Sosiaalipedagogiikka työorientaationaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7S00EL36
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 05.04.2025
Ajoitus
19.02.2025 - 16.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
1) Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka. Ryhmätentti moodlessa ajalla 4.3.-31.3.2024.
Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana
2) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
Viimeistään 1.6 mennessä. Koittaa saa kolme kertaa
https://exam.tuni.fi/enrolments/344460?code=7S00EL36-3019
3) Vlog
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Kirjatentti 1: 0-5
2. Kirjatentti 2: 0-5
3. Vlog. Hyv/Hyl. Opiuskelijaryhmä tekee esityksen esityksen anti-dialogisesta yhteiskunnallisesta ilmiöstä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit
Oppimateriaalit
Materiaalia moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h
Sisällön jaksotus
19.02.2025 08.30 - 11.45 Kriittinen pedagogiikka, emansipaatio ja integraatio, Orientaatio, Kansalaisuus, Haltung pedagoginen suhde, Juha
20.02.2025 08.30 - 11.45 Peruskäsitteistö, Jaana
21.03.2025 08.30 - 11.45 Jaana Pienrymä 2 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä; Juha Pienryhmä 1 Sorrettujen pedagogiikka teoksen käsittelyä
14.04.2025 08.30 - 11.45 Jaana Pienryhmä 1 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä ja Juhan ryhmä 2 Freire
17.04.2025 08.30 - 11.45 Jaana Kokkinen Sosiokulttuurinen innostaminen
15.05.2025 08.30 - 11.45Yhteisöllisyys Juha
16.05.2025 08.30 - 11.45 ) Loppuseminaari, , Sosiaalipedagogiikka käytännössä , vlogit (tein ohjeistuksen moodleen), alumnit (voin tilata) + palaute
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunneista ei korvaavia
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen
Ilmoittautumisaika
02.11.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 18.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eeva-Mari Miettinen
Ryhmät
-
24AVOSOVAKAVarhaiskasvatuksen opintoja 60 op
-
AVOINAMKAvoin amk
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 29.02.2024
Ajoitus
25.01.2024 - 16.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Juha Santala
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
1) Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka. Ryhmätentti moodlessa ajalla 4.3.-31.3.2024.
Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana
2) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
https://exam.tuni.fi/enrolments/263559?code=7S00EL36-3017 viim. 1.6
3) Vlog
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Kirjatentti 1: 0-5
2. Kirjatentti 2: 0-5
3. Vlog. Hyv/Hyl. Opiuskelijaryhmä tekee esityksen esityksen anti-dialogisesta yhteiskunnallisesta ilmiöstä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit
Oppimateriaalit
Materiaalia moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h
Sisällön jaksotus
Lähiopetus:
25.01.2024 08.30 - 11.45 H3-22 (50 henkilöä) Kriittinen pedagogiikka, emansipaatio ja integraatio, Orientaatio, Kansalaisuus, Haltung pedagoginen suhde, Juha
25.01.2024 12.30 - 15.45 H3-22 (50 henkilöä) Peruskäsitteistö, Jaana
21.02.2024 12.30 - 15.45 G2-38 (28 henkilöä) Jaana Pienrymä 2 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä
21.02.2024 12.30 - 15.45 C4-04a (24 henkilöä) Juha Pienryhmä 1 Sorrettujen pedagogiikka teoksen käsittelyä
20.03.2024 12.30 - 15.45 H3-22 (50 henkilöä) Jaana Pienryhmä 1 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä ja Juhan ryhmä 2 Freire H0-06
19.04.2024 12.30 - 15.45 H0-21 (40 henkilöä) Jaana Kokkinen Sosiokulttuurinen innostaminen
16.05.2024 08.30 - 15.45 H3-22 (50 henkilöä) ) Loppuseminaari, , Sosiaalipedagogiikka käytännössä , vlogit (tein ohjeistuksen moodleen), alumnit (voin tilata) + palaute
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunneista ei korvaavia
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.03.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 08.06.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti maalis-toukokuussa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallisuus- ja luentotentti EXAMissa. Ryhmätentti Moodlessa. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Uusintatentti
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö). .
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi. POIKKEUS: Sorrettujen pedagogiikan tentin voi uusia ja sitä voi korottaa 5 kertaa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kaksi kirjallisuustenttiä:
a) Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka (löytyy e-kirjana). Johdanto s. 13-30, Luvut 3-8 s. 89-299 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342. Moodleryhmätentti. Arviointi 1-5
b) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka. Vaihtoehtoinen verkkoaineisto Moodlessa: Toimintaan Freiren kanssa, Exam linkki: https://exam.tuni.fi/enrolments/268128?code=7S00EL36-3016
Arviointi 1-5
2) Vlog rakenteellisesta sorrosta, hyv/hyl.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.
Opetus koostuu luennoista, dialogisista työpajoista, ryhmätöistä, tenteistä.
Oppimateriaalit
Lähiopetuksen materiaalit: ks. moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 61h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 47h
Ryhmätehtävä 27h
Sisällön jaksotus
12.03.2024 08.30 - 11.45 D1-02 (107 henkilöä) Mitä sosiaalipedagogiikka on väittämätesti ,totsu, oppimistekniikka, , sosiaalipedagogiikan perusajatuksia, Woffelsonille palaute, Demokratia - autoritaarisyys vlog, Rakenteellinen sorto
26.03.2024 08.30 - 11.45 D1-02 (107 henkilöä) Alumnit H0-27, H4-26, H2-23, H4-24, sosiaalipedagogiikan perusajatuksia
02.04.2024 08.30 - 11.45 H0-31 (32 henkilöä) C-ryhmä Juha
02.04.2024 12.30 - 15.45 H0-31 (32 henkilöä) D-ryhmä Juha
04.04.2024 08.30 - 11.45 H0-29 (32 henkilöä) A-ryhmä Juha
05.04.2024 08.30 - 11.45 H0-29 (32 henkilöä) B- ryhmä Juha
10.04.2024 08.30 - 10.00 D1-02 (107 henkilöä)
10.04.2024 08.30 - 15.45 H0-31 (32 henkilöä) H0-29 (32 henkilöä) H0-27 (40 henkilöä) F1-22 (35 henkilöä) Työpajapäivä - Jenginuoret ja sosiaalipedagogiikka, Rakenna toisia auttava maja, Videoi tanssiesitys materiaalin perusteella, sarjakuva Freirestä
10.04.2024 14.15 - 15.45 D1-02 (107 henkilöä)
15.04.2024 08.30 - 11.45 H0-27 (40 henkilöä) C -ryhmä Jaana
15.04.2024 12.30 - 15.45 H0-27 (40 henkilöä) D-ryhmä Jaana
16.04.2024 08.30 - 11.45 H0-27 (40 henkilöä) A-ryhmä Jaana
16.04.2024 12.30 - 15.45 H0-27 (40 henkilöä) B-ryhmä Jaana
17.04.2024 08.30 - 11.45 D1-02 (107 henkilöä)
24.04.2024 08.30 - 11.45 Jaana A-Ryhmä H0-06 Osallisuus ja Yhteisöllisyys, Juha B-ryhmä H4-25 kasvatus (varhaiskasvatus)
24.04.2024 12.30 - 15.45 Jaana C- ryhmä H0-06 Osallisuus ja Yhteisöllisyys, Juha D-ryhmä H4-25 kasvatus (varhaiskasvatus)
29.04.2024 08.30 - 11.45 A-ryhmä Juha H4-25 kasvatus (varhaiskasvatus) , B-ryhmä Jaana Osallisuus ja yhteisöllisyys H0-06
29.04.2024 12.30 - 15.45 C- ryhmä Juha H4-25 kasvatus (varhaiskasvatus), Jaana D-ryhmä Osallisuus ja yhteisöllisyyys H0-06
07.05.2024 08.30 - 11.45 D1-02 ja G00-10, klo 8.30 - 10.30 vlog. Klo 10.45 - 11.30 Palaute ja oppimisen arviointi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Alumniyhteistyö
Kansainvälisyys
Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
07.09.2023 - 07.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus pidetään seuraavina ajankohtina:
Aika:
7.9 klo 15-18
12.10 klo 15-18
2.11 klo 15-18
7.12 klo 15-18
Tila: Setlementti Tampere. Pyhäjärvenkatu 1 B, 33200 Pyynikkisali
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
01.03.2023 - 28.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaana Kokkinen
- Eeva-Mari Miettinen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti maalis-toukokuussa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallisuus- ja luentotentti EXAMissa. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Uusintatentti
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisuus- ja luentotentti: 0-5
Ryhmätehtävä: 0-5
Keskusteluessee 0-5 (itsearviointi)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.
Opetus koostuu luennoista, dialogisista työpajoista, ryhmätöistä, tenteistä.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka (löytyy e-kirjana). Johdanto s. 13-30, Luvut 3-8 s. 89-299 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka (vaihtoehtoinen verkkoaineisto Moodlessa)
Lähiopetuksen materiaalit: ks. moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus ja Keskusteluessee 81h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 27h
Ryhmätehtävä 27h
Sisällön jaksotus
Aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Alumniyhteistyö
Yhteistyö Suomen Sosiaalipedagogisen seuran kanssa, Sosiaalipedagogiikan päivät
Kansainvälisyys
Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Avoin AMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
22AVOSOVAKAVarhaiskasvatuksen opintoja 60 op, S2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Aika ja paikka
la 28.1. 10.30-15.15 Orientaatio ja sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet
pe 17.2. klo 15.45-18.45 (etäopetus) Yhteisö ja osallisuus varhaiskasvatuksessa
pe 11.3. klo 12.30-15.15 Kohtaamiset varhaiskasvatuksessa
la 25.3. klo 9-11.15 Sosiaalipedagoginen orientaatio varhaiskasvatuksessa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, dialogiset ryhmät, esseet
Oppimateriaalit
Oppimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Lähiopetuksen materiaalit
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5x 27 h = 135 h
Kontaktiopetus 16 h
Itsenäinen opiskelu 119 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 04.05.2022
Ajoitus
06.04.2022 - 11.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksi kirjatenttiä Examissa :
Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka https://exam.tamk.fi/enroll/exam/101077?code=7S00EL36-3012'. viim. 17.5 tentittävä,
ja
Freire Sorrettujen pedagogiikka viim. 07.12.2022 https://exam.tamk.fi/enroll/exam/100995?code=7S00EL36-3012
Opiskelija varaa ajan tenttiterraarioon.
Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Kirjatentti 1: 0-5
2. Kirjatentti 2: 0-5
3. Vlog. Hyv/Hyl
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
Lähiopetuksen materiaalit. Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h
Sisällön jaksotus
Lähiopetus:
06.04.2022 09.00 - 12.00 Orientaatio, toteutussuunnitelma, /Juha ja Jaana, Jaana Kokkinen Johdatus sosiaalipedagogiikkaan
08.04.2022 09.00 - 12.00 Sosiaalipedagoginen työorientaatio - pedagoginen suhde, dialogi Jaana;
09.05.2022 9-12 R2 Jaana Yhteisö ja osallisuus /R1 Juha: Miten Freireä luetaan?
09.05.2022 13.00 - 16.00 R1 Jaana Yhteisö ja osallisuus /R2Juha: Miten Freireä luetaan?
11.05.2022 13.00 - 16.00 Päätösseminaari: klo 13.Sosiaalipedagogiikka käytännössä, klo 14. palaute, klo 14.30 alumni (https://tuni.zoom.us/j/61735950430?pwd=emNsK1ZEd25WMFpNMUpGQzVoZ1JaQT09 )
Halutessaan voi osallistua 21 so:n tarjontaan. 7S00EL36-3011 Sosiaalipedagogiikka työorientaationa Esim:
16.5 klo 9- 16 Yhteisösosiaalityö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunneista ei korvaavia
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen
Ilmoittautumisaika
08.12.2021 - 28.04.2022
Ajoitus
08.03.2022 - 31.01.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksi kirjatenttiä, verkkotentit. Tenttien suoritus tapahtuu kurssin aikana .
Suositellaan, että ensin tentitään Nivala ja Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka. Teos on tentittävä 17.5 mennessä uusintoineen. https://exam.tamk.fi/enroll/exam/98860?code=7S00EL36-3011
Freiren Sorrettujen pedagogiikan voi tenttiä examissa 15.12 asti.
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/98458?code=7S00EL36-3011
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti 1: 0-5
Kirjatentti 2: 0-5
Ei läsnäolopakkoa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. etäopetuksena verkossa. Oireisille ja sairastuneille lähetetään pynnöstä osallistumislinkki. . Opetus koostuu luennoista, dialogisista ryhmistä, ryhmätöistä, tenteistä. Opintojaksomateriaalia löytyy moodlessa.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka (löytyy e-kirjana). Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka (vaihtoehtoinen verkkoaineisto)
Lähiopetuksen materiaalit: ks. moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus
Itsenäinen opiskelu ja tentit
Sisällön jaksotus
08.03.2022 09.00 - 12.00 Aloituskerta totsu ja tabula ja organisointi, Sosiaalipedagoginen asiantuntijuus 4 h 80opiskelijaa (op)
/18.03.2022 09.00 - 12.00 Sosiaalipedagogiikan ydinkäsitteet, luento 4h 80 op , In english
24.3 klo 9-12 Kriittinen tietoisuus 80 op
29.03.2022 13-16 Sosiaalipedagoginen yhteisöllisyys ja osallisuus, luento 4 80 op
Työpajat: yksi pienryhmä englanniksi.
31.03.2022 09.00 - 12.00 Työpaja 4 h 20 op, Juha A, Jaana B
01.04.2022 09.00 - 12.00 Työpaja 4 h 20 op, Juha D, Jaana C
14.4 9-12 Jaana B
14.4.2022 13-16 Sosiaalipedagogiikka: kasvatus/pedagoginen suhde, luento 4h 80 op
19.4 13.00 - 16.00 Jaana A 20 op
21.04.2022 13.00 - 16.00 Jaana D 20 op
25.04.2022 09.00 - 12.00 Jaana C 20 op
28.04.2022 09.00 - 12.00 Juha B, Jaana A 20 op
05.05.2022 9-12 Jaana D, Juha C 20 op
10.05.2022 09.00 - 12.00 Vlogit R1 + Vaihto-opiskelijat, kaikki osallistuu 80 op
12.05.2022 09.00 - 12.00 Vlogit R2, kaikki osallistuu 80 op
16. 5 Yhteisösosiaalityön päivä TAMK, Kuntokatu
klo 9-9.45 Tervetuloa
Yhteisösosiaalityö, sosiaalipedagogiikka ja Jane Addams, (Juha Santala)
Klo 9.45 – 10 tauko
klo 10 – 10.30 Miesten Kansalaistalo Mattila (Jukka Tukia)
klo 10.30 – 11 Yhteisöllisyys ennaltaehkäisevän työn näkökulmasta. (Kirsi-Marja Salminen, Tampereen A-kilta)
tauko
klo 11.15 – 11.45 Omapolku ja sosiokulttuurinen innostaminen (Petri Pentikäinen)
11.45 – 12 Loppusanat
klo 12-13 Lounas
Klo 13 - 14: Opiskelijoiden ja ihmisten kohtaaminen. Opiskelijat valmistautuvat 10 hengen ryhmissä osoittamaan kunnioitusta ja arvostusta satunnaisille vieraille.
Klo 14-14.15 tauko
Klo 14.15 – 14.30 seminaarin loppusanat
17.05.2022 09.00 - 12.00 Loppuseminaari, vaihto-opiskelijoiden esitys klo 10.15. Onni Westlund klo 9. 00 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Lisätietoja opiskelijoille
Suomen sosiaalipedagoginen seura ja aikauskirja:
http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/suomen-sosiaalipedagoginen-seura-ry/
http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/suomen-sosiaalipedagoginen-seura-ry/sosiaalipedagoginen-aikakauskirja/
https://www.mattilanmiehet.fi/_files/ugd/558c17_8f37295d78604eec84b46f92f1e69fae.pdf
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit
Ilmoittautumisaika
03.07.2021 - 30.04.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 31.07.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Avoin AMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
21AVOSOVAKAVarhaiskasvatuksen opintoja 60 op, avoin AMK
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Aika ja paikka
la 29.1. 9.-15.15
pe 18.2. klo 14.-15.30
pe 11.3. klo 15.45.-18.45
la 12.3. klo 9-11.45
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, dialogiset ryhmät, esseet
Oppimateriaalit
Oppimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Lähiopetuksen materiaalit
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5x 27 h = 135 h
Kontaktiopetus 14 h
Itsenäinen opiskelu 121 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole