Siirry suoraan sisältöön

Lähijohtamisen harjoitteluLaajuus (10 op)

Tunnus: 7S00EM12

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä

Sisältö

Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Ilmoittautumisaika

08.12.2024 - 30.05.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 19.12.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
  • Minna Putous
  • Riikkaelina Susipolku-Jensen
Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä

Sisältö (OJ)

Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Opiskelija valitsee toteutusajan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitteluun liittyvän
- Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
- Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä
- Harjoittelujakson suorittaminen hyväksytysti ja todistetusti.

HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson tavoitteita
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa tai toimii epäeettisesti.
* Opiskelija ei tarkastele asiota lähijohtamisen näkökulmasta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Työssä oppiminen ja sen teoreettinen reflektio

Oppimateriaalit

Raina, Liisa: Uusi yhteisöllisyys: Kasvatusyhteisön rakentamisen ammattitaito
Rousu, Sirkka ja Lanne-Eriksson, Minna: Lähijohtaminen sosiaalialalla. Luvut:
a) Osaava henkilöstö ja inhimillinen johtaminen
b) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen
c) Hyvinvoiva työntekijä ja muuttuvat työympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 5 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)

Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.

Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.

Ilmoittautumisaika

05.12.2024 - 01.11.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sosionomi Virtuaalihenkilö
  • Niina Koskela
  • Piia Roos
  • Tuija Laakso
  • Riikkaelina Susipolku-Jensen
  • Anssi-Pekka Udd
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Tuija Landström

Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä

Sisältö (OJ)

Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Workseediin kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus Workseediin viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.

Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta ja siihen liittyvistä tehtävistä löytyy Workseed-alustalta.

Oppimateriaalit

Lähijohtamisen opintojakson materiaalit.
Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M., & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen Sosiaalialalla.
Viitala, Riitta, 2007 (tai uudempi): Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Viitala, Riitta 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Viiala, Riitta & Jylhä, Eila 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Kurssialustan lähdemateriaaleista löytyy tietoa myös laadunhallinnasta ja omavalvonnasta.
Sanna Laulaisen väitöskirjaan ”Jos mittää et annaniin mittää et saa”. Strateginen toimijuus ja organisaatiokansalaisuus vanhustyössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)

Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy Workseed-alustalta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.

Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.

Ilmoittautumisaika

24.11.2023 - 12.12.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Saija Sutelainen
  • Sanna Keskikuru
  • Kati Långsjö
  • Noora Katajisto
  • Seija Hurskainen
  • Jaana Kokkinen
  • Tuija Landström
  • Minna Nurminen
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä

Sisältö (OJ)

Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.

Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Oppimateriaalit

Lähijohtamisen opintojakson materiaalit.
Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M., & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen Sosiaalialalla.
Viitala, Riitta, 2007 (tai uudempi): Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Viitala, Riitta 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Viiala, Riitta & Jylhä, Eila 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Kurssialustan lähdemateriaaleista löytyy tietoa myös laadunhallinnasta ja omavalvonnasta.
Sanna Laulaisen väitöskirjaan ”Jos mittää et annaniin mittää et saa”. Strateginen toimijuus ja organisaatiokansalaisuus vanhustyössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)

Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.

Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.

Ilmoittautumisaika

14.11.2023 - 30.12.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
  • Niina Koskela
  • Niina Koskela
  • Jaana Kokkinen
  • Minna Nurminen
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä

Sisältö (OJ)

Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Opiskelija valitsee toteutusajan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitteluun liittyvän
- Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
- Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä
- Harjoittelujakson suorittaminen hyväksytysti ja todistetusti.

HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson tavoitteita
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa tai toimii epäeettisesti.
* Opiskelija ei tarkastele asiota lähijohtamisen näkökulmasta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Työssä oppiminen ja sen teoreettinen reflektio

Oppimateriaalit

Raina, Liisa: Uusi yhteisöllisyys: Kasvatusyhteisön rakentamisen ammattitaito
Rousu, Sirkka ja Lanne-Eriksson, Minna: Lähijohtaminen sosiaalialalla. Luvut:
a) Osaava henkilöstö ja inhimillinen johtaminen
b) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen
c) Hyvinvoiva työntekijä ja muuttuvat työympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 5 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)

Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.

Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.

Ilmoittautumisaika

01.01.2023 - 30.11.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 18.12.2023

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Juha Santala
  • Jussi Kemmo
  • Niina Koskela
  • Seija Hurskainen
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Niina Koskela

Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä

Sisältö (OJ)

Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

24.01.2022 - 15.03.2022

Ajoitus

23.05.2022 - 31.12.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Nurminen
Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä

Sisältö (OJ)

Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.

Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Oppimateriaalit

Lähijohtamisen opintojakson materiaalit.
Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M., & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen Sosiaalialalla.
Viitala, Riitta, 2007 (tai uudempi): Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Viitala, Riitta 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Viiala, Riitta & Jylhä, Eila 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Kurssialustan lähdemateriaaleista löytyy tietoa myös laadunhallinnasta ja omavalvonnasta.
Sanna Laulaisen väitöskirjaan ”Jos mittää et annaniin mittää et saa”. Strateginen toimijuus ja organisaatiokansalaisuus vanhustyössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)

Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.

Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY
Opiskelija on saavuttanut harjoittelun yleiset tavoitteet
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
* Opiskelija tarkastelee asiota erityisesti lähijohtamisen näkökulmasta.

HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson tavoitteita
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
* Opiskelija ei tarkastele asiota lähijohtamisen näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 01.12.2023

Ajoitus

06.03.2022 - 18.12.2023

Laajuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Saija Sutelainen
  • Petteri Väkiparta
  • Niina Koskela
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Seija Hurskainen
  • Eeva-Mari Miettinen
  • Minna Nurminen
  • Ville Kantola
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Anssi-Pekka Udd

Ryhmät
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä

Sisältö (OJ)

Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.

Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Oppimateriaalit

Lähijohtamisen opintojakson materiaalit.
Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M., & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen Sosiaalialalla.
Viitala, Riitta, 2007 (tai uudempi): Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Viitala, Riitta 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Viiala, Riitta & Jylhä, Eila 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Kurssialustan lähdemateriaaleista löytyy tietoa myös laadunhallinnasta ja omavalvonnasta.
Sanna Laulaisen väitöskirjaan ”Jos mittää et annaniin mittää et saa”. Strateginen toimijuus ja organisaatiokansalaisuus vanhustyössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)

Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op / Lähijohtaminen 3 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.

Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY
Opiskelija on saavuttanut harjoittelun yleiset tavoitteet
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
* Opiskelija tarkastelee asiota erityisesti lähijohtamisen näkökulmasta.

HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson tavoitteita
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
* Opiskelija ei tarkastele asiota lähijohtamisen näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

06.02.2021 - 31.12.2022

Ajoitus

08.03.2021 - 18.12.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jussi Kemmo
  • Päivi Heimonen
  • Noora Katajisto
  • Tuija Laakso
  • Seija Hurskainen
  • Tuija Landström
  • Minna Nurminen
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Minna Nurminen

Ryhmät
  • 19SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä

Sisältö (OJ)

Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.

Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Oppimateriaalit

Lähijohtamisen opintojakson materiaalit.
Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M., & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen Sosiaalialalla.
Viitala, Riitta, 2007 (tai uudempi): Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Viitala, Riitta 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Viiala, Riitta & Jylhä, Eila 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Kurssialustan lähdemateriaaleista löytyy tietoa myös laadunhallinnasta ja omavalvonnasta.
Sanna Laulaisen väitöskirjaan ”Jos mittää et annaniin mittää et saa”. Strateginen toimijuus ja organisaatiokansalaisuus vanhustyössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)

Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla 5 op / Lähijohtaminen 3 op tulee olla suoritettu ennen harjoittelua tai vähintäänkin aloitettu.

Voit tehdä tämän harjoittelun samassa paikkaa kuin missä teet 7S00EM16 Syventävän harjoittelun.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY
Opiskelija on saavuttanut harjoittelun yleiset tavoitteet
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
* Opiskelija tarkastelee asiota erityisesti lähijohtamisen näkökulmasta.

HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson tavoitteita
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
* Opiskelija ei tarkastele asiota lähijohtamisen näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

17.04.2020 - 30.06.2022

Ajoitus

17.05.2020 - 31.12.2022

Laajuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Piia Roos
  • Riikka Koivula
  • Minna Putous
  • Juha Santala
  • Ulla-Maija Takkunen
  • Niina Koskela
  • Noora Katajisto
  • Minna Nurminen
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 20ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee talous- ja henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja niihin liittyvän keskeisen lainsäädännön.
- osaa analysoida johtamista ja esimiestyötä useasta eri näkökulmasta ja on laajalti perehtynyt esimiestyön arkeen
- perehtyy työyhteisön kehittämiseen ja laadun arviointiin
- osaa analysoida työyhteisön hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä

Sisältö (OJ)

Talous- ja henkilöstöhallinto
Oppiva organisaatio, yhteisöllinen johtaminen, tiimijohtaminen
Laatu ja laadun kehittäminen
Työhyvinvointi
Eettinen johtaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Arviointiasteikko

0-5