Palvelujen myyntiLaajuus (5 op)
Tunnus: 6M00DQ36
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
-määritellä metsäalan palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
-suunnitella metsäalan palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
-tuntee myynnin vaiheet valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
-vahvistaa vuorovaikutustaitojaan asiakkaan kohtaamiseen liittyvissä tilanteissa erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
-valmistautua ja toteuttaa myyntikohtaamisen aidossa asiakastilanteessa.
Sisältö
Palveluliiketoiminnan mallit, palveluiden suunnittelu, palveluprosessin toiminta, palveluiden muotoilu, tuotteistaminen, asiakastapaamisen vaiheet ja myyjän toiminta eri vaiheissa, myyjänä kehittyminen, arvon luominen asiakkaalle myynnin avulla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee palvelumuotoiluun ja arvomyyntiin liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjatusti myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti suunnitella palveluita. Hän ymmärtää luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen merkityksen myyntityössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy palveluliiketoiminnan ja myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Ilmoittautumisaika
20.04.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
15.10.2024 - 15.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Stenvall
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
22IMMetsätalous 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
-määritellä metsäalan palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
-suunnitella metsäalan palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
-tuntee myynnin vaiheet valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
-vahvistaa vuorovaikutustaitojaan asiakkaan kohtaamiseen liittyvissä tilanteissa erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
-valmistautua ja toteuttaa myyntikohtaamisen aidossa asiakastilanteessa.
Sisältö (OJ)
Palveluliiketoiminnan mallit, palveluiden suunnittelu, palveluprosessin toiminta, palveluiden muotoilu, tuotteistaminen, asiakastapaamisen vaiheet ja myyjän toiminta eri vaiheissa, myyjänä kehittyminen, arvon luominen asiakkaalle myynnin avulla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee palvelumuotoiluun ja arvomyyntiin liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjatusti myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti suunnitella palveluita. Hän ymmärtää luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen merkityksen myyntityössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy palveluliiketoiminnan ja myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
03.04.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
20.11.2023 - 12.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Stenvall
Ryhmät
-
21IMMetsätalous 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
-määritellä metsäalan palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
-suunnitella metsäalan palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
-tuntee myynnin vaiheet valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
-vahvistaa vuorovaikutustaitojaan asiakkaan kohtaamiseen liittyvissä tilanteissa erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
-valmistautua ja toteuttaa myyntikohtaamisen aidossa asiakastilanteessa.
Sisältö (OJ)
Palveluliiketoiminnan mallit, palveluiden suunnittelu, palveluprosessin toiminta, palveluiden muotoilu, tuotteistaminen, asiakastapaamisen vaiheet ja myyjän toiminta eri vaiheissa, myyjänä kehittyminen, arvon luominen asiakkaalle myynnin avulla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee palvelumuotoiluun ja arvomyyntiin liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjatusti myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti suunnitella palveluita. Hän ymmärtää luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen merkityksen myyntityössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy palveluliiketoiminnan ja myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 17.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tutta Tanttari
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
Ryhmät
-
20IMMetsätalous 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
-määritellä metsäalan palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
-suunnitella metsäalan palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
-tuntee myynnin vaiheet valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
-vahvistaa vuorovaikutustaitojaan asiakkaan kohtaamiseen liittyvissä tilanteissa erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
-valmistautua ja toteuttaa myyntikohtaamisen aidossa asiakastilanteessa.
Sisältö (OJ)
Palveluliiketoiminnan mallit, palveluiden suunnittelu, palveluprosessin toiminta, palveluiden muotoilu, tuotteistaminen, asiakastapaamisen vaiheet ja myyjän toiminta eri vaiheissa, myyjänä kehittyminen, arvon luominen asiakkaalle myynnin avulla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee palvelumuotoiluun ja arvomyyntiin liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjatusti myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti suunnitella palveluita. Hän ymmärtää luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen merkityksen myyntityössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy palveluliiketoiminnan ja myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Aika ja paikka
19.1. klo 12.30-15.30, TAMK
Opintojakson esittely – Tutta Tanttari ja Mikko Rantanen
Metsäalan palveluliiketoiminnan muodot – Mikko Rantanen
24.1. klo 12.30-15.30, TAMK
Myyntiprosessi 1 – Tutta Tanttari
8.2. klo 8.30-11.30, TAMK
Myyntiprosessi 2 – Tutta Tanttari
10.2. klo 8.30-15.30, Proakatemia, Finlayson
Metsäalan palveluiden suunnittelu- ja palvelumuotoilupäivä – Tutta Tanttari ja Mikko Rantanen
22.2. klo 8.30-11.30, etänä
Ryhmätehtävien sparrailuaikoja saatavilla, ei pakollinen
8.3. klo 8.30-11.30, TAMK
Ryhmätehtävien esitykset ja opponoinnit - Tutta Tanttari ja Mikko Rantanen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu asteikolla 0-5. Arviointi tapahtuu ryhmätehtävän raportin (50%) ja esityksen perusteella (50%). Arvioinnissa huomioidaan myös aktiivinen osallistuminen tuntien aikana sekä vertaisarviointi ryhmätyön toteutuksessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoja & keskusteluja
Harjoitustyö, sen raportointi ja esitys
Itsenäistä opiskelua
Oppimateriaalit
Oivaltava myyntityö - asiakkaana organisaatio
Hänti, S., Kairisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016.
Halutessasi voit perehtyä myös seuraaviin kirjoihin:
Menestys syntyy asiakaskokemuksesta: B2B-johtajan opas
Holma, L., Laasio, K., Ruusuvuori, M., Seppä, S. & Tanner, R. 2021.
Strategiana asiakaskokemus
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5op tarkoittaa 5x27h = 135h työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen opettajien kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson tunneille, eikä ole osallistunut ryhmätyön toteuttamiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmätyön raportti on pinnallinen eikä puun ostotyötä tekevä metsäalan yritys saa siitä konkreettisia ehdotuksia oman ostoprosessinsa kehittämiseen. Raporttia ei ole kirjoitettu TAMK:in kirjallisen raportoinnin ohjeiden mukaisesti. Ryhmätyön esitys on pintapuolinen eikä auta muita opiskelijoita oppimaan myynti- / ostotyöstä.
Opiskelija on osallistunut pääosin opintojakson tunneille, mutta ryhmätyöhön osallistuminen ei ole ollut aktiivista.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmätyössä on käsitelty metsäalan yrityksen ostoprosessia. Ryhmätyön raportti on selkeä ja johdonmukainen ja toimeksiantajana ollut metsäalan yritys saa raportista yksittäisiä käytäntöön vietävissä olevia ehdotuksia oman ostoprosessinsa kehittämiseen. Raportti on toteutettu pääosin TAMK:in kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti. Ryhmätyön esitys on havainnollinen ja auttaa muita opiskelijoita oppimaan jotain uutta metsäalan myynti- / ostotyöstä oman ryhmätyön sisältöihin pohjautuen.
Opiskelija on osallistunut pääosin opintojakson tunneille ja ryhmätyöhön osallistuminen on ollut melko aktiivista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmätyössä on käsitelty kattavasti metsäalan yrityksen ostoprosessia. Ryhmätyön raportti on selkeä ja johdonmukainen ja toimeksiantajana ollut metsäalan yritys saa raportista konkreettisia ja käytäntöön vietävissä olevia ehdotuksia oman ostoprosessinsa kehittämiseen. Raportti on toteutettu TAMK:in kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti. Ryhmätyön esitys on havainnollinen ja visuaalinen sekä auttaa muita opiskelijoita oppimaan käytännönläheisiä näkökulmia metsäalan myynti- / ostotyöstä oman ryhmätyön sisältöihin pohjautuen.
Opiskelija on osallistunut pääosin opintojakson tunneille ja ryhmätyöhön osallistuminen on ollut aktiivista.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 15.03.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tutta Tanttari
Ryhmät
-
19IMMetsätalous 2019
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
-määritellä metsäalan palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
-suunnitella metsäalan palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
-tuntee myynnin vaiheet valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
-vahvistaa vuorovaikutustaitojaan asiakkaan kohtaamiseen liittyvissä tilanteissa erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
-valmistautua ja toteuttaa myyntikohtaamisen aidossa asiakastilanteessa.
Sisältö (OJ)
Palveluliiketoiminnan mallit, palveluiden suunnittelu, palveluprosessin toiminta, palveluiden muotoilu, tuotteistaminen, asiakastapaamisen vaiheet ja myyjän toiminta eri vaiheissa, myyjänä kehittyminen, arvon luominen asiakkaalle myynnin avulla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee palvelumuotoiluun ja arvomyyntiin liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjatusti myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti suunnitella palveluita. Hän ymmärtää luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen merkityksen myyntityössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy palveluliiketoiminnan ja myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Aika ja paikka
19.1. klo 8.30-11.30
Opintojakson esittely – Tutta Tanttari ja Mikko Rantanen
Metsäalan palveluliiketoiminnan muodot – Mikko Rantanen
26.1. klo 12.30-15.30
Myyntiprosessi 1 – Tutta Tanttari
10.2. klo 8.30-11.30
Myyntiprosessi 2 – Tutta Tanttari
14.2. klo 8.30-16
Metsäalan palveluiden suunnittelu- ja palvelumuotoilupäivä – Tutta Tanttari ja Mikko Rantanen
23.2. klo 8.30-11.30
Ryhmätehtävien sparrailuaikoja saatavilla, ei pakollinen
14.3. Klo 9.15-13.00
Ryhmätehtävien esitykset ja opponoinnit - Tutta Tanttari ja Mikko Rantanen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu asteikolla 0-5. Arviointi tapahtuu ryhmätehtävän raportin (50%) ja esityksen perusteella (50%). Arvioinnissa huomioidaan myös aktiivinen osallistuminen tuntien aikana sekä vertaisarviointi ryhmätyön toteutuksessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoja & keskusteluja
Harjoitustyö, sen raportointi ja esitys
Itsenäistä opiskelua
Oppimateriaalit
Oivaltava myyntityö - asiakkaana organisaatio
Hänti, S., Kairisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016.
Halutessasi voit perehtyä myös seuraaviin kirjoihin:
Menestys syntyy asiakaskokemuksesta: B2B-johtajan opas
Holma, L., Laasio, K., Ruusuvuori, M., Seppä, S. & Tanner, R. 2021.
Strategiana asiakaskokemus
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5op tarkoittaa 5x27h = 135h työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen opettajien kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmätyö edellyttää metsäalan yrittäjän haastattelua ja perehtymistä hänen myyntiprosessiinsa. Lisäksi ryhmätyö edellyttää osatajana toimivan henkilön / organisaation haastattelua ja heidän hankintaprosessiinsa perehtymistä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson tunneille, eikä ole osallistunut ryhmätyön toteuttamiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut pääosin opintojakson tunneille, mutta ryhmätyöhön osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Ryhmätyön raportti on pinnallinen eikä myyntityötä tekevä metsäalan yritys saa siitä konkreettisia ehdotuksia oman myyntiprosessinsa kehittämiseen. Raporttia ei ole kirjoitettu TAMK:in kirjallisen raportoinnin ohjeiden mukaisesti. Ryhmätyön esitys on pintapuolinen eikä auta muita opiskelijoita oppimaan myyntityöstä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut pääosin opintojakson tunneille ja ryhmätyöhön osallistuminen on ollut melko aktiivista. Ryhmätyössä on käsitelty metsäalan yrityksen myynti- ja ostoprosessia. Ryhmätyön raportti on selkeä ja johdonmukainen ja toimeksiantajana ollut metsäalan yritys saa raportista yksittäisiä käytäntöön vietävissä olevia ehdotuksia oman myyntiprosessinsa kehittämiseen. Raportti on toteutettu pääosin TAMK:in kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti. Ryhmätyön esitys on havainnollinen ja auttaa muita opiskelijoita oppimaan jotain uutta metsäalan myyntityöstä oman ryhmätyön sisältöihin pohjautuen.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut pääosin opintojakson tunneille ja ryhmätyöhön osallistuminen on ollut aktiivista. Ryhmätyössä on käsitelty kattavasti metsäalan yrityksen myynti- ja ostoprosessia. Ryhmätyön raportti on selkeä ja johdonmukainen ja toimeksiantajana ollut metsäalan yritys saa raportista konkreettisia ja käytäntöön vietävissä olevia ehdotuksia oman myyntiprosessinsa kehittämiseen. Raportti on toteutettu TAMK:in kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti. Ryhmätyön esitys on havainnollinen ja visuaalinen sekä auttaa muita opiskelijoita oppimaan käytönnönläheisiä näkökulmia metsäalan myyntityöstä oman ryhmätyön sisältöihin pohjautuen.