Siirry suoraan sisältöön

Lähijohtamisen harjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EM12-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 01.12.2023

Ajoitus

06.03.2022 - 18.12.2023

Laajuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Saija Sutelainen
  • Petteri Väkiparta
  • Niina Koskela
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Seija Hurskainen
  • Eeva-Mari Miettinen
  • Minna Nurminen
  • Ville Kantola
  • Hanna-Kaisa Korpikoski

Vastuuhenkilö

Anssi-Pekka Udd

Ryhmät

  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä

Sisältö (OJ)

Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.

Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Oppimateriaalit

Lähijohtamisen opintojakson materiaalit.
Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M., & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen Sosiaalialalla.
Viitala, Riitta, 2007 (tai uudempi): Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Viitala, Riitta 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Viiala, Riitta & Jylhä, Eila 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Kurssialustan lähdemateriaaleista löytyy tietoa myös laadunhallinnasta ja omavalvonnasta.
Sanna Laulaisen väitöskirjaan ”Jos mittää et annaniin mittää et saa”. Strateginen toimijuus ja organisaatiokansalaisuus vanhustyössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)

Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op / Lähijohtaminen 3 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.

Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY
Opiskelija on saavuttanut harjoittelun yleiset tavoitteet
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
* Opiskelija tarkastelee asiota erityisesti lähijohtamisen näkökulmasta.

HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson tavoitteita
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
* Opiskelija ei tarkastele asiota lähijohtamisen näkökulmasta