AsiakaspalveluLaajuus (5 op)
Tunnus: 5C00ES12
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää, mitä on myyntityö ja asiakaspalvelu ajoneuvoalan toimintaympäristössä.
Opiskelija tietää hyvän asiakaspalvelun periaatteet ja kehittämiskohteet ja osaa toteuttaa näitä käytännössä. Hän vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentitaitojen näkökulmasta.
Opiskelija hallitsee myyntiprosessin varaosa- ja huoltomyynnissä.
Opiskelija ymmärtää myyntityön merkityksen asiantuntijapalvelutyössä ja osaa toimia ylittääkseen asiakkaiden odotukset, hoitaakseen reklamaatiot menestyksekkäästi ja hyödyntääkseen asiakkaan ostoprosessia (lisämyynti, keskittäminen jne.). Hän tietää, miten asiakkaasta voi saada suosittelijan ja kumppanin ja osaa hoitaa uusasiakashankinnan.
Sisältö
Tavoitteet ovat:
- myyntitaidot asiantuntijatyössä
- henkilökohtaiset vuorovaikutustaidot myyntityössä ja asiakaspalvelussa
- asiakkuus kokonaisuudessaan
- huoltomyynnin työkalut ja vaiheet käytännössä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa toimia erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa. Osaa myyntityön perusteet. Osaa toimia ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa erottaa erilaisia asiakaspalvelutilanteita ja toimia tilanteen mukaan. Osaa myyntiprosessin ja toimia erilaisissa myyntitilanteissa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää erilaisia asiakkaita ja osaa toimia kaikissa asiakaspalvelutilanteissa. Omaa hyvät myyntitaidot asiantuntijatyössä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 30.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Kirsi Tanner
Ryhmät
-
23I132Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ymmärtää, mitä on myyntityö ja asiakaspalvelu ajoneuvoalan toimintaympäristössä.
Opiskelija tietää hyvän asiakaspalvelun periaatteet ja kehittämiskohteet ja osaa toteuttaa näitä käytännössä. Hän vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentitaitojen näkökulmasta.
Opiskelija hallitsee myyntiprosessin varaosa- ja huoltomyynnissä.
Opiskelija ymmärtää myyntityön merkityksen asiantuntijapalvelutyössä ja osaa toimia ylittääkseen asiakkaiden odotukset, hoitaakseen reklamaatiot menestyksekkäästi ja hyödyntääkseen asiakkaan ostoprosessia (lisämyynti, keskittäminen jne.). Hän tietää, miten asiakkaasta voi saada suosittelijan ja kumppanin ja osaa hoitaa uusasiakashankinnan.
Sisältö (OJ)
Tavoitteet ovat:
- myyntitaidot asiantuntijatyössä
- henkilökohtaiset vuorovaikutustaidot myyntityössä ja asiakaspalvelussa
- asiakkuus kokonaisuudessaan
- huoltomyynnin työkalut ja vaiheet käytännössä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa toimia erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa. Osaa myyntityön perusteet. Osaa toimia ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa erottaa erilaisia asiakaspalvelutilanteita ja toimia tilanteen mukaan. Osaa myyntiprosessin ja toimia erilaisissa myyntitilanteissa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää erilaisia asiakkaita ja osaa toimia kaikissa asiakaspalvelutilanteissa. Omaa hyvät myyntitaidot asiantuntijatyössä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.
Aika ja paikka
Kaupin kampus
4.9., 17.9. (etä), 30.9., 25.10., 7.11. ja 28.11.2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotesti 7.11.2024.
Uusinnat sovitaan erikseen.
Ryhmien verkkokeskustelun yhteenveto 16.9. ja etätehtävät 24.10. ja 6.11.2024.
Myyntiharjoitukset 30.9. ja 25.10.2024
Kehittämistehtävän esitykset 28.11.2024, esityksen palautus 27.11.2024.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen, tiimioppiminen, kotitehtävät, itsenäinen tiedonhaku, verkkotesti
ja -keskustelu, simulaatioharjoitukset, luentokeskustelut ja kehittämistehtävä.
Oppimateriaalit
Accenture. 2021. Automotive customer experience reboot. Pivoting toward the automotive industry’s future success. [Research report]. https://www.accenture.com/fi-en/insights/automotive/reinventing-the-automotive-customer-experience, soveltuvin osin.
Asiakaspalvelun järjestäminen – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi).[Tietopaketti]. https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/asiakaspalvelun-jarjestaminen/.
Hänti, S., Kairisto-Mertanen, L., Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö. Saatavilla myös verkossa. Soveltuvin osin.
Iwuzor, J. 2023. What Is Customer Service? Definition & Best Practices. Forbes Advisor. [artikkeli]. https://www.forbes.com/advisor/business/what-is-customer-service-definition-best-practices/.
Kunnas, P. 2015. Tunnista vuorovaikutustyylit. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset. [artikkeli]. https://mma.fi/ajankohtaista/artikkelit/tunnista-vuorovaikutustyylit/.
Pääkkönen, L. 2017. Social selling : henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media B2B-myynnissä. Saatavilla verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitapaamiset 18 tuntia, ryhminä verkkokeskustelu + etätehtävät ja kehittämistyö 50 tuntia, itsenäistä työkentelyä 65 tuntia (verkkokeskustelu, tenttiin valmistuminen, myyntiharjoituksiin valmistautuminen) yht. n. 133 tuntia.
Sisällön jaksotus
Asiakaspalvelu ja asiakaskokemus ajoneuvoalalla
Myyntiprosessi ja myyntiharjoitukset
Palvelun kehittäminen Service Blueprintin avulla varaosa ja huoltomyynnissä
Asiakkuusajattelu asiakasprofilointi, asiakasarvo ja asiakaspolku
Asiakaspalvelun kehittäminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväkslukeminen ja opinnollistaminen mahdollista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käytännöllisiä tehtäviä ja organisaation kehittämistehtävä.
Kansainvälisyys
Englanninkielistä luento- ja tenttimateriaalia.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 13.09.2023
Ajoitus
10.08.2023 - 21.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Kirsi Tanner
Ryhmät
-
22I132Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ymmärtää, mitä on myyntityö ja asiakaspalvelu ajoneuvoalan toimintaympäristössä.
Opiskelija tietää hyvän asiakaspalvelun periaatteet ja kehittämiskohteet ja osaa toteuttaa näitä käytännössä. Hän vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentitaitojen näkökulmasta.
Opiskelija hallitsee myyntiprosessin varaosa- ja huoltomyynnissä.
Opiskelija ymmärtää myyntityön merkityksen asiantuntijapalvelutyössä ja osaa toimia ylittääkseen asiakkaiden odotukset, hoitaakseen reklamaatiot menestyksekkäästi ja hyödyntääkseen asiakkaan ostoprosessia (lisämyynti, keskittäminen jne.). Hän tietää, miten asiakkaasta voi saada suosittelijan ja kumppanin ja osaa hoitaa uusasiakashankinnan.
Sisältö (OJ)
Tavoitteet ovat:
- myyntitaidot asiantuntijatyössä
- henkilökohtaiset vuorovaikutustaidot myyntityössä ja asiakaspalvelussa
- asiakkuus kokonaisuudessaan
- huoltomyynnin työkalut ja vaiheet käytännössä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa toimia erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa. Osaa myyntityön perusteet. Osaa toimia ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa erottaa erilaisia asiakaspalvelutilanteita ja toimia tilanteen mukaan. Osaa myyntiprosessin ja toimia erilaisissa myyntitilanteissa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää erilaisia asiakkaita ja osaa toimia kaikissa asiakaspalvelutilanteissa. Omaa hyvät myyntitaidot asiantuntijatyössä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.
Aika ja paikka
Kaupin kampus
19.9.
26.9.
3.10.
10.10.
21.11.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotestit 10.10. ja 24.10. 2023
Uusinnat sovitaan erikseen.
Ryhmien verkkokeskustelujen yhteenvedot 26.9.,10.10. ja 24.10.2023
Harjoitustyön esitykset 21.11.2023
Pelikirjan palautus 28.11.2023
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen, tiimioppiminen, itsenäinen tiedonhaku, verkkotestit ja -keskustelut, simulaatioharjoitukset, luentokeskustelut, reflektoivan pelikirjan kirjoittaminen itselle.
Oppimateriaalit
Accenture. 2021. Automotive customer experience reboot. Pivoting toward the automotive industry’s future success. [Research report]. https://www.accenture.com/fi-en/insights/automotive/reinventing-the-automotive-customer-experience,
Asiakaspalvelun järjestäminen – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi),
Conlow, R., Watsabaugh, D. 2009. SuperSTAR Customer Service : It's All About C.A.R.E. Saatavilla verkossa,
Hänti, S., Kairisto-Mertanen, L., Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö. Soveltuvin osin.
Iwuzor, J. 2023. What Is Customer Service? Definition & Best Practices. Forbes Advisor. [artikkeli]. https://www.forbes.com/advisor/business/what-is-customer-service-definition-best-practices/,
Kunnas, P. 2015. Tunnista vuorovaikutustyylit. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset. [artikkeli]. https://mma.fi/ajankohtaista/artikkelit/tunnista-vuorovaikutustyylit/,
Pääkkönen, L. 2017. Social selling : henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media B2B-myynnissä. Saatavilla verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitapaamiset 15 tuntia, ryhminä verkkokeskustelu + harjoitustyö 55 tuntia, itsenäistä työkentelyä 65 tuntia (tenttiin valmistuminen, pelikirjan koostaminen) yht. n. 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Asiakaspalvelu, asiakaspalvelukokemus ja miten niitä voidaan kehittää
Asiakaspalvelukokemus ajoneuvoalalla (verkkokeskustelu)
Asiakkuusajattelu
Myyntikeskustelu / tarvekartoitus
Myyntiprosessi varaosa- ja huoltomyynnissä (verkkokeskustelu)
Asiakasarvo ja asiakkaan ostoprosessi
Myyntikeskustelu / vastaväitteiden käsittely
Asiakasprofiilit ja asiakaspolut (verkkokeskustelu)
Myynti- ja vuorovaikutustaidot asiakaspalvelutyössä / erilaiset asiakkat / reklamaatio
Asiakaskokemuksella ajoneuvoalan menestykseen (verkkotesti)
Asiakaspalvelun kehittäminen (harjoitustöiden esitykset)
Oman asiakaspalvelu- ja myyntiosaamisen analysointi ja kehittäminen, asiantuntijamyynti, vuorovaikutustyylin analysointi, social selling (pelikirja)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväkslukeminen ja opinnollistaminen mahdollista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käytännöllisiä tehtäviä ja organisaatiolle toteutettava harjoitustehtävä.
Kansainvälisyys
Englanninkielistä luento- ja tenttimateriaalia.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Milja Valtonen
Vastuuhenkilö
Milja Valtonen
Ryhmät
-
21I132Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ymmärtää, mitä on myyntityö ja asiakaspalvelu ajoneuvoalan toimintaympäristössä.
Opiskelija tietää hyvän asiakaspalvelun periaatteet ja kehittämiskohteet ja osaa toteuttaa näitä käytännössä. Hän vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentitaitojen näkökulmasta.
Opiskelija hallitsee myyntiprosessin varaosa- ja huoltomyynnissä.
Opiskelija ymmärtää myyntityön merkityksen asiantuntijapalvelutyössä ja osaa toimia ylittääkseen asiakkaiden odotukset, hoitaakseen reklamaatiot menestyksekkäästi ja hyödyntääkseen asiakkaan ostoprosessia (lisämyynti, keskittäminen jne.). Hän tietää, miten asiakkaasta voi saada suosittelijan ja kumppanin ja osaa hoitaa uusasiakashankinnan.
Sisältö (OJ)
Tavoitteet ovat:
- myyntitaidot asiantuntijatyössä
- henkilökohtaiset vuorovaikutustaidot myyntityössä ja asiakaspalvelussa
- asiakkuus kokonaisuudessaan
- huoltomyynnin työkalut ja vaiheet käytännössä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa toimia erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa. Osaa myyntityön perusteet. Osaa toimia ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa erottaa erilaisia asiakaspalvelutilanteita ja toimia tilanteen mukaan. Osaa myyntiprosessin ja toimia erilaisissa myyntitilanteissa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää erilaisia asiakkaita ja osaa toimia kaikissa asiakaspalvelutilanteissa. Omaa hyvät myyntitaidot asiantuntijatyössä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.
Arviointiasteikko
0-5