Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja kuntoutuksen toimintaympäristö (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7F00EX90-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2025

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maija Korpikoski
  • Hanneli Sinisalo

Vastuuhenkilö

Maija Korpikoski

Ryhmät

  • 24ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- omaa kokonaiskäsityksen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä kuntoutuksen toimintajärjestelmistä muuttuvassa toimintaympäristössä. - tuntee hyvinvointivaltion toimintaperiaatteet sekä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ohjaavan lainsäädännön ja poliittisen ohjauksen keskeiset periaatteet.
- tietää erilaiset palvelujen tuottamisen tavat ja niitä säätelevät talouden reunaehdot.
- tunnistaasosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen toimijat ja näiden monialaisen työskentelyn asiakkaiden kanssa.
- osaa tarkastella palvelujärjestelmän toimintaa asiakkaan näkökulmasta.

Sisältö (OJ)

- Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuspalvelujen kokonaisuus,
- Kansallinen ja EU-tason sääntely ja ohjaus, palveluiden tuottaminen ja järjestäminen,
- Palvelujen integraatio ja monialainen työskentely, asiakkaan rooli ja asema.

Esitietovaatimukset (OJ)

ei ole

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.

Aika ja paikka

Opintojakso on avoinna TUNI Moodlessa 1.12.24 asti. Kurssin kaikki tehtävät pitää suorittaa tämän ajanjakson aikana.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksella ei ole kirjallisuustenttiä.
Arviointi perustuu ryhmä- ja yksilötehtäviin, jotka tulee kaikki olla hyväksytysti suoritettuja 1.12.2024 mennessä.

Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien (0-5) tehtävien arvosanojen keskiarvosta.
Opintojakson uusinta tai arvosanan korottaminen tehdään koko opintojakson osalta opettajan määrittelemällä tavalla. Osasuorituksia ei siis voi uusia, eikä korottaa yksittäin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Lähiopetus
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely
- Verkko-opiskelu ja videoluennot

Oppimateriaalit

Toteutuksen tuni moodlessa opettajan osoittama materiaali.

Suositeltua kirjallisuutta ja lähteitä tehtävien tueksi ja tiedon syventämiseen:
Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino. Saatavissa e-kirjana

Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A., & Tynkkynen, L. (2015). Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa e-kirjana.

Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf

Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.

Seppälä, T. & Pekurinen, M. (toim.) 2014.Sosiaali -ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116653/THL_RAP022_2014verkko.pdf?sequence=1

Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. 2017. Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf?sequence=1

Ihalainen, J. (2016). Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Kurssin lähiopetus- ja ryhmätyökerrat: orientatio ja luento 10.9.24 (pakollinen läsnäolo) ja luento 8.10.24 (pakollinen läsnäolo). Itsenäisesti- ja ryhmässä opiskeltavaa asiaa ja materiaalia moodlessa. Kaikki tehtävien palautukset 1.12.24 mennessä.
Päivittyy orientaatioon mennessä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma saattaa päivittyä vielä ennen orientaatiota.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja tiedollisia ja taidollisia osaamistavoitteita. Hän ei osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä tai kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita. Opiskelija ei ole läpäissyt hyväksytysti kaikkia opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.