Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät IILaajuus (5 op)

Tunnus: 7S00EL58

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.

Sisältö

- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Ilmoittautumisaika

17.12.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 24ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.

Sisältö (OJ)

- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätentti Moodlessa VKO 16
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.

Ohjauskeskustelutehtävä: KESKEN: TARKISTETAAN PÄIVÄT!
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 26.4. mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 1.5. mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus

Oppimateriaalit

Ryhmätentti:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.

Ohjauskeskustelutehtävää varten:
-De Jong, P., Berg, I.K., Furman, B. & Mattila, A. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 33 h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 10h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 65h
- Ryhmätentti, kirjallisuus 27h

Sisällön jaksotus

VKO4
LÄHI koko ryhmä 4 t Aloitus + dialoginen ohjauskeskustelu (Minna, Tuija)

VKO 8
LÄHI, 4 t, R2 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R1 Tuen tarpeen arviointi (Minna)
LÄHI, 4 t, R1 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R2 Tuen tarpeen arviointi (Minna)

Koko ryhmä, 4 t Dialoginen verkostotyö (Tuija)
Koko ryhmä, 4 t, Sosiaalinen verkostokartta (Minna)

VKO 12
LÄHI, 4 t, R1 Näkökulman vaihtaminen / R2 traumatisoituminen
LÄHI, 4 t, R2 Näkökulman vaihtaminen / R1 Traumatisoituminen

VKO 16
LÄHI Koko ryhmä 4 t: Välireflektio + pariharjoitukset (oltava ennen tenttiä)
ETÄ, 4 t, Ryhmätentti Moodlessa (etä)

Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. (TARKISTA AIKA) mennessä.

VKO 20
ETÄ Tenttipalaute 1 t (Minna ja Tuija) ja yksilölliset ohjauskeskustelupalautteet zoomissa (3 t)
ETÄ, Koko päivä,Yksilölliset ohjauskeskustelupalautteet zoomissa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.

Ilmoittautumisaika

07.06.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Kati Långsjö
  • Jaana Kokkinen
  • Hanneli Sinisalo
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 23SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.

Sisältö (OJ)

- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

OHJAUSKESKUSTELUTEHTÄVÄ RYHMISSÄ

- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 20.10.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 27.10 mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palauta tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 31.10. mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Läsnäolovelvoite (ota yhteys poissaolosta opetuskerran opettajaan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (0-5)
- Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi hyväksytysti suoritettuna

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus

Oppimateriaalit

Ohjauskeskustelutehtävää varten:
- De Jong, P., Berg, I.K. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
- Särkelä, A. 2001. Välittäminen ammattina.Tampere: Vastapaino.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 48h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 13h
- Sosiaalihuollon kirjaamisen verkkokurssi 4h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 70h

Sisällön jaksotus

26.8 klo 8.30-11.45 Koko ryhmä: Aloitus ja dialoginen ohjaus (Minna, Hanneli, Kati ja Tuija)

30.8.
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Tuen tarpeen arvionti ja ohjausprosessi (Minna)
A-ryhmä klo 8.30-11.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Tuen tarpeen arvionti ja ohjausprosessi (Minna)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)

4.9.
B-ryhmä klo 8.30-11.45 Tuen tarpeen arviointi ja ohjausprosessi (Minna)
C-ryhmä klo 8.30-11.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)

5.9.
A-ryhmä klo 8.30-11.45 Tuen tarpeen arvionti ja ohjausprosessi (Minna)
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)

9.9.
A- ja D-ryhmä klo 8.30-11.45 ETÄNÄ Dialoginen verkostotyö (Tuija)
B- ja C-ryhmä klo 8.30-11.45 ETÄNÄ Verkostokartta (Minna)
B- ja C-ryhmä klo 12.30-15.45 ETÄNÄ Dialoginen verkostotyö (Tuija)
A- ja D-ryhmä klo 12.30-15.45 ETÄNÄ Verkostokartta (Minna)

10.9.
B-ryhmä klo 8.30-11.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
C-ryhmä klo 8.30-11.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Hanneli)
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Palveluohjauksellinen työote (Kati)
D-ryhmä klo 12.30-15.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Hanneli)

17.9.
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
A-ryhmä klo 8.30-11.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Hanneli)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Hanneli)

18.9.
C-ryhmä klo 8.30-11.45 Palveluohjauksellinen työote (Kati)

24.9.
A ja D-ryhmät klo 8.30-11.45 Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija, Minna)
B ja C-ryhmät klo 12.30-15.45: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija, Minna)

30.9.
C-ryhmä klo 8.30-11.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
B-ryhmä klo 8.30-11.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
D-ryhmä klo 12.30-15.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)

7.10.
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)

8.10.
D-ryhmä klo 12.30-15.45 Palveluohjauksellinen työote (Kati)
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)

9.10.
KAIKKI klo 12-16 Pirkanmaan Väkivaltatyön verkosto: Väkivallan tunnistaminen ja puheeksiottaminen asiakas/potilastyössä

10.10.
B-ryhmä klo 8.30-11.45 Palveluohjauksellinen työote (Kati)

20.10.
Ohjauskeskustelutehtävien palautus Moodleen

22.10.
klo 8.30-11.45 Sosiaalihuollon kirjaamiskoulutus verkossa + pienryhmätyöskentely (itsenäinen)

24.10.
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Dokumentaatio (Kati)
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Dokumentaatio (Kati)

25.10.
B-ryhmä klo 8.30-11.45 Dokumentaatio (Kati)
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Dokumentaatio (Kati)

27.10.
Muiden ohjauskeskusteluiden lukeminen & vertaisarvioinnit, palautteet

31.10.
Koko ohjauskeskustelun palautus Moodleen

19.11. klo 8.30-15.45 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
21.11. klo 8.30-15.45 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
27.11. klo 8.30-14.00 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.05.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.

Sisältö (OJ)

- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätentti Moodlessa 17.4. klo 8.30-12.
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.

Ohjauskeskustelutehtävä:
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 26.4. mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 1.5. mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus

Oppimateriaalit

Ryhmätentti:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.

Ohjauskeskustelutehtävää varten:
-De Jong, P., Berg, I.K., Furman, B. & Mattila, A. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 33 h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 10h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 65h
- Ryhmätentti, kirjallisuus 27h

Sisällön jaksotus

26.1. koko ryhmä 12.30-15.45 Aloitus + dialoginen ohjauskeskustelu (Minna, Tuija)

19.2. klo 8.30-11.45 R2 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R1 Tuen tarpeen arviointi (Minna)
19.2. klo 12.30-15.45 R1 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R2 Tuen tarpeen arviointi (Minna)

20.2. klo 8.30-11.45 koko ryhmä Dialoginen verkostotyö (Tuija)

21.3. klo 12.30-15.45 koko ryhmä Näkökulman vaihtaminen
22.3. klo 12.30-15.45 koko ryhmä: Välireflektio + pariharjoitukset (kysymysmuodot)

17.4. klo 8.30-12 Ryhmätentti Moodlessa (etä)

18.4. klo 8.30-11.45 R1 Menetelmien harjoituksia ja R2 traumatisoituminen ja tietoisuusharjoitukset
18.4. klo 12.30-15.45 R2 Menetelmien harjoituksia ja R1 Traumatisoituminen ja tietoisuusharjoitukset


Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.


13.5.Tenttipalaute ja yksilölliset ohjauskeskustelupalautteet zoomissa
14.5. Yksilölliset ohjauskeskustelupalautteet zoomissa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 18.12.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Noora Katajisto
  • Jaana Kokkinen
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Tuija Landström

Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.

Sisältö (OJ)

- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

OHJAUSKESKUSTELUTEHTÄVÄ RYHMISSÄ

- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 22.10.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 27.10 mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 31.10. mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Opetuskerrat pakollisia (kaikki poissaolot korvataan, ota yhteys tarvittaessa teeman opettajaan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus

Oppimateriaalit

Ohjauskeskustelutehtävää varten:
- De Jong, P., Berg, I.K. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 50h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 15h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 70h

Sisällön jaksotus

24.8 klo 13-14 Koko ryhmä: INFO lähi
Klo 14-16 Dialoginen ohjaus (Minna, Jaana, Tuija)

28.8.
D-ryhmä klo 9-12 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
A-ryhmä klo 9-12 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)

29.8.
B-ryhmä klo 9-12 Tuen tarpeen arvionti ja tarinallisuus (Minna)
C-ryhmä klo 9-12 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)

30.8.
Kaikki klo 9-11.45 Dialoginen verkostotyö terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa (Tuija)

6.9.
A-ryhmä klo 9-12 Tuen tarpeen arvionti ja tarinallisuus (Minna)
D-ryhmä klo 9-12 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)

7.9.
C-ryhmä klo 9-12 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
B-ryhmä klo 9-12 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)

7.9.
Kaikki klo 12.45-16 Nuoren masennuksen tunnistaminen terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa (Minna) Pirha, Viva-hanke

11.9.
A-ryhmä klo 13-16 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
D-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)

13.9.
B-ryhmä klo 13-16 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
C-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)

19.9.
D-ryhmä klo 9-12 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)


22.9.
A-ryhmä klo 9-12 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)

26.9.
A ja D-ryhmät klo 9-12: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija, Minna)
B ja C-ryhmät klo 13-16: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija, Minna)

25.9.
C-ryhmä klo 13-16 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
B-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna

2.10.
C-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus, webinaarin sisällön työstäminen Noora)
B-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)

3.10.
A-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus, webinaarin sisällön työstäminen (Noora)
D-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)

5.10.
B-ryhmä klo 9-12 Palveluohjaus, webinaarin sisällön työstäminen (Noora)
C-ryhmä klo 9-12 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)

10.10.
D-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus, webinaarin sisällön työstäminen (Noora)
A-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)

22.10. Ohjauskeskustelutehtävien palautus Moodleen

25.10.
A-ryhmä klo 9-12 Dokumentaatio (Jaana)
B-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)

26.10.
C-ryhmä klo 9-12 Dokumentaatio (Jaana)
D-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)

27.10.
Muiden ohjauskeskusteluiden lukeminen & vertaisarvioinnit, palautteet

31.10.
Koko ohjauskeskustelun palautus Moodleen

15.11 Klo 9-16 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
21.11. klo 13-16 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
24.11. klo 10-13 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 23.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Tuija Landström

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.

Sisältö (OJ)

- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti: 21.4 klo 8-21, 3 tuntia aikaa (ryhmätentti moodlessa)
Tentin palaute (pakollinen): 15.5.


- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä ajoissa 26.4. mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 1.5. mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus

Oppimateriaalit

Tenttiin:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.

Ohjauskeskustelutehtävää varten:
De Jong, P., Berg, I.K., Furman, B. & Mattila, A. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 32h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 10h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 66h
- Tentti ja siihen valmistautuminen 27h

Sisällön jaksotus

23.1. koko ryhmä 13-16 Aloitus + dialoginen ohjauskeskustelu (Minna, Tuija)

20.2. klo 13-16 R1 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R2 Case-Tiina, tarinallisuus (Minna)
22.2. klo 13-16 R2 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R1 Case-Tiina, tarinallisuus (Minna)

23.2. klo 9-12 koko ryhmä Dialoginen verkostotyö (Tuija)

20.3. klo 13-16 koko ryhmä: Menetelmien harjoituksia (tarinallisuus)
21.3. klo 13-16 koko ryhmä: Välireflektio + pariharjoitukset (kysymysmuodot)

18.4. klo 13-16 R1 moodit ja R2 traumatisoituminen ja tietoisuusharjoitukset
19.4. klo 13-16 R2 moodit ja R1 Traumatisoituminen ja tietoisuusharjoitukset

21.4. 8-21 Ryhmätentti (moodlessa), 3 tuntia aikaa

Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.

15.5. klo 9-12 koko ryhmä: Verkossa tehtävä työ, tenttipalaute
15.5 klo 13-17 Ohjauskeskustelupalautteet
16.5. klo 13-17 Ohjauskeskustelupalautteet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 21.11.2022

Laajuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Jaana Kokkinen
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.

Sisältö (OJ)

- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

TENTTIRYHMÄ ja OHJAUSKESKUSTELURYHMÄ ovat kotiryhmissä

Tentti: 15.11 klo 12.30-16 (ryhmätentti moodlessa)
Tentin palaute (pakollinen) ETÄ: 2.12. klo 13-14


- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 24.10.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 28.10 mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 31.10 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan, ota yhteys tarvittaessa teeman opettajaan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus

Oppimateriaalit

Tentti ja tehtävä tehdään ryhmissä.
Ryhmätentti:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.

Ohjauskeskustelutehtävää varten:
De Jong, P., Berg, I.K. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti



Dokumentaation ennakkotehtävää varten (lainataan ryhmittäin):
- Törrönen Marita, 2016, Vastavuoroinen sosiaalityö, dokumentaatioon liittyvä artikkeli

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 40h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 15h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 50h
- Tentti ja siihen valmistautuminen 30h

Sisällön jaksotus

30.8 klo 13-13.45 Koko ryhmä: INFO lähi
A-ryhmä: Klo14-16 Dialoginen ohjaus (Minna)

31.8.
C-ryhmä klo13-15: Dialoginen ohjaus (Minna)

1.9.
B-ryhmä klo10-12: Dialoginen ohjaus (Minna)
D-ryhmä klo13-15 Dialoginen ohjaus (Minna)

5.9
Kaikki klo 13-16 terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa: Nuoren masennuksen tunnistaminen (Minna)

6.9.
A-ryhmä klo 13-16 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
C-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus (Jaana)

7.9.
Kaikki klo 8.30-11.45 terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa: Dialoginen verkostotyö (Tuija)

8.9.
A-ryhmä klo 9-12 Palveluohjaus (Jaana)
A-ryhmä klo 13-15 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
B-ryhmä klo 13-16 Tuen tarpeen arvionti ja tarinallisuus (Minna)
D-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus (Jaana)

12.9.
C-ryhmä klo 9-12 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
D-ryhmä klo 10-12 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
D-ryhmä 13-16 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)

19.9.
A-ryhmä klo 13-16: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
B-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus (Jaana)
C-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)

20.9
A-ryhmä klo 9-12: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
C-ryhmä klo 9-12: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)

21.9.
D-ryhmä klo 9-12: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
B-ryhmä klo 9-12: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)

22.9.
B-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
D-ryhmä klo 13-16: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)

26.9.
A-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)

27.9.
C-ryhmä klo 13-15 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
B-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)

28.9.
C-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)

29.9.
B-ryhmä klo 13-15 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
D-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)

30.9. klo 13-16 itsenäistä työskentelyä (lukkariin merkittynä)

3.10.
D-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)

4.10.
A-ryhmä klo 9-12 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)

5.10.
B-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)

6.10.
C-ryhmä klo 9-12 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)

10.10.
Kaikki opiskelijat klo 9-16 Yhteisötyö (Jaana)

24.10. Ohjauskeskustelutehtävien palautus Moodleen
(25.10. klo 13-16 Muiden ohjauskeskustelutehtävien lukeminen)

28.10.
Klo 13-16
Kaikki: Muiden ohjauskeskusteluiden lukeminen & vertaisarvioinnit, palautteet

31.10
klo 9-16
Kaikki: Ohjauskeskustelun viimeistely

7.11. klo 9-12
Itsenäistä työskentelyä (lukkariin merkittynä)

10.11. klo 13-16 Kaikki opiskelijat: Pelillisyys (Jaana)

14.11 ja 18.11: Klo 9-16 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet ryhmittäin

15.11 klo 12.30-16
Ryhmätentti

2.12. klo 13-14
Tentin palaute ETÄ (pakollinen)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

25.01.2022 - 18.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.

Sisältö (OJ)

- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti: 21.4 klo 8-12 (ryhmätentti moodlessa)
Tentin palaute (pakollinen): 16.5. Klo 13-13.45


- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä ajoissa 26.4. mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 1.5. mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan)
¨- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus

Oppimateriaalit

Tenttiin:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.

Ohjauskeskustelutehtävää varten:
ENSISIJAINEN: De Jong, P., Berg, I.K., Furman, B. & Mattila, A. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti (vaihtoehtoisesti


Dokumentaation ennakkotehtävää varten (lainataan ryhmittäin):
- Törrönen Marita, 2016, Vastavuoroinen sosiaalityö, dokumentaatioon liittyvä kappale

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 32h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 10h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 66h
- Tentti ja siihen valmistautuminen 27h

Sisällön jaksotus

25.1. R1 9-12 Aloitus + dialoginen ohjauskeskustelu (Minna), R2 klo 13-16 aloitus + dialoginen ohjauskeskustelu (Minna)

26.1. klo 9-12 koko ryhmä Dialoginen verkostotyö (Tuija)

Huom! Dokumentaatio-kerran ennakkotehtävä ennen lähiopetuskertaa

23.2. klo 9-12 R1 Dokumentaatio (Tuija), R2 Case-Tiina, tarinallisuus (Minna)
25.2. klo 13-16 R2 Dokumentaatio (Tuija), R1 Case-Tiina, tarinallisuus (Minna)

22.3. klo 13-16 R1 välireflektio + pariharjoituksia (kysymysmuodot) R2 Menetelmien harjoituksia (tarinallisuus)
23.3. klo 13.16 R2 välireflektio + pariharjoitukset (kysymysmuodot) R1 Menetelmien harjoituksia (tarinallisuus)

24.3. klo 9-12 R1 moodit ja R2 traumatisoituminen ja tietoisuusharjoitukset
24.3. klo 1315 R2 moodit ja R1 Traumatisoituminen ja tietoisuusharjoitukset

20.4. klo 9-16 koko ryhmä Yhteisötyö

21.4. 8-12 Ryhmätentti (moodlessa)

16.5. klo 13-16 Tenttipalaute 13.-13.45 ja ohjauskeskustelupalautteet sen jälkeen
17.5. klo 8.30-12.00 Ohjauskeskustelupalautteet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.