Sosiaali- ja terveydenhuollon ja kuntoutuksen toimintaympäristö (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00EX90-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 11.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 15.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riitta Lietsala
Vastuuhenkilö
Riitta Lietsala
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- omaa kokonaiskäsityksen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä kuntoutuksen toimintajärjestelmistä muuttuvassa toimintaympäristössä. - tuntee hyvinvointivaltion toimintaperiaatteet sekä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ohjaavan lainsäädännön ja poliittisen ohjauksen keskeiset periaatteet.
- tietää erilaiset palvelujen tuottamisen tavat ja niitä säätelevät talouden reunaehdot.
- tunnistaasosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen toimijat ja näiden monialaisen työskentelyn asiakkaiden kanssa.
- osaa tarkastella palvelujärjestelmän toimintaa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuspalvelujen kokonaisuus,
- Kansallinen ja EU-tason sääntely ja ohjaus, palveluiden tuottaminen ja järjestäminen,
- Palvelujen integraatio ja monialainen työskentely, asiakkaan rooli ja asema.
Esitietovaatimukset (OJ)
ei ole
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Aika ja paikka
Opintojakso on avoinna tuni moodlessa 1.9. - 15.12.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei kirjallisuustenttiä.
Arviointi perustuu ryhmä- ja yksilötehtäviin, jotka tulee kaikki olla hyväksytysti suoritettuja 15.12.2022. mennessä.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien (0-5) tehtävien arvosanojen keskiarvosta. Opintojakson uusinta tai arvosanan korottaminen tehdään koko opintojakson osalta opettajan määrittelemällä tavalla. Osasuorituksia ei siis voi uusia, eikä korottaa yksittäin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0-5.
Tarkemmat arviointimenetelmät päivittyvät tähän vielä ennen opintojakson alkua.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Lähiopetus
- Verkkoluennot
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Toteutuksen tuni moodlessa opettajan osoittama materiaali.
Suositeltua kirjallisuutta kurssitehtävien tueksi ja itseopiskeluun:
Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino. Saatavissa e-kirjana
Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A., & Tynkkynen, L. (2015). Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa e-kirjana.
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
Seppälä, T. & Pekurinen, M. (toim.) 2014.Sosiaali -ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116653/THL_RAP022_2014verkko.pdf?sequence=1
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. 2017. Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf?sequence=1
Ihalainen, J. (2016). Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 h opiskelijan työtä.
Ennakkotehtävä: Perehtyminen hyvinvointivaltion kehittymiseen ja toimintaperiaatteisiin, 3h.
Lähiopetuskerrat 8 h.
Tehtävät Moodlessa 70 h.
Sisällön jaksotus
Syyskuu: Hyvinvointivaltion kehittyminen ja toimintaperiaatteet, itsenäistä työskentelyä.
Ennakkotehtävä moodlessa, joka on tehtävä ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.
Lähiopetus: 11.09. klo 09.00 - 12.00
Lokakuu: Palveluiden järjestäminen ja lainsäädäntö
Lähiopetus: 09.10. klo 13.00 - 16.00
Marraskuu: Palvelujärjestelmä, ohjaus ja valvonta
Joulukuu: Muuttuva toimintaympäristö, itsenäistä työskentelyä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena. Opintojakso on tarkoitettu vain 23ASO ryhmän opiskelijoille.
Opintojakson tiedot saattavat päivittyä vielä ennen opintojakson alkua 1.9.2023. Lähiopetuskerrat on sovittu kuitenkin jo etukäteen monimuotototeutuksen vuoksi.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja tiedollisia ja taidollisia osaamistavoitteita. Hän ei osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä tai kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita. Opiskelija ei ole läpäissyt hyväksytysti kaikkia opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut välttävästi opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet. Hän osaa nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja hän osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojaksolle asetetut tiedolliset ja taidolliset osaamistavoitteet ja osaa kuvata ja eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja kuntoutuksen toimintaympäristön palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.