Skip to main content

Social Pedagogy as a Work Orientation (5 cr)

Code: 7S00EL36-3019

General information


Enrolment period
07.12.2024 - 05.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.02.2025 - 16.05.2025
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Juha Santala
Jaana Kokkinen
Anni Arola
Person in charge
Juha Santala
Course
7S00EL36

Objectives (course unit)

Students:
- are aware of the multi-disciplinary and diverse aspects of social services
- can explain the historical development and theoretical traditions of social pedagogy and social work
- are familiar with different approaches to social work and social pedagogy
- understand the significance of social work and social pedagogy in society
- can explain the importance of social pedagogy in early childhood education and social work
- can explain the significance of social pedagogy in client work

Content (course unit)

- The historical development and theoretical traditions of social work and social pedagogy
- Preventive, rehabilitative, communal, and structural social work
- Pedagogy of the oppressed, socio-cultural motivation
- Social pedagogy in early childhood education, civic education, and social work
- Community, inclusion, dialogue, and functionality as principles of client work

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Describes and knows the basic ideas, concepts and practices of social pedagogical orientation.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Student is able to explain the starting points and significances of social pedagogical work and approach in social work in a versatile and comprehensive way. Student is able to analyze social reality and work by using theoretical consepts of social pedagogy.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Student is able to create a holistic and theoretically grounded understanding of social pedagogy and is able to critically analyze one's own work approach and social reality.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

The student has not completed all areas of the course.

Location and time

Lukujärjestyksen mukaisesti

Exam schedules

1) Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka. Ryhmätentti moodlessa ajalla 1.3.-20.4.2025. Uusinnat tarvittaessa toukokuussa 2025.

Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana

2) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
viim. 30.5 https://exam.tuni.fi/enrolments/375058?code=7S00EL36-3019

Myös tällä pääsee läpi: https://desili.fi/tiedostot/Freire_aukeama.pdf

3) Vlog, esitellään 16.5

Assessment methods and criteria

1. Kirjatentti 1: 0-5
2. Kirjatentti 2: 0-5
3. Vlog. Hyv/Hyl. Opiskelijaryhmä tekee esityksen esityksen anti-dialogisesta yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Esitellään 16.5

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit

Learning materials

Materiaalia moodlessa

Student workload

5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h

Content scheduling

19.2 .2025 8.30 – 11.45 Yhteinen aloitus. Totsu. Johdatus sosiaalipedagogiikkaan Juha
20.02.2025 08.30 - 11.45 Tutorryhmä 1 (Juha) Peruskäsitteet / Jaana B6-31 a, ryhmä 2 (Minna) Freire / Juha B6-23
21.03.2025 08.30 - 11.45 Tutorryhmä 1 (Juha) / Freire B6-31 a, ryhmä 2 (Minna) Peruskäsitteet Jaana B6-23
14.04.2025 08.30 - 11.45 Työpajat H1-25 (Aloitus).. Sarjakuva H1-25 tutorruhmä 1 + populismi H1-24 Tutorryhmä 2.
klo 10 ryhmät vaihtavat tilaa,
17.04.2025 08.30 - 11.45 Tutorryhmä 1 Anni Varhaiskasvatus ja sosiaalipedagogiikka B6-31a, Tutorryhmä 2 Sosiaalipedagogiikka
giikka käytännössä B6-23
15.05.2025 08.30 - 11.45 Tutorryhmä 2 Anni Varhaiskasvatus ja sosiaalipedagogiikka B1-26, Tutorryhmä 1 Sosiaalipedagogiikka käytännössä H1-23
16.05.2025 9.00 - 11.30 vlogien esitykset klo 11.45 lähdetään Kintulammelle

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Further information

Lähiopetustunneista ei korvaavia

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen

Go back to top of page