Päihde- ja mielenterveystyöLaajuus (10 op)
Tunnus: 7S00EL70
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa
Sisältö
- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.
Ilmoittautumisaika
16.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 13.03.2025
Laajuus
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Tuija Laakso
- Hanneli Sinisalo
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa
Sisältö (OJ)
- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
9.1 kl0 8.30-15.45 +22aso (Tuija ja Juha) Kurssin orientaatio, päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä, mielenterveyslaki ja strategia.
11.1 klo 8.30-15.45 +22aso Vierailija Nupposta, puheeksiottaminen ja motivointi. (Tuija)
16.1 klo 12.30-15.45 Nepsy ja toiminnanohjaus (Tuija.)
17.1 klo 8.30-15.45 (Juha) Ihmisoikeusperustainen päihde-ja mielenterveyssosiaalityö: Etiikka ja Stigma, Riippuvuusstrategia
23.1 klo 8.30-11.45 Itsemurhavaarassa olevan kohtaaminen, diagnoosit ja psykoedukaatio. (Tuija)
24.1 klo 8.30-15.45 (Juha) Päihteet ja Riippuvuudet, Kuinka riippuvuudet voitetaan, Muutosvaihemalli, Dialogi ja kohtaaminen
31.1 klo 8.30-15.45 Itsenäinen, toipumisorientaatiopäivän suunnittelu
1.2 klo 8.30-11.45 Skitsofrenia, psykoosit, persoonallisuushäiriöt. 12.30-15.45 Palveluohjaus soveltava osaaminen ryhmissä itsenäisesti.
6.2 klo 8.30-15.45 +22aso (Juha) Päihdesosiaalityö, sosiaalinen kuntoutus, Palvelutarpeen arviointi ja Dialoginen muutosvalmennus
7.2 klo 8.30-15.45 +22aso (Juha) Toipumisorientaatio, Haittojen vähentäminen, Matala kynnys, Päihdepalvelujärjestelmä ja vaikuttavuus, ennaltaehkäisevän alueellisen työn lähtökohdat
8.2 klo 8.30-11.45 +22aso (Tuija) Mielenterveyspalveluiden järjestäminen ja palveluohjaus.
13.2 klo 12.30-15.45 (Tuija) Perhenäkökulma. Klo 14 vierailijana Finfamilta Sari Nurminen
14.2 klo 9-16 Toipumisorientaatiopäivä
15.2 klo 8.30-15.45 (Tuija) Diagnoosit jatkuu, käypähoito ja lääkkeet ja erikoispsykiatrian rooli. klo 14 sari Hottola ja Outi Asikainen päiväperhosta vierailulle.
21.2 klo 8.30-16 (Juha) MiPä järjestöpäivä Arttelissa. Ohjelma tulee myöhemmin
22.2 klo 8.30-15.45 (Juha) Katukilta klo 8.30 - 10.15, Palvelujärjestelmä, vaikuttavuus, Yhteisöllinen kuntoutus, Kokemusasiantuntijat klo 14
7.3 klo 8.30-15.45 + 22aso (Tuija Juha) Päätösseminaari, puheet, kirjallisuuspiirien yhteenvedot, opintokäyntien esittelyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet
A) Täysin itsenäinen suoritustapa
1) Päihdemateriaalitentti; tentti auki 2.1.- 1.11 2024
https://exam.tuni.fi/enrolments/260101?code=7S00EL70-3006
a) Ihan oikea ihme:
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 1-39. (Löytyy moodlesta)
b) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
c) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
d) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä. Suomen sosiaalipedagoginen seura ry. Kuopio, 2011 (https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/121781)
2) Opintokäynnit: kaksi opintokäyntiä, joista toinen mielneterveyspalveluihin ja toinen päihdetyöhön. Molemmista omat raportit. Ohjeistus moodlessa.
3) Kirjallisuus opintopiiri, kirjavinkkilista moodlessa, ohjeistus moodlessa.
4) Puhe
5) Mielenterveysopintotehtävä
B) Lähiopetus + Aso - ryhmäläiset
1) Päihdemateriaalitentti; https://exam.tuni.fi/enrolments/260101?code=7S00EL70-3006
a) Ihan oikea ihme: (Löytyy moodlesta)
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1),
b) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
c) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
d) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä. Suomen sosiaalipedagoginen seura ry. Kuopio, 2011 (https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/121781)
2) Opintokäynnit. Olkaa tarkkoja Moodlessa, että valitsette oikean tehtävän.
a) Itsenäisesti suorittavilla ja Asoryhmällä on oma tehtävä, jossa kaksi opintokäyntiä
b) Lähiopetuksessa olevilla on oma tehtävä.
3) Kirjallisuus opintopiiri: Kirjavinkkilista moodlessa.
4) Puhe
5) Mielenterveysopintotehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista, videoluentoja ja valmistautumista opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Lähiopetus kampuksella: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - opetuspäiviä tiistaisi, keskiviikkoisin ja torstaisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Yksilötentti, mt-raportti ja puheenpito yksilötehtävinä, opintokäynti ja raportti siitä sekä kirjallisuuspiiri ryhmässä.
Oppimateriaalit
Päihde- ja riippuvuustrategia: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163002/STM_2021_17.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mielenterveysstrategia: https://stm.fi/-/uusi-mielenterveysstrategia-ryhdistaa-tulevaisuuden-mielenterveyspolitiikka
Moodlessa enemmän
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ 10 op. 1 op = 27h. Yhteensä 270 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 1 op
Tentti päihdetyöstä 3 op
Raportti mielenterveystehtävistä & oppitunneista 3 op
Opintokäynti & raportit 2op
Puheenpito 1 op
Sisällön jaksotus
ks. kohta aika ja paikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kolme suorittamistapaa:
1) täysin itsenäinen.
2) osallistuminen lähiopetukseen ja poissaolot ilmoituksella
3) monimuoto. Osallistuminen lähiviikkojen opetukseen ja ennakkoilmoituksella muuhun lähiopetukseen
Ei etäosallistumismahdollisuutta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
A-kilta, Sopimusvuoren klubitalo ja Mielen ry
Kansainvälisyys
Kansainväliset artikkelit, päihde- ja mielenterveysongelmat globaalina ilmiönä.
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle:
Lähiopetus https://moodle.tuni.fi/enrol/instances.php?id=47790
Itsenäinen suoritustapa https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=47731
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tunnistaa
Nimeää
Määrittelee
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Soveltaa
Selittää
Vertailee
Jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita.
Yleistää
Analysoi
Yhdistää ammatilliseen kontekstiin
Ilmoittautumisaika
21.09.2023 - 29.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Tuija Laakso
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa
Sisältö (OJ)
- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
9.1 kl0 8.30-15.45 +22aso (Tuija ja Juha) Kurssin orientaatio, päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä, mielenterveyslaki ja strategia.
11.1 klo 8.30-15.45 +22aso Puheeksiottaminen ja motivointi. (Tuija)
16.1 klo 12.30-15.45 Nepsy häiriöt (Hanneli)
17.1 klo 8.30-15.45 (Juha) Ihmisoikeusperustainen päihde-ja mielenterveyssosiaalityö: Etiikka ja Stigma, Riippuvuusstrategia
23.1 klo 8.30-11.45 Itsemurhavaarassa olevan kohtaaminen, diagnoosit ja psykoedukaatio. (Tuija)
24.1 klo 8.30-15.45 (Juha) Päihteet ja Riippuvuudet, Kuinka riippuvuudet voitetaan, Muutosvaihemalli, Dialogi ja kohtaaminen
31.1 klo 8.30-15.45 Itsenäinen, toipumisorientaatiopäivän suunnittelu
1.2 klo 8.30-11.45 Skitsofrenia, psykoosit, persoonallisuushäiriöt. (Hanneli) 12.30-15.45 Palveluohjaus (Tuija)
6.2 klo 8.30-15.45 +22aso (Juha) Päihdesosiaalityö, sosiaalinen kuntoutus, Palvelutarpeen arviointi ja Dialoginen muutosvalmennus
7.2 klo 8.30-15.45 +22aso (Juha) Toipumisorientaatio, Haittojen vähentäminen, Matala kynnys, Päihdepalvelujärjestelmä ja vaikuttavuus, ennaltaehkäisevän alueellisen työn lähtökohdat
8.2 klo 8.30-11.45 +22aso (Tuija) Mielenterveyspalveluiden järjestäminen ja palveluohjaus.
13.2 klo 12.30-15.45 (Tuija) Perhenäkökulma. Klo 14 vierailijana Finfamilta Sari Nurminen
14.2 klo 9-16 Toipumisorientaatiopäivä
15.2 klo 8.30-15.45 (Tuija) Diagnoosit jatkuu, käypähoito ja lääkkeet ja erikoispsykiatrian rooli. klo 14 sari Hottola ja Outi Asikainen päiväperhosta vierailulle.
21.2 klo 8.30-16 (Juha) MiPä järjestöpäivä Arttelissa. Ohjelma tulee myöhemmin
22.2 klo 8.30-15.45 (Juha) Katukilta klo 8.30 - 10.15, Palvelujärjestelmä, vaikuttavuus, Yhteisöllinen kuntoutus, Kokemusasiantuntijat klo 14
7.3 klo 8.30-15.45 + 22aso (Tuija Juha ja Hanneli) Päätösseminaari, puheet, kirjallisuuspiirien yhteenvedot, opintokäyntien esittelyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet
A) Täysin itsenäinen suoritustapa
1) Päihdemateriaalitentti; tentti auki 2.1.- 1.11 2024
https://exam.tuni.fi/enrolments/260101?code=7S00EL70-3006
a) Ihan oikea ihme:
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 1-39. (Löytyy moodlesta)
b) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
c) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
d) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä. Suomen sosiaalipedagoginen seura ry. Kuopio, 2011 (https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/121781)
2) Opintokäynnit: kaksi opintokäyntiä, joista toinen mielneterveyspalveluihin ja toinen päihdetyöhön. Molemmista omat raportit. Ohjeistus moodlessa.
3) Kirjallisuus opintopiiri, kirjavinkkilista moodlessa, ohjeistus moodlessa.
4) Puhe
5) Mielenterveysopintotehtävä
B) Lähiopetus + Aso - ryhmäläiset
1) Päihdemateriaalitentti; https://exam.tuni.fi/enrolments/260101?code=7S00EL70-3006
a) Ihan oikea ihme: (Löytyy moodlesta)
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1),
b) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
c) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
d) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä. Suomen sosiaalipedagoginen seura ry. Kuopio, 2011 (https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/121781)
2) Opintokäynnit. Olkaa tarkkoja Moodlessa, että valitsette oikean tehtävän.
a) Itsenäisesti suorittavilla ja Asoryhmällä on oma tehtävä, jossa kaksi opintokäyntiä
b) Lähiopetuksessa olevilla on oma tehtävä.
3) Kirjallisuus opintopiiri: Kirjavinkkilista moodlessa.
4) Puhe
5) Mielenterveysopintotehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista, videoluentoja ja valmistautumista opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Lähiopetus kampuksella: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - opetuspäiviä tiistaisi, keskiviikkoisin ja torstaisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Yksilötentti, mt-raportti ja puheenpito yksilötehtävinä, opintokäynti ja raportti siitä sekä kirjallisuuspiiri ryhmässä.
Oppimateriaalit
Päihde- ja riippuvuustrategia: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163002/STM_2021_17.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mielenterveysstrategia: https://stm.fi/-/uusi-mielenterveysstrategia-ryhdistaa-tulevaisuuden-mielenterveyspolitiikka
Moodlessa enemmän
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ 10 op. 1 op = 27h. Yhteensä 270 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 1 op
Tentti päihdetyöstä 3 op
Raportti mielenterveystehtävistä & oppitunneista 3 op
Opintokäynti & raportit 2op
Puheenpito 1 op
Sisällön jaksotus
ks. kohta aika ja paikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kolme suorittamistapaa:
1) täysin itsenäinen.
2) osallistuminen lähiopetukseen ja poissaolot ilmoituksella
3) monimuoto. Osallistuminen lähiviikkojen opetukseen ja ennakkoilmoituksella muuhun lähiopetukseen
Ei etäosallistumismahdollisuutta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
A-kilta, Sopimusvuoren klubitalo ja Mielen ry
Kansainvälisyys
Kansainväliset artikkelit, päihde- ja mielenterveysongelmat globaalina ilmiönä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tunnistaa
Nimeää
Määrittelee
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Soveltaa
Selittää
Vertailee
Jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita.
Yleistää
Analysoi
Yhdistää ammatilliseen kontekstiin
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 03.03.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 08.03.2023
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Tuija Laakso
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa
Sisältö (OJ)
- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
VIIKKO 2
ti 10.01.2023 09.00 - 16.00 Orientaatio, päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä, eriarvoisuus, syrjäyttäminen (Tuija ja Juha)
ke 11.01.2023 09.00 - 16.00 Ratkaisukeskeisyys, aktiivinen kuuntelu, motivoiva haastattelu, puheeksi ottaminen (Tuija)
To 12.1.2023 klo 19. Teatteri; Jeppe Niilonpoika
VIIKKO 3
ti17.01.2023 13 - 16 Päihde ja MT-sosiaalityö ja toipumisorientaatio (Juha)
18.1 9-12 Päihde ja MT-sosiaalityö ja toipumisorientaatio
VIIKKO 4
Ti 24.01.2023 09.00 - 16.00 Diagnoosit, käypähoito ja lääkkeet (Tuija)
Ke 25.01.2023 09.00 - 12.00 Moniammatillisuus (Juha)
26.1 Webinaari, mainos moodlen uutisissa,
VIIKKO 5
Ti 31.01.2023 09.00 - 16.00 Nepsy, toiminnan ohjaus (Tuija)
Ke 01.02.2023 09.00 - 12.00 Erikoispsykiatrian rooli; Nuorisovastaanoton vierailu, itsemurha vaarassa olevan kohtaaminen. (Tuija)
VIIKKO 6
Ma 6.2 Mielenterveys- ja päihdemessut Arttelissa
Ti 07.02.2023 09.00 - 16.00 Stigma (ap) ja kokemusasiantuntijat (ip) (Juha)
Ke 08.02.2023 09.00 - 16.00 Palvelujärjestelmä ja lait (Tuija)
VIIKKO 7
Ti 14.02.2023 09.00 - 16.00 Sosiaalisen mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohdat, riippuvuudet, riippuvuuksista toipumisen tukeminen ja kriisissä olevan kohtaaminen (Juha)
Ke 15.02.2023 09.00 - 16.00 Perhenäkökulma ja lapset, Päiväperhosta sekä päihdepalveluiden asiakasohjauksesta työntekijät vierailulle. (Tuija)
VIIKKO 8
Ti 21.02.2023 09.00 - 16.00 matalakynnys ja mini-interventio (Juha) Varhaisvaiheen päihdetyö, Haittoja vähentävä työ,
Ke 22.02.2023 09.00 - 12.00 Yhteisökuntoutus (Juha)
HIIHTOLOMA
VIIKKO 10
Ke 08.03.2023 09.00 - 16.00 Loppuseminaari (Juha ja Tuija)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritustapavaatimukset: Ei läsnäolopakkoa. Ennen lähitunneille osaalistumista tulee ennakkomateriaaliin perehtyä. Älä tule tunneille, jos et ole ennättänyt perehtyä.
Arviointiperusteet. Suorita nämä viisi kohtaa:
1) Päihdemateriaalitentti; tentti auki 2.1.- 5.11.2023 (
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/115988?code=7S00EL70-3003)
a) Ihan oikea ihme: (Löytyy moodlesta)
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8)
b) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
c) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
d) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä. Suomen sosiaalipedagoginen seura ry. Kuopio, 2011 (https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/121781)
2) Opintokäynnit
3) Kirjallisuus opintopiiri
4) Puhe
5) Mielenterveysopintotehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Lähiopetus kampuksella: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - pääasiallisesti keskiviikot ja tiistaisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Yksilötentti, mt-raportti ja puheenpito yksilötehtävinä, opintokäynti ja raportti siitä sekä kirjallisuuspiiri ryhmässä.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus täydennetään tähän.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ 10 op. 1 op = 27h. Yhteensä 270 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 1 op
Tentti päihdetyöstä 3 op
Raportti mielenterveystehtävistä & oppitunneista 3 op
Opintokäynti & raportit 2op
Puheenpito 1 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kolme suorittamistapaa:
1) täysin itsenäinen
2) osallistuminen lähiopetukseen ja poissaolot ilmoituksella
3) monimuoto. Osallistuminen lähiviikkojen opetukseen ja ennakkoilmoituksella muuhun lähiopetukseen
Ei etäosallistumismahdollisuutta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
A-kilta ja Mielen ry
Kansainvälisyys
Kansainväliset artikkelit, päihde- ja mielenterveysongelmat globaalina ilmiönä.
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
11.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Jussi Kemmo
- Tuija Laakso
Vastuuhenkilö
Tuija Laakso
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa
Sisältö (OJ)
- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
VIIKKO 1
Ennakkotehtävä kts. moodle
VIIKKO 2
11.1. klo 13-16 Orientaatio, päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä (Tuija ja Jussi)
12.1 ke klo 9-12. Sosionomina päihde ja mielenterveystyössä, oman oppimisen reflektio (Tuija)
(monimuodot mukana)
VIIKKO 3
18.1. ti klo 9-16 Päihde- ja mt-työn etiikka, Päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat, asiakasohjaus, ehkäisevä päihdetyö, palvelutarpeen arviointi, matala kynnys Vierailijat Huoltsu (Jussi)
19.1. ke klo 9-12 Sosiaalinen päihdetyö, Uusliberalismi, medikalisaatio ja riippuvuudet (Jussi)
VIIKKO 4
25.1. ti klo 9-16 AP: Itsenäistä työskentelyä
IP: Vuorovaikutus: dialoginen auttamistyö, ratkaisukeskeisyys, traumasensitiivisyys (Jussi)
26.1 ke klo 9-13 Neuropsykiatriset häiriöt ja toiminnan ohjaus (Tuija)
VIIKKO 5
2.2. ke klo 9-12 Vuorovaikutus: puheeksiotto, mini-interventio, audit, motivoiva haastattelu, Rakenteellinen työ (Jussi)
3.2 to klo 9-16 Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus: A-killan vierailupäivä, A-kilta toiminta sosiaalisena päihdetyönä (Jussi)
VIIKKO 6
8.2. ti klo 13-16 Katutyö, Jalkautuva ja etsivä työ, Terveysneuvonta, vierailijat Katuklinikka (Jussi)
9.2. ke klo 9-16 Diagnoosit ja psykiatrian rooli, käypähoito (Tuija)
(monimuodot mukana)
VIIKKO 7
15.2. ti klo 9-16 Päihteiden käyttö, seuraukset, palvelujärjestelmä, Korvaushoito, Haittoja vähentävä työ, Vierailijat Breikki ja Tampereen huumehoidon avopalvelut (Jussi)
16.2 ke klo 9-16 Toipumisorientaatio + järjestöt (Juha Santala)
VIIKKO 8
22.2. ti klo 9-16 Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö mielenterveystyössä, vierailijat Nuorisovastaanotosta, itsemurha vaarassa olevan asiakkaan kohtaaminen (Tuija)
23.2. ke klo 9-16 Mipä ja N & A modulit yhdessä: Ilmiöt, kuntoutus ja yhteisöhoito, kokemusasiantuntijuus, Silta -valmennus ja IP: Mielen ry (Jussi AP Kati IP)
HIIHTOLOMA
VIIKKO 9
8.3. ti klo 9-12 Lasten ja perheen rooli ja huomioiminen päihde ja mielenterveystyössä (Tuija)
9.3. ke klo Seminaari: AP: kirjallisuusopintopiirin esitykset, minä päihde ja mielenterveystyön ammmattilaisena IP:puheet, opintojakson loppureflektio (Tuija ja Jussi)
Monimuodot:
16.3. Uusliberalismi, medikalisaatio ja sosiaalinen päihdetyö, riippuvuudet. (Jussi)
13.4 Perheen ja lapsen rooli päihde- ja mt työssä. Vierailu Päiväperhoon tilanteen salliessa. (Tuija)
11.5 klo 9-12 Sosiaalityöllä vaikuttavuutta päihdetyöhön (Juha) klo 12-16 puheet ja opintojakson päätös (Tuija)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti examissa. 3.1-18.5.22
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/93969?code=7S00EL70-3002
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A) Kirjallisuus- ja luentotentti 0-5 (https://exam.tamk.fi/enroll/exam/93969?code=7S00EL70-3002)
Päihdetyön osuus
1) Ihan oikea ihme.
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8) Löytyy Moodlesta https://moodle.tuni.fi/mod/folder/view.php?id=847448
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä , Suomen sosiaalipedagoginen seura ry.Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
B) Mielenterveystyön luennot & materiaali; tehtävien tekeminen hyväksytysti
C Kirjallisuus opintopiiri hyv/hyl
D) Opintokäyntitehtävä; arviointi 0-5
E) Puheenpito Hyv/hyl
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - LÄHIKERROILLA LÄSNÄOLO SUOTAVAA!
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT OPETUKSEEN LIITTYEN TULEE TEHDÄ.
- Arvosana tentin ja opintokäyntitehtävän keskiarvona: 0-5 (TAMKin yhteinen arviointikehikko)
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua!
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Lähiopetus kampuksella - EI etälinkkejä: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - pääasiallisesti keskiviikot ja tiistaisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Yksilötentti, mt-raportti ja puheenpito yksilötehtävinä, opintokäynti ja raportti siitä sekä kirjallisuuspiiri ryhmässä.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus täydennetään tähän.
Päihdetyön osuuden tentti auki 3.1.-18.5.22
1) Ihan oikea ihme: (Löytyy moodlesta)
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8)
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä. Suomen sosiaalipedagoginen seura ry. Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
20so ja 19so 270 tuntia so:
Kontaktiopetus 56 tuntia + ennakkomateriaalit 20 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 54 tuntia
Kirjallisuus (sis. tentti) 60 tuntia
Opintokäynti & raportit 50 tuntia
Puheenpito (suunnittelu ja valmistautuminen) 30 tuntia
MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 6 x 8+4 h = 52 h = 2 op
Itsenäinen työskentely: 220 h = 8 op, josta
Tentteihin lukeminen n.4 op = 100 h
yhteensä 270h
Sisällön jaksotus
ENNAKKOTEHTÄVÄT TAMMIKUUN EKA VIIKOLLA: 11.1. Orientaatioon mukaan!
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö A-killan (kokemusasiantuntija) ja muiden päihdepalveluiden kanssa
Kansainvälisyys
KV-kirjallisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus pääasiallisesti 19SO, 20SO ja 20ASO -ryhmälle - poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat 21ASO) näissä tapauksissa sovitaan suorittamisesta Tuijan kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan suoritukset eivät yllä tyydyttävälle tasolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa päihde- ja mielenterveystyön peruskäsitteet ja osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna. Ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan päihde- ja mielenterveystyöntekijyydestään.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää päihde- ja mielenterveystyön ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa. Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia. Osaa valita erilaisia työmenetelmiä ja perustella valinnat. Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja niiden välisen suhteen. Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa ja reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä. Ylin taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.