Lähijohtamisen harjoitteluLaajuus (10 op)
Tunnus: 7S00EM12
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä
Sisältö
Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Ilmoittautumisaika
08.12.2024 - 30.05.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 19.12.2025
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Minna Putous
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä
Sisältö (OJ)
Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Opiskelija valitsee toteutusajan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitteluun liittyvän
- Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
- Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä
- Harjoittelujakson suorittaminen hyväksytysti ja todistetusti.
HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson tavoitteita
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa tai toimii epäeettisesti.
* Opiskelija ei tarkastele asiota lähijohtamisen näkökulmasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Työssä oppiminen ja sen teoreettinen reflektio
Oppimateriaalit
Raina, Liisa: Uusi yhteisöllisyys: Kasvatusyhteisön rakentamisen ammattitaito
Rousu, Sirkka ja Lanne-Eriksson, Minna: Lähijohtaminen sosiaalialalla. Luvut:
a) Osaava henkilöstö ja inhimillinen johtaminen
b) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen
c) Hyvinvoiva työntekijä ja muuttuvat työympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 5 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)
Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.
Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.
Ilmoittautumisaika
05.12.2024 - 01.11.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Niina Koskela
- Piia Roos
- Tuija Laakso
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Anssi-Pekka Udd
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Tuija Landström
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä
Sisältö (OJ)
Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Workseediin kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus Workseediin viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta ja siihen liittyvistä tehtävistä löytyy Workseed-alustalta.
Oppimateriaalit
Lähijohtamisen opintojakson materiaalit.
Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M., & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen Sosiaalialalla.
Viitala, Riitta, 2007 (tai uudempi): Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Viitala, Riitta 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Viiala, Riitta & Jylhä, Eila 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Kurssialustan lähdemateriaaleista löytyy tietoa myös laadunhallinnasta ja omavalvonnasta.
Sanna Laulaisen väitöskirjaan ”Jos mittää et annaniin mittää et saa”. Strateginen toimijuus ja organisaatiokansalaisuus vanhustyössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)
Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy Workseed-alustalta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.
Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.
Ilmoittautumisaika
24.11.2023 - 12.12.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Sanna Keskikuru
- Kati Långsjö
- Noora Katajisto
- Seija Hurskainen
- Jaana Kokkinen
- Tuija Landström
- Minna Nurminen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä
Sisältö (OJ)
Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Oppimateriaalit
Lähijohtamisen opintojakson materiaalit.
Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M., & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen Sosiaalialalla.
Viitala, Riitta, 2007 (tai uudempi): Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Viitala, Riitta 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Viiala, Riitta & Jylhä, Eila 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Kurssialustan lähdemateriaaleista löytyy tietoa myös laadunhallinnasta ja omavalvonnasta.
Sanna Laulaisen väitöskirjaan ”Jos mittää et annaniin mittää et saa”. Strateginen toimijuus ja organisaatiokansalaisuus vanhustyössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)
Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.
Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.
Ilmoittautumisaika
14.11.2023 - 30.12.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Niina Koskela
- Niina Koskela
- Jaana Kokkinen
- Minna Nurminen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä
Sisältö (OJ)
Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Opiskelija valitsee toteutusajan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitteluun liittyvän
- Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
- Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä
- Harjoittelujakson suorittaminen hyväksytysti ja todistetusti.
HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson tavoitteita
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa tai toimii epäeettisesti.
* Opiskelija ei tarkastele asiota lähijohtamisen näkökulmasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Työssä oppiminen ja sen teoreettinen reflektio
Oppimateriaalit
Raina, Liisa: Uusi yhteisöllisyys: Kasvatusyhteisön rakentamisen ammattitaito
Rousu, Sirkka ja Lanne-Eriksson, Minna: Lähijohtaminen sosiaalialalla. Luvut:
a) Osaava henkilöstö ja inhimillinen johtaminen
b) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen
c) Hyvinvoiva työntekijä ja muuttuvat työympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 5 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)
Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.
Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.
Ilmoittautumisaika
01.01.2023 - 30.11.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 18.12.2023
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Juha Santala
- Jussi Kemmo
- Niina Koskela
- Seija Hurskainen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä
Sisältö (OJ)
Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
24.01.2022 - 15.03.2022
Ajoitus
23.05.2022 - 31.12.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Nurminen
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä
Sisältö (OJ)
Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Oppimateriaalit
Lähijohtamisen opintojakson materiaalit.
Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M., & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen Sosiaalialalla.
Viitala, Riitta, 2007 (tai uudempi): Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Viitala, Riitta 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Viiala, Riitta & Jylhä, Eila 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Kurssialustan lähdemateriaaleista löytyy tietoa myös laadunhallinnasta ja omavalvonnasta.
Sanna Laulaisen väitöskirjaan ”Jos mittää et annaniin mittää et saa”. Strateginen toimijuus ja organisaatiokansalaisuus vanhustyössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)
Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.
Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄKSYTTY
Opiskelija on saavuttanut harjoittelun yleiset tavoitteet
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
* Opiskelija tarkastelee asiota erityisesti lähijohtamisen näkökulmasta.
HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson tavoitteita
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
* Opiskelija ei tarkastele asiota lähijohtamisen näkökulmasta
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 01.12.2023
Ajoitus
06.03.2022 - 18.12.2023
Laajuus
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Petteri Väkiparta
- Niina Koskela
- Tuija Laakso
- Anssi-Pekka Udd
- Seija Hurskainen
- Eeva-Mari Miettinen
- Minna Nurminen
- Ville Kantola
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä
Sisältö (OJ)
Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Oppimateriaalit
Lähijohtamisen opintojakson materiaalit.
Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M., & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen Sosiaalialalla.
Viitala, Riitta, 2007 (tai uudempi): Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Viitala, Riitta 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Viiala, Riitta & Jylhä, Eila 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Kurssialustan lähdemateriaaleista löytyy tietoa myös laadunhallinnasta ja omavalvonnasta.
Sanna Laulaisen väitöskirjaan ”Jos mittää et annaniin mittää et saa”. Strateginen toimijuus ja organisaatiokansalaisuus vanhustyössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)
Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op / Lähijohtaminen 3 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.
Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄKSYTTY
Opiskelija on saavuttanut harjoittelun yleiset tavoitteet
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
* Opiskelija tarkastelee asiota erityisesti lähijohtamisen näkökulmasta.
HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson tavoitteita
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
* Opiskelija ei tarkastele asiota lähijohtamisen näkökulmasta
Ilmoittautumisaika
06.02.2021 - 31.12.2022
Ajoitus
08.03.2021 - 18.12.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jussi Kemmo
- Päivi Heimonen
- Noora Katajisto
- Tuija Laakso
- Seija Hurskainen
- Tuija Landström
- Minna Nurminen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Minna Nurminen
Ryhmät
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä
Sisältö (OJ)
Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Oppimateriaalit
Lähijohtamisen opintojakson materiaalit.
Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M., & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen Sosiaalialalla.
Viitala, Riitta, 2007 (tai uudempi): Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Viitala, Riitta 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Viiala, Riitta & Jylhä, Eila 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Kurssialustan lähdemateriaaleista löytyy tietoa myös laadunhallinnasta ja omavalvonnasta.
Sanna Laulaisen väitöskirjaan ”Jos mittää et annaniin mittää et saa”. Strateginen toimijuus ja organisaatiokansalaisuus vanhustyössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)
Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op / Lähijohtaminen 3 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.
Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄKSYTTY
Opiskelija on saavuttanut harjoittelun yleiset tavoitteet
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
* Opiskelija tarkastelee asiota erityisesti lähijohtamisen näkökulmasta.
HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson tavoitteita
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
* Opiskelija ei tarkastele asiota lähijohtamisen näkökulmasta
Ilmoittautumisaika
17.04.2020 - 30.06.2022
Ajoitus
17.05.2020 - 31.12.2022
Laajuus
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Riikka Koivula
- Minna Putous
- Juha Santala
- Ulla-Maija Takkunen
- Niina Koskela
- Noora Katajisto
- Minna Nurminen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä
Sisältö (OJ)
Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Arviointiasteikko
0-5