Svenska för röntgenskötare, skriftlig (1 op)
Toteutuksen tunnus: 7R00DV02-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
23RHRöntgenhoitajat, syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö (OJ)
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Päivitetään myöhemmin!