Sosiaalipalveluiden hallinto ja talous sekä yrittäjyysLaajuus (5 op)
Tunnus: 7S00EL86
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.10.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 16.11.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
13.1. - 16.11.2025 TAMK, Tuni Moodle.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tehtävien arviontiin ottopäivät ovat keväällä 5.3, 2.4, 21.4. (huom. keväällä valmistuvat: 21.4. pitää olla kaikki tehtävät arvioitavissa) ja 14.5.2025.
Syksyn arviointiin ottopäivät varmistuvat, kun lukujärjestys varmistuu ja päivät ilmoitetaan Moodlessa.
Arviointiin otetaan koko tehtäväkokonaisuus kerralla.
Osaamisen varmistaminen toteutuu ryhmä- tai paritehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä.
Uusintamahdollisuudet toteutuvat arvioitavan tehtävävien täydennysmahdollisuutena, siinä tapauksessa, jos tehtävien palautettu versio ei yllä hyväksytyn tasolle. Täydennysten palautus sovitaan tehtävän arvioijan kanssa.
Muutoin uusintamahdollisuudessa menetellään tutkintosäännön mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutussuunnitelman päivämäärät ja muut tiedot saattavat täydentyä 13.1.2025 mennessä lukkareiden varmistuttua.
Opintojakso suoritetaan lukukauden alussa (läsnäolo koskee 22SO opiskelijoita, mutta myös muut tervetulleita!) pidettävää orientaatio-opetuskertaa sekä erikseen sovittuja tehtäväohjauksia lukuunottamatta verkkototeutuksena. Orientaatio järjestetään lähiopetuksena ja lukukaudelle sovitaan etänä pidettäviä tehtäväohjauksia.
Oppimis- ja samalla kurssisuoritusten tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä (3-4 hengen ryhmät), joiden tukena ovat kurssimateriaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat itse ryhmät ja kirjaavat tiedot Moodle-alustalle.
22SO:n lukujärjestykseen sovitettu orientaatio ja tehtäväohjaus pe 17.1. klo 12:30-15:30 tilassa G00-10.
Tehtäväohjaukset viestitään oppimisympäristössä ja niistä keskustellaan orientaatiossa.
Syksyn 2025 osalta orientaation tieto päivittyy ja se ilmoitetaan Moodlessa.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali sekä suositeltava kirjallisuus on kuvattuna opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h koostuu materiaalien tutkimisesta, omasta tiedonhankinnasta sekä tehtävien kokoamisesta ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska kurssin kaikki tehtävät ovat kerralla auki ja tehtäville on vain yksi palautuspäivämäärä, on tärkeää, että opiskelija on oma-aloitteinen ja suunnittelee oman ajankäytönhallinnan.
Sisällön jaksotus
Kurssin kaikki tehtävät avautuvat kerralla ja opintojaksolla on useampia arviointiajankohtia. Opiskelijan tulee siis itse miettiä opintojakson ja tehtävien aikataulutus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on kustannusvastuuta omaavan esihenkilön tai yrittäjän haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
-
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.10.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Noora Katajisto
Vastuuhenkilö
Noora Katajisto
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
8.1.-15.12.2024
Kurssi on mahdollista suorittaa missä tahansa vaiheessa vuotta.
Tehtäviä arvioidaan nonstop-mallilla noin kerran viikossa läpi vuoden.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina ajalla 8.1.-15.12.2024.
Oppimis- ja samalla kurssisuorituksen tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä, joiden tukena ovat Moodlen materiaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat ryhmät (3-4 henkilöä) itsenäisesti Moodle-alustalle.
Kurssi vaatii opiskelijoilta itseohjautumista ja itsenäistä ajankäytön hallintaa.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h koostuu materiaalien tutkimisesta, omasta tiedonhankinnasta sekä tehtävien kokoamisesta ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska kurssin kaikki tehtävät ovat kerralla auki ja tehtäville on vain yksi palautuspäivämäärä, on tärkeää, että opiskelija on oma-aloitteinen ja suunnittelee oman ajankäytönhallinnan.
Sisällön jaksotus
Kurssin kaikki tehtävät avautuvat kerralla ja kaikki tehtävät tulee palauttaa 15.12.2024 mennessä. Opiskelijan tulee siis itse miettiä opintojakson ja tehtävien aikataulutus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on kustannusvastuuta omaavan esihenkilön tai yrittäjän haastattelutehtävä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 30.06.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
- Noora Katajisto
Vastuuhenkilö
Vesa Joutsen
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
8.1. - 21.7.2024.
Verkko-opintojen oppimisalustana on Tuni Moodle.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina ajalla 8.1.-21.7.2024. Kurssin voi suorittaa kevät- tai kesäopintoina, mutta tärkeä on palauttaa kaikki tehtävät Moodle-alustalle 21.7.2024 mennessä.
Oppimis- ja samalla kurssisuorituksen tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä, joiden tukena ovat Moodlen materiaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat ryhmät (3-4 henkilöä) itsenäisesti Moodle-alustalle.
Kurssi vaatii opiskelijoilta itseohjautumista ja itsenäistä ajankäytön hallintaa.
HUOM!
Ryhmä 21SO PAKOLLISET LÄSNÄOLOTUNNIT:
29.01.2024 08.30 - 11.45 D1-02 (Kahden kurssin yhdistetty orientaatio ja kurssin aloitus)
14.02.2024 08.30 - 12.00 H4-25 (Vierailija)
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h koostuu materiaalien tutkimisesta, omasta tiedonhankinnasta sekä tehtävien kokoamisesta ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska kurssin kaikki tehtävät ovat kerralla auki ja tehtäville on vain yksi palautuspäivämäärä, on tärkeää, että opiskelija on oma-aloitteinen ja suunnittelee oman ajankäytönhallinnan.
Sisällön jaksotus
Kurssin kaikki tehtävät avautuvat kerralla ja kaikki tehtävät tulee palauttaa 21.7.2024 mennessä. Opiskelijan tulee siis itse miettiä opintojakson ja tehtävien aikataulutus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on kustannusvastuuta omaavan esihenkilön tai yrittäjän haastattelutehtävä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
18.05.2023 - 09.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 01.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Laaksonen
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
syksy 2023, Tuni Moodl sekä kaksi opetuskertaa TAMK
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Uusintamahdollisuus ja uusintasuoritusten tehtävien arviointiin otto on kuukauden kuluttua tehtävien palautuspäivästä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on kaksi lähiopetuskertaa. Opiskelu toteutuu pääosin verkko-opintoina ja yhteistoiminnallisissa pienryhmissä.
Toteutuksen tiedot päivittyvät opintojakson alkuun mennessä.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h koostuen kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta pienryhmätyösekentelystä.
Sisällön jaksotus
Koko kurssi tehtävineen on kerralla auki.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on mahdollinen työelämävieras ja lisäksi oppimistehtävissä on työelämän haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on kurssin ekstroissa kansainvälisten lähteiden inspiroimiseksi linkki THL:n Sokra -hankkeen osallisuusmittarin kehittämistä koskevaan artikkeliin ja tämän taustalla oleviin lähteisiin: Leemann, L; Martelin, T; Koskinen, S; Härkänen, T, 6 Isola, A-M. 2021. Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities A Multi-Disciplinary Journal for People-Centered Development. 08.2021. 400-424
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset sosiaalipalvelujen hallinnon ja talouden tai yrittäjyyden suoritukset. Näitä voi täydentää 5 op suoritukseen, mihin on ohjeet kurssin Moodlessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
24.08.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
23.05.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Noora Katajisto
Vastuuhenkilö
Vesa Joutsen
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
28.8. - 3.12.2023 Verkko-opintojen oppimisalustana on Tuni Moodle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina syyskauden aikana. Oppimis- ja samalla kurssisuorituksen tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä, joiden tukena ovat Moodlen materiaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat ryhmät (3-4 henkilöä) itsenäisesti Moodle-alustalle.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h koostuu materiaalien tutkimisesta, omasta tiedonhankinnasta sekä tehtävien kokoamisesta ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska kurssin kaikki tehtävät ovat kerralla auki ja tehtäville on vain yksi palautuspäivämäärä, on tärkeää, että opiskelija on oma-aloitteinen ja suunnittelee oman ajankäytönhallinnan.
Sisällön jaksotus
Kurssin kaikki tehtävät avautuvat kerralla ja kaikki tehtävät tulee palauttaa 3.12.2023 mennessä. Opiskelijan tulee siis itse miettiä opintojakson ja tehtävien aikataulutus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on kustannusvastuuta omaavan esihenkilön tai yrittäjän haastattelutehtävä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 30.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Susanna Seitsamo
Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Kevät 2023, Tuni Moodl sekä kaksi opetuskertaa TAMK ja työelämätori.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Uusintamahdollisuus ja uusintasuoritusten tehtävien arviointiin otto on kuukauden kuluttua kevään ensimmäisestä tehtävien palautuspäivästä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on kaksi lähiopetuskertaa ja lisäksi opetukseen liittyy osallistuminen 16.2.23 Sosionomiopiskelijoiden työelmätoriin. Opiskelu toteutuu pääosin verkko-opintoina ja yhteistoiminnallisissa pienryhmissä.
Toteutuksentiedot päivittyvät 19.1.2023 mennessä. Moodle päivittyy 19.1.2023 mennessä.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h koostuen kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta pienryhmätyösekentelystä.
Sisällön jaksotus
Koko kurssi tehtävineen on kerralla auki. Moodle päivittyy 19.1.2023 mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on mahdollinen työelämävieras ja lisäksi oppimistehtävissä on työelämän haastattelutehtävä. Toisella opetuskerralla käsitellään myös osallistumista työelämätoriin.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on kurssin ekstroissa kansainvälisten lähteiden inspiroimiseksi linkki THL:n Sokra -hankkeen osallisuusmittarin kehittämistä koskevaan artikkeliin ja tämän taustalla oleviin lähteisiin: Leemann, L; Martelin, T; Koskinen, S; Härkänen, T, 6 Isola, A-M. 2021. Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities A Multi-Disciplinary Journal for People-Centered Development. 08.2021. 400-424
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset sosiaalipalvelujen hallinnon ja talouden tai yrittäjyyden suoritukset. Näitä voi täydentää 5 op suoritukseen, mihin on ohjeet kurssin Moodlessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
18.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 15.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Syksy 2022, Tuni Moodle.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on kaksi etäopetuskertaa. Opiskelu toteutuu pääosin verkko-opintoina ja yhteistoiminnallisissa pienryhmissä.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h koostuen kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta pienryhmätyösekentelystä.
Sisällön jaksotus
Koko kurssi tehtävineen on kerralla auki.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on mahdollinen työelämävieras ja lisäksi oppimistehtävissä on työelämän haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on kurssin ekstroissa kansainvälisten lähteiden inspiroimiseksi linkki THL:n Sokra -hankkeen osallisuusmittarin kehittämistä koskevaan artikkeliin ja tämän taustalla oleviin lähteisiin: Leemann, L; Martelin, T; Koskinen, S; Härkänen, T, 6 Isola, A-M. 2021. Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities A Multi-Disciplinary Journal for People-Centered Development. 08.2021. 400-424
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset sosiaalipalvelujen hallinnon ja talouden tai yrittäjyyden suoritukset. Näitä voi täydentää 5 op suoritukseen, mihin on ohjeet kurssin Moodlessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
23.05.2022 - 05.08.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Outi Wallin
Ryhmät
-
22CAMPUSONLINECAMPUSONLINE
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
28.3. - 31.7.2022 Verkko-opintojen oppimisalustana on Tuni Moodle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi on verkkokurssi kesäopintoina. Oppimis- ja samalla kurssisuorituksen tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä, joiden tukena ovat Moodlen materiaali sekä tehtävänannot.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h koostuu materiaalien tutkimisesta, omasta tiedonhankinnasta sekä tehtävien kokoamisesta ja pienryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on kustannusvastuuta omaavan esihenkilön tai yrittäjän haastattelutehtävä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi on suunnattu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille.
Tamkin opiskeljoilla huomioidaan vanhan ja uuden opsin siirtymävaiheessa aiemmat vanhan opsin mukaiset suoritukset sosiaalipalveluiden hallinto ja talous 4 op tai yrittäjyys sosiaali- ja hyvinvointialalla 3 op opintojaksoilta. Näitä täydentävistä suorituksista tulee pyytää yksilölliset tehtävänannot opettajalta erikseen 31.5.2022 mennessä. Moodlessa on ohjeet tähän.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 07.02.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 30.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Ryhmät
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Kevät 2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarviointi on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on kaksi verkko- tai lähiluentoa. Opiskelu toteutuu pääosin verkko-opintoina ja yhteistoiminnallisissa pienryhmissä.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op = 135h, josta luennot 6h.
Sisällön jaksotus
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssiin liittyy työelämän budjetti- tai talousvastuullisen esihenkilön haastattelutehtävä, lisäksi mahdollinen luentovieras työelämästä.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin suoritusohjeet ovat Moodlessa. Kurssilla on mahdollisuus yksilöllisen suoritustapaan erikseen sopien aiempien sosiaalipalvelujen hallinto sekä talous - tai yrittäjyys sosiaali- ja hyvinvointialalla -kurssien suoritusten perusteella.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 02.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
20ASOVASosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa demokratian tunnusmerkit ja vaikuttamisen mahdollisuudet
- tuntee toimialan eri toimijoiden hallinnollisen ja taloudellisen perustan ja rahoitusrakenteet
- osaa kuvata palvelun tuotteistamisprosessin ja sen vaiheet
- ymmärtää taloudellisen suunnittelun ja seurannan tehtävät
- ymmärtää taloudellisen toiminnan kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
- Demokratian tunnusmerkit ja määritelmät
- Vaikuttamisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
- Hallinnon toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit
- Taloussuunnittelu ja talousarvio
- Palvelun tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Tuloksellisuuden mittaaminen ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Kevät 2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssilla on kaksi luentokertaa, pääsosin opiskelu tapahtuu verkko-opintoina yhteistoiminnallisissa pienryhmissä opiskellen.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op = 135 h, josta luentoja 6h.
Sisällön jaksotus
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on työelämän budjetti- tai kustannusvastuullisen esimiehen haastattelutehtävä, lisäksi orientaatioluennolla työelämävieraana toiminnanjohtaja Maria Länsiö Tampereen Ensi- ja turvakoti ry:stä (järjestö palveluntuottajana).
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin suoritusohjeet ovat Moodlessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.