Sosiaalipalveluiden hallinto ja talous sekä yrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL86-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 30.06.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
- Noora Katajisto
Vastuuhenkilö
Vesa Joutsen
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
8.1. - 21.7.2024.
Verkko-opintojen oppimisalustana on Tuni Moodle.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina ajalla 8.1.-21.7.2024. Kurssin voi suorittaa kevät- tai kesäopintoina, mutta tärkeä on palauttaa kaikki tehtävät Moodle-alustalle 21.7.2024 mennessä.
Oppimis- ja samalla kurssisuorituksen tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä, joiden tukena ovat Moodlen materiaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat ryhmät (3-4 henkilöä) itsenäisesti Moodle-alustalle.
Kurssi vaatii opiskelijoilta itseohjautumista ja itsenäistä ajankäytön hallintaa.
HUOM!
Ryhmä 21SO PAKOLLISET LÄSNÄOLOTUNNIT:
29.01.2024 08.30 - 11.45 D1-02 (Kahden kurssin yhdistetty orientaatio ja kurssin aloitus)
14.02.2024 08.30 - 12.00 H4-25 (Vierailija)
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h koostuu materiaalien tutkimisesta, omasta tiedonhankinnasta sekä tehtävien kokoamisesta ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska kurssin kaikki tehtävät ovat kerralla auki ja tehtäville on vain yksi palautuspäivämäärä, on tärkeää, että opiskelija on oma-aloitteinen ja suunnittelee oman ajankäytönhallinnan.
Sisällön jaksotus
Kurssin kaikki tehtävät avautuvat kerralla ja kaikki tehtävät tulee palauttaa 21.7.2024 mennessä. Opiskelijan tulee siis itse miettiä opintojakson ja tehtävien aikataulutus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on kustannusvastuuta omaavan esihenkilön tai yrittäjän haastattelutehtävä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.