Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL30-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
23.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanneli Sinisalo
Ryhmät
-
24AVOSOVAKAVarhaiskasvatuksen opintoja 60 op
-
AVOINAMKAvoin amk
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodle-tentti, suoritusaika 3 tuntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-Kirjallisuustentti (0-5). Kurssin arvosana tulee tentin perusteella.
-Kasvun prosessitehtävä: Minun sukujuureni ja elämäni tarinani: Minä ihmisenä (Hyväksytty - Täydennettävä - Hylätty)
-Seksuaalisuustehtävä: Seksuaalisuuskasvatus ja seksuaalisuuden monimuotoisuus -tehtävä (Hyväksytty - Täydennettävä - Hylätty).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-Luennot
-Kirjallisuus
-Ryhmätyöskentely
-Itsenäinen työskentely
-Elokuva
-Aktivoivat tehtävät
-Reflektointi
- Tentti
- Flipped learning
Oppimateriaalit
TÄYDENTYY
Luentomateriaali
Tenttikirjat:
1. Ahonen, L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Saatavilla verkossa.
2. Pulkkinen, L., Ahonen, T., ja Ruoppila, I (2023). Ihmisen psykologinen kehitys. 10., uudistettu painos. Saatavilla verkossa. Luvut 1 -3.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135 tuntia
Opetus ja ryhmätyöskentely
Tenttikirjallisuuden opiskelu
Itsenäiset tehtävät