Developmental Psychology (5 cr)
Code: 7S00EL30-3016
General information
- Enrolment period
- 01.12.2023 - 03.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2024 - 16.05.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Student:
- can perceive the life cycle as a continuum and as a mental, physical, and social synthesis taking different stages and events of life into account
- can describe attachment patterns, know how they are formed, and understand their significance in the cycle of life
- can describe the development of emotional life and its significance in the different stages of life
- can describe sexual development and the importance of sexuality education taking mental, physical, and social aspects into account
Content (course unit)
- Psychological information about the different stages of life
- Knowledge about attachment patterns and the significance of emotional life
- Knowledge about traumas
- Understanding about different possibilities of the life cycle in a relation to mental healing
- Sexual development and sexuality education
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Can describe goal related phenomena, theory and define basic concepts. The choices, solutions and limits of perspective are not theoretically justified or the theoretical reasoning is straightforward.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Can apply theory and concepts and structure things in relation to each other. Can define problems and tasks and justify solutions and choices. Can evaluate things and look at them from different angles.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Is able to analyze information and activities and to combine them with professional context. Is able to search for development opportunities and to justify different approaches and solutions. Can create new solutions or combine existing ones creatively.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Rejected: Goal-related phenomena, theory, and basic concepts are not sufficiently defined, described, or incorrect. Content management inconsistent and incomplete or incorrect. Knowledge objectives are not or only partially achieved.
Exam schedules
- 23.04.2024 klo 8.30-14.30 Kaikki: Ryhmätentti kotiryhmissä moodlessa. Opetuskerrat + kirjallisuus 1kirja/kotiryhmän jäsen:
Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Hipp, T. &Linner Matikka, J. 2023. Traumainformoitu työote.
Johnson, S. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
- Kaikki tentipalaute: Teams 16.05.2024 10.15 - 11.45 (opetuskerta)
Assessment methods and criteria
* Itsetuntemustehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
*Keskustelu läheisen kanssa tehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
* Ryhmätentti (arviointi 0-5) (TAMKin yhteinen arviointikehikko, löytyy moodlesta)
* Kotiryhmätyöskentely
* Lähiopetuskerrat ja moodleopetus (pakollisia)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- Luennot
- Flipped learning
- Kirjallisuus
- Aktivoivat tehtävät
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely
- Elokuva
- Aidot oppimisympäristöt
- Oman minuuden ja elämän kokemuksen soveltaminen
Learning materials
Tenttiin kirjallisuus:
Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Hipp, T. &Linner Matikka, J. 2023. Traumainformoitu työote
Johnson, S. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Opetuskertojen yhteydessä esitetty lisämateriaali.
Syventävää materiaalia myös:
Becker-Weidman, A. & Shell, D. (2008). Auta lasta kiintymään. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa.
Golding, K.S., Lätti, E. (2014) Hoitava kiintymys - terapeuttinen vanhemmuus. Käsikirja kasvattajille ja ammattilaisille.
Howe, D. (2011) Attachment across the lifecourse. A brief introduction.
Hughes, D. (2011) Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen.
Hughes, D. (2015) Kiintymyskeskeinen perheterapia. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia. DDP-käsikirja.
Kerminen, M. (2022) Traumatietoisuus lastensuojelutyössä. Syventävä kirjallisuuskatsaus.
Jokelainen, J. & Kollin, E. (2022) Vanhemmuuden ja kasvatustehtävän tukeminen lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoitajien kokemuksia DDP-menetelmästä.
Kuther, Tara L. (2019) Lifespan Development.Lives in Context 2nd Edition. SAGE Publisher
Prior V & Glaser, D.(2006) Understanding Attachment and Attachment Disorders, Theory, Evidence and Practice https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=290959&pq-origsite=primo#goto_toc
Sigelman, C. & Rider, E. (2018) Life-Span Human Development
https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=4849412#goto_toc
Yhteinen kieli. Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen (2020). Toim. Sarvela, K. & Auvinen, E.
Yhteinen mieli. Traumatietoutta mielenterveystyöhön (2022) Toim. Maanmieli,K. & Sarvela, K. Basam Books.
Student workload
5op = 135h
Lähiopetusta 32 tuntia
Teams-opetus 4 tuntia (aloitus ja tenttipalaute)
Moodleopetuskerrat ja niihin liittyvät tehtävät 21
Tentti 6 tuntia
Yksilöllinen itsenäinen työskentely (Keskustelu läheisen kanssa, Itsetuntemustehtävä, tenttiin valmistautuminen) 72 tuntia
Content scheduling
4.3. ETÄ klo 12.30-14.00 KAIKKI Aloitusinfo
Itsenäisesti: Moodle, videoluennot Johdanto kiintymyssuhteisiin ja Kiintymyssuhdehäiriöt 1 ja 2, ennen 13.3.
13.3. klo 8.30-11.45: AC Moodle, videoluennot (Johdanto kiintymyssuhteisiin ja kiintymyssuhdehäiriöt) + kotiryhmissä keskustelu ja muistio (ryhmä varaa itenäisesti lisäaikaa) / BD LÄHI Tunne-elämän jatkumo + varhaislapsuuden seksuaalinen kehitys
13.3. klo 12.30-15.45 AC LÄHI Tunne-elämän jatkumo + varhaislapsuuden seksuaalinen kehitys / BD Moodle, videoluennot (Johdanto kiintymyssuhteisiin ja kiintymyssuhdehäiriöt)+ kotiryhmissä keskustelu ja muistio (ryhmä varaa itsenäisesti lisäaikaa)
18.3. klo 08.30 - 11.45 AC Moodle, Traumatieto + kotiryhmissä keskustelu ja muistio/ BD LÄHI Nuoruus (tunne-elämänjatkumo 2)
18.3. klo 12.30-15.45 AC LÄHI Nuoruus (tunne-elämänjatkumo 2)/ BD Traumatieto + kotiryhmissä keskustelu ja muistio
20.03.2024 08.30 - 16.00 Kaikki LÄHI, Nuoren itsetuhoisuus perheen kanssa työskentelyssä (ulkopuolinen kouluttaja)
26.3. klo 12.30 - 15.45 Ryhmä C LÄHI, Reflektio: mukana ryhmän yhteiset muistiot opetuskerroista Kiintymyssuhdetieto ja Traumatieto
27.03.2024 08.30 - 11.45 KAIKKI Seksuaalikasvatus, itsenäinen kotiryhmätehtävä Moodlessa.
27.3. klo 12.30 - 15.45 Ryhmä D LÄHI, Reflektio: mukana ryhmän yhteiset muistiot opetuskerroista Kiintymyssuhdetieto ja Traumatieto
28.3. klo 08.30 - 11.45 Ryhmä A LÄHI, Reflektio: mukana ryhmän yhteiset muistiot opetuskerroista Kiintymyssuhdetieto ja Traumatieto
28.3. klo 12.30 - 15.45 Ryhmä B LÄHI, Reflektio: mukana ryhmän yhteiset muistiot opetuskerroista Kiintymyssuhdetieto ja Traumatieto
(Pääsiäisloma 29.3.-1.4. Keskustelu läheisen kanssa tehtävä + valokuvien etsintää --> Itsetuntemustehtävä)
04.04. klo 12.30 - 15.45 KAIKKI, LÄHI, Yli sukupolvien
11.4. klo 08.30 - 11.45 Ryhmä B, LÄHI, Aikuisuus ja vanhuuden kehitys + Keskustelu läheisen kanssa
11.4. klo 12.30 - 15.45 Ryhmä A, LÄHI, Aikuisuus + vanhuuden kehitys + Keskustelu läheisen kanssa
12.4. klo 08.30 - 11.45, Ryhmä D, LÄHI, Aikuisuus + vanhuuden kehitys + Keskustelu läheisen kanssa
12.4. klo 12.30 - 15.45, Ryhmä C, LÄHI, Aikuisuus ja vanhuuden kehitys + Keskustelu läheisen kanssa
15.04.2024 08.30 - 11.45, Ryhmä D, Reflektio + Itsetuntemustehtävä
15.04.2024 12.30 - 15.45, Ryhmä C, Reflektio + Itsetuntemustehtävä
16.04.2024 08.30 - 11.45, Ryhmä B, Reflektio + Itsetuntemustehtävä
16.04.2024 12.30 - 15.45, Ryhmä A, Reflektio + Itsetuntemustehtävä
17.4.klo 12.30-15.45 itsenäistä ryhmätyöskentelyä: valmistautuminen ryhmätenttiin
KAIKKI, ryhmätentti 23.04.2024 klo 8.30-14.30
KAIKKI Tenttipalaute: Teams 16.05.2024 10.15 - 11.45 (opetuskerta)
Completion alternatives
Kv- opiskelijoille ja 3-4 tutkinto-opiskelijalle yhteinen kv-toteutus.
Further information
Ryhmän 22SO-toteutus (päivätoteutus).
Kv-toteutus erikseen.