Siirry suoraan sisältöön

Kätilötyön kehittämistehtäväLaajuus (5 op)

Tunnus: 7K00FN58

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- Osoittaa tehtävän avulla osaavansa hyödyntää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Toimii työelämälähtöisesti.
- Arvioi ja hyödyntää uusinta tutkimustietoa kehittämistehtävässä.
- Tuottaa julkaistavan artikkelin tai tuotoksen työelämälähtöisesti.
- Kirjoittaa tuotoksesta ja sen prosessista raportin.

Sisältö

- Kätilötyön työelämälähtöinen kehittämistehtävä
- Ideapaperi
-Tuotos
-Raportti (jos tuotos on muu kuin julkaistava artikkeli)

Esitietovaatimukset

Opinnäytetyö valmiina.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista pintapuolisesti.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija ei ole arvioinut, eikä hyödyntänyt riittävästi uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on yksipuolista (esimerkiksi ainoastaan kotimaista).
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti heikko ja viimeistelemätön.
- Tehtävää ei ole tehty työelämäyhteistyössä, eikä se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti mukailee pääosin annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista hyvin.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija on arvioinut ja hyödyntänyt riittävästi uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on monipuolista.
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti hyvä ja viimeistelty.
- Tehtävä on tehty työelämäyhteistyössä ja se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti vastaa annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista laajasti.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija on arvioinut ja hyödyntänyt laajasti uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on monipuolista ja kansainvälisiä tutkimuksia on käytetty laajasti.
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti kiitettävällä tasolla ja siinä on käytetty luovuutta. Artikkelimuotoisessa tehtävässä pohdinta on erityisen ansiokasta.
- Tehtävää on tehty työelämäyhteistyössä ja se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti vastaa annettuja ohjeita.

Ilmoittautumisaika

31.10.2024 - 30.09.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 21.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 24

Koulutus
  • Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Koivunen
  • Elina Botha
  • Marika Mettälä
  • Raakel Viheroksa
Vastuuhenkilö

Elina Botha

Ryhmät
  • 21KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma 21KL

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- Osoittaa tehtävän avulla osaavansa hyödyntää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Toimii työelämälähtöisesti.
- Arvioi ja hyödyntää uusinta tutkimustietoa kehittämistehtävässä.
- Tuottaa julkaistavan artikkelin tai tuotoksen työelämälähtöisesti.
- Kirjoittaa tuotoksesta ja sen prosessista raportin.

Sisältö (OJ)

- Kätilötyön työelämälähtöinen kehittämistehtävä
- Ideapaperi
-Tuotos
-Raportti (jos tuotos on muu kuin julkaistava artikkeli)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opinnäytetyö valmiina.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista pintapuolisesti.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija ei ole arvioinut, eikä hyödyntänyt riittävästi uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on yksipuolista (esimerkiksi ainoastaan kotimaista).
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti heikko ja viimeistelemätön.
- Tehtävää ei ole tehty työelämäyhteistyössä, eikä se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti mukailee pääosin annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista hyvin.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija on arvioinut ja hyödyntänyt riittävästi uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on monipuolista.
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti hyvä ja viimeistelty.
- Tehtävä on tehty työelämäyhteistyössä ja se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti vastaa annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista laajasti.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija on arvioinut ja hyödyntänyt laajasti uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on monipuolista ja kansainvälisiä tutkimuksia on käytetty laajasti.
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti kiitettävällä tasolla ja siinä on käytetty luovuutta. Artikkelimuotoisessa tehtävässä pohdinta on erityisen ansiokasta.
- Tehtävää on tehty työelämäyhteistyössä ja se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti vastaa annettuja ohjeita.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi. Kiitettävä kehittämistehtävä täyttää seuraavat arviointikriteerit:

- Kehittämistehtävän aihe syventää kätilöosaamista laajasti.
- Opiskelija kehittää kätilötyön tietoperustaa ja käytäntöjä näyttöön perustuvasti.
- Opiskelija on arvioinut ja hyödyntänyt laajasti uusinta tutkimustietoa tehtävässä. Hyödynnetty tutkimustieto on monipuolista ja kansainvälisiä tutkimuksia on käytetty laajasti.
- Kehittämistehtävän tuotos on visuaalisesti kiitettävällä tasolla ja siinä on käytetty luovuutta. Artikkelimuotoisessa tehtävässä pohdinta on erityisen ansiokasta.
- Tehtävää on tehty työelämäyhteistyössä ja se vastaa työelämän tarpeita.
- Raportti vastaa annettuja ohjeita.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Itsenäinen kehittämistehtävän tuottaminen, ohjauksen käyttö.
- Kehittämistehtävä aloitetaan tekemällä ideapaperi, johon opiskelija(t) ideoivat kehittämistehtävän aiheen, keskeiset käsitteet, tavoitteet, tarkoituksen ja mahdollista visuaalista tuotosta tai materiaalia.
- Kehittämistehtävän tuotos voi olla artikkeli, blogikirjoitus, opas, video, webinaari, animaatio, koulutus, tapahtuma tms.
- Kehittämistehtävä raportoidaan erillisen ohjeen mukaan

Oppimateriaalit

Kätilötyön syventävä kirjallisuus ja uusimmat tutkimukset kehittämistehtävän aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan itsenäistä työtä 135h.

Sisällön jaksotus

1. Ideapaperi ohjaajalle, joka hyväksyy aiheen.
2. Toteutus ja tuotos työelämälähtöisesti.
3. Raportti (jos tuotos on muu kuin julkaistava artikkeli).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä voidaan tehdä opinnäytetyön aiheen pohjalta työelämän tarpeisiin vastaavaksi.

Kansainvälisyys

Kehittämistehtävä voidaan tehdä myös kansainvälisessä yhteistyössä esim. hankkeeseen.

Lisätietoja opiskelijoille

- Kehittämistehtävän aihe hyväksytetään opinnäytetyön ohjaajalla ja aikataulu sovitaan ohjaajan kanssa.
- Jos kehittämistehtävän tuotos on julkaistava artikkeli, ei erillistä raporttia tarvita.

Raportti:
- Työssä noudatetaan TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeita ja pohjaa (ei tiivistelmää).
- Raportin pituus on 6-8 sivua (tähän ei lasketa kansilehteä, sisällysluetteloa, eikä lähdeluetteloa).
- Raportissa hyödynnetään monipuolisesti lähteitä, myös kansainvälisiä.
- Raportti palautetaan ohjaajalle sähköisenä.