Päihde- ja mielenterveystyöLaajuus (10 op)
Tunnus: 7S00EL70
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa
Sisältö
- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.
Ilmoittautumisaika
16.09.2024 - 13.03.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 13.03.2025
Laajuus
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Tuija Laakso
- Hanneli Sinisalo
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa
Sisältö (OJ)
- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
ap = 8.30-11.45, ip = 12.30-15.45 ellei toisin ilmoiteta
7.1 ip 22aso (Tuija ja Juha) Orientaatio
8.1 ap 22aso (Tuija) Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä,
14.1 ip Hanneli Psykoedukaatio
15.1 ap Puheeksiottaminen ja motivointi (Tuija.)
15.1 ip Mielenterveystrategia ja laki Hanneli
16.1 ap+ip (Juha) Ihmisoikeusperustainen päihde-ja mielenterveyssosiaalityö: Etiikka ja Stigma, Riippuvuusstrategia Juha
22.1 ap Neuropsykiatriset diagnoosit Hanneli
23.1 ap Toiminnanohjaus / Tuija
28.1 ap+ip (Juha) Päihteet ja Riippuvuudet, Kuinka riippuvuudet voitetaan, Muutosvaihemalli, Dialogi ja kohtaaminen
29.1 Toipumisorientaatiopäivän suunnittelu, B6-22Juha
30.1 ap Tuija Itsemurhavaarassa olevan kohtaaminen ja psykoedukaatio
4.2 ap+ip Päihdesosiaalityö, sosiaalinen kuntoutus, Palvelutarpeen arviointi ja Dialoginen muutosvalmennus Juha
10.ap+ip Mielenterveyspalveluiden järjestäminen ja palveluohjaus
11.2 klo 9 - 12 Järjestöpäivä Arttelissa
11.2 Klo 13-16.15 Perhenäkökulma Hanneli
13.2. ap Hanneli Skitsofrenia, psykoosit, persoonallisuushäiriöt
17.2 ap + ip Juha Palvelujärjestelmä, vaikuttavuus, Yhteisöllinen kuntoutus, Kokemusasiantuntijat klo 14 Juha
18.2 ap + ip Ahdistuneisuushäiriö, syömishäiriöt, käypähoito ja lääkkeet ja erikoispsykiatrian rooli Hanneli
19.2 Toipumisorientaatiopäivä.
7.3 ap + ip + 22aso (Tuija Juha ja Hanneli) Päätösseminaari, puheet, kirjallisuuspiirien yhteenvedot, opintokäyntien esittelyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet
A) Täysin itsenäinen suoritustapa
1) Päihdesosiaalityön osuus suoritetaan opintojaksolla NN00HG63-3001 Päihdesosiaalityö ja toipumisorientaatio 5 op. Käy ilmoittautumassa mahdollisimman nopeasti.
Sillä suoritetaan seuraavat osasuoritukset:
- Puhe 1op
- Kirjallisuusopintopiiri 1 op
- Päihdemateriaali 3 op
2) Opintokäyntitehtävät. Ohjeistus moodlessa. 2op
3 ) Mielenterveys tentit opetusmateriaaleista (moodlessa välitentti hyv/hyl) exam tentti arvionti 0-5 tentit avoinna 7.1-28.3 Myöhässä palautettu tentti ilman erillistä sopimusta laskee arvosanaa yhdellä numerolla. 3 op
B) Lähiopetus
1) Puhe 1op
2) Kirjallisuusopintopiiri 1 op
3) Päihdemateriaali 3 op
4) Opintokäyntitehtävät. Ohjeistus moodlessa. 2op
5) Mielenterveys tentit opetusmateriaaleista (moodlessa välitentti hyv/hyl) exam tentti arvionti 0-5 tentit avoinna 7.1-28.3 Myöhässä palautettu tentti ilman erillistä sopimusta laskee arvosanaa yhdellä numerolla. 3 op
ASOT voivat osallistua lähiopetuskerroille ennakkoilmoittautumisen kautta vaikka tekisivät suorituksen itsenäisenä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista, videoluentoja ja valmistautumista opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Lähiopetus kampuksella: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely -
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Yksilötentti, mt-raportti ja puheenpito yksilötehtävinä, opintokäynti ja raportti siitä sekä kirjallisuuspiiri ryhmässä.
Oppimateriaalit
Päihde- ja riippuvuustrategia: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163002/STM_2021_17.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mielenterveysstrategia: https://stm.fi/-/uusi-mielenterveysstrategia-ryhdistaa-tulevaisuuden-mielenterveyspolitiikka
Moodlessa enemmän
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ 10 op. 1 op = 27h. Yhteensä 270 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 1 op
Tentti päihdetyöstä 3 op
Tentit mielenterveyden teemoista moodlessa ja lopputentti examissa 3op
Opintokäyntitehtävä & raportit 2op
Puheenpito 1 op
Sisällön jaksotus
ks. kohta aika ja paikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kolme suorittamistapaa:
1) täysin itsenäinen. Tämän valinneet suorittavat päihdesosiaalityön osuuden 5op opintojaksolla NN00HG63-3001 Päihdesosiaalityö ja toipumisorientaatio. Ilmoittaudu heti.
Mielenterveystyön osion ohjeet ja tehtävät löytyvät osoitteesta https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=47731
2) osallistuminen lähiopetukseen. Moodle https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=47790
3) monimuoto. Osallistuminen lähiviikkojen opetukseen ja ennakkoilmoituksella muuhun lähiopetukseen
Ei etäosallistumismahdollisuutta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
A-kilta, Sopimusvuoren klubitalo ja Mielen ry
Kansainvälisyys
Kansainväliset artikkelit, päihde- ja mielenterveysongelmat globaalina ilmiönä.
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle:
Lähiopetus https://moodle.tuni.fi/enrol/instances.php?id=47790
Itsenäinen suoritustapa https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=47731
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tunnistaa
Nimeää
Määrittelee
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Soveltaa
Selittää
Vertailee
Jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita.
Yleistää
Analysoi
Yhdistää ammatilliseen kontekstiin
Ilmoittautumisaika
21.09.2023 - 29.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Tuija Laakso
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa
Sisältö (OJ)
- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
9.1 kl0 8.30-15.45 +22aso (Tuija ja Juha) Kurssin orientaatio, päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä, mielenterveyslaki ja strategia.
11.1 klo 8.30-15.45 +22aso Puheeksiottaminen ja motivointi. (Tuija)
16.1 klo 12.30-15.45 Nepsy häiriöt (Hanneli)
17.1 klo 8.30-15.45 (Juha) Ihmisoikeusperustainen päihde-ja mielenterveyssosiaalityö: Etiikka ja Stigma, Riippuvuusstrategia
23.1 klo 8.30-11.45 Itsemurhavaarassa olevan kohtaaminen, diagnoosit ja psykoedukaatio. (Tuija)
24.1 klo 8.30-15.45 (Juha) Päihteet ja Riippuvuudet, Kuinka riippuvuudet voitetaan, Muutosvaihemalli, Dialogi ja kohtaaminen
31.1 klo 8.30-15.45 Itsenäinen, toipumisorientaatiopäivän suunnittelu
1.2 klo 8.30-11.45 Skitsofrenia, psykoosit, persoonallisuushäiriöt. (Hanneli) 12.30-15.45 Palveluohjaus (Tuija)
6.2 klo 8.30-15.45 +22aso (Juha) Päihdesosiaalityö, sosiaalinen kuntoutus, Palvelutarpeen arviointi ja Dialoginen muutosvalmennus
7.2 klo 8.30-15.45 +22aso (Juha) Toipumisorientaatio, Haittojen vähentäminen, Matala kynnys, Päihdepalvelujärjestelmä ja vaikuttavuus, ennaltaehkäisevän alueellisen työn lähtökohdat
8.2 klo 8.30-11.45 +22aso (Tuija) Mielenterveyspalveluiden järjestäminen ja palveluohjaus.
13.2 klo 12.30-15.45 (Tuija) Perhenäkökulma. Klo 14 vierailijana Finfamilta Sari Nurminen
14.2 klo 9-16 Toipumisorientaatiopäivä
15.2 klo 8.30-15.45 (Tuija) Diagnoosit jatkuu, käypähoito ja lääkkeet ja erikoispsykiatrian rooli. klo 14 sari Hottola ja Outi Asikainen päiväperhosta vierailulle.
21.2 klo 8.30-16 (Juha) MiPä järjestöpäivä Arttelissa. Ohjelma tulee myöhemmin
22.2 klo 8.30-15.45 (Juha) Katukilta klo 8.30 - 10.15, Palvelujärjestelmä, vaikuttavuus, Yhteisöllinen kuntoutus, Kokemusasiantuntijat klo 14
7.3 klo 8.30-15.45 + 22aso (Tuija Juha ja Hanneli) Päätösseminaari, puheet, kirjallisuuspiirien yhteenvedot, opintokäyntien esittelyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet
A) Täysin itsenäinen suoritustapa
1) Päihdemateriaalitentti; tentti auki 2.1.- 1.11 2024
https://exam.tuni.fi/enrolments/260101?code=7S00EL70-3006
a) Ihan oikea ihme:
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 1-39. (Löytyy moodlesta)
b) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
c) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
d) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä. Suomen sosiaalipedagoginen seura ry. Kuopio, 2011 (https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/121781)
2) Opintokäynnit: kaksi opintokäyntiä, joista toinen mielneterveyspalveluihin ja toinen päihdetyöhön. Molemmista omat raportit. Ohjeistus moodlessa.
3) Kirjallisuus opintopiiri, kirjavinkkilista moodlessa, ohjeistus moodlessa.
4) Puhe
5) Mielenterveysopintotehtävä
B) Lähiopetus + Aso - ryhmäläiset
1) Päihdemateriaalitentti; https://exam.tuni.fi/enrolments/260101?code=7S00EL70-3006
a) Ihan oikea ihme: (Löytyy moodlesta)
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1),
b) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
c) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
d) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä. Suomen sosiaalipedagoginen seura ry. Kuopio, 2011 (https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/121781)
2) Opintokäynnit. Olkaa tarkkoja Moodlessa, että valitsette oikean tehtävän.
a) Itsenäisesti suorittavilla ja Asoryhmällä on oma tehtävä, jossa kaksi opintokäyntiä
b) Lähiopetuksessa olevilla on oma tehtävä.
3) Kirjallisuus opintopiiri: Kirjavinkkilista moodlessa.
4) Puhe
5) Mielenterveysopintotehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista, videoluentoja ja valmistautumista opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Lähiopetus kampuksella: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - opetuspäiviä tiistaisi, keskiviikkoisin ja torstaisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Yksilötentti, mt-raportti ja puheenpito yksilötehtävinä, opintokäynti ja raportti siitä sekä kirjallisuuspiiri ryhmässä.
Oppimateriaalit
Päihde- ja riippuvuustrategia: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163002/STM_2021_17.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mielenterveysstrategia: https://stm.fi/-/uusi-mielenterveysstrategia-ryhdistaa-tulevaisuuden-mielenterveyspolitiikka
Moodlessa enemmän
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ 10 op. 1 op = 27h. Yhteensä 270 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 1 op
Tentti päihdetyöstä 3 op
Raportti mielenterveystehtävistä & oppitunneista 3 op
Opintokäynti & raportit 2op
Puheenpito 1 op
Sisällön jaksotus
ks. kohta aika ja paikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kolme suorittamistapaa:
1) täysin itsenäinen.
2) osallistuminen lähiopetukseen ja poissaolot ilmoituksella
3) monimuoto. Osallistuminen lähiviikkojen opetukseen ja ennakkoilmoituksella muuhun lähiopetukseen
Ei etäosallistumismahdollisuutta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
A-kilta, Sopimusvuoren klubitalo ja Mielen ry
Kansainvälisyys
Kansainväliset artikkelit, päihde- ja mielenterveysongelmat globaalina ilmiönä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tunnistaa
Nimeää
Määrittelee
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Soveltaa
Selittää
Vertailee
Jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita.
Yleistää
Analysoi
Yhdistää ammatilliseen kontekstiin
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 03.03.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 08.03.2023
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Tuija Laakso
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa
Sisältö (OJ)
- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
VIIKKO 2
ti 10.01.2023 09.00 - 16.00 Orientaatio, päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä, eriarvoisuus, syrjäyttäminen (Tuija ja Juha)
ke 11.01.2023 09.00 - 16.00 Ratkaisukeskeisyys, aktiivinen kuuntelu, motivoiva haastattelu, puheeksi ottaminen (Tuija)
To 12.1.2023 klo 19. Teatteri; Jeppe Niilonpoika
VIIKKO 3
ti17.01.2023 13 - 16 Päihde ja MT-sosiaalityö ja toipumisorientaatio (Juha)
18.1 9-12 Päihde ja MT-sosiaalityö ja toipumisorientaatio
VIIKKO 4
Ti 24.01.2023 09.00 - 16.00 Diagnoosit, käypähoito ja lääkkeet (Tuija)
Ke 25.01.2023 09.00 - 12.00 Moniammatillisuus (Juha)
26.1 Webinaari, mainos moodlen uutisissa,
VIIKKO 5
Ti 31.01.2023 09.00 - 16.00 Nepsy, toiminnan ohjaus (Tuija)
Ke 01.02.2023 09.00 - 12.00 Erikoispsykiatrian rooli; Nuorisovastaanoton vierailu, itsemurha vaarassa olevan kohtaaminen. (Tuija)
VIIKKO 6
Ma 6.2 Mielenterveys- ja päihdemessut Arttelissa
Ti 07.02.2023 09.00 - 16.00 Stigma (ap) ja kokemusasiantuntijat (ip) (Juha)
Ke 08.02.2023 09.00 - 16.00 Palvelujärjestelmä ja lait (Tuija)
VIIKKO 7
Ti 14.02.2023 09.00 - 16.00 Sosiaalisen mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohdat, riippuvuudet, riippuvuuksista toipumisen tukeminen ja kriisissä olevan kohtaaminen (Juha)
Ke 15.02.2023 09.00 - 16.00 Perhenäkökulma ja lapset, Päiväperhosta sekä päihdepalveluiden asiakasohjauksesta työntekijät vierailulle. (Tuija)
VIIKKO 8
Ti 21.02.2023 09.00 - 16.00 matalakynnys ja mini-interventio (Juha) Varhaisvaiheen päihdetyö, Haittoja vähentävä työ,
Ke 22.02.2023 09.00 - 12.00 Yhteisökuntoutus (Juha)
HIIHTOLOMA
VIIKKO 10
Ke 08.03.2023 09.00 - 16.00 Loppuseminaari (Juha ja Tuija)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritustapavaatimukset: Ei läsnäolopakkoa. Ennen lähitunneille osaalistumista tulee ennakkomateriaaliin perehtyä. Älä tule tunneille, jos et ole ennättänyt perehtyä.
Arviointiperusteet. Suorita nämä viisi kohtaa:
1) Päihdemateriaalitentti; tentti auki 2.1.- 5.11.2023 (
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/115988?code=7S00EL70-3003)
a) Ihan oikea ihme: (Löytyy moodlesta)
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8)
b) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
c) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
d) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä. Suomen sosiaalipedagoginen seura ry. Kuopio, 2011 (https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/121781)
2) Opintokäynnit
3) Kirjallisuus opintopiiri
4) Puhe
5) Mielenterveysopintotehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Lähiopetus kampuksella: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - pääasiallisesti keskiviikot ja tiistaisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Yksilötentti, mt-raportti ja puheenpito yksilötehtävinä, opintokäynti ja raportti siitä sekä kirjallisuuspiiri ryhmässä.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus täydennetään tähän.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ 10 op. 1 op = 27h. Yhteensä 270 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 1 op
Tentti päihdetyöstä 3 op
Raportti mielenterveystehtävistä & oppitunneista 3 op
Opintokäynti & raportit 2op
Puheenpito 1 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kolme suorittamistapaa:
1) täysin itsenäinen
2) osallistuminen lähiopetukseen ja poissaolot ilmoituksella
3) monimuoto. Osallistuminen lähiviikkojen opetukseen ja ennakkoilmoituksella muuhun lähiopetukseen
Ei etäosallistumismahdollisuutta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
A-kilta ja Mielen ry
Kansainvälisyys
Kansainväliset artikkelit, päihde- ja mielenterveysongelmat globaalina ilmiönä.
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
11.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Jussi Kemmo
- Tuija Laakso
Vastuuhenkilö
Tuija Laakso
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä
- tunnistaa sosiaalisen päihde- ja mielenterveystyössä
2. Päihteidenkäyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä asiakkaana
- osaa tunnistaa ja kohdata päihteiden riski- ja ongelmakäyttäjän ja hänen läheisensä
- osaa auttaa ja tukea asiakkaita oman ammattikuvansa puitteissa ja ohjata heitä tarvittaessa eteenpäin mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmässä
- tuntee palvelutarpeen arvioinnin lähtökohtia ja ammatillisen roolinsa siinä
- tietää varhaisen auttamisen merkityksen ja osaa soveltaa työssään varhaisen tuen menetelmiä
3. Työorientaatiot ja menetelmät
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- saa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- tietää yhteisöhoidon ja kuntoutuksen lähtökohtia
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
4. Palvelujärjestelmä ja kehittäminen
- Tuntee päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat
- Tuntee keskeisiltä osiltaan mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa kriittisesti arvioida asiakasprosesseja ja palvelujärjestelmän toimintaa
Sisältö (OJ)
- Eri-ikäisten päihteiden ongelmakäytön ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Medikalisaatio ja uusliberalismi
- Psykiatria, diagnoosit ja lääkkeet mielenterveystyössä
- Dialoginen auttamistyö ja kohtaaminen
- Motivoiva haastattelu
- Mini-interventio ja varhainen tukeminen
- Päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä
- Kuntoutuminen ja toipumisorientaatio
- Yhteisöllisyys päihde- ja mielenterveystyössä
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Matala kynnys
- Haittojen vähentäminen ja korvaushoito
- Käypähoito suositukset
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tilannekohtainen, (jäljittelevä) ja suppea ammatillinen osaaminen
- Osaa tunnistaa ja määritellä päihde- ja mielenterveystyön ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Nimeää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuudet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia ja niiden toteutumista arjessa käyttäen sosiaalityön käsitteistöä
- Jäsentää päihde- ja mielenterveystyön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- Soveltaa päihde- ja mielenterveystyön liittyviä käsitteitä arjen havaintoihin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Tehtävissä osoitetaan analyyttistä, monipuolista ja kriittistä ajattelua
- Ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisesti
- Analysoi kokonaisvaltaisesti päihde- ja mielenterveystyön eri ulottuvuuksia
- Ymmärtää keskeisten käsitteiden merkityksiä ja perustaa laaja-alaisesti ja osaa arvioida eri päihde- ja mielenterveystyön osa-alueiden välisiä suhteita.
Aika ja paikka
VIIKKO 1
Ennakkotehtävä kts. moodle
VIIKKO 2
11.1. klo 13-16 Orientaatio, päihteet ja mielenterveys yhteiskunnallisina ilmiöinä (Tuija ja Jussi)
12.1 ke klo 9-12. Sosionomina päihde ja mielenterveystyössä, oman oppimisen reflektio (Tuija)
(monimuodot mukana)
VIIKKO 3
18.1. ti klo 9-16 Päihde- ja mt-työn etiikka, Päihdehuolto- ja mielenterveyslain perusteet ja lähtökohdat, asiakasohjaus, ehkäisevä päihdetyö, palvelutarpeen arviointi, matala kynnys Vierailijat Huoltsu (Jussi)
19.1. ke klo 9-12 Sosiaalinen päihdetyö, Uusliberalismi, medikalisaatio ja riippuvuudet (Jussi)
VIIKKO 4
25.1. ti klo 9-16 AP: Itsenäistä työskentelyä
IP: Vuorovaikutus: dialoginen auttamistyö, ratkaisukeskeisyys, traumasensitiivisyys (Jussi)
26.1 ke klo 9-13 Neuropsykiatriset häiriöt ja toiminnan ohjaus (Tuija)
VIIKKO 5
2.2. ke klo 9-12 Vuorovaikutus: puheeksiotto, mini-interventio, audit, motivoiva haastattelu, Rakenteellinen työ (Jussi)
3.2 to klo 9-16 Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus: A-killan vierailupäivä, A-kilta toiminta sosiaalisena päihdetyönä (Jussi)
VIIKKO 6
8.2. ti klo 13-16 Katutyö, Jalkautuva ja etsivä työ, Terveysneuvonta, vierailijat Katuklinikka (Jussi)
9.2. ke klo 9-16 Diagnoosit ja psykiatrian rooli, käypähoito (Tuija)
(monimuodot mukana)
VIIKKO 7
15.2. ti klo 9-16 Päihteiden käyttö, seuraukset, palvelujärjestelmä, Korvaushoito, Haittoja vähentävä työ, Vierailijat Breikki ja Tampereen huumehoidon avopalvelut (Jussi)
16.2 ke klo 9-16 Toipumisorientaatio + järjestöt (Juha Santala)
VIIKKO 8
22.2. ti klo 9-16 Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö mielenterveystyössä, vierailijat Nuorisovastaanotosta, itsemurha vaarassa olevan asiakkaan kohtaaminen (Tuija)
23.2. ke klo 9-16 Mipä ja N & A modulit yhdessä: Ilmiöt, kuntoutus ja yhteisöhoito, kokemusasiantuntijuus, Silta -valmennus ja IP: Mielen ry (Jussi AP Kati IP)
HIIHTOLOMA
VIIKKO 9
8.3. ti klo 9-12 Lasten ja perheen rooli ja huomioiminen päihde ja mielenterveystyössä (Tuija)
9.3. ke klo Seminaari: AP: kirjallisuusopintopiirin esitykset, minä päihde ja mielenterveystyön ammmattilaisena IP:puheet, opintojakson loppureflektio (Tuija ja Jussi)
Monimuodot:
16.3. Uusliberalismi, medikalisaatio ja sosiaalinen päihdetyö, riippuvuudet. (Jussi)
13.4 Perheen ja lapsen rooli päihde- ja mt työssä. Vierailu Päiväperhoon tilanteen salliessa. (Tuija)
11.5 klo 9-12 Sosiaalityöllä vaikuttavuutta päihdetyöhön (Juha) klo 12-16 puheet ja opintojakson päätös (Tuija)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti examissa. 3.1-18.5.22
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/93969?code=7S00EL70-3002
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A) Kirjallisuus- ja luentotentti 0-5 (https://exam.tamk.fi/enroll/exam/93969?code=7S00EL70-3002)
Päihdetyön osuus
1) Ihan oikea ihme.
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8) Löytyy Moodlesta https://moodle.tuni.fi/mod/folder/view.php?id=847448
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä , Suomen sosiaalipedagoginen seura ry.Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
B) Mielenterveystyön luennot & materiaali; tehtävien tekeminen hyväksytysti
C Kirjallisuus opintopiiri hyv/hyl
D) Opintokäyntitehtävä; arviointi 0-5
E) Puheenpito Hyv/hyl
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - LÄHIKERROILLA LÄSNÄOLO SUOTAVAA!
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT OPETUKSEEN LIITTYEN TULEE TEHDÄ.
- Arvosana tentin ja opintokäyntitehtävän keskiarvona: 0-5 (TAMKin yhteinen arviointikehikko)
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua!
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät
Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Lähiopetus kampuksella - EI etälinkkejä: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - pääasiallisesti keskiviikot ja tiistaisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Yksilötentti, mt-raportti ja puheenpito yksilötehtävinä, opintokäynti ja raportti siitä sekä kirjallisuuspiiri ryhmässä.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus täydennetään tähän.
Päihdetyön osuuden tentti auki 3.1.-18.5.22
1) Ihan oikea ihme: (Löytyy moodlesta)
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8)
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence=1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä. Suomen sosiaalipedagoginen seura ry. Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
20so ja 19so 270 tuntia so:
Kontaktiopetus 56 tuntia + ennakkomateriaalit 20 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 54 tuntia
Kirjallisuus (sis. tentti) 60 tuntia
Opintokäynti & raportit 50 tuntia
Puheenpito (suunnittelu ja valmistautuminen) 30 tuntia
MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 6 x 8+4 h = 52 h = 2 op
Itsenäinen työskentely: 220 h = 8 op, josta
Tentteihin lukeminen n.4 op = 100 h
yhteensä 270h
Sisällön jaksotus
ENNAKKOTEHTÄVÄT TAMMIKUUN EKA VIIKOLLA: 11.1. Orientaatioon mukaan!
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö A-killan (kokemusasiantuntija) ja muiden päihdepalveluiden kanssa
Kansainvälisyys
KV-kirjallisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus pääasiallisesti 19SO, 20SO ja 20ASO -ryhmälle - poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat 21ASO) näissä tapauksissa sovitaan suorittamisesta Tuijan kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan suoritukset eivät yllä tyydyttävälle tasolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa päihde- ja mielenterveystyön peruskäsitteet ja osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna. Ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan päihde- ja mielenterveystyöntekijyydestään.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää päihde- ja mielenterveystyön ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa. Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia. Osaa valita erilaisia työmenetelmiä ja perustella valinnat. Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja niiden välisen suhteen. Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa ja reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä. Ylin taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.