Sosionomi asiantuntijana ja elämänlaajuisena oppijanaLaajuus (3 op)
Tunnus: 7S00EL28
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.
Sisältö
- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Ilmoittautumisaika
15.05.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
05.08.2024 - 23.05.2025
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 90
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Tuija Laakso
- Anssi-Pekka Udd
- Tuija Landström
Ryhmät
-
22SODSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä D
-
22SOCSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä C
-
22SOBSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä B
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
22SOASosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä A
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.
Sisältö (OJ)
- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ammatillisen kasvun 3. vuoden ja kokonaisuuden kattavan yhteenvedon esittäminen omalle ryhmälle huhtikuussa 2025.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi. Poissaoloja voi olla enintään 3 kertaa ilman korvaustehtäviä.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely ja muiden esitysten seuraaminen keväällä 2025 hyväksytysti - kokoaa koulutuksen aikaisen kasvun teoreettisen reflektion sisältäen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienryhmätyöskentely
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Kokoava prosessityöskentely
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun prosessikuvio - 3. ja 4. vuoden teemat
Sosionomi kompetenssit
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus - etenkin vaikuttaminen, kehittäminen sosiaalialalla; rakenteellinen sosiaalityö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 52 h = n. 2 op
Itsenäinen työskentely: ammatillisen kasvun kokonaisuuden yhteenveto, lähikertojen sisältöjen suunnittelu pienryhmissä, vaikuttamistehtävä projektiopintoihin liittyen 29 h = n. 1 op
Sisällön jaksotus
SYKSY 2024
vko 34 Aloitus ja vuoden teemat
vko 38 Tiimien kerta
vko 43-44 Tiimien kerta
vko 47 Tiimien kerta
vko 48 Vuoden yhteenvetoa
vko 49 Yhteisön joulujuhla
24 h
KEVÄT 2025
vko 3 Työelämäteema 1
vko 6 Vaikuttamistehtävien esittelyt
vko 7 Työelämäteema 2 ja ystävänpäivä TAMKilla
vko 12 Tutkinto-ohjelman palauteporinat
vko 13 Työelämäteema 3
vko 15 Kasvuprosessien yhteenvedot ja vuosikurssin päätös
28 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa, esimerkiksi nopeuttamisen osalta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan Osallisuuden edistämisen -projektiopintoihin, joiden yhteyteen liitetään "vaikuttamistehtävä".
Pienryhmien itse suunnittelemissa ryhmäkerroissa syksyllä voi olla mukana työelämää.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
E
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Minna Putous
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.
Sisältö (OJ)
- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely ja kirjallisen osuuden palautus huhti/toukokuussa 2022 hyväksytysti.
Vaikuttamistehtävä purku kevät 2023
Loppukeskustelu oman tuutoropettajan kanssa ennen valmistumista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienryhmäopiskelu
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun prosessikuvio
Sosionomi kompetenssit
Sosiaalipedagoginen ammatillisuus -Madsenin kukasta tominnan tulppaaniksi
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 2 x 4 h + 1 x 2-8 h + kevät juhla 2 h = 11 h =
Itsenäinen työskentely: vaikuttamistehtävä, ammatillisen kasvun yhteenveto/portfolio eli loppukeskustelu = 70h
Sisällön jaksotus
10.1 klo 8.30 - 11.45 Totsun käsittely, Vaikuttamistehtävän anto?, Yhteisöllinen asiantuntijuus työyhteisössä - menestyvä ja kriisiytynyt työyhteisö, Kevään suunnittelu
3.5.2022 13 - 16.00 klo 9 Talentia-info Vaikuttamistehtävä reflektio,? Ammatillisen kasvun ryhmäprosessin päättäminen
Loppukeskustelu oman tutor opettajan kanssa valmistumisen kynnyksellä ja oman ammatillisen kasvun loppuyhteenvedon esittäminen..
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan mahdollisuuksien mukaan muihin opintoihin..
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtäviä ei ole esitelty.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely.
Vaikuttamistehtävän esittely
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 30.04.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
- Jussi Kemmo
- Minna Nurminen
- Tuija Landström
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.
Sisältö (OJ)
- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Aika ja paikka
21.8.2023 - 30.4.2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ammatillisen kasvun 3. vuoden ja kokonaisuuden kattavan yhteenvedon esittäminen omalle ryhmälle huhtikuussa 2024.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely keväällä 2024 hyväksytysti - kokoaa koulutuksen aikaisen kasvun teoreettisen reflektion sisältäen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienryhmätyöskentely
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Kokoava prosessityöskentely
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun prosessikuvio - 3. ja 4. vuoden teemat
Sosionomi kompetenssit
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus - etenkin vaikuttaminen, kehittäminen sosiaalialalla; rakenteellinen sosiaalityö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 46 h = n. 1,5 op
Itsenäinen työskentely: ammatillisen kasvun kokonaisuuden yhteenveto, lähikertojen sisältöjen suunnittelu pienryhmissä, vaikuttamistehtävä projektiopintoihin liittyen 35 h = 1,5 h
Sisällön jaksotus
SYKSY 2023:
Lähikerrat: 18 h
21.8. 6 h ALOITUS; toteutus, 3. vuoden teemat, ryhmäteemojen suunnittelun aloitus
4.10. 4 h RYHMÄN TEEMA
7.11. 4 h RYHMÄN TEEMA
13.12. JOULUJUHLA
14.12. 4 h RYHMÄN TEEMA
KEVÄT 2024: 28 h
15.1. 4 h TYÖELÄMÄTEEMA
16.2. 6 h VAIKUTTAMISTEHTÄVIEN ESITYKSET
4 h OPISKELIJAFOORUMI
28.3. 4 h KOHTI TYÖELÄMÄÄ JA ELÄMÄNLAAJUISTA OPPIMISTA
29.-30.4. 10 h AMMATILLISEN KASVUN LOPETUS JA VUOSIKURSSIN YHTEINEN LOPETUS
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa, esimerkiksi nopeuttamisen osalta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan Osallisuuden projektiopintoihin, joiden yhteyteen liitetään "vaikuttamistehtävä".
Pienryhmien itse suunnittelemissa ryhmäkerroissa syksyllä voi olla mukana työelämää.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 16.03.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 09.05.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Juha Santala
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.
Sisältö (OJ)
- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely ja kirjallisen osuuden palautus huhti/toukokuussa 2022 hyväksytysti.
Vaikuttamistehtävä purku kevät 2023
Loppukeskustelu oman tuutoropettajan kanssa ennen valmistumista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienryhmäopiskelu
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun prosessikuvio
Sosionomi kompetenssit
Sosiaalipedagoginen ammatillisuus -Madsenin kukasta tominnan tulppaaniksi
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 2 x 4 h + 1 x 2-8 h + kevät juhla 2 h = 11 h =
Itsenäinen työskentely: vaikuttamistehtävä, ammatillisen kasvun yhteenveto/portfolio eli loppukeskustelu = 70h
Sisällön jaksotus
9.1 klo 13-16 Totsun käsittely, Vaikuttamistehtävän anto, Yhteisöllinen asiantuntijuus työyhteisössä,
9.5.2022 13 - 16.00 klo 9 Talentia-info Vaikuttamistehtävä reflektio, Ammatillisen kasvun ryhmäprosessin päättäminen
Loppukeskustelu oman tutor opettajan kanssa valmistumisen kynnyksellä ja oman ammatillisen kasvun loppuyhteenvedon esittäminen..
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan mahdollisuuksien mukaan muihin opintoihin..
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtäviä ei ole esitelty.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely.
Vaikuttamistehtävän esittely
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.04.2023
Laajuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 95
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Väkiparta
- Anssi-Pekka Udd
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.
Sisältö (OJ)
- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ammatillisen kasvun 3. vuoden ja kokonaisuuden kattavan yhteenvedon esittäminen omalle ryhmälle huhtikuussa 2023.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely keväällä 2023 hyväksytysti - kokoaa koulutuksen aikaisen kasvun teoreettisen reflektion sisältäen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienryhmätyöskentely
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Kokoava prosessityöskentely
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun prosessikuvio - 3. ja 4. vuoden teemat
Sosionomi kompetenssit
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus - etenkin vaikuttaminen, kehittäminen sosiaalialalla; rakenteellinen sosiaalityö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 44 h = n. 1,5 op
Itsenäinen työskentely: ammatillisen kasvun kokonaisuuden yhteenveto, lähikertojen sisältöjen suunnittelu pienryhmissä, vaalitehtävä, vaikuttamistehtävä projektiopintoihin liittyen 37 h = 1,5 h
Sisällön jaksotus
SYKSY 2022:
Lähikerrat: 24 h
29.8. 8 h ALOITUS; toteutus, 3. vuoden teemat, ryhmäteemojen suunnittelun aloitus
5.10. 4 h RYHMÄN TEEMA
8.11. 4 h RYHMÄN TEEMA
13.12. 4 h RYHMÄN TEEMA
15.12. 4 h JOULUJUHLA
KEVÄT 2023: 24 h
17.1. 4 h TYÖELÄMÄTEEMA
26.1. klo 9-16 SOSIONOMIPÄIVÄ
14.2. 4 h VAIKUTTAMISTEHTÄVIEN ESITYKSET
7.3. 4 h OPISKELIJAFOORUMI
21.3. 4 h EDUSKUNTAKUNTAVAALIT - Itsenäinen ryhmien toteutus sekaryhmissä
5.4. 4 h KOHTI TYÖELÄMÄÄ JA ELÄMÄNLAAJUISTA OPPIMISTA
18.-19.4. 8 h AMMATILLISEN KASVUN LOPETUS JA VUOSIKURSSIN YHTEINEN LOPETUS
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa, esimerkiksi nopeuttamisen osalta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan Osallisuuden edistämisen -projektiopintoihin, joiden yhteyteen liitetään "vaikuttamistehtävä".
Pienryhmien itse suunnittelemissa ryhmäkerroissa syksyllä voi olla mukana työelämää.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei osallistu lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenveto ei sisällä tarvittavaa reflektiivistä tasoa, vaan jää asioiden kuvailuksi.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely omassa pienryhmässä keväällä 2023. Nopeuttajat suorittavat aiemmin.
Ilmoittautumisaika
25.11.2021 - 28.02.2022
Ajoitus
13.01.2022 - 10.05.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Juha Santala
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.
Sisältö (OJ)
- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi/korvaavat tehtävät vaaditaan.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely ja kirjallisen osuuden palautus huhti/toukokuussa 2022 hyväksytysti.
Vaikuttamistehtävä purku kevät 2022
Loppukeskustelu oman tuutoropettajan kanssa ennen valmistumista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienryhmäopiskelu
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Portfoliotyöskentely
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun prosessikuvio
Sosionomi kompetenssit
Sosiaalipedagoginen ammatillisuus -Madsenin kukasta tominnan tulppaaniksi
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 81 h = 3 op
Lähikerrat 2 x 4 h + 1 x 2-8 h + kevät juhla 2 h = 11 h =
Itsenäinen työskentely: vaikuttamistehtävä, ammatillisen kasvun yhteenveto/portfolio eli loppukeskustelu = 70h
Sisällön jaksotus
13.01.2022 13.00 - 16.00 Totsun käsittely, Vaikuttamistehtävän anto, Yhteisöllinen osaaminen työyhteisössä,
10.05.2022 09.00 - 16.00 klo 9 Talentia-info Saana Landgren Vaikuttamistehtävä,
Loppukeskustelu oman tutor opettajan kanssa valmistumisen kynnyksellä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritetaan pääasiallisesti oman ryhmän mukana - yhteys omaan ryhmän opettajaan muissa tapauksissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan mahdollisuuksien mukaan muihin opintoihin..
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtäviä ei ole esitelty.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely.
Vaikuttamistehtävän esittely
Ilmoittautumisaika
09.06.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
03.09.2021 - 31.07.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Petteri Väkiparta
Vastuuhenkilö
Petteri Väkiparta
Ryhmät
-
20ASOVASosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida itseään ja ammatti-identiteettiään kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elämänlaajuisena oppijana
- osaa kriittisesti reflektoida näkemyksiään ja toimintaansa sekä sosiaalialan ilmiöitä ja etiikkaa eri tasoilla sekä toimia aktiivisesti niiden kehittämiseksi
- osaa analysoida ammatillisen kasvun prosessiaan kokonaisuutena sekä näkemystään, osaamistaan ja haasteitaan sosionomina nyt ja tulevaisuudessa.
Sisältö (OJ)
- Kehittävä työote, itsenäisyys, joustavuus, vastuullisuus, monialaisuus ja –ammatillisuus, elinikäinen ja elämänlaajuinen oppija ja oppiminen
- Kriittinen ja emansipoiva reflektio, ammatillinen näkemys, rohkeus ja asenne, sosiaalialan eettisten arvojen edistäminen sekä epäkohtien rohkea ehkäiseminen, asiakkaan asianajaminen
- Ammatillisen kasvun prosessin kokoavan yhteenvedon esittäminen kaikkien opintojen valmistuttua 3. tai 4. lukuvuotena sekä loppukeskustelu oman tutoropettajan kanssa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan, osaamistaan ja ammatillista identiteettiään opintojakson sisältöjen ja koko ammatillisen kasvun prosessin osalta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Aika ja paikka
03.9.2021-31.5.2022
Aloitus yhdessä 3.9.2021 lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ammatillisen kasvun 3. vuoden ja kokonaisuuden kattavan yhteenvedon eli
oman ammatillisen kasvun portfolion tekeminen ja esittäminen opettajatuutorille valmistumisvaiheessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähikerroille osallistuminen pakollista suoritusmerkinnän saamiseksi.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon esittely hyväksytysti opettajatuutorille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienryhmäopiskelu
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Yksilöllinen portfoliotyöskentely
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun prosessikuvio
Sosionomi kompetenssit
Muu ammatillisuutta tukeva kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 81 tuntia = 3 op
Lähikerrat 5 x 4 tuntia = 20 tuntia
Itsenäinen työskentely: ammatillisen kasvun yhteenveto/portfolio, lähikertojen suunnittelu n. 61 tuntia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
3. vuoden prosessissa ollaan yhteydessä työelämään ja ympäröivään yhteiskuntaan mm. "kehittämisen, vaikuttamisen ja yhteistyön" teemojen kautta.
Ed. teemoja integroidaan Osallisuuden edistämisen -projektiopintoihin ja opinnäytetyön tekemiseen.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osallistuminen lähikerroille.
Ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ammatillista reflektointia osoittavalla tasolla ja sen esittely.