Metsän uudistaminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00DV52-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
08.03.2024 - 19.05.2024
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka Tohu
- Seija Haapamäki
- Manne Viljamaa
- Perttu Arminen
- Lari-Pekka Välitalo
- Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
23IMMetsätalous 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
-tuntee metsien uudistumisekologiaan vaikuttavat tekijät ja prosessit ja osaa soveltaa tätä tietoa uudistamisratkaisuja tehdessään
-tuntee metsikön uudistamiskypsyyteen vaikuttavat tekijät ja osaa maastossa määrittää metsikön uudistamiskypsyyden
-tuntee erilaiset metsänuudistamisen menetelmät ja osaa valita metsikölle sopivan uudistamismenetelmän ja laatia uudistamissuunnitelman
-tuntee metsän uudistamista koskevat metsälain määräykset
-tuntee metsien uudistamisen liittyvät maaperä- ja vesistövaikutukset ja niiden hallintaan liittyvät suositukset
-tuntee metsänjalostuksen periaatteet sekä siemen- ja taimituotannon menetelmät
-osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä
-tuntee metsänuudistamisen laadunseurannan menetelmät ja osaa arvioida toteutetun metsänuudistamisen laadun maastossa
Sisältö (OJ)
Uudistamiskypsyys ja sen määrittäminen. Metsien uudistamismenetelmät osavaiheineen. Metsänuudistamisen vesistö- ja maaperävaikutukset sekä niiden minimoiminen käytännön toimenpiteissä. Metsänjalostus, siemen- ja taimituotanto. Metsän istutus ja kylvö käytännnön työlajina. Metsän uudistamisen laadunseuranta ja uudistusalan inventointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti (keskiluvut, hajonnat, histogrammi ym.)
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää
Aika ja paikka
2.4. - 17.5. Tampere ja lähiympäristö
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen loppukoe 30.4.
Maastotentti 8.5.
1. Uusintakerta 6.6. (maastokoe klo 9-12, kirjallinen koe klo 13.30-16)
2. uusintakerta sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lopputentti näyttökokeena maastossa 40 %
Kirjallinen loppukoe 40%
Tutoriaalityöskentely 10 %
Muu arviointi 10% (aktiivinen osallistuminen)
Maastoharjoituksiin ja -.retkeilyihin on osallistuttava ja maastoharjoituksiin liittyvät laskelmat ym. on palautettava. Enintään yhdeltä yhteiseltä maastopäivältä voi olla poissa, tällöinkin lmoitettava asiasta mahdollisimman ajoissa etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, PBL -tutoriaalit
Oppimateriaalit
Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Nygrén, M. (2020). Metsäpuiden uudistumisbiologia - suvullisen uudistumisen perusteita. Helsinki. Metsäkustannus.
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. https://jukuri.luke.fi/handle/10024/503906
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. https://metsatieteenaikakauskirja.fi/article/6829/select
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto : https://www.luke.fi/fi/luonnonvaratieto/tiedetta-ja-tietoa/metsanjalostus
Metsänhoidon suositukset: https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf ja https://metsanhoidonsuositukset.fi/fi (metsänuudistamista koskevin osin)
Metsälaki (soveltuvin osin) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19961093 ja Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131308
Luennot ja muu materiaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot n. 30 h
Tutoriaalit 10 h
Maastoretkeilyt 16 h
Maastoharjoitukset ja niiden purku 35 h
Siemenkeskus- ja taimitarharetkeily 9 h
Maastotentti 4 h
Lopputentti 3 h
Itsenäinen opiskelu (tentteihin ja tutoriaaleihin valmistautuminen, harjoituksiin liittyvät jälkityöt) n. 75 h
Sisällön jaksotus
Viikko 14: Uudistamisen taustat, luontainen uudistumisprosessi
Viikko 15: Uudistamiskypsyys, pääpuulajein uudistamismenetelmät
Viikko 16: Pääpuulajien metsänuudistamismenetelmät
Viikko 17: Uudistamissuunnitelman laatiminen, uudistamisen laadunseuranta
Viikko 18: Uudistamisen laadunseuranta, kirjallinen tentti, siemen- ja taimituotanto sekä metsänjalostus, uudistamisvaiheen metsätuhot
Viikko 19 Maastotentti
Viikko 20: Metsänviljelyn käytännön työviikko
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Käytännön metsänviljelyviikolle (13.-17.5) ei tarvitse osallistua, jos on suorittanut metsäalan perustutkinnon tai on todistettavasti (työtodistus) tehnyt metsän istutus- ja kylvötyötä aiemmin. Osittainen hyväksiluku tulee hakea HyväHot -järjestelmässä. Metsänviljelyviikko on myös mahdollista suorittaa samaan aikaan muualla vastaavissa tehtävissä. Asiasta on sovittava Perttu Armisen kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailu Tapion siemenkeskukseen ja FinForelian Nurmijärven taimitarhalle 2.5.
Opintojakson maastokohteet ovat käytännön kohteita eri maanomistajaryhmien mailla