Siirry suoraan sisältöön

Metsän uudistaminen (7op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DV52-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 18.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.04.2021 - 14.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eeva Sundström
Pirjo Puustjärvi
Perttu Arminen
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Pirjo Puustjärvi
Ryhmät
20IM
Metsätalous 2020
Opintojakso
6M00DV52

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-tuntee metsien uudistumisekologiaan vaikuttavat tekijät ja prosessit ja osaa soveltaa tätä tietoa uudistamisratkaisuja tehdessään
-tuntee metsikön uudistamiskypsyyteen vaikuttavat tekijät ja osaa maastossa määrittää metsikön uudistamiskypsyyden
-tuntee erilaiset metsänuudistamisen menetelmät ja osaa valita metsikölle sopivan uudistamismenetelmän ja laatia uudistamissuunnitelman
-tuntee metsän uudistamista koskevat metsälain määräykset
-tuntee metsien uudistamisen liittyvät maaperä- ja vesistövaikutukset ja niiden hallintaan liittyvät suositukset
-tuntee metsänjalostuksen periaatteet sekä siemen- ja taimituotannon menetelmät
-osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä
-tuntee metsänuudistamisen laadunseurannan menetelmät ja osaa arvioida toteutetun metsänuudistamisen laadun maastossa

Sisältö (Opintojakso)

Uudistamiskypsyys ja sen määrittäminen. Metsien uudistamismenetelmät osavaiheineen. Metsänuudistamisen vesistö- ja maaperävaikutukset sekä niiden minimoiminen käytännön toimenpiteissä. Metsänjalostus, siemen- ja taimituotanto. Metsän istutus ja kylvö käytännnön työlajina. Metsän uudistamisen laadunseuranta ja uudistusalan inventointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti (keskiluvut, hajonnat, histogrammi ym.)
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää

Aika ja paikka

Tampere ja lähiympäristö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Välitentti moodle 30.4.2021
Maastotentti näyttökokeena 12.5.2021

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Muutokset koronatilanteen vuoksi mahdollisia

tsenäisesti verkossa suoritettava välitentti 40%
Lopputentti näyttökokeena maastossa 60 %



Maastoharjoitusten raportit (ja vastaavat) palautettava

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Maastoharjoitukset
Käytännön metsänviljelyviikko ( viikko 18)
Itsenäinen tiedonhankinta

Korona epidemia voi aiheuttaa muutoksia kevään 2021 toteutukseen

Oppimateriaalit

Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. Saatavissa [http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf]
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. Saatavissa: [http://www.metla.fi/aikakauskirja/ff084.htm]
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto (www.luke.fi)
Hyvän metsänhoidon suositukset
Metsälaki(soveltuvin osin)
Luennot ja muu Tabula -materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Totetus 2021 kevät kts. moodle

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön metsänviljelyviikolle ei tarvitse osallistua, jos on suorittanut metsäalan perustutkinnon tai on todistettavasti (työtodistus) tehnyt metsän istutus- ja kylvötyötä aiemmin. Metsänviljelyviikko on myös mahdollista suorittaa samaan aikaan muualla vastaavissa tehtävissä. Asiasta on sovittava Perttu Armisen kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Metsä uudistamisen harjoituskohteet ovat pääsääntöisesti eri maanomistajien mailla (mhy/metsäyhtiö toimeksiantajana)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan riittämättömät tiedot metsänuudistamisesta eli hän ei saavuta tenteissä hyväksyttyjä osasuorituksia.

Hylkäämisen syy on myös riittämätön osallisuminen maasto-osuuksiin ja/tai vaadittuja harjoitustehtäviä ei palauteta ja/tai tehdä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Opiskelija osaa ohjattuna määrittämään metsän uudistamiskypsyyden sekä valitsemaan uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan ratkaisujaan.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset, mutta ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija ei tuo ilmi osaamistaan opintojen yhteydessä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja opetukseen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa ja analysoi oppimaansa myös näissä yhteyksissä

Siirry alkuun