Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipalveluiden hallinto ja talous sekä yrittäjyysLaajuus (5 op)

Tunnus: 7S00EL86

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö

- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.10.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Noora Katajisto
Vastuuhenkilö

Noora Katajisto

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö (OJ)

- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

8.1.-15.12.2024
Kurssi on mahdollista suorittaa missä tahansa vaiheessa vuotta.
Tehtäviä arvioidaan nonstop-mallilla noin kerran viikossa läpi vuoden.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina ajalla 8.1.-15.12.2024.
Oppimis- ja samalla kurssisuorituksen tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä, joiden tukena ovat Moodlen materiaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat ryhmät (3-4 henkilöä) itsenäisesti Moodle-alustalle.
Kurssi vaatii opiskelijoilta itseohjautumista ja itsenäistä ajankäytön hallintaa.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h koostuu materiaalien tutkimisesta, omasta tiedonhankinnasta sekä tehtävien kokoamisesta ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska kurssin kaikki tehtävät ovat kerralla auki ja tehtäville on vain yksi palautuspäivämäärä, on tärkeää, että opiskelija on oma-aloitteinen ja suunnittelee oman ajankäytönhallinnan.

Sisällön jaksotus

Kurssin kaikki tehtävät avautuvat kerralla ja kaikki tehtävät tulee palauttaa 15.12.2024 mennessä. Opiskelijan tulee siis itse miettiä opintojakson ja tehtävien aikataulutus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on kustannusvastuuta omaavan esihenkilön tai yrittäjän haastattelutehtävä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 30.06.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Koskela
  • Noora Katajisto
Vastuuhenkilö

Vesa Joutsen

Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö (OJ)

- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

8.1. - 21.7.2024.
Verkko-opintojen oppimisalustana on Tuni Moodle.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina ajalla 8.1.-21.7.2024. Kurssin voi suorittaa kevät- tai kesäopintoina, mutta tärkeä on palauttaa kaikki tehtävät Moodle-alustalle 21.7.2024 mennessä.
Oppimis- ja samalla kurssisuorituksen tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä, joiden tukena ovat Moodlen materiaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat ryhmät (3-4 henkilöä) itsenäisesti Moodle-alustalle.
Kurssi vaatii opiskelijoilta itseohjautumista ja itsenäistä ajankäytön hallintaa.

HUOM!
Ryhmä 21SO PAKOLLISET LÄSNÄOLOTUNNIT:
29.01.2024 08.30 - 11.45 D1-02 (Kahden kurssin yhdistetty orientaatio ja kurssin aloitus)
14.02.2024 08.30 - 12.00 H4-25 (Vierailija)

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h koostuu materiaalien tutkimisesta, omasta tiedonhankinnasta sekä tehtävien kokoamisesta ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska kurssin kaikki tehtävät ovat kerralla auki ja tehtäville on vain yksi palautuspäivämäärä, on tärkeää, että opiskelija on oma-aloitteinen ja suunnittelee oman ajankäytönhallinnan.

Sisällön jaksotus

Kurssin kaikki tehtävät avautuvat kerralla ja kaikki tehtävät tulee palauttaa 21.7.2024 mennessä. Opiskelijan tulee siis itse miettiä opintojakson ja tehtävien aikataulutus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on kustannusvastuuta omaavan esihenkilön tai yrittäjän haastattelutehtävä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

18.05.2023 - 09.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 01.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannele Laaksonen
  • Niina Koskela
Vastuuhenkilö

Niina Koskela

Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö (OJ)

- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

syksy 2023, Tuni Moodl sekä kaksi opetuskertaa TAMK

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Uusintamahdollisuus ja uusintasuoritusten tehtävien arviointiin otto on kuukauden kuluttua tehtävien palautuspäivästä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla on kaksi lähiopetuskertaa. Opiskelu toteutuu pääosin verkko-opintoina ja yhteistoiminnallisissa pienryhmissä.

Toteutuksen tiedot päivittyvät opintojakson alkuun mennessä.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h koostuen kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta pienryhmätyösekentelystä.

Sisällön jaksotus

Koko kurssi tehtävineen on kerralla auki.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on mahdollinen työelämävieras ja lisäksi oppimistehtävissä on työelämän haastattelutehtävä.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on kurssin ekstroissa kansainvälisten lähteiden inspiroimiseksi linkki THL:n Sokra -hankkeen osallisuusmittarin kehittämistä koskevaan artikkeliin ja tämän taustalla oleviin lähteisiin: Leemann, L; Martelin, T; Koskinen, S; Härkänen, T, 6 Isola, A-M. 2021. Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities A Multi-Disciplinary Journal for People-Centered Development. 08.2021. 400-424

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset sosiaalipalvelujen hallinnon ja talouden tai yrittäjyyden suoritukset. Näitä voi täydentää 5 op suoritukseen, mihin on ohjeet kurssin Moodlessa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

24.08.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

23.05.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Noora Katajisto
Vastuuhenkilö

Vesa Joutsen

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö (OJ)

- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

28.8. - 3.12.2023 Verkko-opintojen oppimisalustana on Tuni Moodle

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina syyskauden aikana. Oppimis- ja samalla kurssisuorituksen tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä, joiden tukena ovat Moodlen materiaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat ryhmät (3-4 henkilöä) itsenäisesti Moodle-alustalle.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h koostuu materiaalien tutkimisesta, omasta tiedonhankinnasta sekä tehtävien kokoamisesta ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska kurssin kaikki tehtävät ovat kerralla auki ja tehtäville on vain yksi palautuspäivämäärä, on tärkeää, että opiskelija on oma-aloitteinen ja suunnittelee oman ajankäytönhallinnan.

Sisällön jaksotus

Kurssin kaikki tehtävät avautuvat kerralla ja kaikki tehtävät tulee palauttaa 3.12.2023 mennessä. Opiskelijan tulee siis itse miettiä opintojakson ja tehtävien aikataulutus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on kustannusvastuuta omaavan esihenkilön tai yrittäjän haastattelutehtävä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 30.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Koskela
Vastuuhenkilö

Susanna Seitsamo

Ryhmät
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö (OJ)

- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

Kevät 2023, Tuni Moodl sekä kaksi opetuskertaa TAMK ja työelämätori.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Uusintamahdollisuus ja uusintasuoritusten tehtävien arviointiin otto on kuukauden kuluttua kevään ensimmäisestä tehtävien palautuspäivästä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla on kaksi lähiopetuskertaa ja lisäksi opetukseen liittyy osallistuminen 16.2.23 Sosionomiopiskelijoiden työelmätoriin. Opiskelu toteutuu pääosin verkko-opintoina ja yhteistoiminnallisissa pienryhmissä.

Toteutuksentiedot päivittyvät 19.1.2023 mennessä. Moodle päivittyy 19.1.2023 mennessä.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h koostuen kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta pienryhmätyösekentelystä.

Sisällön jaksotus

Koko kurssi tehtävineen on kerralla auki. Moodle päivittyy 19.1.2023 mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on mahdollinen työelämävieras ja lisäksi oppimistehtävissä on työelämän haastattelutehtävä. Toisella opetuskerralla käsitellään myös osallistumista työelämätoriin.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on kurssin ekstroissa kansainvälisten lähteiden inspiroimiseksi linkki THL:n Sokra -hankkeen osallisuusmittarin kehittämistä koskevaan artikkeliin ja tämän taustalla oleviin lähteisiin: Leemann, L; Martelin, T; Koskinen, S; Härkänen, T, 6 Isola, A-M. 2021. Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities A Multi-Disciplinary Journal for People-Centered Development. 08.2021. 400-424

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset sosiaalipalvelujen hallinnon ja talouden tai yrittäjyyden suoritukset. Näitä voi täydentää 5 op suoritukseen, mihin on ohjeet kurssin Moodlessa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

18.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 15.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Koskela
Vastuuhenkilö

Niina Koskela

Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
  • 19SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
  • 20ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö (OJ)

- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

Syksy 2022, Tuni Moodle.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla on kaksi etäopetuskertaa. Opiskelu toteutuu pääosin verkko-opintoina ja yhteistoiminnallisissa pienryhmissä.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h koostuen kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta pienryhmätyösekentelystä.

Sisällön jaksotus

Koko kurssi tehtävineen on kerralla auki.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on mahdollinen työelämävieras ja lisäksi oppimistehtävissä on työelämän haastattelutehtävä.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on kurssin ekstroissa kansainvälisten lähteiden inspiroimiseksi linkki THL:n Sokra -hankkeen osallisuusmittarin kehittämistä koskevaan artikkeliin ja tämän taustalla oleviin lähteisiin: Leemann, L; Martelin, T; Koskinen, S; Härkänen, T, 6 Isola, A-M. 2021. Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities A Multi-Disciplinary Journal for People-Centered Development. 08.2021. 400-424

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset sosiaalipalvelujen hallinnon ja talouden tai yrittäjyyden suoritukset. Näitä voi täydentää 5 op suoritukseen, mihin on ohjeet kurssin Moodlessa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

23.05.2022 - 05.08.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Niina Koskela
Vastuuhenkilö

Outi Wallin

Ryhmät
  • 22CAMPUSONLINE
    CAMPUSONLINE

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö (OJ)

- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

28.3. - 31.7.2022 Verkko-opintojen oppimisalustana on Tuni Moodle

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi on verkkokurssi kesäopintoina. Oppimis- ja samalla kurssisuorituksen tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä, joiden tukena ovat Moodlen materiaali sekä tehtävänannot.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h koostuu materiaalien tutkimisesta, omasta tiedonhankinnasta sekä tehtävien kokoamisesta ja pienryhmätyöskentelystä.

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on kustannusvastuuta omaavan esihenkilön tai yrittäjän haastattelutehtävä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi on suunnattu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille.

Tamkin opiskeljoilla huomioidaan vanhan ja uuden opsin siirtymävaiheessa aiemmat vanhan opsin mukaiset suoritukset sosiaalipalveluiden hallinto ja talous 4 op tai yrittäjyys sosiaali- ja hyvinvointialalla 3 op opintojaksoilta. Näitä täydentävistä suorituksista tulee pyytää yksilölliset tehtävänannot opettajalta erikseen 31.5.2022 mennessä. Moodlessa on ohjeet tähän.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 07.02.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Koskela
Ryhmät
  • 19SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö (OJ)

- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

Kevät 2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla on kaksi verkko- tai lähiluentoa. Opiskelu toteutuu pääosin verkko-opintoina ja yhteistoiminnallisissa pienryhmissä.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op = 135h, josta luennot 6h.

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssiin liittyy työelämän budjetti- tai talousvastuullisen esihenkilön haastattelutehtävä, lisäksi mahdollinen luentovieras työelämästä.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin suoritusohjeet ovat Moodlessa. Kurssilla on mahdollisuus yksilöllisen suoritustapaan erikseen sopien aiempien sosiaalipalvelujen hallinto sekä talous - tai yrittäjyys sosiaali- ja hyvinvointialalla -kurssien suoritusten perusteella.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 02.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Koskela
Vastuuhenkilö

Niina Koskela

Ryhmät
  • 20ASOVA
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö (OJ)

- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

Kevät 2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssilla on kaksi luentokertaa, pääsosin opiskelu tapahtuu verkko-opintoina yhteistoiminnallisissa pienryhmissä opiskellen.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali on Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op = 135 h, josta luentoja 6h.

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on työelämän budjetti- tai kustannusvastuullisen esimiehen haastattelutehtävä, lisäksi orientaatioluennolla työelämävieraana toiminnanjohtaja Maria Länsiö Tampereen Ensi- ja turvakoti ry:stä (järjestö palveluntuottajana).

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin suoritusohjeet ovat Moodlessa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.