Nuoriso- ja aikuissosiaalityö (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL66-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2024 - 30.12.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katja Sivil
- Kati Långsjö
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Nuoriso- ja aikuissosiaalityö yhteiskunnallisina ja yhteisöllisinä ilmiöinä
- osaa selittää nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä jäsentää niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista
2. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityötä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti mahdollistaen asiakkaan osallisuuden
- tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa hankkia siitä tietoa, jota soveltaa asiakastyössä
3. Nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristö
- tietää sosionomin (AMK) toimintamahdollisuudet nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön ajankohtaisia trendejä ja kehityssuuntia
- Osaa toteuttaa nuoriso- ja aikuissosiaalityötä julkisissa palveluissa, kansalaisyhteiskunnassa ja erilaisilla ihmisten arjen areenoilla
4. Asiakasprosessi
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessiin kuuluvia ilmiöitä nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- osaa soveltaa ja kehittää nuoriso- ja aikuissosiaalityön erilaisia menetelmiä
Sisältö (OJ)
- Aikuissosiaalityön tuottaminen; kolmas sektori, markkinat ja julkiset palvelut
- Sosionomin identiteetti ja asiantuntijuus nuoriso- ja aikuissosiaalityön kokonaisuudessa
- Sosiaaliohjaus ja sosiaalinen kuntoutus nuoriso- ja aikuissosiaalityössä
- Nuorten ja aikuisten syrjäytymisen ehkäiseminen, aktivointipolitiikka ja työllistämistä edistävät palvelut
- Sosionomi eri nuoriso- ja aikuissosiaalityön toimintaympäristöissä; työllisyyden edistäminen, rikosseuraamusala, koulun sosiaalityö ja oppilas- ja opiskelijahuolto, asunnottomien palvelut, maahanmuuttajatyö, nuorisotyö, taloussosiaalityö
- Yhteisösosiaalityön lähtökohdat
- Osallistavan ja asiakaslähtöisen yhteisöllisen kuntoutuksen lähtökohdat
- Erityiskysymyksiä ja ajankohtainen tutkimus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
7.10.klo 8.30- 15.45 ORIENTAATIO sekä Rikosprosessi
Paikkana Pirkanmaan käräjäoikeus/Jaana, Kati ja Katja
10.10 klo 8.30-11.45 Nuoret (koulun sosiaalityö)/Jaana
11.10. klo 9-11.45 Nuoret (nuorisotyö) PAIKKANA MONITOIMITALO 13/Jaana
6.11 klo 8.30-11.45 Taloussosiaalityö/Kati
8.11 klo 8.30-11.45 Aikuissosiaalityö/Kati
2.12 klo 12.30-15.45 Työllisyyspalvelut ja asumissosiaalinen työ/Katja
4.12 klo 8.30-11.45 Tulevaisuuden näkökulmia/Katja
4.12 klo 12.30 - 15.45 Loppuseminaari ja toimintaympäristöjen läpikäynti /Kati, Jaana ja Katja
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yksilötentti:
Juhila, Kirsi: Aika, paikka ja sosiaalityö. 2018. Sähköisesti luettavissa TUNIn kirjaston kautta.
Tentti suoritetaan Moodletenttinä lähiopetuksen yhteydessä 8.11.
1.uusinta 4.12. klo 8.00
2. uusinta sovitaan tarvittaessa opettajan kanssa
Tentissä on neljä lyhyttä käsitteen määrittelyä, ja esseekysymys.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.
1) Kirjatentti (yksilö) asteikolla 0-5
2) Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen
3) Toimintaympäristötehtävä (ryhmä) asteikolla 0-5
4) Palvelujärjestelmän analyysitehtävä (pari) asteikolla 0-5
5) Verkkokoulutukset (ryhmä) asteikolla hylätty - hyväksytty
6) Nepsy-tehtävä (ryhmä) asteikolla hylätty - hyväksytty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- kirjallisuus
- kontaktiopetus
- verkkotehtävät ja keskustelut
- itsenäiset/pienryhmässä tehtävät kirjalliset työt
- muut opetusmenetelmät
Katso tarkemmin Moodle
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa,
Moodlen verkkoalusta toimii pääasiallisena materiaalin jakamisen väylänä.
PAKOLLINEN KIRJA Juhila, Kirsi: Aika, paikka ja sosiaalityö. 2018.
Sähköisesti luettavissa TUNIn kirjaston kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h
1. Kirjatentti 27 h yksilötehtävä (1 op)
2. Kontaktiopetus + kirjallisuus + tehtävät 81h (3 op)
3. Nepsy-tehtävä 27h ryhmätehtävä (1op)
3. Toimintaympäristötehtävä 54h ryhmätehtävä (2 op)
4. Palvelujärjestelmäanalyysi 54h ryhmätehtävä (2 op)
5. Verkkotehtävät 27h ryhmätehtävä (1 op)
Sisällön jaksotus
Ks. tarkemmin Moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat valita toimintaympäristötehtävässään (2op) työelämätahon:
Yhteistyö Rikosuhripäivystyksen kanssa Visitor-toiminnassa. Moduulin sisällä on mahdollisuus suorittaa Visitor-toiminta tuomioistuimessa-kokonaisuus yhteistyössä RIKUn kanssa. 2op
tai
Päivystystyö SEKASIN-chatissa (sis.koulutuksen ja tiimin tuen) 2op
tai
Omavalintainen toimintaympäristötehtävä nuoriso- tai aikuissosiaalityön kentällä 2op
Toiminnallisten kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.
Vierailijat ja vierailukäynnit
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Opiskelija ei saavuta opintojaksolle asetettuja tavoitteita
- Opiskelija ei vaadituilta osin kykene tunnistamaan, määrittelemään ja nimeämään aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiötä ja peruskäsitteistöä.
- Osaa nimetä aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia vain osittain.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä aikuis- ja nuorisosiaalityön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa aikuis- ja nuorisosiaalityön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää aikuis- ja nuorisosiaalityön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti aikuis- ja nuorisosiaalityön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri aikuis- ja nuorisosiaalityön osa-alueiden välisiä suhteita.