Siirry suoraan sisältöön

Elektrolyytit, verikaasut, proteiinit ja kuona-aineetLaajuus (4 op)

Tunnus: 7B00EG23

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa tehdä happo-emästasapainon, neste- ja elektrolyyttitasapainon, kuona-aineiden ja keskeisten proteiinitutkimusten laboratoriodiagnostiikkaa, määritysmenetelmiä, sekä ymmärtää tutkimusindikaatiot sekä kliinistä merkitystä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa muuttaa ja kirjata laboratoriotietojärjestelmään tarvittavia parametrejä
- osaa selittää eri määritysmenetelmien periaatteita
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden arviointiin ja tulosten tulkintaan
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta

Sisältö

Arteria- ja ihopistonäytteenä otetun verikaasunäytteen analysointiprosessit, preanalyyttiset virhetekijät ja laadunvarmistus, tulosten tulkinta sekä kliininen merkitys
Keskeisten neste- ja elektrolyyttitasapaino, kuona-aineiden ja proteiinitutkimusten tutkimusindikaatiot, preanalytiikka, määritysmenetelmät ja kliininen merkitys
Verikaasuanalysaattorin toimintaperiaatteet, käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja verikaasuanalysaattorilla
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Verikaasunäytteiden otto ihopistonäytteenä ja analysointi verikaasuanalysaattorilla
Näytteiden tutkimuskelpoisuuden arviointi, tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa ja ryhmätyötaidot

Esitietovaatimukset

Osallistuminen opintojaksolle edellyttää Entsyymien, lipidien ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkiminen 7B00EG22, hyväksyttyä suoritusta tai riittävää osaamisen ja hyväksyttyä suoritusta ennen tämän kurssin kirjallista koetta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Lisätiedot

-