Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn tukeminen ikäihmisten arjessaLaajuus (5 op)

Tunnus: 7S00EL32

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- tunnistaa toimintakyvyn ulottuvuudet ja osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
- osaa perustella sosiaalisen toimintakyvyn merkityksen toimintakykyisyyden kokonaisuudessa
- tuntee vanhuuden elämänvaiheeseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä sekä
ikäihmisten palvelujen toteuttamistavan ja lainsäädännöllisen perustan
- tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet
- osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen sekä kehittää ja reflektoida teoreettisesti omaa vuorovaikutusosaamistaan

Sisältö

- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi ja arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhuus elämänvaiheena ja ikäihmisen kohtaaminen arjessa, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
- Tunteva-työskentelymalli
- olennainen lainsäädäntö
- yhteisen juhlan järjestäminen ja toteuttaminen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0):
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Opiskelija toimii ikäihmisen ja/tai hänen verkostonsa kanssa epäasiallisesti, epäeettisesti tai epäammatillisesti, siten että sen arvioidaan selvästi haittaavan arjen sujumista tai turvallisuutta.

Hyväksytty
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
- Opiskelija jäsentää toimintakykyyn liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa toimintakykyyn ja osallisuuteen liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin ja toimintaan.
- Osallistuu oman vanhuskumppanin tapaamiseen viikoittain sekä joulujuhlien suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen.
- Osaa reflektoida omaa toimintaansa ja oppimistaan teoreettisesti

Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
  • Liisa Mannisenmäki
Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät
  • 24ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

- tunnistaa toimintakyvyn ulottuvuudet ja osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
- osaa perustella sosiaalisen toimintakyvyn merkityksen toimintakykyisyyden kokonaisuudessa
- tuntee vanhuuden elämänvaiheeseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä sekä
ikäihmisten palvelujen toteuttamistavan ja lainsäädännöllisen perustan
- tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet
- osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen sekä kehittää ja reflektoida teoreettisesti omaa vuorovaikutusosaamistaan

Sisältö (OJ)

- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi ja arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhuus elämänvaiheena ja ikäihmisen kohtaaminen arjessa, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
- Tunteva-työskentelymalli
- olennainen lainsäädäntö
- yhteisen juhlan järjestäminen ja toteuttaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0):
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Opiskelija toimii ikäihmisen ja/tai hänen verkostonsa kanssa epäasiallisesti, epäeettisesti tai epäammatillisesti, siten että sen arvioidaan selvästi haittaavan arjen sujumista tai turvallisuutta.

Hyväksytty
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
- Opiskelija jäsentää toimintakykyyn liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa toimintakykyyn ja osallisuuteen liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin ja toimintaan.
- Osallistuu oman vanhuskumppanin tapaamiseen viikoittain sekä joulujuhlien suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen.
- Osaa reflektoida omaa toimintaansa ja oppimistaan teoreettisesti

Aika ja paikka

Orientaatio 6.3. klo 8.30-11.45
6.5. klo 12.30 -15.45
10.5. klo 8.30-15.45

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ikäihmisen kohtaamisen harjoitteluraportti ja ryhmätyö palautetaan 17.5. mennessä Moodleen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetukseen osallistuminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun suorittaminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Välitehtävien suorittaminen hyväksytysti
Raportti, ks. erillinen ohjeistus Moodlessa. Palautus 19.5. mennessä.
Ryhmissä tehtävät caset, esitys 5.5. seminaarissa.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan tasoa.
Mahdolliset uusinnat sovitaan erikseen, lähtökohtaisesti raportin täydennyksenä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot / lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
-kirjallisuus
- ikäihmisen tapaamiset, field work

Oppimateriaalit

NNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki

KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021

KULUERÄSTÄ VOIMAVARAKSI. SOSIOKULTTUURINEN PUHEENVUORO IKÄÄNTYMISKYSYMYKSIIN
Asta Suomi & Sinikka Hakonen toim.

VANHUUS JA SOSIAALITYÖ Seppänen, Karisto & Kröger
KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"

"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0890406522000408?via%3Dihub


+ muut opettajien tuntimateriaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op= 135h
Ikäihmisen tapaamiset 6 x 2h = 12h
lähiopetus + välitehtävät 30h
ryhmätyö 27h
raportti ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 39h

Sisällön jaksotus

kts. lukujärjestys. Sisällöt tarkentuvat myöhemmin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähihoitajat voivat ahotoida ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun seminaarityöllä. Tarkemmat ohjeet moodlessa. Osallistuminen opetuskerroille pakollista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ikäihmisen kohtaaminen harjoittelu.

Kansainvälisyys

Kirjallisuus: "I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0890406522000408?via%3Dihub

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso tulee suorittaa tutkintosäännön mukaisesti kuluvan lukuvuoden aikana.
Poissaolot korvataan Moodlessa ohjeistetun käytännön mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 18.12.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
  • Tuija Laakso
  • Hanna Kuivanen
Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät
  • 23SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

- tunnistaa toimintakyvyn ulottuvuudet ja osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
- osaa perustella sosiaalisen toimintakyvyn merkityksen toimintakykyisyyden kokonaisuudessa
- tuntee vanhuuden elämänvaiheeseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä sekä
ikäihmisten palvelujen toteuttamistavan ja lainsäädännöllisen perustan
- tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet
- osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen sekä kehittää ja reflektoida teoreettisesti omaa vuorovaikutusosaamistaan

Sisältö (OJ)

- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi ja arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhuus elämänvaiheena ja ikäihmisen kohtaaminen arjessa, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
- Tunteva-työskentelymalli
- olennainen lainsäädäntö
- yhteisen juhlan järjestäminen ja toteuttaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0):
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Opiskelija toimii ikäihmisen ja/tai hänen verkostonsa kanssa epäasiallisesti, epäeettisesti tai epäammatillisesti, siten että sen arvioidaan selvästi haittaavan arjen sujumista tai turvallisuutta.

Hyväksytty
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
- Opiskelija jäsentää toimintakykyyn liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa toimintakykyyn ja osallisuuteen liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin ja toimintaan.
- Osallistuu oman vanhuskumppanin tapaamiseen viikoittain sekä joulujuhlien suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen.
- Osaa reflektoida omaa toimintaansa ja oppimistaan teoreettisesti

Aika ja paikka

kts. lukkari ja sisällön jaksotus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ikäihmisen kohtaamisen harjoitteluaportti ja palautetaan joulukuun 18.12.22 mennessä Moodleen. Täydennettävän raportin palautus 20.1. mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetukseen osallistuminen, (poissaolot korvattava)
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun suorittaminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Raportti, ks. erillinen ohjeistus Moodlessa. Palautus 13.12.2023 mennessä. Täydennettävien raporttien palautus 20.1. mennessä.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot ja ennakkotehtävät/ lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
- kirjallisuus
- ikäihmisen tapaamiset, field work
- reflektiotapaamiset
- joulujuhla

Oppimateriaalit

"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.

INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki 2008

KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021

KULUERÄSTÄ VOIMAVARAKSI. SOSIOKULTTUURINEN PUHEENVUORO IKÄÄNTYMISKYSYMYKSIIN
Asta Suomi & Sinikka Hakonen toim. 2008

VANHUUS JA SOSIAALITYÖ Seppänen, Karisto & Kröger 2007

KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen 2018, soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"


+ muut opettajien tuntimateriaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op= 135h
infot, fieldwork, joulujuhlan valmistelu ja joulujuhla 41h
lähiopetus + info+ reflektiot 39h
raportti ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 28h

Sisällön jaksotus

TOKYN AIKATAULUT syksy 2023 kts. lukujärjestys

vk 34 21.8. klo 13-16 Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija ja Sanna) PAKOLLINEN LÄSNÄOLO KAIKILLA

vk 34 Sosiaalinen toimintakyky (Sanna)
22.8 klo 9-12 CD
22.8. klo 13-16 AB

vk 35 Psyykkinen toimintakyky ja harjoittelun ohjeistus (Tuija)
• 29.8. klo 9-12 AB
• 29.8 klo 13-16 CD

vk 36 Fyysinen toimintakyky (Hanna)
• 4.9 klo 10.30 – 13.30 D
• 7.9 klo 12.30-15.30 A
Ryhmillä B ja C fyysisen toimintakyvyn opetus eri viikoilla, kts. aikataulut alempana ja lukkari

vk 37 Orientaatiokäynti harjoittelupaikoilla ja Kohtaaminen ja voimavarakeskeisyys (Sanna)
Orientaatio harjoittelupaikoilla
• 11.9. klo 13-16 kaikki menevät omaan harjoittelupaikkaan perehdytykseen
Kohtaaminen ja voimavarakeskeisyys (Sanna)
• 12.9 klo 13-16 B
• 13.9 klo 9-12 A
• 14.9 klo 9-12 C Huom! Fyysinen toimintakyky klo 12.30-15.30
• 14.9 klo 13-16 D

vk 38 Harjoittelu alkaa!
Harjoittelu
• 19.9 klo 13-16 AB
• 20.9 Klo 13-16 CD
Fyysinen toimintakyky ryhmä B 18.9 klo 12.30-15.30
• 19.9 klo 13-16 AB
• 20.9 Klo 13-16 CD

vk 39 Kulttuurihyvinvointi ja luova kuntoutus, Elämänpuu (Sanna)
Harjoittelu
• 26.9 klo 13-16 AB
• 27.9 Klo 13-16 CD
Luova kuntoutus, Elämänpuu (Sanna)
• 25.9 klo 9-12 B
• 25.9 klo 13-16 A
• 26.9 klo 9-12 D
• 26.9. klo 13-16 C

vk 40 Harjoittelu ja Miltä ikääntyminen tuntuu ja toimintakyvyn arviointi (Tuija ja Sanna)
Harjoittelu
• 3.10 klo 13-16 harjoittelu AB
• 4.10. klo 13-16 Harjoittelu CD
Testataan miltä ikääntyminen tuntuu ja toimintakyvyn arviointi (Ahotoijien toimintakyvyn arvioinnin tehtävän esitys)(Tuija ja Sanna)

• 3.10 klo 13-16 C
• 5.10 klo 9-12 A
• 5.10 klo 13-16 B

vk 41 Harjoittelu ja Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Sanna ja Tuija)
Harjoittelu
• 10.10 klo 13-16 harjoittelu AB
• 11.10. klo 13-16 Harjoittelu CD
Testataan miltä ikääntyminen tuntuu ja toimintakyvyn arviointi (Ahotoijien toimintakyvyn arvioinnin tehtävän esitys)(Tuija ja Sanna)
10.10 klo 13-16 D
Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Sanna ja Tuija)
• 12.10. klo 9-12 B
• 13.10 klo 9-12 C
Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Tuija)
11.10 klo 13-16 A
12.10 ko 13-16 D

vk 42 vapaajakso

vk 43 Harjoittelu ja Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Tuija)
Harjoittelu
• 24.10 klo 13-16 harjoittelu AB
• 25.10. klo 13-16 Harjoittelu CD
Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Tuija)
• 26.10 klo 13-16 C
• 27.10 klo 9-12 B
Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Sanna ja Tuija)
26.10 klo 9-12 D


vk 44 Harjoittelu ja reflektio: miten sovellan oppimaani kohtaamisesta ja toimintakyvyn sosiaalialalla muuhun? (Tuija ja Sanna)
Harjoittelu
• 31.10 klo 13-16 harjoittelu AB
• 1.11. klo 13-16 Harjoittelu CD
Reflektio: miten sovellan oppimaani kohtaamisesta ja toimintakyvyn sosiaalialalla muuhun? (Tuija ja Sanna)
• 31.10 klo 9-12 C
• 1.11 klo 13-16 D
• 1.11 klo 9-12 A
• 1.11 klo 13-16 B
Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Sanna ja Tuija)
31.10 klo 9-12 A

• 2 .11. klo 9-12 Ryhmätoiminnan suunnittelu samassa harkkapaikassa olevien kanssa (itsenäistä)
vk 45 Harjoittelu ja Vanhuspalvelulaki ja palvelut (Sanna) – joulujuhlan valmistelutehtävä
Harjoittelu
• 7.11 klo 13-16 harjoittelu AB
• 8.11. klo 13-16 Harjoittelu CD
Vanhuspalvelulaki ja palvelut (Sanna)
6.11 klo 13-16 D
7.11 klo 9-12 B
8.11 klo 9-12 C
8.11 klo 13-16 A


Vk 46 Harjoittelu ja ahotoijien seminaari (Tuija)
Harjoittelu
• 14.11 klo 13-16 harjoittelu AB
• 15.11. klo 13-16 Harjoittelu CD
ahotoijien seminaari (Tuija)
• 14.11 klo 9-12 AB
• 14.11 klo 13-16 CD

vk 47 Harjoittelu, kuinka päätän harjoittelun ja Joulujuhlan suunnittelu
Harjoittelu
• 21.11 klo 13-16 harjoittelu ABCD
Joulujuhlan suunnittelu
• 20.11.klo 13-16
Kuinka päätän harjoittelun
• 21.11 klo 9-12 A Tuija
• 22.11 klo 9-12 C Tuija
• 23.11 klo 9-12 D Sanna
• 23.11 klo 13-16 B Sanna

vk 48 Harjoittelu, raporttityöpaja ja ryhmätoiminnan toteutus
Harjoittelu
• 28.11 klo 13-16 harjoittelu AB
• 29.11. klo 13-16 Harjoittelu CD
Raporttityöpaja
• 28.11 klo 9-12 ABCD
Ryhmätoiminnan toteutus
• 30.11. päivän aikana sopivasti

vk 49 Harjoittelu ja joulujuhla
Harjoittelu
• 5.12 klo 13-16 harjoittelu ABCD
Joulujuhla
• 8.12 8- 13 ( 9.30-11.30) ABCD

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähihoitajat voivat halutessaan ahotoida harjoittelun osuuden. kts erillinen ohje moodle

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelu yhteistyössä Tampereen seudun ikäihmisten eri palveluntuottajien kanssa (kunnallinen ja järjestösektori)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso tulee suorittaa tutkintosäännön mukaisesti kuluvan lukuvuoden aikana.
Poissaolot korvataan Moodlessa ohjeistetun käytännön mukaisesti.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin arviointikehikko, kts Moodle

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 13.03.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Laakso
  • Hanna Kuivanen
Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

- tunnistaa toimintakyvyn ulottuvuudet ja osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
- osaa perustella sosiaalisen toimintakyvyn merkityksen toimintakykyisyyden kokonaisuudessa
- tuntee vanhuuden elämänvaiheeseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä sekä
ikäihmisten palvelujen toteuttamistavan ja lainsäädännöllisen perustan
- tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet
- osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen sekä kehittää ja reflektoida teoreettisesti omaa vuorovaikutusosaamistaan

Sisältö (OJ)

- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi ja arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhuus elämänvaiheena ja ikäihmisen kohtaaminen arjessa, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
- Tunteva-työskentelymalli
- olennainen lainsäädäntö
- yhteisen juhlan järjestäminen ja toteuttaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0):
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Opiskelija toimii ikäihmisen ja/tai hänen verkostonsa kanssa epäasiallisesti, epäeettisesti tai epäammatillisesti, siten että sen arvioidaan selvästi haittaavan arjen sujumista tai turvallisuutta.

Hyväksytty
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
- Opiskelija jäsentää toimintakykyyn liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa toimintakykyyn ja osallisuuteen liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin ja toimintaan.
- Osallistuu oman vanhuskumppanin tapaamiseen viikoittain sekä joulujuhlien suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen.
- Osaa reflektoida omaa toimintaansa ja oppimistaan teoreettisesti

Aika ja paikka

Orientaatio 10.3. klo 9-12
2.5. klo 9.15-12.45
5.5. klo 9-16

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ikäihmisen kohtaamisen harjoitteluraportti ja ryhmätyö palautetaan 19.5. mennessä Moodleen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetukseen osallistuminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun suorittaminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Välitehtävien suorittaminen hyväksytysti
Raportti, ks. erillinen ohjeistus Moodlessa. Palautus 19.5. mennessä.
Ryhmissä tehtävät caset, esitys 5.5. seminaarissa.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan tasoa.
Mahdolliset uusinnat sovitaan erikseen, lähtökohtaisesti raportin täydennyksenä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot / lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
-kirjallisuus
- ikäihmisen tapaamiset, field work

Oppimateriaalit

INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki

KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021

KULUERÄSTÄ VOIMAVARAKSI. SOSIOKULTTUURINEN PUHEENVUORO IKÄÄNTYMISKYSYMYKSIIN
Asta Suomi & Sinikka Hakonen toim.

VANHUUS JA SOSIAALITYÖ Seppänen, Karisto & Kröger
KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"

"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0890406522000408?via%3Dihub


+ muut opettajien tuntimateriaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op= 135h
Ikäihmisen tapaamiset 6 x 2h = 12h
lähiopetus + välitehtävät 30h
ryhmätyö 27h
raportti ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 39h

Sisällön jaksotus

kts. lukujärjestys. Sisällöt tarkentuvat myöhemmin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähihoitajat voivat ahotoida ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun seminaarityöllä. Tarkemmat ohjeet moodlessa. Osallistuminen opetuskerroille pakollista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ikäihmisen kohtaaminen harjoittelu.

Kansainvälisyys

Kirjallisuus: "I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0890406522000408?via%3Dihub

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso tulee suorittaa tutkintosäännön mukaisesti kuluvan lukuvuoden aikana.
Poissaolot korvataan Moodlessa ohjeistetun käytännön mukaisesti.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin arviointikehikko, kts Moodle

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin arviointikehikko, kts Moodle

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 19.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
  • Tuija Laakso
  • Hanna Kuivanen
Vastuuhenkilö

Tuija Laakso

Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

- tunnistaa toimintakyvyn ulottuvuudet ja osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
- osaa perustella sosiaalisen toimintakyvyn merkityksen toimintakykyisyyden kokonaisuudessa
- tuntee vanhuuden elämänvaiheeseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä sekä
ikäihmisten palvelujen toteuttamistavan ja lainsäädännöllisen perustan
- tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet
- osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen sekä kehittää ja reflektoida teoreettisesti omaa vuorovaikutusosaamistaan

Sisältö (OJ)

- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi ja arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhuus elämänvaiheena ja ikäihmisen kohtaaminen arjessa, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
- Tunteva-työskentelymalli
- olennainen lainsäädäntö
- yhteisen juhlan järjestäminen ja toteuttaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0):
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Opiskelija toimii ikäihmisen ja/tai hänen verkostonsa kanssa epäasiallisesti, epäeettisesti tai epäammatillisesti, siten että sen arvioidaan selvästi haittaavan arjen sujumista tai turvallisuutta.

Hyväksytty
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
- Opiskelija jäsentää toimintakykyyn liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa toimintakykyyn ja osallisuuteen liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin ja toimintaan.
- Osallistuu oman vanhuskumppanin tapaamiseen viikoittain sekä joulujuhlien suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen.
- Osaa reflektoida omaa toimintaansa ja oppimistaan teoreettisesti

Aika ja paikka

kts. lukkari ja sisällön jaksotus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ikäihmisen kohtaamisen harjoitteluaportti ja palautetaan joulukuun 18.12.22 mennessä Moodleen. Täydennettävän raportin palautus 20.1. mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetukseen osallistuminen, (poissaolot korvattava)
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun suorittaminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Raportti, ks. erillinen ohjeistus Moodlessa. Palautus 18.12.2021 mennessä. Täydennettävien raporttien palautus 20.1. mennessä.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot / lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
- kirjallisuus
- ikäihmisen tapaamiset, field work
- reflektiotapaamiset
- joulujuhla (mikäli ohjeistus kokoontumisista ei muutu)

Vastuuopettaja Tuija Laakso

Oppimateriaalit

"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.

INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki 2008

KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021

KULUERÄSTÄ VOIMAVARAKSI. SOSIOKULTTUURINEN PUHEENVUORO IKÄÄNTYMISKYSYMYKSIIN
Asta Suomi & Sinikka Hakonen toim. 2008

VANHUUS JA SOSIAALITYÖ Seppänen, Karisto & Kröger 2007

KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen 2018, soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"


+ muut opettajien tuntimateriaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op= 135h
infot, fieldwork, joulujuhlan valmistelu ja joulujuhla 41h
lähiopetus + info+ reflektiot 39h
raportti ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 28h

Sisällön jaksotus

HUOM! sisällölliset muutokset mahdollisia ja osa kontakteista voi olla itsenäistä opiskelua. Tarkennukset 19.8. orientaatiossa.


A-Ryhmän aikataulu
vk 33 19.8. klo 9-12 Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija)
vk 35 30.8. klo 9-12 Sosiaalinen toimintakyky (Sanna)
vk 36 6.9. klo 9-12 Psyykkinen toimintakyky harjoittelun ohjeistus (Tuija)
vk 37 12.9. klo 13-16 Orientaatio harjoittelupaikoilla
14.9. klo 13-16 Kuka on ikääntynyt? Elämänkaari ajattelu (Tuija)
vk 38 21.9. klo 9-12 Kohtaaminen ja voimavarakeskeisyys (Sanna)
vk 39 26.9. klo 9-12 Kulttuurihyvinvointi ja luova kuntoutus, Elämänpuu (Sanna)
27.9. klo 13-16 Harjoittelu
vk 40 5.10. klo 11.30-14.30 Fyysinen toimintakyky (Hanna Kuivanen)
6.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 41 11.10. klo 13-16 Harjoittelu
12.10. klo 9-12 Toimintakyvyn arviointi ja miltä ikääntyminen tuntuu?
vk 43 25.10. klo 9-12 Harjoittelu
26.10. klo 9-12 Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Sanna ja Tuija)
vk 44 1.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 45 8.11. klo 13-16 Harjoittelu
10.11. klo 13-16 Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Sanna)
vk 46 15.11. klo 13-16 Harjoittelu
16.11. klo 13-16 Reflektio: miten sovellan oppimaani kohtaamisesta ja toimintakyvyn tukemisesta sosiaalialalla? (Tuija ja Sanna)
17.11. klo 9-12 Ryhmätoiminnan suunnittelu samassa harkkapaikassa olevien kanssa (itsenäistä)
vk 47 21.11. klo 13-16 Vanhuspalvelulaki ja palvelut (Sanna)
22.11. 13-16 Harjoittelu
23.11. klo 9-12 Miten päätän harjoittelun? (Tuija/Sanna)
24.11 klo 9-12 Joulujuhlan suunnittelu (Tuija ja Sanna/itsenäistä)
24.11 klo 13-16 Ryhmätoiminnan toteuttaminen harkkapaikalla
vk 48 29.11. klo 13-16 Harjoittelu
30.11. klo 13-16 Seminaari (ahotoijat esittävät toimintakyvyn tukemisen Case-tehtävät) (Tuija)
vk 49 7.12. Harjoittelu
8.12. klo 9-12 Raporttityöpaja (Tuija)
9.12 klo 9-16 Joulujuhla

B-Ryhmän aikataulu

vk 33 19.8. klo 9-12 Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija)
vk 35 30.8. klo 13-16 Sosiaalinen toimintakyky (Sanna)
vk 36 6.9. klo 13-16 Psyykkinen toimintakyky ja harjoittelun orientaation ohjeistus (Tuija)
vk 37 12.9. klo 13-16 Orientaatio harjoittelupaikoilla
15.9. klo 13-16 Elämänkaari ajattelu, kuka on ikääntynyt? Harjoitteluun valmistautuminen (Tuija)
vk 38 21.9. klo 13-16 Kohtaaminen ja voimavarakeskeisyys (Sanna)
vk 39 26.9. klo 13-16 Kulttuurihyvinvointi ja luova kuntoutus, Elämänpuu (Sanna)
27.9. klo 13-16 Harjoittelu
vk 40 3.10 klo 9-12 Fyysinen toimintakyky (Hanna Kuivanen)
6.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 41 11.10. klo 13-16 Harjoittelu
12.10. klo 13-16 Toimintakyvyn arviointi, miltä ikääntyminen tuntuu?
vk 43 25.10. klo 13-16 Harjoittelu
26.10. klo 13-16 Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Sanna ja Tuija)
vk 44 1.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 45 8.11. klo 13-16 Harjoittelu
10.11. klo 9-12 Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Sanna)
vk 46 15.11. klo 13-16 Harjoittelu
16.11. klo 9-12 Reflektio: miten sovellan oppimaani kohtaamisesta ja toimintakyvyn tukemisesta sosiaalialalla? (Tuija)
17.11. klo 9-12 Ryhmätoiminnan suunnittelu samassa harkkapaikassa olevien kanssa
vk 47 21.11. klo 13-16 Vanhuspalvelulaki ja palvelut (Sanna)
22.11. 13-16 Harjoittelu
23.11. klo 13-16 Miten päätän harjoittelun? (Tuija ja Sanna)
24.11 klo 9-12 Joulujuhlan suunnittelu (Tuija ja Sanna)
24.11 klo 13-16 Ryhmätoiminnan toteuttaminen harkkapaikalla (itsenäinen)
vk 48 29.11. klo 13-16 Harjoittelu
30.11. klo 13-16 Seminaari (ahotoijat esittävät toimintakyvyn tukemisen Case-tehtävät)
vk 49 7.12. Harjoittelu
8.12. klo 9-12 Raporttityöpaja (Tuija)
9.12 klo 9-16 Joulujuhla


C-Ryhmän aikataulu
vk 33 19.8. klo 9-12 Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija)
vk 35 31.8. klo 9-12 Sosiaalinen toimintakyky (Sanna)
vk 36 7.9. klo 9-12 Psyykkinen toimintakyky, harjoittelun ohjeistus (Tuija)
vk 37 12.9. klo 13-16 Orientaatio harjoittelupaikoilla
14.9. klo 9-12 Kuka on vanha? Elämänkaari ajattelu (Tuija)
vk 38 20.9. klo 13-16 Kohtaaminen ja voimavarakeskeisyys (Sanna)
vk 39 27.9. klo 9-12 Kulttuurihyvinvointi ja luova kuntoutus, Elämänpuu (Tuija)
28.9. klo 13-16 Harjoittelu
vk 40 5.10. klo 8-11 Fyysinen toimintakyky (Hanna Kuivanen)
5.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 41 11.10. klo 9-12 Toimintakyvyn arviointi, miltä ikääntyminen tuntuu? (Tuija ja Sanna)
12.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 43 25.10. klo 13-16 Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Tuija ja Sanna)
26.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 44 2.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 45 8.11. klo 13-16 Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Sanna)
9.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 46 15.11. klo 9-12 Reflektio: miten sovellan oppimaani kohtaamisesta ja toimintakyvyn tukemisesta sosiaalialalla? (Tuija)
16.11. klo 13-16 Harjoittelu
17.11. klo 9-12 Ryhmätoiminnan suunnittelu samassa harkkapaikassa olevien kanssa
vk 47 21.11. klo 9-12 Vanhuspalvelulaki ja palvelut (Sanna)
22.11. 13-16 Miten päätän harjoittelun? (Tuija)
23.11. klo 13-16 Harjoittelu
24.11 klo 9-12 Joulujuhlan suunnittelu (Tuija/Sanna/itsenäistä)
24.11 klo 13-16 Ryhmätoiminnan toteuttaminen harkkapaikalla
vk 48 30.11. klo 9-12 Seminaari (ahotoijat esittävät toimintakyvyn tukemisen Case-tehtävät) (Tuija)
30.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 49 7.12. Harjoittelu
8.12. klo 9-12 Raporttityöpaja (Tuija)
9.12 klo 9-16 Joulujuhla


D-ryhmän aikataulu
vk 33 19.8. klo 9-12 Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija)
vk 35 31.8. klo 13-16 Sosiaalinen toimintakyky (Sanna)
vk 36 9.9. klo 13-16 Psyykkinen toimintakyky (Tuija)
vk 37 12.9. klo 13-16 Orientaatio harjoittelupaikoilla
15.9. klo 9-12 Kuka on vanha? Elämänkaari ajattelu (Tuija)
vk 38 20.9. klo 9-12 Kohtaaminen ja voimavarakeskeisyys (Sanna)
vk 39 28.9. klo 13-16 Harjoittelu
30.9. klo 12-16 Kulttuurihyvinvointi ja luova kuntoutus, Elämänpuu (Sanna)
vk 40 5.10. klo 9-12 Harjoittelu
vk 41 10.10. klo 9-12 Fyysinen toimintakyky (Hanna Kuivanen)
11.10. klo 12-16 Toimintakyvyn arviointi, miltä ikääntyminen tuntuu?
12.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 43 25.10. klo 9-12 Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Tuija ja Sanna)
26.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 44 2.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 45 8.11. klo 9-12 Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Sanna)
9.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 46 15.11. klo 13-16 Reflektio: miten sovellan oppimaani kohtaamisesta ja toimintakyvyn tukemisesta sosiaalialalla? (Tuija)
16.11. klo 13-16 Harjoittelu
17.11. klo 9-12 Ryhmätoiminnan suunnittelu samassa harkkapaikassa olevien kanssa (itsenäistä)
vk 47 21.11. klo 9-12 Vanhuspalvelulaki ja palvelut (Sanna)
22.11. 9-12 Miten päätän harjoittelun? (Tuija)
23.11. klo 13-16 Harjoittelu
24.11 klo 9-12 Joulujuhlan suunnittelu (Tuija ja Sanna/itsenäistä)
24.11 klo 13-16 Ryhmätoiminnan toteuttaminen harkkapaikalla
vk 48 30.11. klo 9-12 Seminaari (ahotoijat esittelevät caset) (Tuija)
30.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 49 7.12. Harjoittelu
8.12. klo 9-12 Raporttityöpaja (Tuija)
9.12 klo 9-16 Joulujuhla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähihoitajat voivat halutessaan ahotoida harjoittelun osuuden. kts erillinen ohje moodle

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelu yhteistyössä Tampereen seudun ikäihmisten eri palveluntuottajien kanssa (kunnallinen ja järjestösektori)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso tulee suorittaa tutkintosäännön mukaisesti kuluvan lukuvuoden aikana.
Poissaolot korvataan Moodlessa ohjeistetun käytännön mukaisesti.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin arviointikehikko, kts Moodle

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Laakso
  • Hanna Kuivanen
Vastuuhenkilö

Tuija Laakso

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

- tunnistaa toimintakyvyn ulottuvuudet ja osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
- osaa perustella sosiaalisen toimintakyvyn merkityksen toimintakykyisyyden kokonaisuudessa
- tuntee vanhuuden elämänvaiheeseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä sekä
ikäihmisten palvelujen toteuttamistavan ja lainsäädännöllisen perustan
- tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet
- osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen sekä kehittää ja reflektoida teoreettisesti omaa vuorovaikutusosaamistaan

Sisältö (OJ)

- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- toimintakykyä koskevan tiedon hallinta sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arviointi ja arvioinnin välineet
- terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhuus elämänvaiheena ja ikäihmisen kohtaaminen arjessa, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
- Tunteva-työskentelymalli
- olennainen lainsäädäntö
- yhteisen juhlan järjestäminen ja toteuttaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0):
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Opiskelija toimii ikäihmisen ja/tai hänen verkostonsa kanssa epäasiallisesti, epäeettisesti tai epäammatillisesti, siten että sen arvioidaan selvästi haittaavan arjen sujumista tai turvallisuutta.

Hyväksytty
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
- Opiskelija jäsentää toimintakykyyn liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa toimintakykyyn ja osallisuuteen liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin ja toimintaan.
- Osallistuu oman vanhuskumppanin tapaamiseen viikoittain sekä joulujuhlien suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen.
- Osaa reflektoida omaa toimintaansa ja oppimistaan teoreettisesti

Aika ja paikka

kts. lukujärjestys

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ikäihmisen kohtaamisen harjoitteluraportti ja ryhmätyö palautetaan 24.5. mennessä Moodleen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetukseen osallistuminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun suorittaminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Välitehtävien suorittaminen hyväksytysti
Raportti, ks. erillinen ohjeistus Moodlessa. Palautus toukokuun loppuun mennessä.
Ryhmätyön raportti ja loppuseminaari esitys. Palautus toukokuun loppuun mennessä.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan tasoa.
Mahdolliset uusinnat sovitaan erikseen, lähtökohtaisesti raportin täydennyksenä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot / lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
-kirjallisuus
- ikäihmisen tapaamiset, field work

Oppimateriaalit

INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki

KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021

KULUERÄSTÄ VOIMAVARAKSI. SOSIOKULTTUURINEN PUHEENVUORO IKÄÄNTYMISKYSYMYKSIIN
Asta Suomi & Sinikka Hakonen toim.

VANHUUS JA SOSIAALITYÖ Seppänen, Karisto & Kröger
KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"

+ muut opettajien tuntimateriaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op= 135h
Ikäihmisen tapaamiset 6 x 2h = 12h
lähiopetus + välitehtävät 30h
ryhmätyö 27h
raportti ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 39h

Sisällön jaksotus

kts. lukujärjestys. Sisällöt tarkentuvat myöhemmin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähihoitajat voivat halutessaan ahotoida opintojakson ryhmätehtävällä. Orientaatio ja seminaari pakollinen kaikille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ikäihmisen kohtaaminen harjoittelu.

Kansainvälisyys

Kirjallisuus, täydentyy myöhemmin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso tulee suorittaa tutkintosäännön mukaisesti kuluvan lukuvuoden aikana.
Poissaolot korvataan Moodlessa ohjeistetun käytännön mukaisesti.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin arviointikehikko, kts Moodle

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin arviointikehikko, kts Moodle