Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen myynti (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DQ36-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 17.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tutta Tanttari
  • Metsätalous Virtuaalihenkilö

Ryhmät

  • 20IM
    Metsätalous 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
-määritellä metsäalan palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
-suunnitella metsäalan palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
-tuntee myynnin vaiheet valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
-vahvistaa vuorovaikutustaitojaan asiakkaan kohtaamiseen liittyvissä tilanteissa erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
-valmistautua ja toteuttaa myyntikohtaamisen aidossa asiakastilanteessa.

Sisältö (OJ)

Palveluliiketoiminnan mallit, palveluiden suunnittelu, palveluprosessin toiminta, palveluiden muotoilu, tuotteistaminen, asiakastapaamisen vaiheet ja myyjän toiminta eri vaiheissa, myyjänä kehittyminen, arvon luominen asiakkaalle myynnin avulla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee palvelumuotoiluun ja arvomyyntiin liittyviä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjatusti myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti suunnitella palveluita. Hän ymmärtää luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen merkityksen myyntityössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaan ja myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy palveluliiketoiminnan ja myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.

Aika ja paikka

19.1. klo 12.30-15.30, TAMK
Opintojakson esittely – Tutta Tanttari ja Mikko Rantanen
Metsäalan palveluliiketoiminnan muodot – Mikko Rantanen

24.1. klo 12.30-15.30, TAMK
Myyntiprosessi 1 – Tutta Tanttari

8.2. klo 8.30-11.30, TAMK
Myyntiprosessi 2 – Tutta Tanttari

10.2. klo 8.30-15.30, Proakatemia, Finlayson
Metsäalan palveluiden suunnittelu- ja palvelumuotoilupäivä – Tutta Tanttari ja Mikko Rantanen

22.2. klo 8.30-11.30, etänä
Ryhmätehtävien sparrailuaikoja saatavilla, ei pakollinen

8.3. klo 8.30-11.30, TAMK
Ryhmätehtävien esitykset ja opponoinnit - Tutta Tanttari ja Mikko Rantanen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu asteikolla 0-5. Arviointi tapahtuu ryhmätehtävän raportin (50%) ja esityksen perusteella (50%). Arvioinnissa huomioidaan myös aktiivinen osallistuminen tuntien aikana sekä vertaisarviointi ryhmätyön toteutuksessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luentoja & keskusteluja
Harjoitustyö, sen raportointi ja esitys
Itsenäistä opiskelua

Oppimateriaalit

Oivaltava myyntityö - asiakkaana organisaatio
Hänti, S., Kairisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016.

Halutessasi voit perehtyä myös seuraaviin kirjoihin:

Menestys syntyy asiakaskokemuksesta: B2B-johtajan opas
Holma, L., Laasio, K., Ruusuvuori, M., Seppä, S. & Tanner, R. 2021.

Strategiana asiakaskokemus
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op tarkoittaa 5x27h = 135h työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen opettajien kanssa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson tunneille, eikä ole osallistunut ryhmätyön toteuttamiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ryhmätyön raportti on pinnallinen eikä puun ostotyötä tekevä metsäalan yritys saa siitä konkreettisia ehdotuksia oman ostoprosessinsa kehittämiseen. Raporttia ei ole kirjoitettu TAMK:in kirjallisen raportoinnin ohjeiden mukaisesti. Ryhmätyön esitys on pintapuolinen eikä auta muita opiskelijoita oppimaan myynti- / ostotyöstä.
Opiskelija on osallistunut pääosin opintojakson tunneille, mutta ryhmätyöhön osallistuminen ei ole ollut aktiivista.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ryhmätyössä on käsitelty metsäalan yrityksen ostoprosessia. Ryhmätyön raportti on selkeä ja johdonmukainen ja toimeksiantajana ollut metsäalan yritys saa raportista yksittäisiä käytäntöön vietävissä olevia ehdotuksia oman ostoprosessinsa kehittämiseen. Raportti on toteutettu pääosin TAMK:in kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti. Ryhmätyön esitys on havainnollinen ja auttaa muita opiskelijoita oppimaan jotain uutta metsäalan myynti- / ostotyöstä oman ryhmätyön sisältöihin pohjautuen.
Opiskelija on osallistunut pääosin opintojakson tunneille ja ryhmätyöhön osallistuminen on ollut melko aktiivista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ryhmätyössä on käsitelty kattavasti metsäalan yrityksen ostoprosessia. Ryhmätyön raportti on selkeä ja johdonmukainen ja toimeksiantajana ollut metsäalan yritys saa raportista konkreettisia ja käytäntöön vietävissä olevia ehdotuksia oman ostoprosessinsa kehittämiseen. Raportti on toteutettu TAMK:in kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti. Ryhmätyön esitys on havainnollinen ja visuaalinen sekä auttaa muita opiskelijoita oppimaan käytännönläheisiä näkökulmia metsäalan myynti- / ostotyöstä oman ryhmätyön sisältöihin pohjautuen.

Opiskelija on osallistunut pääosin opintojakson tunneille ja ryhmätyöhön osallistuminen on ollut aktiivista.