Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelu ja ohjausLaajuus (3 op)

Tunnus: 7B00EG11

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä ja tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista ja toimii asiakaslähtöisten palveluperiaatteiden mukaisesti
- toimii aloitteellisesti, rakentavasti, tavoitteellisesti, ja vastuullisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi bioanalyytikon työssä esiintyviä neuvonta-, opetus- ja ohjaustilanteita
- osaa suunnitella ja tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia

Sisältö

Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaslähtöiset palveluperiaatteet
Asiakkaan arvostava kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen ohjaus ja ohjausmateriaali
Opetus- tai ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi
Ammatillinen kehittyminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilökuntaa laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa erilaisia lähdemateriaaleja apuna käyttäen
- osaa joiltain osin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- toimii hyvin asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa hyvin ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- osaa hyvin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa ohjausmateriaalia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaan toteuttaen hyviä palveluperiaatteita
- osaa selkeästi ja asiakaslähtöisesti ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- pohtii ja arvioi omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa toimivaa ohjausmateriaalia

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Lisätiedot

Opintojakso oltava suoritettu ennen 1. opintovuoden ohjattua harjoittelua.