Nuoriso- ja aikuissosiaalityöLaajuus (10 op)
Tunnus: 7S00EL66
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
1. Nuoriso- ja aikuissosiaalityö yhteiskunnallisina ja yhteisöllisinä ilmiöinä
- osaa selittää nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä jäsentää niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista
2. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityötä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti mahdollistaen asiakkaan osallisuuden
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa hankkia siitä tietoa, jota soveltaa asiakastyössä
3. Nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristö
- tietää sosionomin (AMK) toimintamahdollisuudet nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön ajankohtaisia trendejä ja kehityssuuntia
- Osaa toteuttaa nuoriso- ja aikuissosiaalityötä julkisissa palveluissa, kansalaisyhteiskunnassa ja erilaisilla ihmisten arjen areenoilla
4. Asiakasprosessi
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessiin kuuluvia ilmiöitä nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- osaa soveltaa ja kehittää nuoriso- ja aikuissosiaalityön erilaisia menetelmiä
Sisältö
- Aikuissosiaalityön tuottaminen; kolmas sektori, markkinat ja julkiset palvelut
- Sosionomin identiteetti ja asiantuntijuus nuoriso- ja aikuissosiaalityön kokonaisuudessa
- Sosiaaliohjaus ja sosiaalinen kuntoutus nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Nuorten ja aikuisten syrjäytymisen ehkäiseminen, aktivointipolitiikka ja työllistämistä edistävät palvelut
- Sosionomi eri nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristöissä; työllisyyden edistäminen, rikosseuraamusala, koulun sosiaalityö ja oppilas- ja opiskelijahuolto, asunnottomien palvelut, maahanmuuttajatyö, nuorisotyö, taloussosiaalityö
- Yhteisösosiaalityön lähtökohdat
- Osallistavan ja asiakaslähtöisen yhteisöllisen kuntoutuksen lähtökohdat
- Erityiskysymyksiä ja ajankohtainen tutkimus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Ilmoittautumisaika
16.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 13.03.2025
Laajuus
10 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kati Långsjö
- Katja Sivil
- Jaana Kokkinen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Tuija Landström
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Nuoriso- ja aikuissosiaalityö yhteiskunnallisina ja yhteisöllisinä ilmiöinä
- osaa selittää nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä jäsentää niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista
2. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityötä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti mahdollistaen asiakkaan osallisuuden
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa hankkia siitä tietoa, jota soveltaa asiakastyössä
3. Nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristö
- tietää sosionomin (AMK) toimintamahdollisuudet nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön ajankohtaisia trendejä ja kehityssuuntia
- Osaa toteuttaa nuoriso- ja aikuissosiaalityötä julkisissa palveluissa, kansalaisyhteiskunnassa ja erilaisilla ihmisten arjen areenoilla
4. Asiakasprosessi
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessiin kuuluvia ilmiöitä nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- osaa soveltaa ja kehittää nuoriso- ja aikuissosiaalityön erilaisia menetelmiä
Sisältö (OJ)
- Aikuissosiaalityön tuottaminen; kolmas sektori, markkinat ja julkiset palvelut
- Sosionomin identiteetti ja asiantuntijuus nuoriso- ja aikuissosiaalityön kokonaisuudessa
- Sosiaaliohjaus ja sosiaalinen kuntoutus nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Nuorten ja aikuisten syrjäytymisen ehkäiseminen, aktivointipolitiikka ja työllistämistä edistävät palvelut
- Sosionomi eri nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristöissä; työllisyyden edistäminen, rikosseuraamusala, koulun sosiaalityö ja oppilas- ja opiskelijahuolto, asunnottomien palvelut, maahanmuuttajatyö, nuorisotyö, taloussosiaalityö
- Yhteisösosiaalityön lähtökohdat
- Osallistavan ja asiakaslähtöisen yhteisöllisen kuntoutuksen lähtökohdat
- Erityiskysymyksiä ja ajankohtainen tutkimus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
TOTEUTUSSUUNNITELMA TARKENTUU SYKSYN-24 AIKANA
Koko pvä: Orientaatio (Jaana, Kati, Katja, Tuija)
½ pvä: Rikosprosessi. Pirkanmaan käräjäoikeus (Katja)
Koko pvä: Väkivaltatyötehtävä (itsenäinen)
Koko pvä: Nuorisotyö, etsivä nuorisotyö (Jaana ja Tuija)
Koko pvä: Koulun sosiaalityö (Jaana ja Tuija)
1/2 pvä: Mediatehtävä + välireflektio (kaikki opet)
Koko pvä: Lastensuojelu & jälkihuolto. Rikoksilla oireilevat nuoret, RISE (Katja ja Jaana)
Koko pvä: Sosiaalityön taloudelliset kytkökset, taloussosiaalityö, aikuissosiaalityö ja palvelujärjestelmäanalyysi (Kati)
1/2 pvä: Aikuissosiaalityön jatko (Kati)
Koko pvä: Yhdenvertaiset palvelut (Katja, Kati ja Jaana)
Koko pvä: Järjestötyö (Katja)
1/2 pvä: Työllisyydenhoito ja asumissosiaalinen työ (Kati)
Koko pvä: Loppuseminaari ja palautekerta (kaikki opet)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yksilötentti suoritetaan Examissa ajalla 13.1.-2.2.2025
Tentissä on kolme käsitteen määrittelyä (monivalinta) sekä yksi esseekysymys.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.
1) Kirjatentti (yksilö), 1 op, asteikolla 0-5.
2) Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, 3 op, asteikolla suoritettu.
3) Toimintaympäristötehtävä 2 op, asteikolla suoritettu.
4) Palvelujärjestelmän analyysitehtävä (yksilö), 2 op, asteikolla 0-5.
5) Verkkokoulutukset 1 op, suoritettu.
6) Nepsytehtävä 1 op, suoritettu.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- kirjallisuus
- kontaktiopetus
- verkkotehtävät ja keskustelut
- itsenäiset/pienryhmässä tehtävät kirjalliset työt
- muut opetusmenetelmät
Katso tarkemmin Moodle
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa.
Moodlen verkkoalusta toimii pääasiallisena materiaalin jakamisen väylänä.
PAKOLLINEN TENTITTÄVÄ KIRJA Juhila, Kirsi (2018): Aika, paikka ja sosiaalityö. Löytyy eKirjana TAMKin kirjaston kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h
1. Kirjatentti 27 h
2. Kontaktiopetus + ennakkotehtävät 81 h
3. Toimintaympäristötehtävä 54h
4. Palvelujärjestelmäanalyysi 54h
5. Verkkokoulutukset 54 h
6. Kirjallisuus ja muut materiaalit 27 h
Sisällön jaksotus
Ks. tarkemmin Moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Moduliin sisältyy toimintaympäristötehtävä (2op), jonka voi suorittaa:
- Visitor-toiminta tuomioistuimessa-kokonaisuus yhteistyössä RIKUn kanssa tai
- Taidot elämään, ryhmänohjaus nuorille - opintojakso yhteistyössä TUVA-koulutuksen kanssa tai
- Sekasin-chatissa (sis.koulutuksen ja vahvan ohjauksen) tai
- omavalintaisessa toimintaympäristössä nuoriso- tai aikuissosiaalityön kentällä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallisten kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.
Vierailijat ja vierailukäynnit.
Moduliin sisältyy toimintaympäristötehtävä (2op) yhteistyössä työelämän kanssa:
- Visitor-toiminta tuomioistuimessa-kokonaisuus yhteistyössä RIKUn kanssa tai
- Taidot elämään, ryhmänohjaus nuorille - opintojakso yhteistyössä TUVA-koulutuksen kanssa tai
- Sekasin-chatissa (sis.koulutuksen ja vahvan ohjauksen) tai
- omavalintaisessa toimintaympäristössä nuoriso- tai aikuissosiaalityön kentällä
Kansainvälisyys
Monikulttuurisuus asiakastyössä
Ilmoittautumisaika
15.05.2024 - 30.12.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katja Sivil
- Kati Långsjö
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Nuoriso- ja aikuissosiaalityö yhteiskunnallisina ja yhteisöllisinä ilmiöinä
- osaa selittää nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä jäsentää niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista
2. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityötä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti mahdollistaen asiakkaan osallisuuden
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa hankkia siitä tietoa, jota soveltaa asiakastyössä
3. Nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristö
- tietää sosionomin (AMK) toimintamahdollisuudet nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön ajankohtaisia trendejä ja kehityssuuntia
- Osaa toteuttaa nuoriso- ja aikuissosiaalityötä julkisissa palveluissa, kansalaisyhteiskunnassa ja erilaisilla ihmisten arjen areenoilla
4. Asiakasprosessi
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessiin kuuluvia ilmiöitä nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- osaa soveltaa ja kehittää nuoriso- ja aikuissosiaalityön erilaisia menetelmiä
Sisältö (OJ)
- Aikuissosiaalityön tuottaminen; kolmas sektori, markkinat ja julkiset palvelut
- Sosionomin identiteetti ja asiantuntijuus nuoriso- ja aikuissosiaalityön kokonaisuudessa
- Sosiaaliohjaus ja sosiaalinen kuntoutus nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Nuorten ja aikuisten syrjäytymisen ehkäiseminen, aktivointipolitiikka ja työllistämistä edistävät palvelut
- Sosionomi eri nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristöissä; työllisyyden edistäminen, rikosseuraamusala, koulun sosiaalityö ja oppilas- ja opiskelijahuolto, asunnottomien palvelut, maahanmuuttajatyö, nuorisotyö, taloussosiaalityö
- Yhteisösosiaalityön lähtökohdat
- Osallistavan ja asiakaslähtöisen yhteisöllisen kuntoutuksen lähtökohdat
- Erityiskysymyksiä ja ajankohtainen tutkimus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
7.10.klo 8.30- 15.45 ORIENTAATIO sekä Rikosprosessi
Paikkana Pirkanmaan käräjäoikeus/Jaana, Kati ja Katja
10.10 klo 8.30-11.45 Nuoret (koulun sosiaalityö)/Jaana
11.10. klo 9-11.45 Nuoret (nuorisotyö) PAIKKANA MONITOIMITALO 13/Jaana
6.11 klo 8.30-11.45 Taloussosiaalityö/Kati
8.11 klo 8.30-11.45 Aikuissosiaalityö/Kati
2.12 klo 12.30-15.45 Työllisyyspalvelut ja asumissosiaalinen työ/Katja
4.12 klo 8.30-11.45 Tulevaisuuden näkökulmia/Katja
4.12 klo 12.30 - 15.45 Loppuseminaari ja toimintaympäristöjen läpikäynti /Kati, Jaana ja Katja
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yksilötentti:
Juhila, Kirsi: Aika, paikka ja sosiaalityö. 2018. Sähköisesti luettavissa TUNIn kirjaston kautta.
Tentti suoritetaan Moodletenttinä lähiopetuksen yhteydessä 8.11.
1.uusinta 4.12. klo 8.00
2. uusinta sovitaan tarvittaessa opettajan kanssa
Tentissä on neljä lyhyttä käsitteen määrittelyä, ja esseekysymys.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.
1) Kirjatentti (yksilö) asteikolla 0-5
2) Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen
3) Toimintaympäristötehtävä (ryhmä) asteikolla 0-5
4) Palvelujärjestelmän analyysitehtävä (pari) asteikolla 0-5
5) Verkkokoulutukset (ryhmä) asteikolla hylätty - hyväksytty
6) Nepsy-tehtävä (ryhmä) asteikolla hylätty - hyväksytty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- kirjallisuus
- kontaktiopetus
- verkkotehtävät ja keskustelut
- itsenäiset/pienryhmässä tehtävät kirjalliset työt
- muut opetusmenetelmät
Katso tarkemmin Moodle
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa,
Moodlen verkkoalusta toimii pääasiallisena materiaalin jakamisen väylänä.
PAKOLLINEN KIRJA Juhila, Kirsi: Aika, paikka ja sosiaalityö. 2018.
Sähköisesti luettavissa TUNIn kirjaston kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h
1. Kirjatentti 27 h yksilötehtävä (1 op)
2. Kontaktiopetus + kirjallisuus + tehtävät 81h (3 op)
3. Nepsy-tehtävä 27h ryhmätehtävä (1op)
3. Toimintaympäristötehtävä 54h ryhmätehtävä (2 op)
4. Palvelujärjestelmäanalyysi 54h ryhmätehtävä (2 op)
5. Verkkotehtävät 27h ryhmätehtävä (1 op)
Sisällön jaksotus
Ks. tarkemmin Moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat valita toimintaympäristötehtävässään (2op) työelämätahon:
Yhteistyö Rikosuhripäivystyksen kanssa Visitor-toiminnassa. Moduulin sisällä on mahdollisuus suorittaa Visitor-toiminta tuomioistuimessa-kokonaisuus yhteistyössä RIKUn kanssa. 2op
tai
Päivystystyö SEKASIN-chatissa (sis.koulutuksen ja tiimin tuen) 2op
tai
Omavalintainen toimintaympäristötehtävä nuoriso- tai aikuissosiaalityön kentällä 2op
Toiminnallisten kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.
Vierailijat ja vierailukäynnit
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Opiskelija ei saavuta opintojaksolle asetettuja tavoitteita
- Opiskelija ei vaadituilta osin kykene tunnistamaan, määrittelemään ja nimeämään aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiötä ja peruskäsitteistöä.
- Osaa nimetä aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia vain osittain.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Ilmoittautumisaika
21.09.2023 - 01.10.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
10 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kati Långsjö
- Katja Sivil
- Riikka Kärkkäinen
- Jaana Kokkinen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Nuoriso- ja aikuissosiaalityö yhteiskunnallisina ja yhteisöllisinä ilmiöinä
- osaa selittää nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä jäsentää niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista
2. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityötä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti mahdollistaen asiakkaan osallisuuden
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa hankkia siitä tietoa, jota soveltaa asiakastyössä
3. Nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristö
- tietää sosionomin (AMK) toimintamahdollisuudet nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön ajankohtaisia trendejä ja kehityssuuntia
- Osaa toteuttaa nuoriso- ja aikuissosiaalityötä julkisissa palveluissa, kansalaisyhteiskunnassa ja erilaisilla ihmisten arjen areenoilla
4. Asiakasprosessi
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessiin kuuluvia ilmiöitä nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- osaa soveltaa ja kehittää nuoriso- ja aikuissosiaalityön erilaisia menetelmiä
Sisältö (OJ)
- Aikuissosiaalityön tuottaminen; kolmas sektori, markkinat ja julkiset palvelut
- Sosionomin identiteetti ja asiantuntijuus nuoriso- ja aikuissosiaalityön kokonaisuudessa
- Sosiaaliohjaus ja sosiaalinen kuntoutus nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Nuorten ja aikuisten syrjäytymisen ehkäiseminen, aktivointipolitiikka ja työllistämistä edistävät palvelut
- Sosionomi eri nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristöissä; työllisyyden edistäminen, rikosseuraamusala, koulun sosiaalityö ja oppilas- ja opiskelijahuolto, asunnottomien palvelut, maahanmuuttajatyö, nuorisotyö, taloussosiaalityö
- Yhteisösosiaalityön lähtökohdat
- Osallistavan ja asiakaslähtöisen yhteisöllisen kuntoutuksen lähtökohdat
- Erityiskysymyksiä ja ajankohtainen tutkimus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
9.1. klo 12.30-15.45 Orientaatio (Jaana, Kati, Katja, Tuija)
10.1. klo 9.00-16.00 Nuorisotyö, etsivä nuorisotyö (Riikka) HUOM! aika
11.1. klo 8.30-15.45 Rikosprosessi. Pirkanmaan käräjäoikeus (Katja
17.1. klo 8.30-15.45 Väkivaltatyötehtävä (itsenäinen)
23.1. klo 12.30-15.45 Mediatehtävä + välireflektio (Jaana, Katja, Tuija)
24.1. klo 8.30-15.45 Koulun sosiaalityö, Kiusatut, yksinäisyys (Tuija)
31.1. klo 8.30-15.45 Lastensuojelu & jälkihuolto. Rikoksilla oireilevat nuoret, RISE (Jaana)
6.2. klo 8.30-15.45 Sosiaalityön taloudelliset kytkökset, taloussosiaalityö, aikuissosiaalityö ja palvelujärjestelmäanalyysi
Yksilötentti opetuskerralla (Kati)
7.2. klo 8.30-11.45 Aikuissosiaalityön jatko (Kati)
13.2. klo 8.30-11.45 Maahanmuuttajien sosiaalipalvelut (Katja)
21.2. klo 8.30-15.45 Järjestötyö (Katja)
22.2. klo 8.30-11.45 Työllisyydenhoito, asunnottomuus ja asumissosiaalinen työ (Kati)
4.3. klo 13.30-15 1. uusintatentti (Tuija)
6.3. klo 8.30-11.45 Loppuseminaari ja palautekerta (Jaana, Kati, Tuija)
26.3. klo 12.45-14 2. uusinta (Jaana)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yksilötentti suoritetaan Moodlessa opetuskerran 6.2. yhteydessä
- 1. uusintatentti 4.3. klo 13.30-15
- 2. uusintatentti 26.3. klo 12.30-14.00
Tentissä on neljä lyhyttä käsitteen määrittelyä, ja yksi esseekysymys.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.
1) Kirjatentti (yksilö), 1 op, asteikolla 0-5.
2) Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, 3 op, asteikolla suoritettu.
3) Toimintaympäristötehtävä 2 op, asteikolla suoritettu.
4) Palvelujärjestelmän analyysitehtävä (yksilö), 2 op, asteikolla 0-5.
5) Verkkokoulutukset 1 op, suoritettu.
6) Nepsytehtävä 1 op, suoritettu.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- kirjallisuus
- kontaktiopetus
- verkkotehtävät ja keskustelut
- itsenäiset/pienryhmässä tehtävät kirjalliset työt
- muut opetusmenetelmät
Katso tarkemmin Moodle
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa.
Moodlen verkkoalusta toimii pääasiallisena materiaalin jakamisen väylänä.
PAKOLLINEN TENTITTÄVÄ KIRJA Juhila, Kirsi (2018): Aika, paikka ja sosiaalityö. Löytyy eKirjana TAMKin kirjaston kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h
1. Kirjatentti 27 h
2. Kontaktiopetus + ennakkotehtävät 81 h
3. Toimintaympäristötehtävä 54h
4. Palvelujärjestelmäanalyysi 54h
5. Verkkokoulutukset 54 h
6. Kirjallisuus ja muut materiaalit 27 h
Sisällön jaksotus
Ks. tarkemmin Moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Moduliin sisältyy toimintaympäristötehtävä (2op), jonka voi suorittaa:
- Visitor-toiminta tuomioistuimessa-kokonaisuus yhteistyössä RIKUn kanssa tai
- Taidot elämään, ryhmänohjaus nuorille - opintojakso yhteistyössä TUVA-koulutuksen kanssa tai
- Sekasin-chatissa (sis.koulutuksen ja vahvan ohjauksen) tai
- omavalintaisessa toimintaympäristössä nuoriso- tai aikuissosiaalityön kentällä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallisten kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.
Vierailijat ja vierailukäynnit.
Moduliin sisältyy toimintaympäristötehtävä (2op) yhteistyössä työelämän kanssa:
- Visitor-toiminta tuomioistuimessa-kokonaisuus yhteistyössä RIKUn kanssa tai
- Taidot elämään, ryhmänohjaus nuorille - opintojakso yhteistyössä TUVA-koulutuksen kanssa tai
- Sekasin-chatissa (sis.koulutuksen ja vahvan ohjauksen) tai
- omavalintaisessa toimintaympäristössä nuoriso- tai aikuissosiaalityön kentällä
Kansainvälisyys
Monikulttuurisuus asiakastyössä
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Opiskelija ei saavuta opintojaksolle asetettuja tavoitteita
- Opiskelija ei vaadituilta osin kykene tunnistamaan, määrittelemään ja nimeämään aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiötä ja peruskäsitteistöä.
-Osaa nimetä aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia vain osittain.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
10 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kati Långsjö
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Nuoriso- ja aikuissosiaalityö yhteiskunnallisina ja yhteisöllisinä ilmiöinä
- osaa selittää nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä jäsentää niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista
2. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityötä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti mahdollistaen asiakkaan osallisuuden
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa hankkia siitä tietoa, jota soveltaa asiakastyössä
3. Nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristö
- tietää sosionomin (AMK) toimintamahdollisuudet nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön ajankohtaisia trendejä ja kehityssuuntia
- Osaa toteuttaa nuoriso- ja aikuissosiaalityötä julkisissa palveluissa, kansalaisyhteiskunnassa ja erilaisilla ihmisten arjen areenoilla
4. Asiakasprosessi
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessiin kuuluvia ilmiöitä nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- osaa soveltaa ja kehittää nuoriso- ja aikuissosiaalityön erilaisia menetelmiä
Sisältö (OJ)
- Aikuissosiaalityön tuottaminen; kolmas sektori, markkinat ja julkiset palvelut
- Sosionomin identiteetti ja asiantuntijuus nuoriso- ja aikuissosiaalityön kokonaisuudessa
- Sosiaaliohjaus ja sosiaalinen kuntoutus nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Nuorten ja aikuisten syrjäytymisen ehkäiseminen, aktivointipolitiikka ja työllistämistä edistävät palvelut
- Sosionomi eri nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristöissä; työllisyyden edistäminen, rikosseuraamusala, koulun sosiaalityö ja oppilas- ja opiskelijahuolto, asunnottomien palvelut, maahanmuuttajatyö, nuorisotyö, taloussosiaalityö
- Yhteisösosiaalityön lähtökohdat
- Osallistavan ja asiakaslähtöisen yhteisöllisen kuntoutuksen lähtökohdat
- Erityiskysymyksiä ja ajankohtainen tutkimus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
11.10.klo 9.00 - 16.00 ORIENTAATIO sekä Rikosprosessi
Paikkana Pirkanmaan käräjäoikeus (Tuija & Kati)
13.10 klo 9.00 - 12.00 Koulun sosiaalityö (Tuija & Miia Niemelä)
13.11 klo 9.00 - 12.00 Taloussosiaalityö (Kati)
14.11 klo 9.00 - 16.00 Nuorisotyö (Tuija, Vierailija/Vierailu) + kirjatentti
12.12 klo 13.00 - 16.00 Aikuissosiaalityö (Kati)
14.12 klo 13.00 - 16.00 Työllisyyspalvelut (Kati)
15.12 klo 9.00 - 12.00 Tulevaisuuden näkökulmia (Kati & Tuija)
15.12 klo 13.00 - 16.00 Toimintaympäristötehtävien esittelypysäkit, tenttipalaute ja loppuyhteenveto (Kati & Tuija)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yksilötentti:
Juhila, Kirsi: Aika, paikka ja sosiaalityö. 2018. Sähköisesti luettavissa TUNIn kirjaston kautta.
Tentti suoritetaan Moodletenttinä lähiopetuksen yhteydessä
14.11.2023 klo 14.30
1.uusinta 12.12 klo 15.30
2. uusinta 15.12 klo 8.15
Tentissä on neljä lyhyttä käsitteen määrittelyä, ja esseekysymys.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.
1) Kirjatentti (yksilö) asteikolla 0-5
2) Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen
3) Toimintaympäristötehtävä (ryhmä) asteikolla 0-5
4) Palvelujärjestelmän analyysitehtävä (pari) asteikolla 0-5
5) Verkkokoulutukset (ryhmä) asteikolla hylätty - hyväksytty
6) Nepsy-tehtävä (ryhmä) asteikolla hylätty - hyväksytty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- kirjallisuus
- kontaktiopetus
- verkkotehtävät ja keskustelut
- itsenäiset/pienryhmässä tehtävät kirjalliset työt
- muut opetusmenetelmät
Katso tarkemmin Moodle
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa,
Moodlen verkkoalusta toimii pääasiallisena materiaalin jakamisen väylänä.
PAKOLLINEN KIRJA Juhila, Kirsi: Aika, paikka ja sosiaalityö. 2018.
Sähköisesti luettavissa TUNIn kirjaston kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h
1. Kirjatentti 27 h yksilötehtävä (1 op)
2. Kontaktiopetus + kirjallisuus + tehtävät 81h (3 op)
3. Nepsy-tehtävä 27h ryhmätehtävä (1op)
3. Toimintaympäristötehtävä 54h ryhmätehtävä (2 op)
4. Palvelujärjestelmäanalyysi 54h paritehtävä (2 op)
5. Verkkotehtävät 27h ryhmätehtävä (1 op)
Sisällön jaksotus
Ks. tarkemmin Moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat valita toimintaympäristötehtävässään (2op) työelämätahon:
Yhteistyö Rikosuhripäivystyksen kanssa Visitor-toiminnassa. Moduulin sisällä on mahdollisuus suorittaa Visitor-toiminta tuomioistuimessa-kokonaisuus yhteistyössä RIKUn kanssa. 2op
tai
Päivystystyö SEKASIN-chatissa (sis.koulutuksen ja tiimin tuen) 2op
tai
Taidot elämään - ryhmänohjaus nuorille 5 op, josta 2 op tähän moduuliin ja 3 op Luovat ja toiminnalliset asiakastyömenetelmät II. Ohjaustyö tehdään TUVA-opetuksessa
tai
Omavalintainen toimintaympäristötehtävä nuoriso- tai aikuissosiaalityön kentällä 2op
Toiminnallisten kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.
Vierailijat ja vierailukäynnit
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Opiskelija ei saavuta opintojaksolle asetettuja tavoitteita
- Opiskelija ei vaadituilta osin kykene tunnistamaan, määrittelemään ja nimeämään aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiötä ja peruskäsitteistöä.
- Osaa nimetä aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia vain osittain.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 07.03.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katja Sivil
- Riikka Kärkkäinen
- Jussi Kemmo
- Jaana Kokkinen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Nuoriso- ja aikuissosiaalityö yhteiskunnallisina ja yhteisöllisinä ilmiöinä
- osaa selittää nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä jäsentää niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista
2. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityötä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti mahdollistaen asiakkaan osallisuuden
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa hankkia siitä tietoa, jota soveltaa asiakastyössä
3. Nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristö
- tietää sosionomin (AMK) toimintamahdollisuudet nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön ajankohtaisia trendejä ja kehityssuuntia
- Osaa toteuttaa nuoriso- ja aikuissosiaalityötä julkisissa palveluissa, kansalaisyhteiskunnassa ja erilaisilla ihmisten arjen areenoilla
4. Asiakasprosessi
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessiin kuuluvia ilmiöitä nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- osaa soveltaa ja kehittää nuoriso- ja aikuissosiaalityön erilaisia menetelmiä
Sisältö (OJ)
- Aikuissosiaalityön tuottaminen; kolmas sektori, markkinat ja julkiset palvelut
- Sosionomin identiteetti ja asiantuntijuus nuoriso- ja aikuissosiaalityön kokonaisuudessa
- Sosiaaliohjaus ja sosiaalinen kuntoutus nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Nuorten ja aikuisten syrjäytymisen ehkäiseminen, aktivointipolitiikka ja työllistämistä edistävät palvelut
- Sosionomi eri nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristöissä; työllisyyden edistäminen, rikosseuraamusala, koulun sosiaalityö ja oppilas- ja opiskelijahuolto, asunnottomien palvelut, maahanmuuttajatyö, nuorisotyö, taloussosiaalityö
- Yhteisösosiaalityön lähtökohdat
- Osallistavan ja asiakaslähtöisen yhteisöllisen kuntoutuksen lähtökohdat
- Erityiskysymyksiä ja ajankohtainen tutkimus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
10.1. klo. 9 – 16 AP: Orientaatio ja IP: toimintaympäristön orientaatio (Jussi, Tuija, Jaana)
11.1. klo. 9 – 16 Rikosprosessi. Pirkanmaan käräjäoikeus (Jaana)
12.1. klo. 9 – 16 Nuorisotyö (Tuija)
13.1. klo. 9-11 ETÄ: teams-kokous Elina Karri. Jussin toimintaympäristötehtävään lähtijät.
18.1. klo. 9 -12 Kiusatut (Tuija)
19.1. klo. 9 – 16 Etsivä nuorisotyö, Ohjaamo & koulusosiaalityö (Tuija)
25.1. klo. 9 - 12 Mediatehtävä + välireflektio (Tuija, Jussi, Jaana)
26.1. klo. 9 – 16 Väkivaltatyö Sosionomi-päivä
31.1. klo 9 - 16 Rikoksilla oireilevat nuoret, RISE (Jaana)
6.2. klo. 9 – 16 Mielenterveys ja päihdetyön messut. Artteli
8.2 klo 9 - 16 Työllisyydenhoito IP: (yrityskoordinaattori, Oma-valmentajan työ) (Jussi)
9.2. klo. 9 - 16 AP: Etsivä työ, pro tukipiste, IP: maahanmuuttajien sosiaalipalvelut vastaanottokeskuksessa (Parantolankatu 6) (Jussi)
15.2. klo. 9-12 Taloussosiaalityö (Jussi)
16.2 klo 9 - 16 9-12 Vapaaehtoinen Rikoserityinen työ lastensuojelun jälkihuollossa (Jaana) (THL koulutus) 12.30-16 työelämätori Tamkilla (Jussi)
21.2 klo. 9 - 16 Asunnottomuus, asumissosiaalinen työ, aikuissosiaalityö, yhteisötyö (Jussi)
7.3. klo. 9 – 12 Loppuseminaari (Jussi, Jaana, Tuija)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti suoritetaan sähköisenä tenttinä Examissa aikavälillä 14.12.2021 - 13.03.2022.
Tentissä on neljä lyhyttä käsitteen määrittelyä, ja esseekysymys, jonka aiheen saa valita kahdesta vaihtoehdosta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.
1) Kirjatentti (yksilö), 1 op, asteikolla 0-5.
2) Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, 3 op, asteikolla suoritettu.
3) Toimintaympäristötehtävä 2 op, asteikolla suoritettu.
4) Palvelujärjestelmän analyysitehtävä (yksilö), 2 op, asteikolla 0-5.
5) Verkkokoulutukset 1 op, suoritettu.
6) Nepsytehtävä 1 op, suoritettu.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- kirjallisuus
- kontaktiopetus
- verkkotehtävät ja keskustelut
- itsenäiset/pienryhmässä tehtävät kirjalliset työt
- muut opetusmenetelmät
Katso tarkemmin Moodle
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa.
Moodlen verkkoalusta toimii pääasiallisena materiaalin jakamisen väylänä.
PAKOLLINEN TENTITTÄVÄ KIRJA Juhila, Kirsi (2018): Aika, paikka ja sosiaalityö. Löytyy eKirjana TAMKin kirjaston kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h
1. Kirjatentti 27 h
2. Kontaktiopetus + ennakkotehtävät 81 h
3. Toimintaympäristötehtävä 54h (hanke tai Visitor)
4. Palvelujärjestelmäanalyysi 54h
5. Verkkokoulutukset 27 h
6. Kirjallisuus ja muut materiaalit 54 h
Sisällön jaksotus
Ks. tarkemmin Moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Moduulin sisällä on mahdollisuus suorittaa Visitor-toiminta tuomioistuimessa-kokonaisus yhteistyössä RIKUn kanssa. (2op) tai myöskin toimintaympäristötehtävä Tuva yhteistyössä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö Rikosuhripäivystyksen kanssa Visitor-toiminnassa ja Tuva-yhteistyö.
Toiminnallisten kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.
Vierailijat ja vierailukäynnit
Kansainvälisyys
Monikulttuurisuus asiakastyössä: vierailu vastaanottokeskuksessa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Opiskelija ei saavuta opintojaksolle asetettuja tavoitteita
- Opiskelija ei vaadituilta osin kykene tunnistamaan, määrittelemään ja nimeämään aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiötä ja peruskäsitteistöä.
-Osaa nimetä aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia vain osittain.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 13.12.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaana Kokkinen
- Marja Nurmi-Vuorinen
- Minna Nurminen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Nuoriso- ja aikuissosiaalityö yhteiskunnallisina ja yhteisöllisinä ilmiöinä
- osaa selittää nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä jäsentää niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista
2. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityötä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti mahdollistaen asiakkaan osallisuuden
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa hankkia siitä tietoa, jota soveltaa asiakastyössä
3. Nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristö
- tietää sosionomin (AMK) toimintamahdollisuudet nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön ajankohtaisia trendejä ja kehityssuuntia
- Osaa toteuttaa nuoriso- ja aikuissosiaalityötä julkisissa palveluissa, kansalaisyhteiskunnassa ja erilaisilla ihmisten arjen areenoilla
4. Asiakasprosessi
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessiin kuuluvia ilmiöitä nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- osaa soveltaa ja kehittää nuoriso- ja aikuissosiaalityön erilaisia menetelmiä
Sisältö (OJ)
- Aikuissosiaalityön tuottaminen; kolmas sektori, markkinat ja julkiset palvelut
- Sosionomin identiteetti ja asiantuntijuus nuoriso- ja aikuissosiaalityön kokonaisuudessa
- Sosiaaliohjaus ja sosiaalinen kuntoutus nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Nuorten ja aikuisten syrjäytymisen ehkäiseminen, aktivointipolitiikka ja työllistämistä edistävät palvelut
- Sosionomi eri nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristöissä; työllisyyden edistäminen, rikosseuraamusala, koulun sosiaalityö ja oppilas- ja opiskelijahuolto, asunnottomien palvelut, maahanmuuttajatyö, nuorisotyö, taloussosiaalityö
- Yhteisösosiaalityön lähtökohdat
- Osallistavan ja asiakaslähtöisen yhteisöllisen kuntoutuksen lähtökohdat
- Erityiskysymyksiä ja ajankohtainen tutkimus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
12.9 klo 9.00 - 16.00 ORIENTAATIO sekä Rikosprosessi
Paikkana Pirkanmaan käräjäoikeus (Minttu + Jaana)
11.10 klo 9.00 - 12.00 Koulun sosiaalityö (Jaana)
11.10 klo 13.00 - 16.00 Nuorisotyö (Vierailija/Vierailu)
14.11 klo 9.00 - 12.00 Taloussosiaalityö (Elisa? + Minttu)
14.11 klo 13.00 - 16.00 Aikuissosiaalityö (Jaana)
12.12 klo 9.00 - 12.00 Työllisyyspalvelut (Minttu)
12.12 klo 13.00 - 16.00 Vierailija Siltakuntoutus tai KRIS?
13.12 klo 9.00 - 12.00 Ilmiöt nyt ja tulevaisuudessa (Jaana ja Minttu)
Loppuyhteenveto
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjatentti Moodlessa 22.8 - 20.11.2022 . Ohjeet Moodlessa.
Uusintatentit tammikuussa 2023.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.
1) Kirjatentti (yksilö) asteikolla 0-5
2) Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (Visitorin osalta pakollinen)
3) Toimintaympäristötehtävä (ryhmä) asteikolla 0-5
4) Palvelujärjestelmän analyysitehtävä (pari) asteikolla 0-5
5) Verkkokoulutukset (ryhmä) asteikolla hylätty - hyväksytty
6) Nepsy-tehtävä (ryhmä) asteikolla hylätty - hyväksytty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- kirjallisuus
- kontaktiopetus
- verkkotehtävät ja keskustelut
- itsenäiset/pienryhmässä tehtävät kirjalliset työt
- muut opetusmenetelmät
Katso tarkemmin Moodle
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa,
Moodlen verkkoalusta toimii pääasiallisena materiaalin jakamisen väylänä.
PAKOLLINEN KIRJA Juhila, Kirsi: Aika, paikka ja sosiaalityö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h
1. Kirjatentti 27 h yksilötehtävä (1 op)
2. Kontaktiopetus + kirjallisuus + tehtävät 81h (3 op)
3. Nepsy-tehtävä 27h ryhmätehtävä (1op)
3. Toimintaympäristötehtävä 54h ryhmätehtävä (hanke tai Visitor) (2 op)
4. Palvelujärjestelmäanalyysi 54h paritehtävä (2 op)
5. Verkkotehtävät 27h ryhmätehtävä (1 op)
Sisällön jaksotus
Ks. tarkemmin Moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö Rikosuhripäivystyksen kanssa Visitor-toiminnassa. Moduulin sisällä on mahdollisuus suorittaa Visitor-toiminta tuomioistuimessa-kokonaisus yhteistyössä RIKUn kanssa. (2op)
Toiminnallisten kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.
Vierailijat ja vierailukäynnit
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kati Långsjö
- Jussi Kemmo
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Nuoriso- ja aikuissosiaalityö yhteiskunnallisina ja yhteisöllisinä ilmiöinä
- osaa selittää nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä jäsentää niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista
2. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityötä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti mahdollistaen asiakkaan osallisuuden
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa hankkia siitä tietoa, jota soveltaa asiakastyössä
3. Nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristö
- tietää sosionomin (AMK) toimintamahdollisuudet nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön ajankohtaisia trendejä ja kehityssuuntia
- Osaa toteuttaa nuoriso- ja aikuissosiaalityötä julkisissa palveluissa, kansalaisyhteiskunnassa ja erilaisilla ihmisten arjen areenoilla
4. Asiakasprosessi
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessiin kuuluvia ilmiöitä nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- osaa soveltaa ja kehittää nuoriso- ja aikuissosiaalityön erilaisia menetelmiä
Sisältö (OJ)
- Aikuissosiaalityön tuottaminen; kolmas sektori, markkinat ja julkiset palvelut
- Sosionomin identiteetti ja asiantuntijuus nuoriso- ja aikuissosiaalityön kokonaisuudessa
- Sosiaaliohjaus ja sosiaalinen kuntoutus nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Nuorten ja aikuisten syrjäytymisen ehkäiseminen, aktivointipolitiikka ja työllistämistä edistävät palvelut
- Sosionomi eri nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristöissä; työllisyyden edistäminen, rikosseuraamusala, koulun sosiaalityö ja oppilas- ja opiskelijahuolto, asunnottomien palvelut, maahanmuuttajatyö, nuorisotyö, taloussosiaalityö
- Yhteisösosiaalityön lähtökohdat
- Osallistavan ja asiakaslähtöisen yhteisöllisen kuntoutuksen lähtökohdat
- Erityiskysymyksiä ja ajankohtainen tutkimus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
12.1. klo. 9 – 16 Orientaatio ja Lähiopetus. Orientaatio klo. 9-12. klo. 13-16 Rikosuhripäivystyksen ja Visitor –toiminnan esittely. (Jussi ja Kati)
18.1. klo. 9 – 12 Nuorisotyö Lähiopetuskerta/ (Tuija)
19.1. klo. 9 – 16 Nuorisotyö Lähiopetuskerta. (Tuija)
25.1. klo. 9 – 12 Väkivaltatyö (Verkkokoulutus ryhmätyönä)
26.1. klo. 9 - 16 Nepsy yhdessä Mipän kanssa 9-10.15 10.30-12 Kohtaa verkossa -hanke ja klo 13-15 Rikoksen seuraukset uhrille ja todistajalle ja Asiakkaan kohtaaminen. klo 15-17 (vain heille, jotka tulevat mukaan päivystystoimintaan) Visitor – toiminnan käytännöt. (Toimintaympäristötehtävän ohjeistus) (Kati)
1.2. klo. 13 – 16 Koulusosiaalityö, Pyry- hanke, kouluvalmentaja Meeri Puustinen 12.30-14.00 (Kati)
2.2 klo 9 - 16 Nuorten tukeminen ja työllistyminen, Valo-valmennus, Pyry-peli, kouluvalmentaja Emmi Mikkolainen Mediaseurantatehtävän 1 purku. (Kati)
8.2. klo. 13 – 16 Toimintaympäristötehtävä ja työmenetelmien demoja (Kati)
9.2 klo 9 - 16 Taloussosiaalityö (Jussi)
15.2. klo.13 – 16 Itsenäistä työskentelyä/tuntitehtäviä
16.2 klo 9 - 16 Aikuissosiaalityö (Jussi)
22.2 klo. 9 - 16 Työllisyydenhoito (Jussi)
23.2 klo. 9 - 16 Yhdessä Mipä ja N & A modulit: Ilmiöt, yhteisötyö, kokemusasiantuntijuus, Silta-valmennus ja Mielen ry (Jussi ja Kati)
8.3. klo. 9 – 12 Maahanmuuttajatyö Setlementti/Sosiaalinen kuntoutus ja kuntouttava työtoiminta Nauha/ (Jussi)
9.3 klo 9 - 16 Seminaari ja palautekerta. Mediaseurantatehtävän 2. purku. (Jussi ja Kati)
Monimuotoryhmien lähiopetuskerrat lisänä.
16.3. klo. 9 – 16
13.4. klo. 9 – 16
11.5. klo. 9 – 16
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti suoritetaan sähköisenä tenttinä Examissa aikavälillä 14.12.2021 - 13.03.2022.
Tentissä on neljä lyhyttä käsitteen määrittelyä, ja esseekysymys, jonka aiheen saa valita kahdesta vaihtoehdosta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.
1) Kirjatentti (yksilö), 1 op, asteikolla 0-5.
2) Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, 3 op, asteikolla suoritettu.
3) Toimintaympäristötehtävä 2 op, asteikolla 0-5.
4) Palvelujärjestelmän analyysitehtävä (yksilö), 2 op, asteikolla 0-5.
5) Verkkokoulutukset 1 op, suoritettu.
6) Nepsytehtävä 1 op, suoritettu.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- kirjallisuus
- kontaktiopetus
- verkkotehtävät ja keskustelut
- itsenäiset/pienryhmässä tehtävät kirjalliset työt
- muut opetusmenetelmät
Katso tarkemmin Moodle
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa.
Moodlen verkkoalusta toimii pääasiallisena materiaalin jakamisen väylänä.
PAKOLLINEN TENTITTÄVÄ KIRJA Juhila, Kirsi (2018): Aika, paikka ja sosiaalityö. Löytyy eKirjana TAMKin kirjaston kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h
1. Kirjatentti 27 h
2. Kontaktiopetus + ennakkotehtävät 81 h
3. Toimintaympäristötehtävä 54h (hanke tai Visitor)
4. Palvelujärjestelmäanalyysi ja palauterinki 27h
5. Verkkokoulutukset 27 h
6. Kirjallisuus ja muut materiaalit 54 h
Sisällön jaksotus
Ks. tarkemmin Moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Moduulin sisällä on mahdollisuus suorittaa Visitor-toiminta tuomioistuimessa-kokonaisus yhteistyössä RIKUn kanssa. (2op)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö Rikosuhripäivystyksen kanssa Visitor-toiminnassa.
Toiminnallisten kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.
Vierailijat ja vierailukäynnit
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Opiskelija ei saavuta opintojaksolle asetettuja tavoitteita
- Opiskelija ei vaadituilta osin kykene tunnistamaan, määrittelemään ja nimeämään aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiötä ja peruskäsitteistöä.
-Osaa nimetä aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia vain osittain.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.