Sosionomi asiantuntijana ja elämänlaajuisena oppijana (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL28-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 27.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2025 - 29.04.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Putous
- Juha Santala
- Vastuuhenkilö
- Minna Putous
- Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
- Opintojakso
- 7S00EL28
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.
Sisältö (Opintojakso)
- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely ja kirjallisen osuuden palautus huhti/toukokuussa 2022 hyväksytysti.
Vaikuttamistehtävä purku kevät 2023
Loppukeskustelu oman tuutoropettajan kanssa ennen valmistumista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienryhmäopiskelu
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun prosessikuvio
Sosionomi kompetenssit
Sosiaalipedagoginen ammatillisuus -Madsenin kukasta tominnan tulppaaniksi
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 2 x 4 h + 1 x 2-8 h + kevät juhla 2 h = 11 h =
Itsenäinen työskentely: vaikuttamistehtävä, ammatillisen kasvun yhteenveto/portfolio eli loppukeskustelu = 70h
Sisällön jaksotus
09.01.2025 08.30 - 11.45 H0-27 Totsun käsittely, Vaikuttamistehtävän anto, Yhteisöllinen asiantuntijuus työyhteisössä - menestyvä ja kriisiytynyt työyhteisö, Kevään suunnittelu
29.04.2025 08.30 - 15.45 H0-27 klo 9 Talentia-info, klo 10.15 Jenni Verno, Vaikuttamistehtävä reflektio, Ammatillisen kasvun ryhmäprosessin päättäminen
Loppukeskustelu oman tutor opettajan kanssa valmistumisen kynnyksellä ja oman ammatillisen kasvun loppuyhteenvedon esittäminen..
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan mahdollisuuksien mukaan muihin opintoihin..
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtäviä ei ole esitelty.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely.
Vaikuttamistehtävän esittely