sisältö (OJ)

• monialaiset opiskelu-, ryhmä- ja tiimityöskentelytaidot sosiaali- ja terveysalalla
• reflektointi, palautteen vastaanottaminen ja palautteen antaminen opiskelijana ja työntekijänä
• itsesäätely- ja stressinhallintakeinot sekä palautuminen
• tunnetaidot ja tunteiden säätely
• minäpystyvyys ja itsemyötätunto
• itsensä johtaminen
• itseohjautuvuus, vastuunottaminen ja ongelmanratkaisutaidot
• psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen turvallisuus opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• sosiaali- ja terveysalan arvot ja ammattieettiset periaatteet
• moninaisuuden huomiointi opiskelu- ja työyhteisössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija
• Ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa. Tietää palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkityksen opiskelijana ja työntekijänä.
• Tietää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, ja osaa hyödyntää tietoa omassa oppimisessaan.
• Osaa huomioida turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä. Osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• Osaa työskennellä ryhmässä aktiivisesti ja ottaa muut huomioon. Ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Tietää oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä tunnistaa muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Hylätty:

Opiskelija
• Ei ymmärrä ammatillisen kasvun yksilöllistä ja monialaista merkitystä oppimisprosessissa. Ei ymmärrä palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkitystä opiskelijana ja työntekijänä.
• Ei ymmärrä resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkitystä sosiaali- ja terveysalalla. Ei tunnista omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, eikä hyödynnä tietoa omassa oppimisessaan.
• Ei huomioi turvallisuuden merkitystä opiskeluyhteisössä. Ei osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• On passiivinen ja välttää osallistumista ryhmän työskentelyyn. Muiden huomioiminen on puutteellista. Ei ymmärrä vuorovaikutusosaamisen merkitystä monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Ei tiedä oman alansa arvoja ja eettisiä periaatteita, eikä tunnista muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Aika ja paikka

Kurssin kesto viikot: 37-50
Pakollinen orientaatio etänä 11.9.2024.
Pakollinen pienryhmätyöskentely keskiviikkoisin tai torstaisin viikoilla 39,41,44,47 and 50.
Itsenäinen työskentely Moodlessa edellä viikoilla 37-50.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Posterin palautus Moodlen palautuskansioon ennen viimeistä pienryhmätapaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäinen työskentely Moodlessa ennen jokaista pienryhmätapaamista.
Itsenäinen valmistautuminen Moodlen tehtävien avulla ennen jokaista pienryhmätapaamista.
Aktiivinen osallistuminen pakollisissa pienryhmätapaamisissa.
Posterin tekeminen ja palauttaminen pienryhmässä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen verkkotyöskentely, pienryhmätyöskentely lähiopetuksena, omassa pienryhmässä itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Kaikki materiaali löytyy kurssin Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä
Orientaatio: 2 h
Pienryhmätapaamiset 2 op, 5 x 4h = 20 h
Itsenäinen työskentely Moodlessa ja omassa pienryhmässä 3 op, 113 h

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu seuraavista osista:
1. Orientaatio
2. Minä oppijana -pienryhmätapaaminen
3. Oletko tiimipelaaja? -pienryhmätapaaminen
4. Tunnetaidot hallussa -pienryhmätapaaminen
5. Omaan ja muiden SOTE-alaan ammattiryhmään tutustuminen -pienryhmätapaaminen
6. Ammatillinen kasvu – voiko se alkaa jo nyt? -pienryhmätapaaminen
7. Moodle-tehtävät ja posterin palautus
Teemat sisältävät itsenäistä työskentelyä Moodlessa sekä pienryhmätyöskentelyä koululla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi toteutetaan monialaisesti. Pienryhmät rakentuvat eri sote-alan opiskelijoista, joka harjaannuttaa monialaiseen työskentelyyn jo opintojen aikana.
Ensimmäisellä ja viimeisellä pienryhmätapaamiselle on 100% läsnäolopakko. Muissa pienryhmätapaamisissa on 80% läsnäolopakko. Jos opiskelija on pois pienryhmätapaamisista, hän voi korvata poissaolon toisen ryhmän tunnilla. Korvaaminen pitää aina sopia etukäteen pienryhmän opettajan kanssa. Poissaolo voidaan korvata tarvittaessa myös englanninkielisellä toteutuksella. Jos et osallistu kurssille edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti, voit suorittaa kurssin uudelleen seuraavalla lukukaudella.
Toteutussuunnitelma voi päivittyä ennen opintojakson orientaatiota.