Siirry suoraan sisältöön

Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL30-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 03.03.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 16.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Putous
  • Tuija Laakso

Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät

  • 23SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.

Sisältö (OJ)

- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

- 23.04.2024 klo 8.30-14.30 Kaikki: Ryhmätentti kotiryhmissä moodlessa. Opetuskerrat + kirjallisuus 1kirja/kotiryhmän jäsen:
Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Hipp, T. &Linner Matikka, J. 2023. Traumainformoitu työote.
Johnson, S. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.

- Kaikki tentipalaute: Teams 16.05.2024 10.15 - 11.45 (opetuskerta)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

* Itsetuntemustehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
*Keskustelu läheisen kanssa tehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
* Ryhmätentti (arviointi 0-5) (TAMKin yhteinen arviointikehikko, löytyy moodlesta)
* Kotiryhmätyöskentely
* Lähiopetuskerrat ja moodleopetus (pakollisia)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot
- Flipped learning
- Kirjallisuus
- Aktivoivat tehtävät
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely
- Elokuva
- Aidot oppimisympäristöt
- Oman minuuden ja elämän kokemuksen soveltaminen

Oppimateriaalit

Tenttiin kirjallisuus:
Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Hipp, T. &Linner Matikka, J. 2023. Traumainformoitu työote
Johnson, S. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.

Opetuskertojen yhteydessä esitetty lisämateriaali.

Syventävää materiaalia myös:
Becker-Weidman, A. & Shell, D. (2008). Auta lasta kiintymään. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa.
Golding, K.S., Lätti, E. (2014) Hoitava kiintymys - terapeuttinen vanhemmuus. Käsikirja kasvattajille ja ammattilaisille.
Howe, D. (2011) Attachment across the lifecourse. A brief introduction.
Hughes, D. (2011) Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen.
Hughes, D. (2015) Kiintymyskeskeinen perheterapia. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia. DDP-käsikirja.
Kerminen, M. (2022) Traumatietoisuus lastensuojelutyössä. Syventävä kirjallisuuskatsaus.
Jokelainen, J. & Kollin, E. (2022) Vanhemmuuden ja kasvatustehtävän tukeminen lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoitajien kokemuksia DDP-menetelmästä.
Kuther, Tara L. (2019) Lifespan Development.Lives in Context 2nd Edition. SAGE Publisher
Prior V & Glaser, D.(2006) Understanding Attachment and Attachment Disorders, Theory, Evidence and Practice https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=290959&pq-origsite=primo#goto_toc
Sigelman, C. & Rider, E. (2018) Life-Span Human Development
https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=4849412#goto_toc
Yhteinen kieli. Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen (2020). Toim. Sarvela, K. & Auvinen, E.
Yhteinen mieli. Traumatietoutta mielenterveystyöhön (2022) Toim. Maanmieli,K. & Sarvela, K. Basam Books.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h

Lähiopetusta 32 tuntia
Teams-opetus 4 tuntia (aloitus ja tenttipalaute)
Moodleopetuskerrat ja niihin liittyvät tehtävät 21
Tentti 6 tuntia
Yksilöllinen itsenäinen työskentely (Keskustelu läheisen kanssa, Itsetuntemustehtävä, tenttiin valmistautuminen) 72 tuntia

Sisällön jaksotus

4.3. ETÄ klo 12.30-14.00 KAIKKI Aloitusinfo

Itsenäisesti: Moodle, videoluennot Johdanto kiintymyssuhteisiin ja Kiintymyssuhdehäiriöt 1 ja 2, ennen 13.3.

13.3. klo 8.30-11.45: AC Moodle, videoluennot (Johdanto kiintymyssuhteisiin ja kiintymyssuhdehäiriöt) + kotiryhmissä keskustelu ja muistio (ryhmä varaa itenäisesti lisäaikaa) / BD LÄHI Tunne-elämän jatkumo + varhaislapsuuden seksuaalinen kehitys
13.3. klo 12.30-15.45 AC LÄHI Tunne-elämän jatkumo + varhaislapsuuden seksuaalinen kehitys / BD Moodle, videoluennot (Johdanto kiintymyssuhteisiin ja kiintymyssuhdehäiriöt)+ kotiryhmissä keskustelu ja muistio (ryhmä varaa itsenäisesti lisäaikaa)


18.3. klo 08.30 - 11.45 AC Moodle, Traumatieto + kotiryhmissä keskustelu ja muistio/ BD LÄHI Nuoruus (tunne-elämänjatkumo 2)
18.3. klo 12.30-15.45 AC LÄHI Nuoruus (tunne-elämänjatkumo 2)/ BD Traumatieto + kotiryhmissä keskustelu ja muistio

20.03.2024 08.30 - 16.00 Kaikki LÄHI, Nuoren itsetuhoisuus perheen kanssa työskentelyssä (ulkopuolinen kouluttaja)

26.3. klo 12.30 - 15.45 Ryhmä C LÄHI, Reflektio: mukana ryhmän yhteiset muistiot opetuskerroista Kiintymyssuhdetieto ja Traumatieto

27.03.2024 08.30 - 11.45 KAIKKI Seksuaalikasvatus, itsenäinen kotiryhmätehtävä Moodlessa.

27.3. klo 12.30 - 15.45 Ryhmä D LÄHI, Reflektio: mukana ryhmän yhteiset muistiot opetuskerroista Kiintymyssuhdetieto ja Traumatieto
28.3. klo 08.30 - 11.45 Ryhmä A LÄHI, Reflektio: mukana ryhmän yhteiset muistiot opetuskerroista Kiintymyssuhdetieto ja Traumatieto
28.3. klo 12.30 - 15.45 Ryhmä B LÄHI, Reflektio: mukana ryhmän yhteiset muistiot opetuskerroista Kiintymyssuhdetieto ja Traumatieto

(Pääsiäisloma 29.3.-1.4. Keskustelu läheisen kanssa tehtävä + valokuvien etsintää --> Itsetuntemustehtävä)

04.04. klo 12.30 - 15.45 KAIKKI, LÄHI, Yli sukupolvien


11.4. klo 08.30 - 11.45 Ryhmä B, LÄHI, Aikuisuus ja vanhuuden kehitys + Keskustelu läheisen kanssa
11.4. klo 12.30 - 15.45 Ryhmä A, LÄHI, Aikuisuus + vanhuuden kehitys + Keskustelu läheisen kanssa
12.4. klo 08.30 - 11.45, Ryhmä D, LÄHI, Aikuisuus + vanhuuden kehitys + Keskustelu läheisen kanssa
12.4. klo 12.30 - 15.45, Ryhmä C, LÄHI, Aikuisuus ja vanhuuden kehitys + Keskustelu läheisen kanssa


15.04.2024 08.30 - 11.45, Ryhmä D, Reflektio + Itsetuntemustehtävä
15.04.2024 12.30 - 15.45, Ryhmä C, Reflektio + Itsetuntemustehtävä
16.04.2024 08.30 - 11.45, Ryhmä B, Reflektio + Itsetuntemustehtävä
16.04.2024 12.30 - 15.45, Ryhmä A, Reflektio + Itsetuntemustehtävä

17.4.klo 12.30-15.45 itsenäistä ryhmätyöskentelyä: valmistautuminen ryhmätenttiin

KAIKKI, ryhmätentti 23.04.2024 klo 8.30-14.30

KAIKKI Tenttipalaute: Teams 16.05.2024 10.15 - 11.45 (opetuskerta)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kv- opiskelijoille ja 3-4 tutkinto-opiskelijalle yhteinen kv-toteutus.

Lisätietoja opiskelijoille

Ryhmän 22SO-toteutus (päivätoteutus).
Kv-toteutus erikseen.