Siirry suoraan sisältöön

Metsän uudistaminenLaajuus (7 op)

Tunnus: 6M00DV52

Laajuus

7 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
-tuntee metsien uudistumisekologiaan vaikuttavat tekijät ja prosessit ja osaa soveltaa tätä tietoa uudistamisratkaisuja tehdessään
-tuntee metsikön uudistamiskypsyyteen vaikuttavat tekijät ja osaa maastossa määrittää metsikön uudistamiskypsyyden
-tuntee erilaiset metsänuudistamisen menetelmät ja osaa valita metsikölle sopivan uudistamismenetelmän ja laatia uudistamissuunnitelman
-tuntee metsän uudistamista koskevat metsälain määräykset
-tuntee metsien uudistamisen liittyvät maaperä- ja vesistövaikutukset ja niiden hallintaan liittyvät suositukset
-tuntee metsänjalostuksen periaatteet sekä siemen- ja taimituotannon menetelmät
-osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä
-tuntee metsänuudistamisen laadunseurannan menetelmät ja osaa arvioida toteutetun metsänuudistamisen laadun maastossa

Sisältö

Uudistamiskypsyys ja sen määrittäminen. Metsien uudistamismenetelmät osavaiheineen. Metsänuudistamisen vesistö- ja maaperävaikutukset sekä niiden minimoiminen käytännön toimenpiteissä. Metsänjalostus, siemen- ja taimituotanto. Metsän istutus ja kylvö käytännnön työlajina. Metsän uudistamisen laadunseuranta ja uudistusalan inventointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti (keskiluvut, hajonnat, histogrammi ym.)
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

08.03.2024 - 19.05.2024

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jukka Tohu
  • Seija Haapamäki
  • Manne Viljamaa
  • Perttu Arminen
  • Lari-Pekka Välitalo
  • Ari Vanamo
Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät
  • 23IM
    Metsätalous 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-tuntee metsien uudistumisekologiaan vaikuttavat tekijät ja prosessit ja osaa soveltaa tätä tietoa uudistamisratkaisuja tehdessään
-tuntee metsikön uudistamiskypsyyteen vaikuttavat tekijät ja osaa maastossa määrittää metsikön uudistamiskypsyyden
-tuntee erilaiset metsänuudistamisen menetelmät ja osaa valita metsikölle sopivan uudistamismenetelmän ja laatia uudistamissuunnitelman
-tuntee metsän uudistamista koskevat metsälain määräykset
-tuntee metsien uudistamisen liittyvät maaperä- ja vesistövaikutukset ja niiden hallintaan liittyvät suositukset
-tuntee metsänjalostuksen periaatteet sekä siemen- ja taimituotannon menetelmät
-osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä
-tuntee metsänuudistamisen laadunseurannan menetelmät ja osaa arvioida toteutetun metsänuudistamisen laadun maastossa

Sisältö (OJ)

Uudistamiskypsyys ja sen määrittäminen. Metsien uudistamismenetelmät osavaiheineen. Metsänuudistamisen vesistö- ja maaperävaikutukset sekä niiden minimoiminen käytännön toimenpiteissä. Metsänjalostus, siemen- ja taimituotanto. Metsän istutus ja kylvö käytännnön työlajina. Metsän uudistamisen laadunseuranta ja uudistusalan inventointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti (keskiluvut, hajonnat, histogrammi ym.)
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää

Aika ja paikka

2.4. - 17.5. Tampere ja lähiympäristö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen loppukoe 30.4.
Maastotentti 8.5.

1. Uusintakerta 6.6. (maastokoe klo 9-12, kirjallinen koe klo 13.30-16)
2. uusintakerta sovitaan erikseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lopputentti näyttökokeena maastossa 40 %
Kirjallinen loppukoe 40%
Tutoriaalityöskentely 10 %
Muu arviointi 10% (aktiivinen osallistuminen)

Maastoharjoituksiin ja -.retkeilyihin on osallistuttava ja maastoharjoituksiin liittyvät laskelmat ym. on palautettava. Enintään yhdeltä yhteiseltä maastopäivältä voi olla poissa, tällöinkin lmoitettava asiasta mahdollisimman ajoissa etukäteen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, PBL -tutoriaalit

Oppimateriaalit

Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Nygrén, M. (2020). Metsäpuiden uudistumisbiologia - suvullisen uudistumisen perusteita. Helsinki. Metsäkustannus.
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. https://jukuri.luke.fi/handle/10024/503906
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. https://metsatieteenaikakauskirja.fi/article/6829/select
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto : https://www.luke.fi/fi/luonnonvaratieto/tiedetta-ja-tietoa/metsanjalostus
Metsänhoidon suositukset: https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf ja https://metsanhoidonsuositukset.fi/fi (metsänuudistamista koskevin osin)
Metsälaki (soveltuvin osin) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19961093 ja Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131308

Luennot ja muu materiaali Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot n. 30 h
Tutoriaalit 10 h
Maastoretkeilyt 16 h
Maastoharjoitukset ja niiden purku 35 h
Siemenkeskus- ja taimitarharetkeily 9 h
Maastotentti 4 h
Lopputentti 3 h
Itsenäinen opiskelu (tentteihin ja tutoriaaleihin valmistautuminen, harjoituksiin liittyvät jälkityöt) n. 75 h

Sisällön jaksotus

Viikko 14: Uudistamisen taustat, luontainen uudistumisprosessi
Viikko 15: Uudistamiskypsyys, pääpuulajein uudistamismenetelmät
Viikko 16: Pääpuulajien metsänuudistamismenetelmät
Viikko 17: Uudistamissuunnitelman laatiminen, uudistamisen laadunseuranta
Viikko 18: Uudistamisen laadunseuranta, kirjallinen tentti, siemen- ja taimituotanto sekä metsänjalostus, uudistamisvaiheen metsätuhot
Viikko 19 Maastotentti
Viikko 20: Metsänviljelyn käytännön työviikko

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön metsänviljelyviikolle (13.-17.5) ei tarvitse osallistua, jos on suorittanut metsäalan perustutkinnon tai on todistettavasti (työtodistus) tehnyt metsän istutus- ja kylvötyötä aiemmin. Osittainen hyväksiluku tulee hakea HyväHot -järjestelmässä. Metsänviljelyviikko on myös mahdollista suorittaa samaan aikaan muualla vastaavissa tehtävissä. Asiasta on sovittava Perttu Armisen kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailu Tapion siemenkeskukseen ja FinForelian Nurmijärven taimitarhalle 2.5.
Opintojakson maastokohteet ovat käytännön kohteita eri maanomistajaryhmien mailla

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

27.03.2023 - 19.05.2023

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eeva Sundström
  • Seija Haapamäki
  • Manne Viljamaa
  • Päivi Tiiva
  • Perttu Arminen
  • Ari Vanamo
Ryhmät
  • 22IM
    Metsätalous 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-tuntee metsien uudistumisekologiaan vaikuttavat tekijät ja prosessit ja osaa soveltaa tätä tietoa uudistamisratkaisuja tehdessään
-tuntee metsikön uudistamiskypsyyteen vaikuttavat tekijät ja osaa maastossa määrittää metsikön uudistamiskypsyyden
-tuntee erilaiset metsänuudistamisen menetelmät ja osaa valita metsikölle sopivan uudistamismenetelmän ja laatia uudistamissuunnitelman
-tuntee metsän uudistamista koskevat metsälain määräykset
-tuntee metsien uudistamisen liittyvät maaperä- ja vesistövaikutukset ja niiden hallintaan liittyvät suositukset
-tuntee metsänjalostuksen periaatteet sekä siemen- ja taimituotannon menetelmät
-osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä
-tuntee metsänuudistamisen laadunseurannan menetelmät ja osaa arvioida toteutetun metsänuudistamisen laadun maastossa

Sisältö (OJ)

Uudistamiskypsyys ja sen määrittäminen. Metsien uudistamismenetelmät osavaiheineen. Metsänuudistamisen vesistö- ja maaperävaikutukset sekä niiden minimoiminen käytännön toimenpiteissä. Metsänjalostus, siemen- ja taimituotanto. Metsän istutus ja kylvö käytännnön työlajina. Metsän uudistamisen laadunseuranta ja uudistusalan inventointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti (keskiluvut, hajonnat, histogrammi ym.)
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää

Aika ja paikka

3.4. - 12.5. Tampere ja lähiympäristö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Maastotentti 4.5.
Kirjallinen loppukoe 5.5.

1. Uusintakerta 24.5. (maastokoe klo 8-12, kirjallinen koe klo 13-16)
2. uusintakerta sovitaan erikseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lopputentti näyttökokeena maastossa 40 %
Kirjallinen loppukoe 40%
Tutoriaalityöskentely 10 %
Muu arviointi 10% (aktiivinen osallistuminen)

Maastoharjoituksiin ja -.retkeilyihin on osallistuttava ja maastoharjoituksiin liittyvät laskelmat ym. on palautettava. Minimivaatimus on, että 80%:iin maastopäivistä on osallistuttava.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, PBL -tutoriaalit

Oppimateriaalit

Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Nygrén, M. (2020). Metsäpuiden uudistumisbiologia - suvullisen uudistumisen perusteita. Helsinki. Metsäkustannus.
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. https://jukuri.luke.fi/handle/10024/503906
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. https://metsatieteenaikakauskirja.fi/article/6829/select
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto : https://www.luke.fi/fi/luonnonvaratieto/tiedetta-ja-tietoa/metsanjalostus
Hyvän metsänhoidon suositukset: https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf
Metsälaki(soveltuvin osin)
Luennot ja muu materiaali Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot n. 30 h
Tutoriaalit 10 h
Maastoretkeilyt 15 h
Maastoharjoitukset ja niiden purku 35 h
Maastotentti 4 h
Lopputentti 3 h
Itsenäinen opiskelu (tentteihin ja tutoriaaleihin valmistautuminen, harjoituksiin liittyvät jälkityöt) 85 h

Sisällön jaksotus

Viikko 14: Uudistamisen taustat, luontainen uudistumisprosessi
Viikko 15: Uudistamiskypsyys ym.
Viikko 16: Pääpuulajien metsänuudistamismenetelmät
Viikko 17: Uudistamissuunnitelman laatiminen, siemen- ja taimituotanto sekä metsänjalostus, uudistamisen laadunseuranta
Viikko 18: Uudistamisvaiheen metsätuhot, maastotentti ja lopputentti
Viikko 19: Metsänviljelyn käytännön työviikko

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön metsänviljelyviikolle (8.-12.5) ei tarvitse osallistua, jos on suorittanut metsäalan perustutkinnon tai on todistettavasti (työtodistus) tehnyt metsän istutus- ja kylvötyötä aiemmin. Osittainen hyväksiuku tulee hakea HyväHot -järjestelmässä. Metsänviljelyviikko on myös mahdollista suorittaa samaan aikaan muualla vastaavissa tehtävissä. Asiasta on sovittava Perttu Armisen kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson maastokohteet ovat käytännön kohteita eri maanomistajaryhmien mailla

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on riittämättömät tiedot metsänuudistamisesta eli hän ei saavuta tenteissä hyväksyttyjä osasuorituksia.

Hylkäämisen syy on myös riittämätön osallistuminen maasto-osuuksiin ja/tai vaadittuja harjoitustehtäviä ei ole palautettu/tehty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden sekä valitsemaan uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan ratkaisujaan.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset, mutta ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija ei tuo ilmi osaamistaan opintojen yhteydessä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja opetukseen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa ja analysoi oppimaansa myös näissä yhteyksissä

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.03.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 20.05.2022

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jukka Tohu
  • Pirjo Puustjärvi
  • Reijo Virtanen
  • Perttu Arminen
  • Ari Vanamo
Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät
  • 21IM
    Metsätalous 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-tuntee metsien uudistumisekologiaan vaikuttavat tekijät ja prosessit ja osaa soveltaa tätä tietoa uudistamisratkaisuja tehdessään
-tuntee metsikön uudistamiskypsyyteen vaikuttavat tekijät ja osaa maastossa määrittää metsikön uudistamiskypsyyden
-tuntee erilaiset metsänuudistamisen menetelmät ja osaa valita metsikölle sopivan uudistamismenetelmän ja laatia uudistamissuunnitelman
-tuntee metsän uudistamista koskevat metsälain määräykset
-tuntee metsien uudistamisen liittyvät maaperä- ja vesistövaikutukset ja niiden hallintaan liittyvät suositukset
-tuntee metsänjalostuksen periaatteet sekä siemen- ja taimituotannon menetelmät
-osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä
-tuntee metsänuudistamisen laadunseurannan menetelmät ja osaa arvioida toteutetun metsänuudistamisen laadun maastossa

Sisältö (OJ)

Uudistamiskypsyys ja sen määrittäminen. Metsien uudistamismenetelmät osavaiheineen. Metsänuudistamisen vesistö- ja maaperävaikutukset sekä niiden minimoiminen käytännön toimenpiteissä. Metsänjalostus, siemen- ja taimituotanto. Metsän istutus ja kylvö käytännnön työlajina. Metsän uudistamisen laadunseuranta ja uudistusalan inventointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti (keskiluvut, hajonnat, histogrammi ym.)
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää

Aika ja paikka

4.4. - 13.5. Tampere ja lähiympäristö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Maastotentti 5.5.
Kirjallinen loppukoe 6.5.

1. Uusintakerta 7.6. (kirjallinen koe klo 8.15-11, maastokoe klo 12-16)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lopputentti näyttökokeena maastossa 40 %
Kirjallinen loppukoe 40%
Tutoriaalityöskentely 10 %
Muu arviointi 10%


Maastoharjoitusten raportit (ja vastaavat) palautettava

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, PBL -tutoriaalit

Oppimateriaalit

Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. Saatavissa [http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf]
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. Saatavissa: [http://www.metla.fi/aikakauskirja/ff084.htm]
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto (www.luke.fi)
Hyvän metsänhoidon suositukset
Metsälaki(soveltuvin osin)
Luennot ja muu materiaali Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot n. 30 h
Tutoriaalit 6 h
Maastoretkeilyt 15 h
Maastoharjoitukset ja niiden purku 35 h
Maastotentti 4 h
Lopputentti 3 h
Itsenäinen opiskelu (tentteihin ja tutoriaaleihin valmistautuminen, harjoituksiin liittyvät jälkityöt) 90 h

Sisällön jaksotus

Viikko 14: Aloitustutoriaalit, uudistamisen taustat
Viikko 15: Uudistamiskypsyys, karumpien kasvupaikkojen metsänuudistaminen
Viikko 16: Rehevien kasvupaikkojen metsänuudistaminen
Viikko 17: Uudistamissuunnitelman laatiminen, loppututoriaalit, siemen- ja taimituotanto sekä metsänjalostus
Viikko 18: Uudistamisen laadunseuranta, maastotentti ja lopputentti
Viikko 19: Metsänviljelyn käytännön työviikko

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön metsänviljelyviikolle (9.-13.5) ei tarvitse osallistua, jos on suorittanut metsäalan perustutkinnon tai on todistettavasti (työtodistus) tehnyt metsän istutus- ja kylvötyötä aiemmin. Metsänviljelyviikko on myös mahdollista suorittaa samaan aikaan muualla vastaavissa tehtävissä. Asiasta on sovittava Perttu Armisen kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Metsä uudistamisen harjoituskohteet ovat pääsääntöisesti eri maanomistajien mailla (mhy/metsäyhtiö toimeksiantajana)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on riittämättömät tiedot metsänuudistamisesta eli hän ei saavuta tenteissä hyväksyttyjä osasuorituksia.

Hylkäämisen syy on myös riittämätön osallistuminen maasto-osuuksiin ja/tai vaadittuja harjoitustehtäviä ei ole palautettu/tehty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Opiskelija osaa ohjattuna määrittämään metsän uudistamiskypsyyden sekä valitsemaan uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan ratkaisujaan.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset, mutta ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija ei tuo ilmi osaamistaan opintojen yhteydessä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja opetukseen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa ja analysoi oppimaansa myös näissä yhteyksissä