Siirry suoraan sisältöön

Sosionomi asiantuntijana ja elämänlaajuisena oppijanaLaajuus (3 op)

Tunnus: 7S00EL28

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.

Sisältö

- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 27.03.2025

Ajoitus

09.01.2025 - 29.04.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Juha Santala
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.

Sisältö (OJ)

- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely ja kirjallisen osuuden palautus huhti/toukokuussa 2022 hyväksytysti.
Vaikuttamistehtävä purku kevät 2023
Loppukeskustelu oman tuutoropettajan kanssa ennen valmistumista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienryhmäopiskelu
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Portfoliotyöskentely

Oppimateriaalit

Ammatillisen kasvun prosessikuvio
Sosionomi kompetenssit
Sosiaalipedagoginen ammatillisuus -Madsenin kukasta tominnan tulppaaniksi
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 2 x 4 h + 1 x 2-8 h + kevät juhla 2 h = 11 h =
Itsenäinen työskentely: vaikuttamistehtävä, ammatillisen kasvun yhteenveto/portfolio eli loppukeskustelu = 70h

Sisällön jaksotus

09.01.2025 08.30 - 11.45 H0-27 Totsun käsittely, Vaikuttamistehtävän anto, Yhteisöllinen asiantuntijuus työyhteisössä - menestyvä ja kriisiytynyt työyhteisö, Kevään suunnittelu
29.04.2025 08.30 - 15.45 H0-27 klo 9 Talentia-info Vaikuttamistehtävä reflektio, Ammatillisen kasvun ryhmäprosessin päättäminen

Loppukeskustelu oman tutor opettajan kanssa valmistumisen kynnyksellä ja oman ammatillisen kasvun loppuyhteenvedon esittäminen..

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan mahdollisuuksien mukaan muihin opintoihin..

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tehtäviä ei ole esitelty.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely.
Vaikuttamistehtävän esittely

Ilmoittautumisaika

15.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 23.05.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 90

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Piia Roos
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Tuija Landström
Ryhmät
  • 22SOD
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä D
  • 22SOC
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä C
  • 22SOB
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä B
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
  • 22SOA
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä A

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.

Sisältö (OJ)

- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ammatillisen kasvun 3. vuoden ja kokonaisuuden kattavan yhteenvedon esittäminen omalle ryhmälle huhtikuussa 2025.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi. Poissaoloja voi olla enintään 3 kertaa ilman korvaustehtäviä.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely ja muiden esitysten seuraaminen keväällä 2025 hyväksytysti - kokoaa koulutuksen aikaisen kasvun teoreettisen reflektion sisältäen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienryhmätyöskentely
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Kokoava prosessityöskentely

Oppimateriaalit

Ammatillisen kasvun prosessikuvio - 3. ja 4. vuoden teemat
Sosionomi kompetenssit
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus - etenkin vaikuttaminen, kehittäminen sosiaalialalla; rakenteellinen sosiaalityö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 52 h = n. 2 op
Itsenäinen työskentely: ammatillisen kasvun kokonaisuuden yhteenveto, lähikertojen sisältöjen suunnittelu pienryhmissä, vaikuttamistehtävä projektiopintoihin liittyen 29 h = n. 1 op

Sisällön jaksotus

SYKSY 2024
vko 34 Aloitus ja vuoden teemat
vko 38 Tiimien kerta
vko 43-44 Tiimien kerta
vko 47 Tiimien kerta
vko 48 Vuoden yhteenvetoa
vko 49 Yhteisön joulujuhla
24 h
KEVÄT 2025
vko 3 Työelämäteema 1
vko 6 Vaikuttamistehtävien esittelyt
vko 7 Työelämäteema 2 ja ystävänpäivä TAMKilla
vko 12 Tutkinto-ohjelman palauteporinat
vko 13 Työelämäteema 3
vko 15 Kasvuprosessien yhteenvedot ja vuosikurssin päätös
28 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa, esimerkiksi nopeuttamisen osalta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan Osallisuuden edistämisen -projektiopintoihin, joiden yhteyteen liitetään "vaikuttamistehtävä".
Pienryhmien itse suunnittelemissa ryhmäkerroissa syksyllä voi olla mukana työelämää.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

E

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
  • Minna Putous
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.

Sisältö (OJ)

- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely ja kirjallisen osuuden palautus huhti/toukokuussa 2022 hyväksytysti.
Vaikuttamistehtävä purku kevät 2023
Loppukeskustelu oman tuutoropettajan kanssa ennen valmistumista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienryhmäopiskelu
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Portfoliotyöskentely

Oppimateriaalit

Ammatillisen kasvun prosessikuvio
Sosionomi kompetenssit
Sosiaalipedagoginen ammatillisuus -Madsenin kukasta tominnan tulppaaniksi
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 2 x 4 h + 1 x 2-8 h + kevät juhla 2 h = 11 h =
Itsenäinen työskentely: vaikuttamistehtävä, ammatillisen kasvun yhteenveto/portfolio eli loppukeskustelu = 70h

Sisällön jaksotus

10.1 klo 8.30 - 11.45 Totsun käsittely, Vaikuttamistehtävän anto?, Yhteisöllinen asiantuntijuus työyhteisössä - menestyvä ja kriisiytynyt työyhteisö, Kevään suunnittelu
3.5.2022 13 - 16.00 klo 9 Talentia-info Vaikuttamistehtävä reflektio,? Ammatillisen kasvun ryhmäprosessin päättäminen

Loppukeskustelu oman tutor opettajan kanssa valmistumisen kynnyksellä ja oman ammatillisen kasvun loppuyhteenvedon esittäminen..

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan mahdollisuuksien mukaan muihin opintoihin..

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tehtäviä ei ole esitelty.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely.
Vaikuttamistehtävän esittely

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 30.04.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
  • Jussi Kemmo
  • Minna Nurminen
  • Tuija Landström
Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.

Sisältö (OJ)

- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Aika ja paikka

21.8.2023 - 30.4.2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ammatillisen kasvun 3. vuoden ja kokonaisuuden kattavan yhteenvedon esittäminen omalle ryhmälle huhtikuussa 2024.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely keväällä 2024 hyväksytysti - kokoaa koulutuksen aikaisen kasvun teoreettisen reflektion sisältäen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienryhmätyöskentely
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Kokoava prosessityöskentely

Oppimateriaalit

Ammatillisen kasvun prosessikuvio - 3. ja 4. vuoden teemat
Sosionomi kompetenssit
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus - etenkin vaikuttaminen, kehittäminen sosiaalialalla; rakenteellinen sosiaalityö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 46 h = n. 1,5 op
Itsenäinen työskentely: ammatillisen kasvun kokonaisuuden yhteenveto, lähikertojen sisältöjen suunnittelu pienryhmissä, vaikuttamistehtävä projektiopintoihin liittyen 35 h = 1,5 h

Sisällön jaksotus

SYKSY 2023:
Lähikerrat: 18 h
21.8. 6 h ALOITUS; toteutus, 3. vuoden teemat, ryhmäteemojen suunnittelun aloitus
4.10. 4 h RYHMÄN TEEMA
7.11. 4 h RYHMÄN TEEMA
13.12. JOULUJUHLA
14.12. 4 h RYHMÄN TEEMA

KEVÄT 2024: 28 h
15.1. 4 h TYÖELÄMÄTEEMA
16.2. 6 h VAIKUTTAMISTEHTÄVIEN ESITYKSET
4 h OPISKELIJAFOORUMI
28.3. 4 h KOHTI TYÖELÄMÄÄ JA ELÄMÄNLAAJUISTA OPPIMISTA
29.-30.4. 10 h AMMATILLISEN KASVUN LOPETUS JA VUOSIKURSSIN YHTEINEN LOPETUS

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa, esimerkiksi nopeuttamisen osalta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan Osallisuuden projektiopintoihin, joiden yhteyteen liitetään "vaikuttamistehtävä".
Pienryhmien itse suunnittelemissa ryhmäkerroissa syksyllä voi olla mukana työelämää.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 16.03.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 09.05.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Juha Santala
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.

Sisältö (OJ)

- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely ja kirjallisen osuuden palautus huhti/toukokuussa 2022 hyväksytysti.
Vaikuttamistehtävä purku kevät 2023
Loppukeskustelu oman tuutoropettajan kanssa ennen valmistumista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienryhmäopiskelu
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Portfoliotyöskentely

Oppimateriaalit

Ammatillisen kasvun prosessikuvio
Sosionomi kompetenssit
Sosiaalipedagoginen ammatillisuus -Madsenin kukasta tominnan tulppaaniksi
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 2 x 4 h + 1 x 2-8 h + kevät juhla 2 h = 11 h =
Itsenäinen työskentely: vaikuttamistehtävä, ammatillisen kasvun yhteenveto/portfolio eli loppukeskustelu = 70h

Sisällön jaksotus

9.1 klo 13-16 Totsun käsittely, Vaikuttamistehtävän anto, Yhteisöllinen asiantuntijuus työyhteisössä,
9.5.2022 13 - 16.00 klo 9 Talentia-info Vaikuttamistehtävä reflektio, Ammatillisen kasvun ryhmäprosessin päättäminen

Loppukeskustelu oman tutor opettajan kanssa valmistumisen kynnyksellä ja oman ammatillisen kasvun loppuyhteenvedon esittäminen..

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan mahdollisuuksien mukaan muihin opintoihin..

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tehtäviä ei ole esitelty.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely.
Vaikuttamistehtävän esittely

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 01.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.04.2023

Laajuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 95

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petteri Väkiparta
  • Anssi-Pekka Udd
  • Riikkaelina Susipolku-Jensen
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Anssi-Pekka Udd

Ryhmät
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.

Sisältö (OJ)

- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ammatillisen kasvun 3. vuoden ja kokonaisuuden kattavan yhteenvedon esittäminen omalle ryhmälle huhtikuussa 2023.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely keväällä 2023 hyväksytysti - kokoaa koulutuksen aikaisen kasvun teoreettisen reflektion sisältäen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienryhmätyöskentely
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Kokoava prosessityöskentely

Oppimateriaalit

Ammatillisen kasvun prosessikuvio - 3. ja 4. vuoden teemat
Sosionomi kompetenssit
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus - etenkin vaikuttaminen, kehittäminen sosiaalialalla; rakenteellinen sosiaalityö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 44 h = n. 1,5 op
Itsenäinen työskentely: ammatillisen kasvun kokonaisuuden yhteenveto, lähikertojen sisältöjen suunnittelu pienryhmissä, vaalitehtävä, vaikuttamistehtävä projektiopintoihin liittyen 37 h = 1,5 h

Sisällön jaksotus

SYKSY 2022:
Lähikerrat: 24 h
29.8. 8 h ALOITUS; toteutus, 3. vuoden teemat, ryhmäteemojen suunnittelun aloitus
5.10. 4 h RYHMÄN TEEMA
8.11. 4 h RYHMÄN TEEMA
13.12. 4 h RYHMÄN TEEMA
15.12. 4 h JOULUJUHLA
KEVÄT 2023: 24 h
17.1. 4 h TYÖELÄMÄTEEMA
26.1. klo 9-16 SOSIONOMIPÄIVÄ
14.2. 4 h VAIKUTTAMISTEHTÄVIEN ESITYKSET
7.3. 4 h OPISKELIJAFOORUMI
21.3. 4 h EDUSKUNTAKUNTAVAALIT - Itsenäinen ryhmien toteutus sekaryhmissä
5.4. 4 h KOHTI TYÖELÄMÄÄ JA ELÄMÄNLAAJUISTA OPPIMISTA
18.-19.4. 8 h AMMATILLISEN KASVUN LOPETUS JA VUOSIKURSSIN YHTEINEN LOPETUS

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa, esimerkiksi nopeuttamisen osalta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan Osallisuuden edistämisen -projektiopintoihin, joiden yhteyteen liitetään "vaikuttamistehtävä".
Pienryhmien itse suunnittelemissa ryhmäkerroissa syksyllä voi olla mukana työelämää.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei osallistu lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenveto ei sisällä tarvittavaa reflektiivistä tasoa, vaan jää asioiden kuvailuksi.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely omassa pienryhmässä keväällä 2023. Nopeuttajat suorittavat aiemmin.

Ilmoittautumisaika

25.11.2021 - 28.02.2022

Ajoitus

13.01.2022 - 10.05.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Juha Santala
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 20ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.

Sisältö (OJ)

- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely ja kirjallisen osuuden palautus huhti/toukokuussa 2022 hyväksytysti.
Vaikuttamistehtävä purku kevät 2022
Loppukeskustelu oman tuutoropettajan kanssa ennen valmistumista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienryhmäopiskelu
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Portfoliotyöskentely

Oppimateriaalit

Ammatillisen kasvun prosessikuvio
Sosionomi kompetenssit
Sosiaalipedagoginen ammatillisuus -Madsenin kukasta tominnan tulppaaniksi
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 2 x 4 h + 1 x 2-8 h + kevät juhla 2 h = 11 h =
Itsenäinen työskentely: vaikuttamistehtävä, ammatillisen kasvun yhteenveto/portfolio eli loppukeskustelu = 70h

Sisällön jaksotus

13.01.2022 13.00 - 16.00 Totsun käsittely, Vaikuttamistehtävän anto, Yhteisöllinen osaaminen työyhteisössä,
10.05.2022 09.00 - 16.00 klo 9 Talentia-info Saana Landgren Vaikuttamistehtävä,

Loppukeskustelu oman tutor opettajan kanssa valmistumisen kynnyksellä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan mahdollisuuksien mukaan muihin opintoihin..

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tehtäviä ei ole esitelty.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely.
Vaikuttamistehtävän esittely

Ilmoittautumisaika

09.06.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

03.09.2021 - 31.07.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Petteri Väkiparta
Vastuuhenkilö

Petteri Väkiparta

Ryhmät
  • 20ASOVA
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.

Sisältö (OJ)

- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Aika ja paikka

03.9.2021-31.5.2022
Aloitus yhdessä 3.9.2021 lukujärjestyksen mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ammatillisen kasvun 3. vuoden ja kokonaisuuden kattavan yhteenvedon eli
oman ammatillisen kasvun portfolion tekeminen ja esittäminen opettajatuutorille valmistumisvaiheessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely hyväksytysti opettajatuutorille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienryhmäopiskelu
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Yksilöllinen portfoliotyöskentely

Oppimateriaalit

Ammatillisen kasvun prosessikuvio
Sosionomi kompetenssit
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 81 tuntia = 3 op
Lähikerrat 5 x 4 tuntia = 20 tuntia
Itsenäinen työskentely: ammatillisen kasvun yhteenveto/portfolio, lähikertojen suunnittelu n. 61 tuntia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan Osallisuuden edistämisen -projektiopintoihin ja opinnäytetyön tekemiseen.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely.