Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagogiikka työorientaationaLaajuus (5 op)

Tunnus: 7S00EL36

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.04.2025

Ajoitus

19.02.2025 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
  • Sosionomi Virtuaalihenkilö
  • Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät
  • 24ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

1) Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka. Ryhmätentti moodlessa ajalla 4.3.-31.3.2024.

Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana

2) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
Viimeistään 1.6 mennessä. Koittaa saa kolme kertaa
https://exam.tuni.fi/enrolments/344460?code=7S00EL36-3019

3) Vlog

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Kirjatentti 1: 0-5
2. Kirjatentti 2: 0-5
3. Vlog. Hyv/Hyl. Opiuskelijaryhmä tekee esityksen esityksen anti-dialogisesta yhteiskunnallisesta ilmiöstä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit

Oppimateriaalit

Materiaalia moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h

Sisällön jaksotus

19.02.2025 08.30 - 11.45 Kriittinen pedagogiikka, emansipaatio ja integraatio, Orientaatio, Kansalaisuus, Haltung pedagoginen suhde, Juha
20.02.2025 08.30 - 11.45 Peruskäsitteistö, Jaana
21.03.2025 08.30 - 11.45 Jaana Pienrymä 2 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä; Juha Pienryhmä 1 Sorrettujen pedagogiikka teoksen käsittelyä
14.04.2025 08.30 - 11.45 Jaana Pienryhmä 1 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä ja Juhan ryhmä 2 Freire
17.04.2025 08.30 - 11.45 Jaana Kokkinen Sosiokulttuurinen innostaminen
15.05.2025 08.30 - 11.45Yhteisöllisyys Juha
16.05.2025 08.30 - 11.45 ) Loppuseminaari, , Sosiaalipedagogiikka käytännössä , vlogit (tein ohjeistuksen moodleen), alumnit (voin tilata) + palaute

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetustunneista ei korvaavia

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen

Ilmoittautumisaika

02.11.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 18.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eeva-Mari Miettinen
Ryhmät
  • 24AVOSOVAKA
    Varhaiskasvatuksen opintoja 60 op
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 29.02.2024

Ajoitus

25.01.2024 - 16.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Saija Sutelainen
  • Juha Santala
  • Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

1) Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka. Ryhmätentti moodlessa ajalla 4.3.-31.3.2024.

Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana

2) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
https://exam.tuni.fi/enrolments/263559?code=7S00EL36-3017 viim. 1.6

3) Vlog

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Kirjatentti 1: 0-5
2. Kirjatentti 2: 0-5
3. Vlog. Hyv/Hyl. Opiuskelijaryhmä tekee esityksen esityksen anti-dialogisesta yhteiskunnallisesta ilmiöstä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit

Oppimateriaalit

Materiaalia moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h

Sisällön jaksotus

Lähiopetus:

25.01.2024 08.30 - 11.45 H3-22 (50 henkilöä) Kriittinen pedagogiikka, emansipaatio ja integraatio, Orientaatio, Kansalaisuus, Haltung pedagoginen suhde, Juha
25.01.2024 12.30 - 15.45 H3-22 (50 henkilöä) Peruskäsitteistö, Jaana
21.02.2024 12.30 - 15.45 G2-38 (28 henkilöä) Jaana Pienrymä 2 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä
21.02.2024 12.30 - 15.45 C4-04a (24 henkilöä) Juha Pienryhmä 1 Sorrettujen pedagogiikka teoksen käsittelyä
20.03.2024 12.30 - 15.45 H3-22 (50 henkilöä) Jaana Pienryhmä 1 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä ja Juhan ryhmä 2 Freire H0-06
19.04.2024 12.30 - 15.45 H0-21 (40 henkilöä) Jaana Kokkinen Sosiokulttuurinen innostaminen
16.05.2024 08.30 - 15.45 H3-22 (50 henkilöä) ) Loppuseminaari, , Sosiaalipedagogiikka käytännössä , vlogit (tein ohjeistuksen moodleen), alumnit (voin tilata) + palaute

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetustunneista ei korvaavia

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.03.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 08.06.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
  • Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö

Jaana Kokkinen

Ryhmät
  • 23SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti maalis-toukokuussa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallisuus- ja luentotentti EXAMissa. Ryhmätentti Moodlessa. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Uusintatentti


Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö). .
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi. POIKKEUS: Sorrettujen pedagogiikan tentin voi uusia ja sitä voi korottaa 5 kertaa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1) Kaksi kirjallisuustenttiä:
a) Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka (löytyy e-kirjana). Johdanto s. 13-30, Luvut 3-8 s. 89-299 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342. Moodleryhmätentti. Arviointi 1-5
b) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka. Vaihtoehtoinen verkkoaineisto Moodlessa: Toimintaan Freiren kanssa, Exam linkki: https://exam.tuni.fi/enrolments/268128?code=7S00EL36-3016
Arviointi 1-5
2) Vlog rakenteellisesta sorrosta, hyv/hyl.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.
Opetus koostuu luennoista, dialogisista työpajoista, ryhmätöistä, tenteistä.

Oppimateriaalit

Lähiopetuksen materiaalit: ks. moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 61h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 47h
Ryhmätehtävä 27h

Sisällön jaksotus

12.03.2024 08.30 - 11.45 D1-02 (107 henkilöä) Mitä sosiaalipedagogiikka on väittämätesti ,totsu, oppimistekniikka, , sosiaalipedagogiikan perusajatuksia, Woffelsonille palaute, Demokratia - autoritaarisyys vlog, Rakenteellinen sorto
26.03.2024 08.30 - 11.45 D1-02 (107 henkilöä) Alumnit H0-27, H4-26, H2-23, H4-24, sosiaalipedagogiikan perusajatuksia
02.04.2024 08.30 - 11.45 H0-31 (32 henkilöä) C-ryhmä Juha
02.04.2024 12.30 - 15.45 H0-31 (32 henkilöä) D-ryhmä Juha
04.04.2024 08.30 - 11.45 H0-29 (32 henkilöä) A-ryhmä Juha
05.04.2024 08.30 - 11.45 H0-29 (32 henkilöä) B- ryhmä Juha
10.04.2024 08.30 - 10.00 D1-02 (107 henkilöä)
10.04.2024 08.30 - 15.45 H0-31 (32 henkilöä) H0-29 (32 henkilöä) H0-27 (40 henkilöä) F1-22 (35 henkilöä) Työpajapäivä - Jenginuoret ja sosiaalipedagogiikka, Rakenna toisia auttava maja, Videoi tanssiesitys materiaalin perusteella, sarjakuva Freirestä
10.04.2024 14.15 - 15.45 D1-02 (107 henkilöä)
15.04.2024 08.30 - 11.45 H0-27 (40 henkilöä) C -ryhmä Jaana
15.04.2024 12.30 - 15.45 H0-27 (40 henkilöä) D-ryhmä Jaana
16.04.2024 08.30 - 11.45 H0-27 (40 henkilöä) A-ryhmä Jaana
16.04.2024 12.30 - 15.45 H0-27 (40 henkilöä) B-ryhmä Jaana
17.04.2024 08.30 - 11.45 D1-02 (107 henkilöä)
24.04.2024 08.30 - 11.45 Jaana A-Ryhmä H0-06 Osallisuus ja Yhteisöllisyys, Juha B-ryhmä H4-25 kasvatus (varhaiskasvatus)
24.04.2024 12.30 - 15.45 Jaana C- ryhmä H0-06 Osallisuus ja Yhteisöllisyys, Juha D-ryhmä H4-25 kasvatus (varhaiskasvatus)
29.04.2024 08.30 - 11.45 A-ryhmä Juha H4-25 kasvatus (varhaiskasvatus) , B-ryhmä Jaana Osallisuus ja yhteisöllisyys H0-06
29.04.2024 12.30 - 15.45 C- ryhmä Juha H4-25 kasvatus (varhaiskasvatus), Jaana D-ryhmä Osallisuus ja yhteisöllisyyys H0-06
07.05.2024 08.30 - 11.45 D1-02 ja G00-10, klo 8.30 - 10.30 vlog. Klo 10.45 - 11.30 Palaute ja oppimisen arviointi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Alumniyhteistyö

Kansainvälisyys

Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

07.09.2023 - 07.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus pidetään seuraavina ajankohtina:
Aika:
7.9 klo 15-18
12.10 klo 15-18
2.11 klo 15-18
7.12 klo 15-18

Tila: Setlementti Tampere. Pyhäjärvenkatu 1 B, 33200 Pyynikkisali

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 28.02.2023

Ajoitus

01.03.2023 - 28.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaana Kokkinen
  • Eeva-Mari Miettinen
Vastuuhenkilö

Jaana Kokkinen

Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti maalis-toukokuussa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallisuus- ja luentotentti EXAMissa. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Uusintatentti


Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallisuus- ja luentotentti: 0-5
Ryhmätehtävä: 0-5
Keskusteluessee 0-5 (itsearviointi)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.
Opetus koostuu luennoista, dialogisista työpajoista, ryhmätöistä, tenteistä.

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka (löytyy e-kirjana). Johdanto s. 13-30, Luvut 3-8 s. 89-299 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka (vaihtoehtoinen verkkoaineisto Moodlessa)
Lähiopetuksen materiaalit: ks. moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus ja Keskusteluessee 81h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 27h
Ryhmätehtävä 27h

Sisällön jaksotus

Aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Alumniyhteistyö
Yhteistyö Suomen Sosiaalipedagogisen seuran kanssa, Sosiaalipedagogiikan päivät

Kansainvälisyys

Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö

Jaana Kokkinen

Ryhmät
  • 22AVOSOVAKA
    Varhaiskasvatuksen opintoja 60 op, S2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Aika ja paikka

la 28.1. 10.30-15.15 Orientaatio ja sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet
pe 17.2. klo 15.45-18.45 (etäopetus) Yhteisö ja osallisuus varhaiskasvatuksessa
pe 11.3. klo 12.30-15.15 Kohtaamiset varhaiskasvatuksessa
la 25.3. klo 9-11.15 Sosiaalipedagoginen orientaatio varhaiskasvatuksessa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, dialogiset ryhmät, esseet

Oppimateriaalit

Oppimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Lähiopetuksen materiaalit
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 5x 27 h = 135 h
Kontaktiopetus 16 h
Itsenäinen opiskelu 119 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 04.05.2022

Ajoitus

06.04.2022 - 11.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
  • Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kaksi kirjatenttiä Examissa :
Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka https://exam.tamk.fi/enroll/exam/101077?code=7S00EL36-3012'. viim. 17.5 tentittävä,
ja
Freire Sorrettujen pedagogiikka viim. 07.12.2022 https://exam.tamk.fi/enroll/exam/100995?code=7S00EL36-3012
Opiskelija varaa ajan tenttiterraarioon.
Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Kirjatentti 1: 0-5
2. Kirjatentti 2: 0-5
3. Vlog. Hyv/Hyl

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana

Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
Lähiopetuksen materiaalit. Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h

Sisällön jaksotus

Lähiopetus:

06.04.2022 09.00 - 12.00 Orientaatio, toteutussuunnitelma, /Juha ja Jaana, Jaana Kokkinen Johdatus sosiaalipedagogiikkaan
08.04.2022 09.00 - 12.00 Sosiaalipedagoginen työorientaatio - pedagoginen suhde, dialogi Jaana;

09.05.2022 9-12 R2 Jaana Yhteisö ja osallisuus /R1 Juha: Miten Freireä luetaan?
09.05.2022 13.00 - 16.00 R1 Jaana Yhteisö ja osallisuus /R2Juha: Miten Freireä luetaan?
11.05.2022 13.00 - 16.00 Päätösseminaari: klo 13.Sosiaalipedagogiikka käytännössä, klo 14. palaute, klo 14.30 alumni (https://tuni.zoom.us/j/61735950430?pwd=emNsK1ZEd25WMFpNMUpGQzVoZ1JaQT09 )

Halutessaan voi osallistua 21 so:n tarjontaan. 7S00EL36-3011 Sosiaalipedagogiikka työorientaationa Esim:


16.5 klo 9- 16 Yhteisösosiaalityö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetustunneista ei korvaavia

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen

Ilmoittautumisaika

08.12.2021 - 28.04.2022

Ajoitus

08.03.2022 - 31.01.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
  • Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kaksi kirjatenttiä, verkkotentit. Tenttien suoritus tapahtuu kurssin aikana .
Suositellaan, että ensin tentitään Nivala ja Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka. Teos on tentittävä 17.5 mennessä uusintoineen. https://exam.tamk.fi/enroll/exam/98860?code=7S00EL36-3011

Freiren Sorrettujen pedagogiikan voi tenttiä examissa 15.12 asti.
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/98458?code=7S00EL36-3011

Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatentti 1: 0-5
Kirjatentti 2: 0-5
Ei läsnäolopakkoa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. etäopetuksena verkossa. Oireisille ja sairastuneille lähetetään pynnöstä osallistumislinkki. . Opetus koostuu luennoista, dialogisista ryhmistä, ryhmätöistä, tenteistä. Opintojaksomateriaalia löytyy moodlessa.

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka (löytyy e-kirjana). Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka (vaihtoehtoinen verkkoaineisto)
Lähiopetuksen materiaalit: ks. moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus
Itsenäinen opiskelu ja tentit

Sisällön jaksotus

08.03.2022 09.00 - 12.00 Aloituskerta totsu ja tabula ja organisointi, Sosiaalipedagoginen asiantuntijuus 4 h 80opiskelijaa (op)

/18.03.2022 09.00 - 12.00 Sosiaalipedagogiikan ydinkäsitteet, luento 4h 80 op , In english
24.3 klo 9-12 Kriittinen tietoisuus 80 op
29.03.2022 13-16 Sosiaalipedagoginen yhteisöllisyys ja osallisuus, luento 4 80 op
Työpajat: yksi pienryhmä englanniksi.
31.03.2022 09.00 - 12.00 Työpaja 4 h 20 op, Juha A, Jaana B
01.04.2022 09.00 - 12.00 Työpaja 4 h 20 op, Juha D, Jaana C
14.4 9-12 Jaana B

14.4.2022 13-16 Sosiaalipedagogiikka: kasvatus/pedagoginen suhde, luento 4h 80 op

19.4 13.00 - 16.00 Jaana A 20 op
21.04.2022 13.00 - 16.00 Jaana D 20 op
25.04.2022 09.00 - 12.00 Jaana C 20 op

28.04.2022 09.00 - 12.00 Juha B, Jaana A 20 op
05.05.2022 9-12 Jaana D, Juha C 20 op
10.05.2022 09.00 - 12.00 Vlogit R1 + Vaihto-opiskelijat, kaikki osallistuu 80 op
12.05.2022 09.00 - 12.00 Vlogit R2, kaikki osallistuu 80 op
16. 5 Yhteisösosiaalityön päivä TAMK, Kuntokatu
klo 9-9.45 Tervetuloa
Yhteisösosiaalityö, sosiaalipedagogiikka ja Jane Addams, (Juha Santala)
Klo 9.45 – 10 tauko
klo 10 – 10.30 Miesten Kansalaistalo Mattila (Jukka Tukia)
klo 10.30 – 11 Yhteisöllisyys ennaltaehkäisevän työn näkökulmasta. (Kirsi-Marja Salminen, Tampereen A-kilta)
tauko
klo 11.15 – 11.45 Omapolku ja sosiokulttuurinen innostaminen (Petri Pentikäinen)
11.45 – 12 Loppusanat
klo 12-13 Lounas
Klo 13 - 14: Opiskelijoiden ja ihmisten kohtaaminen. Opiskelijat valmistautuvat 10 hengen ryhmissä osoittamaan kunnioitusta ja arvostusta satunnaisille vieraille.
Klo 14-14.15 tauko
Klo 14.15 – 14.30 seminaarin loppusanat

17.05.2022 09.00 - 12.00 Loppuseminaari, vaihto-opiskelijoiden esitys klo 10.15. Onni Westlund klo 9. 00 op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Lisätietoja opiskelijoille

Suomen sosiaalipedagoginen seura ja aikauskirja:
http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/suomen-sosiaalipedagoginen-seura-ry/
http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/suomen-sosiaalipedagoginen-seura-ry/sosiaalipedagoginen-aikakauskirja/
https://www.mattilanmiehet.fi/_files/ugd/558c17_8f37295d78604eec84b46f92f1e69fae.pdf

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin arviointikriteerien mukaisesti. ks. kohta tietäminen: https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit

Ilmoittautumisaika

03.07.2021 - 30.04.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
  • Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö

Jaana Kokkinen

Ryhmät
  • 21AVOSOVAKA
    Varhaiskasvatuksen opintoja 60 op, avoin AMK

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia

Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen

Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa

Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota

Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus

Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä

Sorrettujen pedagogiikka

Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.

Aika ja paikka

la 29.1. 9.-15.15
pe 18.2. klo 14.-15.30
pe 11.3. klo 15.45.-18.45
la 12.3. klo 9-11.45

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, dialogiset ryhmät, esseet

Oppimateriaalit

Oppimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Lähiopetuksen materiaalit
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 5x 27 h = 135 h
Kontaktiopetus 14 h
Itsenäinen opiskelu 121 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole