Sosiaali- ja terveydenhuollon ja kuntoutuksen toimintaympäristöLaajuus (3 op)
Tunnus: 7F00EX90
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- omaa kokonaiskäsityksen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä kuntoutuksen toimintajärjestelmistä muuttuvassa toimintaympäristössä. - tuntee hyvinvointivaltion toimintaperiaatteet sekä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ohjaavan lainsäädännön ja poliittisen ohjauksen keskeiset periaatteet.
- tietää erilaiset palvelujen tuottamisen tavat ja niitä säätelevät talouden reunaehdot.
- tunnistaasosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen toimijat ja näiden monialaisen työskentelyn asiakkaiden kanssa.
- osaa tarkastella palvelujärjestelmän toimintaa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö
- Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuspalvelujen kokonaisuus,
- Kansallinen ja EU-tason sääntely ja ohjaus, palveluiden tuottaminen ja järjestäminen,
- Palvelujen integraatio ja monialainen työskentely, asiakkaan rooli ja asema.
Esitietovaatimukset
ei ole
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2025
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Hanneli Sinisalo
Vastuuhenkilö
Maija Korpikoski
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- omaa kokonaiskäsityksen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä kuntoutuksen toimintajärjestelmistä muuttuvassa toimintaympäristössä. - tuntee hyvinvointivaltion toimintaperiaatteet sekä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ohjaavan lainsäädännön ja poliittisen ohjauksen keskeiset periaatteet.
- tietää erilaiset palvelujen tuottamisen tavat ja niitä säätelevät talouden reunaehdot.
- tunnistaasosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen toimijat ja näiden monialaisen työskentelyn asiakkaiden kanssa.
- osaa tarkastella palvelujärjestelmän toimintaa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuspalvelujen kokonaisuus,
- Kansallinen ja EU-tason sääntely ja ohjaus, palveluiden tuottaminen ja järjestäminen,
- Palvelujen integraatio ja monialainen työskentely, asiakkaan rooli ja asema.
Esitietovaatimukset (OJ)
ei ole
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Aika ja paikka
Opintojakso on avoinna TUNI Moodlessa 1.12.24 asti. Kurssin kaikki tehtävät pitää suorittaa tämän ajanjakson aikana.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksella ei ole kirjallisuustenttiä.
Arviointi perustuu ryhmä- ja yksilötehtäviin, jotka tulee kaikki olla hyväksytysti suoritettuja 1.12.2024 mennessä.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien (0-5) tehtävien arvosanojen keskiarvosta.
Opintojakson uusinta tai arvosanan korottaminen tehdään koko opintojakson osalta opettajan määrittelemällä tavalla. Osasuorituksia ei siis voi uusia, eikä korottaa yksittäin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Lähiopetus
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely
- Verkko-opiskelu ja videoluennot
Oppimateriaalit
Toteutuksen tuni moodlessa opettajan osoittama materiaali.
Suositeltua kirjallisuutta ja lähteitä tehtävien tueksi ja tiedon syventämiseen:
Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino. Saatavissa e-kirjana
Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A., & Tynkkynen, L. (2015). Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa e-kirjana.
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
Seppälä, T. & Pekurinen, M. (toim.) 2014.Sosiaali -ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116653/THL_RAP022_2014verkko.pdf?sequence=1
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. 2017. Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf?sequence=1
Ihalainen, J. (2016). Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Kurssin lähiopetus- ja ryhmätyökerrat: orientatio ja luento 10.9.24 (pakollinen läsnäolo) ja luento 8.10.24 (pakollinen läsnäolo). Itsenäisesti- ja ryhmässä opiskeltavaa asiaa ja materiaalia moodlessa. Kaikki tehtävien palautukset 1.12.24 mennessä.
Päivittyy orientaatioon mennessä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma saattaa päivittyä vielä ennen orientaatiota.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja tiedollisia ja taidollisia osaamistavoitteita. Hän ei osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä tai kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita. Opiskelija ei ole läpäissyt hyväksytysti kaikkia opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Ilmoittautumisaika
07.06.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Hanneli Sinisalo
Vastuuhenkilö
Maija Korpikoski
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- omaa kokonaiskäsityksen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä kuntoutuksen toimintajärjestelmistä muuttuvassa toimintaympäristössä. - tuntee hyvinvointivaltion toimintaperiaatteet sekä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ohjaavan lainsäädännön ja poliittisen ohjauksen keskeiset periaatteet.
- tietää erilaiset palvelujen tuottamisen tavat ja niitä säätelevät talouden reunaehdot.
- tunnistaasosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen toimijat ja näiden monialaisen työskentelyn asiakkaiden kanssa.
- osaa tarkastella palvelujärjestelmän toimintaa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuspalvelujen kokonaisuus,
- Kansallinen ja EU-tason sääntely ja ohjaus, palveluiden tuottaminen ja järjestäminen,
- Palvelujen integraatio ja monialainen työskentely, asiakkaan rooli ja asema.
Esitietovaatimukset (OJ)
ei ole
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Aika ja paikka
Opintojakso on avoinna TUNI Moodlessa 3.11.24 asti. Kurssin kaikki tehtävät pitää suorittaa tämän ajanjakson aikana.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksella ei ole kirjallisuustenttiä.
Arviointi perustuu ryhmä- ja yksilötehtäviin, jotka tulee kaikki olla hyväksytysti suoritettuja 3.11.2024 mennessä.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu numeerisesti arvioitavasta (0-5) ryhmäesseestä. Tämän lisäksi kaikki opintojaksolla annetut tehtävät tulee olla tehtybä ja palautettuna 3.11.24 mennessä.
Opintojakson uusinta tai arvosanan korottaminen tehdään koko opintojakson osalta opettajan määrittelemällä tavalla. Osasuorituksia ei siis voi uusia, eikä korottaa yksittäin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Lähiopetus
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely
- Verkko-opiskelu ja videoluennot
Oppimateriaalit
Toteutuksen tuni moodlessa opettajan osoittama materiaali.
Suositeltua kirjallisuutta ja lähteitä tehtävien tueksi ja tiedon syventämiseen:
Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino. Saatavissa e-kirjana
Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A., & Tynkkynen, L. (2015). Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa e-kirjana.
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
Seppälä, T. & Pekurinen, M. (toim.) 2014.Sosiaali -ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116653/THL_RAP022_2014verkko.pdf?sequence=1
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. 2017. Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf?sequence=1
Ihalainen, J. (2016). Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Kurssin lähiopetus- ja ryhmätyökerrat: orientaatio ja luento 27.8.24 ja luento 4.9.24. Itsenäisesti- ja ryhmässä opiskeltavaa asiaa ja materiaalia moodlessa. Kaikki tehtävien palautukset 3.11.24 mennessä.
Päivittyy orientaatioon mennessä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma saattaa päivittyä vielä ennen orientaatiota.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja tiedollisia ja taidollisia osaamistavoitteita. Hän ei osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä tai kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita. Opiskelija ei ole läpäissyt hyväksytysti kaikkia opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 11.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 15.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riitta Lietsala
Vastuuhenkilö
Riitta Lietsala
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- omaa kokonaiskäsityksen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä kuntoutuksen toimintajärjestelmistä muuttuvassa toimintaympäristössä. - tuntee hyvinvointivaltion toimintaperiaatteet sekä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ohjaavan lainsäädännön ja poliittisen ohjauksen keskeiset periaatteet.
- tietää erilaiset palvelujen tuottamisen tavat ja niitä säätelevät talouden reunaehdot.
- tunnistaasosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen toimijat ja näiden monialaisen työskentelyn asiakkaiden kanssa.
- osaa tarkastella palvelujärjestelmän toimintaa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuspalvelujen kokonaisuus,
- Kansallinen ja EU-tason sääntely ja ohjaus, palveluiden tuottaminen ja järjestäminen,
- Palvelujen integraatio ja monialainen työskentely, asiakkaan rooli ja asema.
Esitietovaatimukset (OJ)
ei ole
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Aika ja paikka
Opintojakso on avoinna tuni moodlessa 1.9. - 15.12.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei kirjallisuustenttiä.
Arviointi perustuu ryhmä- ja yksilötehtäviin, jotka tulee kaikki olla hyväksytysti suoritettuja 15.12.2022. mennessä.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien (0-5) tehtävien arvosanojen keskiarvosta. Opintojakson uusinta tai arvosanan korottaminen tehdään koko opintojakson osalta opettajan määrittelemällä tavalla. Osasuorituksia ei siis voi uusia, eikä korottaa yksittäin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0-5.
Tarkemmat arviointimenetelmät päivittyvät tähän vielä ennen opintojakson alkua.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Lähiopetus
- Verkkoluennot
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Toteutuksen tuni moodlessa opettajan osoittama materiaali.
Suositeltua kirjallisuutta kurssitehtävien tueksi ja itseopiskeluun:
Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino. Saatavissa e-kirjana
Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A., & Tynkkynen, L. (2015). Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa e-kirjana.
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
Seppälä, T. & Pekurinen, M. (toim.) 2014.Sosiaali -ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116653/THL_RAP022_2014verkko.pdf?sequence=1
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. 2017. Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf?sequence=1
Ihalainen, J. (2016). Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 h opiskelijan työtä.
Ennakkotehtävä: Perehtyminen hyvinvointivaltion kehittymiseen ja toimintaperiaatteisiin, 3h.
Lähiopetuskerrat 8 h.
Tehtävät Moodlessa 70 h.
Sisällön jaksotus
Syyskuu: Hyvinvointivaltion kehittyminen ja toimintaperiaatteet, itsenäistä työskentelyä.
Ennakkotehtävä moodlessa, joka on tehtävä ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.
Lähiopetus: 11.09. klo 09.00 - 12.00
Lokakuu: Palveluiden järjestäminen ja lainsäädäntö
Lähiopetus: 09.10. klo 13.00 - 16.00
Marraskuu: Palvelujärjestelmä, ohjaus ja valvonta
Joulukuu: Muuttuva toimintaympäristö, itsenäistä työskentelyä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena. Opintojakso on tarkoitettu vain 23ASO ryhmän opiskelijoille.
Opintojakson tiedot saattavat päivittyä vielä ennen opintojakson alkua 1.9.2023. Lähiopetuskerrat on sovittu kuitenkin jo etukäteen monimuotototeutuksen vuoksi.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja tiedollisia ja taidollisia osaamistavoitteita. Hän ei osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä tai kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita. Opiskelija ei ole läpäissyt hyväksytysti kaikkia opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Ilmoittautumisaika
23.05.2023 - 22.08.2023
Ajoitus
23.08.2023 - 29.09.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 90
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kirsi Mattila
Vastuuhenkilö
Kirsi Mattila
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- omaa kokonaiskäsityksen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä kuntoutuksen toimintajärjestelmistä muuttuvassa toimintaympäristössä. - tuntee hyvinvointivaltion toimintaperiaatteet sekä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ohjaavan lainsäädännön ja poliittisen ohjauksen keskeiset periaatteet.
- tietää erilaiset palvelujen tuottamisen tavat ja niitä säätelevät talouden reunaehdot.
- tunnistaasosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen toimijat ja näiden monialaisen työskentelyn asiakkaiden kanssa.
- osaa tarkastella palvelujärjestelmän toimintaa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuspalvelujen kokonaisuus,
- Kansallinen ja EU-tason sääntely ja ohjaus, palveluiden tuottaminen ja järjestäminen,
- Palvelujen integraatio ja monialainen työskentely, asiakkaan rooli ja asema.
Esitietovaatimukset (OJ)
ei ole
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Aika ja paikka
Opintojakso on avoinna TUNI Moodlessa 23.8.-29.9.2023. Kurssin kaikki tehtävät pitää suorittaa tämän ajanjakson aikana.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksella ei ole kirjallisuustenttiä.
Arviointi perustuu ryhmä- ja yksilötehtäviin, jotka tulee kaikki olla hyväksytysti suoritettuja 29.9.2023. mennessä.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien (0-5) tehtävien arvosanojen keskiarvosta.
Opintojakson uusinta tai arvosanan korottaminen tehdään koko opintojakson osalta opettajan määrittelemällä tavalla. Osasuorituksia ei siis voi uusia, eikä korottaa yksittäin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Lähiopetus
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely
- Verkko-opiskelu ja videoluennot
Oppimateriaalit
Toteutuksen tuni moodlessa opettajan osoittama materiaali.
Suositeltua kirjallisuutta ja lähteitä tehtävien tueksi ja tiedon syventämiseen:
Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino. Saatavissa e-kirjana
Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A., & Tynkkynen, L. (2015). Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa e-kirjana.
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
Seppälä, T. & Pekurinen, M. (toim.) 2014.Sosiaali -ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116653/THL_RAP022_2014verkko.pdf?sequence=1
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. 2017. Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf?sequence=1
Ihalainen, J. (2016). Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 h opiskelijan työtä.
Lähiopetuskerrat 16 h.
Yksilö- ja ryhmätehtävät 65 h.
Sisällön jaksotus
Kurssin lähiopetus- ja ryhmätyökerrat:
23.08.2023 08.30 - 11.30 22SOAC
24.08.2023 08.30 - 11.30 22SOBD
31.08.2023 13.00 - 16.00 22SOAC
01.09.2023 13.00 - 16.00 22SOBD
06.09.2023 13.00 - 16.00 22SOAC
12.09.2023 13.00 - 16.00 22SOBD
11.09.2023 09.00 - 12.00 Ryhmätehtävän tekemistä vapaavalintaisessa tilassa.
14.09.2023 13.00 - 16.00 22SOAC
15.09.2023 09.00 - 12.00 22SOBD
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma saattaa päivittyä vielä ennen orientaatiota.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja tiedollisia ja taidollisia osaamistavoitteita. Hän ei osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä tai kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita. Opiskelija ei ole läpäissyt hyväksytysti kaikkia opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Ilmoittautumisaika
16.05.2022 - 30.08.2022
Ajoitus
30.08.2022 - 13.10.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
75 - 90
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jussi Kemmo
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- omaa kokonaiskäsityksen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä kuntoutuksen toimintajärjestelmistä muuttuvassa toimintaympäristössä. - tuntee hyvinvointivaltion toimintaperiaatteet sekä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ohjaavan lainsäädännön ja poliittisen ohjauksen keskeiset periaatteet.
- tietää erilaiset palvelujen tuottamisen tavat ja niitä säätelevät talouden reunaehdot.
- tunnistaasosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen toimijat ja näiden monialaisen työskentelyn asiakkaiden kanssa.
- osaa tarkastella palvelujärjestelmän toimintaa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuspalvelujen kokonaisuus,
- Kansallinen ja EU-tason sääntely ja ohjaus, palveluiden tuottaminen ja järjestäminen,
- Palvelujen integraatio ja monialainen työskentely, asiakkaan rooli ja asema.
Esitietovaatimukset (OJ)
ei ole
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Aika ja paikka
Opintojakso on avoinna TUNI Moodlessa 1.8.2021 - 31.12.2021.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei kirjallisuustenttiä.
Arviointi perustuu ryhmä- ja yksilötehtäviin, jotka tulee kaikki olla hyväksytysti suoritettuja 15.10.2021. mennessä.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien (0-5) tehtävien arvosanojen keskiarvosta. Opintojakson uusinta tai arvosanan korottaminen tehdään koko opintojakson osalta opettajan määrittelemällä tavalla. Osasuorituksia ei siis voi uusia, eikä korottaa yksittäin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5:
Ryhmätehtävä 1 arviointi 0-5
Yksilötentit arviointi hyvä/hyl.
Ryhmätehtävä 2 arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Verkko- ja videoluennot
- Lähiopetus
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Keskeisiä materiaaleja soveltuvin osin. Tarkemmat tiedot TUNI Moodelessa
Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino. Saatavissa e-kirjana
Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A., & Tynkkynen, L. (2015). Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa e-kirjana.
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
Seppälä, T. & Pekurinen, M. (toim.) 2014.Sosiaali -ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116653/THL_RAP022_2014verkko.pdf?sequence=1
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. 2017. Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf?sequence=1
Ihalainen, J. (2016). Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Englanniksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 h opiskelijan työtä.
Lähiopetuskerrat 16 h.
Yksilö- ja ryhmätehtävät Moodlessa 65 h.
Sisällön jaksotus
Kurssin lähiopetus- ja ryhmätyökerrat:
30.08.2022 09.00 - 12.00 21SOAC
31.08.2022 13.00 - 16.00 21SOBD
06.09.2022 09.00 - 12.00 21SOAC
08.09.2022 09.00 - 12.00 21SOBD
22.09.2022 09.00 - 12.00 21SOBD
23.09.2022 09.00 - 12.00 21SOAC
05.10.2022 13.00 - 16.00 21SOAC ryhmätehtävän tekemistä vapaavalintaisessa tilassa
06.10.2022 13.00 - 16.00 21SOBD ryhmätehtävän tekemistä vapaavalintaisessa tilassa
12.10.2022 13.00 - 16.00 21SOBD
13.10.2022 09.00 - 12.00 21SOAC
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja tiedollisia ja taidollisia osaamistavoitteita. Hän ei osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä tai kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita. Opiskelija ei ole läpäissyt hyväksytysti kaikkia opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- omaa kokonaiskäsityksen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä kuntoutuksen toimintajärjestelmistä muuttuvassa toimintaympäristössä. - tuntee hyvinvointivaltion toimintaperiaatteet sekä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ohjaavan lainsäädännön ja poliittisen ohjauksen keskeiset periaatteet.
- tietää erilaiset palvelujen tuottamisen tavat ja niitä säätelevät talouden reunaehdot.
- tunnistaasosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen toimijat ja näiden monialaisen työskentelyn asiakkaiden kanssa.
- osaa tarkastella palvelujärjestelmän toimintaa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuspalvelujen kokonaisuus,
- Kansallinen ja EU-tason sääntely ja ohjaus, palveluiden tuottaminen ja järjestäminen,
- Palvelujen integraatio ja monialainen työskentely, asiakkaan rooli ja asema.
Esitietovaatimukset (OJ)
ei ole
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Aika ja paikka
Opintojakso on avoinna TUNI Moodlessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei kirjallisuustenttiä.
Arviointi perustuu ryhmä- ja yksilötehtäviin, jotka tulee kaikki olla hyväksytysti suoritettuja 14.12.2022. mennessä.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien (0-5) tehtävien arvosanojen keskiarvosta. Opintojakson uusinta tai arvosanan korottaminen tehdään koko opintojakson osalta opettajan määrittelemällä tavalla. Osasuorituksia ei siis voi uusia, eikä korottaa yksittäin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5
Ryhmätehtävä 1 arviointi 0-5
Yksilötentit arviointi hyvä/hyl.
Ryhmätehtävä 2 arviointi 0-5
Yksilötehtävä arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- kontaktiopetus
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Keskeisiä materiaaleja soveltuvin osin. Tarkemmat tiedot TUNI Moodlessa
Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino. Saatavissa e-kirjana
Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A., & Tynkkynen, L. (2015). Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa e-kirjana.
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
Seppälä, T. & Pekurinen, M. (toim.) 2014.Sosiaali -ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116653/THL_RAP022_2014verkko.pdf?sequence=1
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. 2017. Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf?sequence=1
Ihalainen, J. (2016). Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 h opiskelijan työtä.
Ennakkotehtävä: Perehtyminen hyvinvointivaltion kehittymiseen ja toimintaperiaatteisiin, 3h.
Lähiopetuskerrat 8 h.
Tehtävät Moodlessa 70 h.
Sisällön jaksotus
Syyskuu: Hyvinvointivaltion kehittyminen ja toimintaperiaatteet, itsenäistä työskentelyä. Ennakkotehtävä moodlessa.
Lähiopetuskerta 14.9. klo. 9-12.
Lokakuu: Palveluiden järjestäminen, ohjaus ja valvonta.
Lähiopetuskerta 13.10. klo. 9-12.
Marraskuu: Palvelujärjestelmä, itsenäistä työskentelyä.
Joulukuu: Muuttuva toimintaympäristö, itsenäistä työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on avoinna Moodlessa 1.9.2022- 16.12.2022.
22 Ason (monimuoto) toteutus.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja tiedollisia ja taidollisia osaamistavoitteita. Hän ei osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä tai kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita. Opiskelija ei ole läpäissyt hyväksytysti kaikkia opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.