Elämänkulun ja kehityksen psykologiaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7S00EL30
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
23.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanneli Sinisalo
Ryhmät
-
24AVOSOVAKAVarhaiskasvatuksen opintoja 60 op
-
AVOINAMKAvoin amk
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodle-tentti, suoritusaika 3 tuntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-Kirjallisuustentti (0-5). Kurssin arvosana tulee tentin perusteella.
-Kasvun prosessitehtävä: Minun sukujuureni ja elämäni tarinani: Minä ihmisenä (Hyväksytty - Täydennettävä - Hylätty)
-Seksuaalisuustehtävä: Seksuaalisuuskasvatus ja seksuaalisuuden monimuotoisuus -tehtävä (Hyväksytty - Täydennettävä - Hylätty).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-Luennot
-Kirjallisuus
-Ryhmätyöskentely
-Itsenäinen työskentely
-Elokuva
-Aktivoivat tehtävät
-Reflektointi
- Tentti
- Flipped learning
Oppimateriaalit
TÄYDENTYY
Luentomateriaali
Tenttikirjat:
1. Ahonen, L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Saatavilla verkossa.
2. Pulkkinen, L., Ahonen, T., ja Ruoppila, I (2023). Ihmisen psykologinen kehitys. 10., uudistettu painos. Saatavilla verkossa. Luvut 1 -3.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135 tuntia
Opetus ja ryhmätyöskentely
Tenttikirjallisuuden opiskelu
Itsenäiset tehtävät
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 03.03.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 16.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Tuija Laakso
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- 23.04.2024 klo 8.30-14.30 Kaikki: Ryhmätentti kotiryhmissä moodlessa. Opetuskerrat + kirjallisuus 1kirja/kotiryhmän jäsen:
Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Hipp, T. &Linner Matikka, J. 2023. Traumainformoitu työote.
Johnson, S. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
- Kaikki tentipalaute: Teams 16.05.2024 10.15 - 11.45 (opetuskerta)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
* Itsetuntemustehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
*Keskustelu läheisen kanssa tehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
* Ryhmätentti (arviointi 0-5) (TAMKin yhteinen arviointikehikko, löytyy moodlesta)
* Kotiryhmätyöskentely
* Lähiopetuskerrat ja moodleopetus (pakollisia)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot
- Flipped learning
- Kirjallisuus
- Aktivoivat tehtävät
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely
- Elokuva
- Aidot oppimisympäristöt
- Oman minuuden ja elämän kokemuksen soveltaminen
Oppimateriaalit
Tenttiin kirjallisuus:
Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Hipp, T. &Linner Matikka, J. 2023. Traumainformoitu työote
Johnson, S. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Opetuskertojen yhteydessä esitetty lisämateriaali.
Syventävää materiaalia myös:
Becker-Weidman, A. & Shell, D. (2008). Auta lasta kiintymään. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa.
Golding, K.S., Lätti, E. (2014) Hoitava kiintymys - terapeuttinen vanhemmuus. Käsikirja kasvattajille ja ammattilaisille.
Howe, D. (2011) Attachment across the lifecourse. A brief introduction.
Hughes, D. (2011) Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen.
Hughes, D. (2015) Kiintymyskeskeinen perheterapia. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia. DDP-käsikirja.
Kerminen, M. (2022) Traumatietoisuus lastensuojelutyössä. Syventävä kirjallisuuskatsaus.
Jokelainen, J. & Kollin, E. (2022) Vanhemmuuden ja kasvatustehtävän tukeminen lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoitajien kokemuksia DDP-menetelmästä.
Kuther, Tara L. (2019) Lifespan Development.Lives in Context 2nd Edition. SAGE Publisher
Prior V & Glaser, D.(2006) Understanding Attachment and Attachment Disorders, Theory, Evidence and Practice https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=290959&pq-origsite=primo#goto_toc
Sigelman, C. & Rider, E. (2018) Life-Span Human Development
https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=4849412#goto_toc
Yhteinen kieli. Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen (2020). Toim. Sarvela, K. & Auvinen, E.
Yhteinen mieli. Traumatietoutta mielenterveystyöhön (2022) Toim. Maanmieli,K. & Sarvela, K. Basam Books.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h
Lähiopetusta 32 tuntia
Teams-opetus 4 tuntia (aloitus ja tenttipalaute)
Moodleopetuskerrat ja niihin liittyvät tehtävät 21
Tentti 6 tuntia
Yksilöllinen itsenäinen työskentely (Keskustelu läheisen kanssa, Itsetuntemustehtävä, tenttiin valmistautuminen) 72 tuntia
Sisällön jaksotus
4.3. ETÄ klo 12.30-14.00 KAIKKI Aloitusinfo
Itsenäisesti: Moodle, videoluennot Johdanto kiintymyssuhteisiin ja Kiintymyssuhdehäiriöt 1 ja 2, ennen 13.3.
13.3. klo 8.30-11.45: AC Moodle, videoluennot (Johdanto kiintymyssuhteisiin ja kiintymyssuhdehäiriöt) + kotiryhmissä keskustelu ja muistio (ryhmä varaa itenäisesti lisäaikaa) / BD LÄHI Tunne-elämän jatkumo + varhaislapsuuden seksuaalinen kehitys
13.3. klo 12.30-15.45 AC LÄHI Tunne-elämän jatkumo + varhaislapsuuden seksuaalinen kehitys / BD Moodle, videoluennot (Johdanto kiintymyssuhteisiin ja kiintymyssuhdehäiriöt)+ kotiryhmissä keskustelu ja muistio (ryhmä varaa itsenäisesti lisäaikaa)
18.3. klo 08.30 - 11.45 AC Moodle, Traumatieto + kotiryhmissä keskustelu ja muistio/ BD LÄHI Nuoruus (tunne-elämänjatkumo 2)
18.3. klo 12.30-15.45 AC LÄHI Nuoruus (tunne-elämänjatkumo 2)/ BD Traumatieto + kotiryhmissä keskustelu ja muistio
20.03.2024 08.30 - 16.00 Kaikki LÄHI, Nuoren itsetuhoisuus perheen kanssa työskentelyssä (ulkopuolinen kouluttaja)
26.3. klo 12.30 - 15.45 Ryhmä C LÄHI, Reflektio: mukana ryhmän yhteiset muistiot opetuskerroista Kiintymyssuhdetieto ja Traumatieto
27.03.2024 08.30 - 11.45 KAIKKI Seksuaalikasvatus, itsenäinen kotiryhmätehtävä Moodlessa.
27.3. klo 12.30 - 15.45 Ryhmä D LÄHI, Reflektio: mukana ryhmän yhteiset muistiot opetuskerroista Kiintymyssuhdetieto ja Traumatieto
28.3. klo 08.30 - 11.45 Ryhmä A LÄHI, Reflektio: mukana ryhmän yhteiset muistiot opetuskerroista Kiintymyssuhdetieto ja Traumatieto
28.3. klo 12.30 - 15.45 Ryhmä B LÄHI, Reflektio: mukana ryhmän yhteiset muistiot opetuskerroista Kiintymyssuhdetieto ja Traumatieto
(Pääsiäisloma 29.3.-1.4. Keskustelu läheisen kanssa tehtävä + valokuvien etsintää --> Itsetuntemustehtävä)
04.04. klo 12.30 - 15.45 KAIKKI, LÄHI, Yli sukupolvien
11.4. klo 08.30 - 11.45 Ryhmä B, LÄHI, Aikuisuus ja vanhuuden kehitys + Keskustelu läheisen kanssa
11.4. klo 12.30 - 15.45 Ryhmä A, LÄHI, Aikuisuus + vanhuuden kehitys + Keskustelu läheisen kanssa
12.4. klo 08.30 - 11.45, Ryhmä D, LÄHI, Aikuisuus + vanhuuden kehitys + Keskustelu läheisen kanssa
12.4. klo 12.30 - 15.45, Ryhmä C, LÄHI, Aikuisuus ja vanhuuden kehitys + Keskustelu läheisen kanssa
15.04.2024 08.30 - 11.45, Ryhmä D, Reflektio + Itsetuntemustehtävä
15.04.2024 12.30 - 15.45, Ryhmä C, Reflektio + Itsetuntemustehtävä
16.04.2024 08.30 - 11.45, Ryhmä B, Reflektio + Itsetuntemustehtävä
16.04.2024 12.30 - 15.45, Ryhmä A, Reflektio + Itsetuntemustehtävä
17.4.klo 12.30-15.45 itsenäistä ryhmätyöskentelyä: valmistautuminen ryhmätenttiin
KAIKKI, ryhmätentti 23.04.2024 klo 8.30-14.30
KAIKKI Tenttipalaute: Teams 16.05.2024 10.15 - 11.45 (opetuskerta)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kv- opiskelijoille ja 3-4 tutkinto-opiskelijalle yhteinen kv-toteutus.
Lisätietoja opiskelijoille
Ryhmän 22SO-toteutus (päivätoteutus).
Kv-toteutus erikseen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä opetuskertaan 3.4.klo 9-12.
Ryhmätentti 7.5.2024 mennessä ryhmänä (kotiryhmät). Jokainen opiskelee yhden kirjan sisällön. Ryhmä myös sopii vähintään yhden yhteisen ajan tenttiin valmistautumiseen. Opetuskertojen materiaalit + ryhmäläiset sopivat luettavaksi seuraavat kirjat (yksi/opiskelija):
1. Ahonen L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
2. Hipp, T. & Linner Matikka, J. (2023)Traumainformoitu työote
3. Johnson, S., Auvinen, P. (2015). Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Välitehtävänä seuraavaa opetuskertaa varten (flipped learning) ajalla 29.1.-8.3. Tunne-elämän jatkumo ja Seksuaalikasvatus (hyväksytty/täydennettävä)
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä (hyväksytty/täydennettävä)
Ryhmätentti, arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-flipped learning
-luennot (etä/lähiopetus tilanteen mukaan)
-kirjallisuus
-aktivoivat tehtävät
-itsenäinen työskentely
-reflektiot
-ryhmätyöskentely
-elokuva
-aidot oppimisympäristöt
-oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen
Oppimateriaalit
Ryhmätenttiin (kotiryhmät) kirjallisuus:
-Ahonen L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
-Hipp, T. & Linner Matikka, J. (2023)Traumainformoitu työote.
-Johnson, S. & Auvinen, P. (2015). Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Opetuskertojen yhteydessä esitetty lisämateriaali.
Syventävää materiaalia myös:
Becker-Weidman, A. & Shell, D. (2008). Auta lasta kiintymään. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa.
Golding, K.S., Lätti, E. (2014) Hoitava kiintymys - terapeuttinen vanhemmuus. Käsikirja kasvattajille ja ammattilaisille.
Howe, D. (2011) Attachment across the lifecourse. A brief introduction.
Hughes, D. (2011) Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen.
Hughes, D. (2015) Kiintymyskeskeinen perheterapia. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia. DDP-käsikirja.
Kerminen, M. (2022) Traumatietoisuus lastensuojelutyössä. Syventävä kirjallisuuskatsaus.
Jokelainen, J. & Kollin, E. (2022) Vanhemmuuden ja kasvatustehtävän tukeminen lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoitajien kokemuksia DDP-menetelmästä.
Kuther, Tara L. (2019) Lifespan Development. Lives in Context 2nd Edition. SAGE Publisher
Yhteinen kieli. Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen (2020). Toim. Sarvela, K. & Auvinen, E.
Yhteinen mieli. Traumatietoutta mielenterveystyöhön (2022) Toim. Maanmieli,K. & Sarvela, K. Basam Books.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t
-lähiopetus ja reflektiot tuntia
-itsenäiset tehtävät 38 tuntia
- kirjallisuus ryhmätenttiä varten
Sisällön jaksotus
17.1 klo 12.30-15.45 Toteutusinfo. Kiintymyssuhdetieto
19.1. klo 8.30-11.45 Traumatieto
Välitehtävänä seuraavaa opetuskertaa varten (flipped learning) ajalla 29.1.-8.3. Tunne-elämän jatkumo ja Seksuaalikasvatus
8.3. klo 8.30-11.45 Nuoruus
Itsenäinen tehtävä Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu
valmiiksi seuraavaa opetuskertaa varten (sisältää Äideistä parhain -elokuvan).
3.4. 2024 klo 12.30-15.45 Yhteinen reflektio "Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" (kaikilla kooste mukana opetuskerralla). Aikuisuus ja vanhuus
7.5. klo 8-11.45 Ryhmätentti
Tenttipalaute, aika sovitaan yhdessä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seksuaalikasvatus + tunne-elämän jatkumo -tehtävä moodlessa.
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä. Tätä varten jokainen katsoo elokuvan Härö, K. Äideistä parhain.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin yleinen arviointikehikko löytyy Moodlesta
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 05.04.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 28.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Anniina Vauhkonen
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- 08.05.2022 klo 9-15 Kaikki: Ryhmätentti kotiryhmissä moodlessa. Opetuskerrat + kirjallisuus 1kirja/kotiryhmän jäsen:
Hipp, T. &Linner Matikka, J. (2023)Traumainformoitu työote.
Saukkola, K. & Laane, T. (2020) Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.
Johnson, S. (2015) Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
- Kaikki: Teams 23.5. klo 13.00-14.00Tentin palaute (pakollinen opetuskerta)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
* Itsetuntemustehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
*Keskustelu läheisen kanssa tehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
* Ryhmätentti (arviointi 0-5) (TAMKin yhteinen arviointikehikko, löytyy moodlesta)
* Kotiryhmätyöskentely
* Lähiopetuskerrat ja moodleopetus (pakollisia)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot
- Flipped learning
- Kirjallisuus
- Aktivoivat tehtävät
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely
- Elokuva
- Aidot oppimisympäristöt
- Oman minuuden ja elämän kokemuksen soveltaminen
Oppimateriaalit
Tenttiin kirjallisuus:
Hipp, T. &Linner Matikka, J. (2023)Traumainformoitu työote.
Saukkola, K. & Laane, T. (2020) Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.
Johnson, S. (2015) Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Opetuskertojen yhteydessä esitetty lisämateriaali.
Syventävää materiaalia myös:
Becker-Weidman, A. & Shell, D. (2008). Auta lasta kiintymään. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa.
Golding, K.S., Lätti, E. (2014) Hoitava kiintymys - terapeuttinen vanhemmuus. Käsikirja kasvattajille ja ammattilaisille.
Howe, D. (2011) Attachment across the lifecourse. A brief introduction.
Hughes, D. (2011) Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen.
Hughes, D. (2015) Kiintymyskeskeinen perheterapia. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia. DDP-käsikirja.
Kerminen, M. (2022) Traumatietoisuus lastensuojelutyössä. Syventävä kirjallisuuskatsaus.
Jokelainen, J. & Kollin, E. (2022) Vanhemmuuden ja kasvatustehtävän tukeminen lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoitajien kokemuksia DDP-menetelmästä.
Kuther, Tara L. (2019) Lifespan Development.Lives in Context 2nd Edition. SAGE Publisher
Prior V & Glaser, D.(2006) Understanding Attachment and Attachment Disorders, Theory, Evidence and Practice https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=290959&pq-origsite=primo#goto_toc
Sigelman, C. & Rider, E. (2018) Life-Span Human Development
https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=4849412#goto_toc
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h
Lähiopetusta 24 tuntia (joista tenttipalaute 1 tunti Teamsissa)
Moodleopetuskerrat ja niihin liittyvät palautukset, 30 tuntia
Yksilöllinen itsenäinen työskentely (Keskustelu läheisen kanssa, Itsetuntemustehtävä, tenttiin valmistautuminen) 81 tuntia
Sisällön jaksotus
5.4. LÄHI klo 10-11.15 KAIKKI Aloitusinfo + tehtävät (Itsetuntemustehtävä, Keskustelu läheisen kanssa + muut) MINNA.
• 6.4. klo 13-16: Moodle, videoluento Johdanto kiintymyssuhteisiin + kotiryhmissä keskustelu ja heränneet kysymykset (Anniina)
(Pääsiäinen 7.-10.4. valokuvien etsintää, keskustelu läheisen kanssa)
AC 11.4. klo 9-12 LÄHI Tunne-elämän jatkumo 1 (Minna) (+ reflektio kiintymyssuhdetieto, sekä yhteys kehotunnekasvatukseen/seksuaalikasvatus)
BD 13.4. klo 9-12 LÄHI Tunne-elämän jatkumo 1 (Minna) (+ reflektio kiintymyssuhdetieto ja yhteys kehotunnekasvatukseen/seksuaalikasvatus)
• 17.4. klo 9-16 Moodle, viedeoluento Kiintymyssuhdehäiriöt 1 ja 2 -luennot + keskustelu aiheesta kotiryhmässä + heränneet kysymykset (Anniina)
BD 19.4. klo 9-12 LÄHI Tunne-elämän jatkumo 2 (Minna), opetuskertojen kiintymyssuhdehäiriöt reflektiot
- Itsenäinen yksilöllinen 19.4. klo 13-16
- Itsenäinen yksilöllinen 20.4. klo 9-12
AC 20.4. klo 13-16 LÄHI Tunne-elämän jatkumo 2 (Minna), opetuskertojen kiintymyssuhdehäiriöt reflektiot
• Moodle 21.4. klo 9-16 videoluento Traumatieto + keskustelu kotiryhmissä + heränneet kysymykset (Anniina)
AC 27.4. klo 13-16 LÄHI Seksuaalikasvatus + Traumatietoreflektiota
BD 25.4. klo 13-16 LÄHI Seksuaalikasvatus + Traumatietoreflektiota
• 28.4. Kotiryhmätyöskentelyä itsenäisesti Seksuaalisuustehtävä. Ohjeet moodlessa.
• 2.5. klo Moodle, videoluento Aikuisuuden tunnesuhteet + kotiryhmäkeskustelu + heränneet kysymykset (Anniina)
Koko ryhmä 5.5. klo 9-12 LÄHI Ylisukupolvien aloitus: Äideistä parhain (Minna) G00-10.
• Ylisukupolvien jatko: Kotiryhmätyöskentelyä 5.5. klo 13-16
• 8.5. klo 9-15 Ryhmätentti kotiryhmissä moodlessa 6 t
AC 9.5.klo 9-12 LÄHI Vanhuuden psykologinen kehitys ja Keskustelu läheisen kanssa -tehtävän purku
BD 10.5. klo 9-12 LÄHI Vanhuuden psykologinen kehitys ja Keskustelu läheisen kanssa -tehtävän purku
- 9.5. klo 13-16 Yksilöllinen työskentely itsenäisten tehtävien viimeistelyyn
B 11.5. klo9-11.30 LÄHI Itsetuntemustehtävän purku + sen ja ylisukupolvien tehtävän reflektio + kokonaisuus
C 11.5. klo 13-15.30 LÄHI Itsetuntemustehtävän purku + sen ja ylisukupolvien tehtävän reflektio + kokonaisuus
D 12.5. klo 9-11.30 Itsetuntemustehtävän purku + sen ja ylisukupolvien tehtävän reflektio + kokonaisuus
A 12.5. klo 13-15.30 LÄHI Itsetuntemustehtävän purku + sen ja ylisukupolvien tehtävän reflektio + kokonaisuuden
23.5. klo 13.00-14.00 Kaikki: Tentin palaute (pakollinen opetuskerta kaikille) Teams
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kv- opiskelijoille ja 4 tutkinto-opiskelijalle yhteinen kv-toteutus.
Lisätietoja opiskelijoille
Ryhmän 22SO-toteutus (päivätoteutus).
Kv-toteutus erikseen.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 19.01.2023
Ajoitus
03.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Anniina Vauhkonen
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä opetuskertaan 5.4.klo 9-12.
Palautus 10.4.2023 mennessä: Ryhmänä (kotiryhmät) tehtävä pohdintaessee. Ryhmä sopii yhteisen ajan tätä varten ja valmistautuu etukäteen: Opetuskertojen materiaalit + ryhmäläiset sopivat luettavaksi seuraavat kirjat (yksi/opiskelija):
1. Ahonen L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
2. Johnson, S., Auvinen, P. (2015). Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
3. Saukkola, K. & Laane, T. (2017). Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.
+ Käytetty syventävä materiaali merkitään myös lähdeluetteloon.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä (hyväksytty, täydennettävä, hylätty)
Pohditaessee ryhmänä (sisältää opetuskerrat + nimetyn kirjallisuuden + mahdollisen lisämateriaalin), arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-flipped learning
-luennot (etä/lähiopetus tilanteen mukaan)
-kirjallisuus
-aktivoivat tehtävät
-itsenäinen työskentely
-reflektiot
-ryhmätyöskentely
-elokuva
-aidot oppimisympäristöt
-oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen
Oppimateriaalit
Ryhmänä (kotiryhmät) tehtävä pohdintaessee, vaadittava kirjallisuus:
Ahonen L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Johnson, S., Auvinen, P. (2015). Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Saukkola, K. & Laane, T. (2017). Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.
Opetuskertojen yhteydessä esitetty lisämateriaali.
Syventävää materiaalia myös:
Becker-Weidman, A. & Shell, D. (2008). Auta lasta kiintymään. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa.
Golding, K.S., Lätti, E. (2014) Hoitava kiintymys - terapeuttinen vanhemmuus. Käsikirja kasvattajille ja ammattilaisille.
Howe, D. (2011) Attachment across the lifecourse. A brief introduction.
Hughes, D. (2011) Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen.
Hughes, D. (2015) Kiintymyskeskeinen perheterapia. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia. DDP-käsikirja.
Kerminen, M. (2022) Traumatietoisuus lastensuojelutyössä. Syventävä kirjallisuuskatsaus.
Jokelainen, J. & Kollin, E. (2022) Vanhemmuuden ja kasvatustehtävän tukeminen lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoitajien kokemuksia DDP-menetelmästä.
Kuther, Tara L. (2019) Lifespan Development.Lives in Context 2nd Edition. SAGE Publisher
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t
-lähiopetus ja reflektiot 16 tuntia
-itsenäinen opiskelu (flipped learning, itsenäiset tehtävät ja ryhmätyöskentely) 38 tuntia
-pohdintaesseen tekeminen ryhmänä 4 tuntia (voi olla enemmänkin, vähintään tämä yhteinen aika on soviteltava)
- kirjallisuuden + muun materiaalin lukeminen pohdintaesseetä varten 81 tuntia
Sisällön jaksotus
18.1.klo 9-12. Toteutusinfo, Tunne-elämän jatkumo I ja kiintymyssuhteista
Välitehtävänä (flipped learning) Johdanto kiintymyssuhteisiin, kiintymyssuhdehäiriöt ja Traumatieto-luennot moodlessa.
24.1. klo 9-12 Traumatietoreflektio ja Tunne-elämän jatkumo (seksuaalisuus) II
Välitehtävänä ajalla 24.1.-5.3. Nuoruuden kehitys ja Aikuisuuden tunnesuhteet -luennot moodlessa
6.3. klo 13-16 Välitehtävien reflektio (nuoruus ja aikuisuus)+ seksuaalisuus
Välitehtävä: Äideistä parhain -elokuva (kysymykset) + Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu -tehtävä
5.4. 2022 klo 9-12 Yhteinen reflektio välitehtävästä "Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" (kaikilla välitehtävä mukana opetuskerralla). Opintojakson teemojen syventäminen. Seksuaalikasvatus.
Pohdintaesseen palautus 10.4.2023 mennessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
"Keskustelu läheisen kanssa ja oma kasvu" -tehtävä. Tätä varten jokainen katsoo elokuvan Härö, K. Äideistä parhain.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin yleinen arviointikehikko löytyy Moodlesta
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
02.09.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Avoin AMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna-Liisa Puskala
Vastuuhenkilö
Hanna-Liisa Puskala
Ryhmät
-
22AVOSOVAKAVarhaiskasvatuksen opintoja 60 op, S2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallisuustentti:
-Saukola, K., Laine, T. 2017. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
-Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-Kirjallisuustentti (0-5)
-Kasvun prosessitehtävä: Minun sukujuureni ja elämäni tarinani: Minä ihmisenä (Hyväksytty - Täydennettävä - Hylätty)
-Seksuaalisuustehtävä: Seksuaalisuuskasvatus ja seksuaalisuuden monimuotoisuus -tehtävä (Hyväksytty - Täydennettävä - Hylätty). Kiitettävällä voi korottaa kirjallisuustentin arvosanaa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-Luennot
-Kirjallisuus
-Aktivoivat tehtävät
-Reflektointi
-Ryhmätyöskentely
-Elokuva
-Aidot oppimisympäristöt
-Itsenäinen tehtävä
-Oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen
Oppimateriaalit
-Saukola, K., Laine, T. 2017. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
-Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op=135 tuntia
Opetus ja ryhmätyöskentely
Tenttikirjallisuuden opiskelu
Itsenäiset tehtävät
Sisällön jaksotus
Pe 30.9 klo 15.15-18.45 Aloitus ja Johdanto lapsen kehitykseen kiintymyssuhdenäkökulmasta
la 1.10. klo 9-11.45 Lapsen kognitiivinen kehitys ja sosiaalinen ympäristö
la 1.10. klo 12.30-15.15 Traumatisoituneen lapsen kohtaaminen päivähoidossa
la 29.10. klo 9-12.45 Lapsuuden kehitys tunne-elämän jatkumona
Itsenäiset ja ryhmätehtävät:
Ks. aikataulut ja ohjeistus Moodlesta
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tamkin yleinen arviointikehikko löytyy Moodlesta
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 08.03.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 17.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Anniina Vauhkonen
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Aika ja paikka
9.5. klo 12.30-16.00 Ryhmätentti kotiryhmissä moodlessa
17.05.2022 13.00 - 14.15 Kaikki: Tentin palaute (pakollinen opetuskerta)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- 09.05.2022 12.30 - 16.00 klo 8.30-12 Kaikki: Ryhmätentti kotiryhmissä moodlessa. Opetuskerrat + Johnson, Sue ja Auvinen, Petri (2015). Suojelen sinua kaikelta: kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
- 17.05.2022 13.00 - 14.15 Kaikki: Tentin palaute (pakollinen opetuskerta)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
* Itsetuntemustehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
*Keskustelu läheisen kanssa tehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
* Ryhmätentti (arviointi 0-5) (TAMKin yhteinen arviointikehikko, löytyy moodlesta)
* Kotiryhmätyöskentely
* Lähiopetuskerrat (pakollisia)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot
- Flipped learning
- Kirjallisuus
- Aktivoivat tehtävät
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely
- Elokuva
- Aidot oppimisympäristöt
- Oman minuuden ja elämän kokemuksen soveltaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h
Lähiopetus ja ryhmätyöskentely
Keskusteluläheisen kanssa 10h
Itsetuntemustehtävä 10h
Tenttikirjallisuuden opiskelu 65h
Sisällön jaksotus
- Kaikki: 7.3. klo 13.00-14.30 Aloitusinfo + tehtävät (Itsetuntemustehtävä, Keskustelu läheisen kanssa + muut) MINNA
Ryhmäjaot R1= A1, B1, C1, D1 ja R2= A2, B2, C2 ja D2
11.3. klo 9-12 Yksilöllistä työskentelyä itsenäisesti. Itsetuntemustehtävän aloitus js suunnittelu.
15.3. klo 9-12 R2 Tunne-elämän jatkumo 1 (Minna)
15.3. klo 13-16 R1 Tunne-elämän jatkumo 1 (Minna)
23.3. klo 9-12 R1 ja R2: Johdanto kiintymyssuhteisiin moodleluento ja materiaalit (Anniina)
Opetuskerran reflektiot pe 25.3.:
D-ryhmä klo 9.00-10.20
C-ryhmä klo 10.30-11.50
B-ryhmä klo 13.00-14.20
A-ryhmä klo 14.30-15.50
24.3. klo 13-16 Kotiryhmätyöskentelyä: Feminiininen ja maskuliininen kasvatustyyli (tehtävä moodlessa)
30.3. klo 9-12 R1Tunne-elämän jatkumo 2 (Minna) ja R2: Kiintymyssuhdehäiriöt moodleluento + materiaalit(Anniina)
30.3. klo 13-16 R2 Tunne-elämän jatkumo 2 (Minna) ja R1 Kiintymyssuhdehäiriöt moodleluento + materiaalit(Anniina)
1.4. Kiintymyssuhdehäiriöiden opetuskerran reflektiot (Anniina)
klo 9.00-10.20 A-ryhmä
klo 9.30-11.50 B-ryhmä
klo 13.00-14.20 C-ryhmä
klo 14.30-15.50 D-ryhmä
12.4. klo 9-12 R2 Seksuaalikasvatus (Minna)
13.4. klo 9-12 R1 Seksuaalikasvatus (Minna)
13.4. klo13-16 Kotiryhmätyöskentelyä itsenäisesti Seksuaalisuustehtävä. Ohjeet moodlessa.
21.4. klo 9-12. Kaikki Johdanto traumatietoon. Luento + materiaalit moodlessa (Anniina) + 22.4. reflektiot
klo 9.00-10.20 B-ryhmä
klo 10.30-11.50 D-ryhmä
klo 13.00-14.20 A-ryhmä
klo 14.30-15.50 C-ryhmä
25.4. klo 13-16 Ylisukupolvien tehtävän aloitus: Elokuva (Minna)
26.4. klo 9.00-12 Ylisukupolvien tehtävän jatko: Kotiryhmätyöskentelyä
29.4. klo 9-10.20 R1 Vanhuus (Anniina) ja R2 Aikuisuuden kiintymyssuhteet (Minna)
klo 10.30-11.50 R2 Vanhuus ja R1 Aikuisuuden kiintymyssuhteet
3.5. klo 9-12. Kotiryhmätyöskentelyä: Itsetuntemustehtävän purku (ohjeistus moodlessa)
6.5. Keskustelu läheisen kanssa tehtävän purku (Anniina)
klo 9.00-9.20 B-ryhmä
klo 9.30-11.50 A-ryhmä
klo 13.00-14.20 D-ryhmä
klo 14.30-15.50 C-ryhmä
6.5. Ylisukupolvien tehtävän purku (Minna)
klo 9.00-10.20 A-ryhmä
klo 10.30-11.50 B-ryhmä
klo 13.00-14.20 C-ryhmä
klo 14.30-15.50 D-ryhmä
9.5. klo 12.30-16.00 Ryhmätentti kotiryhmissä moodlessa
17.5. klo 13.00-14.15 Kaikki: Tentin palaute (pakollinen opetuskerta kaikille) 1,5 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Ryhmän 21SO-toteutus (päivätoteutus).
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
12.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Anniina Vauhkonen
Vastuuhenkilö
Anniina Vauhkonen
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Pe 8.4.2022 klo 13-16 Ryhmätentti Moodlessa (sis. tenttikirjan ja opetusmateriaalin)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seksuaalikasvatustehtävä (hyväksytty, täydennettävä, hylätty)
Kasvun prosessitehtävä (hyväksytty, täydennettävä, hylätty)
Tentti (sisältää opetuskerrat ja tenttikirjan), arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-flipped learning
-luennot (etä/lähiopetus tilanteen mukaan)
-kirjallisuus
-aktivoivat tehtävät
-itsenäinen työskentely
-reflektiot
-ryhmätyöskentely
-elokuva
-aidot oppimisympäristöt
-oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen
Oppimateriaalit
-Tenttikirja:
Sue Johnson ja Auvinen Petri (2015): Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t
-kontaktiopetus
-itsenäinen opiskelu (flipped learning, itsenäiset tehtävät ja ryhmätyöskentely)
-tentikirjallisuuden ja muun materiaalin opiskelu
Sisällön jaksotus
12.-27.1.22 välillä ennakkoluennon (Johdanto kiintymyssuhteisiin) katsominen
28.1.22 klo 9-12 Kurssin info, Johdanto kiintymyssuhteisiin teeman työstäminen sekä traumatietoa -luento
28.1.-11.3.22 välillä Nuoruuden kehitys ja aikuisuuden tunnesuhteet -luentojen katsominen ennakkoon
11.3.22 klo 9-12 Nuoruuden kehitys ja aikuisuuden tunnesuhteet teemojen työstäminen sekä tunne-elämän jatkumo -luento
8.4.2022 klo 13-16 ryhmätentti Moodlessa, tenttipalaute yhteisesti kirjallisena kaikille
Tehtävien palautukset:
-Seksuaalikasvatustehtävän palautus 28.2.2022 mennessä
-Kasvun prosessitehtävän palautus 1.4.2022 mennessä
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin yleinen arviointikehikko löytyy Moodlesta