Sosiaalipedagogiikka työorientaationa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL36-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 05.04.2025
Ajoitus
19.02.2025 - 16.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (OJ)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
1) Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka. Ryhmätentti moodlessa ajalla 4.3.-31.3.2024.
Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana
2) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
Viimeistään 1.6 mennessä. Koittaa saa kolme kertaa
https://exam.tuni.fi/enrolments/344460?code=7S00EL36-3019
3) Vlog
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Kirjatentti 1: 0-5
2. Kirjatentti 2: 0-5
3. Vlog. Hyv/Hyl. Opiuskelijaryhmä tekee esityksen esityksen anti-dialogisesta yhteiskunnallisesta ilmiöstä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit
Oppimateriaalit
Materiaalia moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h
Sisällön jaksotus
19.02.2025 08.30 - 11.45 Kriittinen pedagogiikka, emansipaatio ja integraatio, Orientaatio, Kansalaisuus, Haltung pedagoginen suhde, Juha
20.02.2025 08.30 - 11.45 Peruskäsitteistö, Jaana
21.03.2025 08.30 - 11.45 Jaana Pienrymä 2 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä; Juha Pienryhmä 1 Sorrettujen pedagogiikka teoksen käsittelyä
14.04.2025 08.30 - 11.45 Jaana Pienryhmä 1 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä ja Juhan ryhmä 2 Freire
17.04.2025 08.30 - 11.45 Jaana Kokkinen Sosiokulttuurinen innostaminen
15.05.2025 08.30 - 11.45Yhteisöllisyys Juha
16.05.2025 08.30 - 11.45 ) Loppuseminaari, , Sosiaalipedagogiikka käytännössä , vlogit (tein ohjeistuksen moodleen), alumnit (voin tilata) + palaute
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunneista ei korvaavia
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen