Siirry suoraan sisältöön

Svenska för röntgenskötare, skriftligLaajuus (1 op)

Tunnus: 7R00DV02

Laajuus

1 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)

Sisältö

-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit

Esitietovaatimukset

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

02.04.2024 - 06.09.2024

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö

Sari Myllymäki

Ryhmät
  • 22RH
    Röntgenhoitajat syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)

Sisältö (OJ)

-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Pienimuotoinen kirjallinen testi kurssin alkuosasta keväällä 2024. Arvioidaan hyväksytty / hylätty.

Kirjallinen tentti syksyllä 2024.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti - Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit).
Läsnäolovelvoite 75 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset harjoitukset ja kirjallinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 24 h. Itsenäinen työskentely (läksyt, muut itsenäiset tehtävät) + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 57 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit

Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 05.05.2023

Ajoitus

05.05.2023 - 16.09.2023

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Säilä
  • Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö

Sari Myllymäki

Ryhmät
  • 21RHJ
    Röntgenhoitajat syksy 2021 Jyväskylä

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)

Sisältö (OJ)

-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Pienimuotoinen testi kurssin alkuosasta keväällä 2023. Arvioidaan hyväksytty / hylätty.

Kirjallinen tentti syksyllä 2023.

Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan syksyllä 2023.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti - Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit).
Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset harjoitukset ja kirjallinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus/etäopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 24 h. Itsenäinen työskentely (läksyt, muut itsenäiset tehtävät) + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 57 h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisesta suoritustavasta info tammikuussa 2023.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.04.2023

Ajoitus

11.04.2023 - 16.09.2023

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö

Sari Myllymäki

Ryhmät
  • 21RH
    Röntgenhoitajat syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)

Sisältö (OJ)

-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Pienimuotoinen testi kurssin alkuosasta keväällä 2023. Arvioidaan hyväksytty / hylätty.

Kirjallinen tentti syksyllä 2023.

Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan syksyllä 2023.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti - Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit).
Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset harjoitukset ja kirjallinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 24 h. Itsenäinen työskentely (läksyt, muut itsenäiset tehtävät) + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 57 h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisesta suoritustavasta info tammikuussa 2023.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).

Ilmoittautumisaika

16.02.2022 - 28.04.2022

Ajoitus

01.04.2022 - 01.09.2022

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö

Sari Myllymäki

Ryhmät
  • 20RH
    Röntgenhoitajat syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)

Sisältö (OJ)

-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodletentti kurssin alkuosasta.

Kirjallinen tentti to 1.9.2022.

Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan ke 31.8.2022.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen oman oppimisen suunnitteluun ja työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset tehtävät sekä kirjallinen tentti. Läsnäolovelvoite vähintään 80% lähiopetuksesta. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus + itsenäinen työskentely yhteensä 27 h. Läksyt, muut itsenäiset tehtävät + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 54 h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).

Ilmoittautumisaika

16.02.2022 - 28.04.2022

Ajoitus

01.04.2022 - 02.09.2022

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö

Sari Myllymäki

Ryhmät
  • 20RHSJ
    Röntgenhoitajat syksy 2020 Seinäjoki

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)

Sisältö (OJ)

-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodletentti kurssin alkuosasta.

Kirjallinen tentti pe 2.9.2022.

Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan pe 2.9.2022.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen oman oppimisen suunnitteluun ja työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset tehtävät sekä kirjallinen tentti. Läsnäolovelvoite vähintään 80% lähiopetuksesta. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus + itsenäinen työskentely yhteensä 27 h. Läksyt, muut itsenäiset tehtävät + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 54 h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).