Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagogiikka työorientaationa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL36-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.04.2025

Ajoitus

19.02.2025 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Juha Santala
  • Sosionomi Virtuaalihenkilö
  • Jaana Kokkinen

Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät

  • 24ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

1) Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka. Ryhmätentti moodlessa ajalla 4.3.-31.3.2024.

Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana

2) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
Viimeistään 1.6 mennessä. Koittaa saa kolme kertaa
https://exam.tuni.fi/enrolments/344460?code=7S00EL36-3019

3) Vlog

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Kirjatentti 1: 0-5
2. Kirjatentti 2: 0-5
3. Vlog. Hyv/Hyl. Opiuskelijaryhmä tekee esityksen esityksen anti-dialogisesta yhteiskunnallisesta ilmiöstä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit

Oppimateriaalit

Materiaalia moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h

Sisällön jaksotus

19.02.2025 08.30 - 11.45 Kriittinen pedagogiikka, emansipaatio ja integraatio, Orientaatio, Kansalaisuus, Haltung pedagoginen suhde, Juha
20.02.2025 08.30 - 11.45 Peruskäsitteistö, Jaana
21.03.2025 08.30 - 11.45 Jaana Pienrymä 2 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä; Juha Pienryhmä 1 Sorrettujen pedagogiikka teoksen käsittelyä
14.04.2025 08.30 - 11.45 Jaana Pienryhmä 1 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä ja Juhan ryhmä 2 Freire
17.04.2025 08.30 - 11.45 Jaana Kokkinen Sosiokulttuurinen innostaminen
15.05.2025 08.30 - 11.45Yhteisöllisyys Juha
16.05.2025 08.30 - 11.45 ) Loppuseminaari, , Sosiaalipedagogiikka käytännössä , vlogit (tein ohjeistuksen moodleen), alumnit (voin tilata) + palaute

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetustunneista ei korvaavia

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen