Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutusLaajuus (7 op)
Tunnus: 7S00EL38
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
Sisältö
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Toipumisorientaatio
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
Vammaistyö:
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Inkluusio ja esteettömyys
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Sosiaalinen vammaistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Ilmoittautumisaika
02.05.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 16.12.2024
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
86 % Lähiopetus, 14 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kati Långsjö
- Noora Katajisto
- Jaana Kokkinen
- Hanneli Sinisalo
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
Sisältö (OJ)
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Toipumisorientaatio
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
Vammaistyö:
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Inkluusio ja esteettömyys
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Sosiaalinen vammaistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
21.8.2024 klo 8.30-11.45 Orientaatio & sosiaalityö ja sosiaaliset ongelmat/Jaana, Noora, Kati ja Hanneli
22.8.2023 klo 8.30-11.45 AC Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus/Noora
22.8.2024 klo 12.30-15.45 BD Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus/Noora
18.9.2024 klo 12.30-15.45 BD Sosiaalityön orientaatiot/Noora
19.9.2024 klo 8.30-11.45 AC Sosiaalityön orientaatiot/Noora
2.10.2024 klo 9-12 Tutustumiset kentälle/Jaana
11.10.2024 klo 12.30-15.45 Lastensuojelu/Jaana
23.10.2024 klo 12.30-15.45 Vammaistyö/Kati
30.10.2024 klo 8.30-11.45 ETÄ Aikuissosiaalityö/Kati
8.11.2024 klo 12.30-15.45 Päihdetyö/Hanneli
11.11.2024 klo 8.30-11.45 Mielenterveystyö/Hanneli
26.11.2024 klo 8.30-11.45 BD Ryhmätöiden purku/Jaana
26.11.2024 klo 12.30-15.45 AC Ryhmätöiden purku/Jaana
28.11.2024 klo 12.30-15.45 Päätösseminaari/Jaana, Noora, Kati ja Hanneli
Lisäksi Exam-kirjatentti aikavälillä 20.9.-10.10.2024
Tenttikirja: Juhila Kirsi. 2006. Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
EXAM-kirjatentti aikavälillä 20.9.-10.10.2024
Kaksi uusintamahdollisuutta.
Tenttikirja: Juhila Kirsi. 2006. Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat.
Tentin ohjeistus käydään vielä yhdessä läpi orientaatioluennolla.
UUSINTATENTTI 1.-15.11.2024.
UUSINTATENTTI 1.-15.12.2024
Tentissä kone arpoo kuusi kysymystä, joista neljään vastataan lyhyt essee vastaus (n. 130 sanaa/ puolikas A4). Vastausaikaa on yhteensä 1 tunti 55 minuuttia, jonka kulumisen näet koko tentin ajan.
Vastauksessa on tärkeää määritellä käsite sekä vastata tiivistetysti, kysymyksen kannalta tärkeimmät asiat. Koska sanamäärä on lyhyt, on turha kirjoittaa asian vierestä. Tentissä kysytään sosiaalityön kannalta olennaisia asioita, jotka on tärkeä tuntea oman työnsä taustalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti Examissa: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina, arviointi 1-5.
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastattelu, puretaan ja arvioidaan kontaktiopetuksessa hyv/hyl
3) Loppuraportti, arviointi 1-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Exam-kirjatentti
Ryhmätyöskentely
Luennot
Asiantuntijahaastattelu
Oppimateriaalit
Juhila Kirsi: Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat. (Pakollinen)
Sosiaalihuoltolaki
Muut Moodlessa olevat materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjatentti 1 op
Luennot ja ennakkotehtävät 2 op
Asiantuntijahaastattelu 1 op
Raportti ja purku 3 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu
Kansainvälisyys
Ei ole.
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 01.12.2024
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
Sisältö (OJ)
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Toipumisorientaatio
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
Vammaistyö:
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Inkluusio ja esteettömyys
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Sosiaalinen vammaistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Opetuskertojen aikataulut ja sisällöt tarkentuvat myöhemmin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Exam-tentti. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. 1-5.
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastattelu ja raportti ryhmätehtävä 1-5 Palautetaan moodleen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, asiantuntijahaastattelu
Oppimateriaalit
ks. Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjatentti 81 h
Käynnit/haastattelutilanteet 20 h
Oppimistehtävä 52 h
Luennot 36 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu
Kansainvälisyys
Ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
23.05.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
86 % Lähiopetus, 14 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Noora Katajisto
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
Sisältö (OJ)
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Toipumisorientaatio
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
Vammaistyö:
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Inkluusio ja esteettömyys
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Sosiaalinen vammaistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
14.9.2023 klo 9-12 Orientaatio/Jaana, Saija ja Noora
22.9.2023 klo 9-12 CD Sosiaalinen kuntoutus/Noora
25.9. klo 9-12 AB Sosiaalinen kuntoutus/Noora
27.9. klo 9-12 Sosiaaliohjauksen lähtökohdat ja käytännöt-webinaari
(https://diak-fi.zoom.us/j/68032609189?pwd=cE9BV3FFTkZnYWVsQUhtNi9sN0QzZz09)
29.9. klo 9-12 Tutustumiset kentälle
2.10. klo 9-12 AB Sosiaalityön orientaatiot/Saija
3.10. klo 9-12 CD Sosiaalityön orientaatiot/Saija
4.10. klo 13-16 Alumni-iltapäivä
6.10. klo 9-12 Lastensuojelu/Jaana
11.10. klo 9-12 Vammaistyö/Saija
23.10. klo 13-16 Aikuissosiaalityö/Saija
3.11. klo 9-12 Päihdetyö/Noora
3.11. klo13-16/Mielenterveystyö/Noora
29.11. klo 9-12 AB Ryhmätöiden purku
29.11. klo 13-16 CD Ryhmätöiden purkua
30.11. klo 9-12 Loppuseminaari/Jaana ja Saija
Lisäksi Exam-kirjatentti aikavälillä 14.9. - 25.10.2023.
Tenttikirja: Juhila Kirsi. 2006. Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
EXAM-kirjatentti aikavälillä 14.9.-25.10.2023
Kaksi uusintamahdollisuutta.
Tenttikirja: Juhila Kirsi. 2006. Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat.
Exam-kirjatentti suoritetaan aikavälillä 14.9. - 25.10.2023. Tentin voi varata 14.9.2023 alkaen. Tentin ohjeistus käydään vielä yhdessä läpi orientaatioluennolla.
UUSINTATENTTI 20.11.-1.12.2023.
Tentissä on neljä kysymystä, joihin kaikkiin vastataan lyhyt essee vastaus (n. 130 sanaa/ puolikas A4). Vastausaikaa on yhteensä 1 tunti 55 minuuttia, jonka kulumisen näet koko tentin ajan.
Vastauksessa on tärkeää määritellä käsite sekä vastata tiivistetysti, kysymyksen kannalta tärkeimmät asiat. Koska sanamäärä on lyhyt, on turha kirjoittaa asian vierestä. Tentissä kysytään sosiaalityön kannalta olennaisia asioita, jotka on tärkeä tuntea oman työnsä taustalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti Examissa: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina, arviointi 1-5.
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastattelu, puretaan ja arvioidaan kontaktiopetuksessa hyv/hyl
3) Loppuraportti, arviointi 1-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Exam-kirjatentti
Ryhmätyöskentely
Luennot
Asiantuntijahaastattelu
Oppimateriaalit
Juhila Kirsi: Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat. (Pakollinen)
Sosiaalihuoltolaki
Muut Moodlessa olevat materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjatentti 1 op
Luennot ja ennakkotehtävät 2 op
Asiantuntijahaastattelu 1 op
Raportti ja purku 3 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu
Kansainvälisyys
Ei ole.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
Sisältö (OJ)
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Toipumisorientaatio
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
Vammaistyö:
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Inkluusio ja esteettömyys
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Sosiaalinen vammaistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Opetuskertojen aikataulut ja sisällöt tarkentuvat myöhemmin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Exam-tentti. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. 1-5.
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastattelu ja raportti ryhmätehtävä 1-5 Palautetaan moodleen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, asiantuntijahaastattelu
Oppimateriaalit
ks. Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjatentti 81 h
Käynnit/haastattelutilanteet 20 h
Oppimistehtävä 52 h
Luennot 36 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu
Kansainvälisyys
Ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
01.01.2023 - 28.02.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.12.2023
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
Sisältö (OJ)
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Toipumisorientaatio
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
Vammaistyö:
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Inkluusio ja esteettömyys
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Sosiaalinen vammaistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Opetuskertojen sisällöt tarkentuvat lähempänä.
24.1. klo 13-16 Orientaatio, sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus (Jaana & Saija)
26.1. klo 9-16 sosionomipäivä
3.4. klo 13-16 Aikuissosiaalityö (Saija)
12.9. klo 9-16 Sosiaalityön orientaatiot ja vammaistyö (Saija)
13.9. klo 9-12 Lastensuojelu (Jaana)
10.10. klo 9-12 Mielenterveys- ja päihdetyö (Jaana)
12.10. klo 9-16 Loppuseminaari ja ryhmätöiden esitykset (Saija)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodle-tentti 6.3.-30.4.2023
1. uusintatentti 8.5-12.5.2023
2. uusintatentti 22.-24.5.2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. 1-5.
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastattelu ja raportti ryhmätehtävä 1-5 Palautetaan moodleen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, asiantuntijahaastattelu
Oppimateriaalit
ks. Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjatentti 81 h
Käynnit/haastattelutilanteet 20 h
Oppimistehtävä 52 h
Luennot 36 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu
Kansainvälisyys
Ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 07.12.2022
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
86 % Lähiopetus, 14 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaana Kokkinen
- Marja Nurmi-Vuorinen
- Minna Nurminen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
Sisältö (OJ)
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Toipumisorientaatio
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
Vammaistyö:
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Inkluusio ja esteettömyys
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Sosiaalinen vammaistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
19.9 klo 9 -12. Orientaatio, kenttien esittelyt, sosiaalityön lähtökohdat ja sosiaaliset ongelmat (Jaana + Minttu)
21.9 klo 13 -16 (AC) Sosiaalinen kuntoutus (Minttu)
23.9 klo 9 - 12 (BD) Sosiaalinen kuntoutus (Minttu)
26.9 klo 9-12 (AC) Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö (Jaana)
29.9 klo 9-12 (BD) Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö (Jaana)
30.9 klo 9 - 12 ITSENÄISTÄ
3.10 klo 9-11 ITSENÄISTÄ
11.10 klo 9 - 12 ITSENÄISTÄ
14.10 klo 9-12 Vammaistyö (Vierailija + Minttu)
24.10 9 - 16 ITSENÄISTÄ
25.10 klo 9 -12 Lastensuojelu (Jaana)
27.10 klo 9-12 Mielenterveys (Marja)
1.11 klo 13 - 16 Aikuissosiaalityö (Vierailija +Jaana)
3.11 klo 9-12 Päihdetyö (Marja)
8.11 klo 9 - 12 ITSENÄISTÄ
9.11 klo 13-16 ITSENÄISTÄ
10.11 klo 13-16 (BD) lastensuojelun ja aikuissosiaalityön kenttään tutustumisen purut (Jaana)
17.11 klo13-16 (AC) lastensuojelun ja aikuissosiaalityön kenttään tutustumisen purut (Jaana)
21.11 klo 13 - 16 (BD) mielenterveys ja päihdetyön kenttään tutustumisen purut (Jaana)
24.11 klo 9-12 (AC) mielenterveys ja päihdetyön kenttään tutustumisen purut (Jaana)
7.12 klo 9 - 12 (AC) ja klo 13 - 16 (BD) vammaistyön purut ja loppuyhteenveto (Jaana + Minttu)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti avoinna Moodlessa 29.8 - 17.11.2022
Uusintatentti tammikuussa 2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti Moodlessa: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina, arviointi 1-5.
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastattelu, puretaan ja arvioidaan kontaktiopetuksessa hyv/hyl
3) Loppuraportti, arviointi 1-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kirjatentti
Ryhmätyöskentely
Luennot
Asiantuntija haastattelut ja esitykset
Oppimateriaalit
Juhila Kirsi: Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat. (Pakollinen)
Sosiaalihuoltolaki
Muut Moodlessa olevat materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjatentti 1 op
Luennot ja ennakkotehtävät 2 op
Asiantuntijahaastattelu 1 op
Raportti ja esitys 3 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu
Kansainvälisyys
Ei ole.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 02.08.2022
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kati Långsjö
- Tuija Landström
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
Sisältö (OJ)
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Toipumisorientaatio
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
Vammaistyö:
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Inkluusio ja esteettömyys
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Sosiaalinen vammaistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
24.1 kurssin orientaatio, sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus (Tuija & Kati)
25.1. Välitehtävä
27.1 sosiaaliset ongelmat (Kati)
22.2 sosiaalinen kuntoutus ja kirjaaminen (Tuija)
24.2 aikuissosiaalityö (Kati)
21.3 lastensuojelu (Tuija)
22.3. vammaistyö (Kati)
23.3. ryhmätyöskentely itsenäisesti
19.4. mielenterveystyö (Tuija)
21.4 päihdetyö (Tuija)
22.4. ryhmätyöskentely itsenäisesti
18.5. loppuseminaari (Tuija)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodle-tentti 7.3.-30.4.2021
1. uusintatentti 5.-8.5.2021
2. uusintatentti 12.-15.5.2021
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. 1-5. (https://exam.tamk.fi/exams/69758/1)
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastattelu ja raportti ryhmätehtävä 1-5 Palautetaan moodleen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, asiantuntijahaastattelu
Oppimateriaalit
ks. Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjatentti 81 h
Käynnit/haastattelutilanteet 20 h
Oppimistehtävä 52 h
Luennot 36 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu
Kansainvälisyys
Ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.