Epäorgaaninen kemiaLaajuus (5 op)
Tunnus: 5P00ED08
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä
Sisältö
Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Mecklin
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
24BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2024
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä
Sisältö (OJ)
Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Aika ja paikka
3. ja 4. periodi 2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osatentit:
Osatenttejä EI uusita / koroteta.
Osatenttien teemat (alustavat):'
Osatentti 1.
- Atomi, ioni, molekyyli
- Yhdisteiden nimeäminen
- Reaktioyhtälö
Osatentti 2.
- Liuokset ja niiden pitoisuus
- Kemialliset sidostyypit
- pH, vahvat hapot ja emäkset
Osatentti 3.
- Aineen olomuodot, kaasun tilanyhtälö
- Reaktion tasapaino, liukoisuus
- pH, heikot hapot ja emäkset, titraus
Osatentti 4.
- Lämpökemia. Savukaasulaskut
- Sähkökemia
Ajankohdat ja teemat tarkennetaan opintojakson alussa tai se aikana.
1. ja 2. uusinta/korotustentti koko opintojaksosta sovitaan opintojaksolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana perustuu opintojakson aikana suoritetuista osatenteistä (4 kpl) saatuihin pisteisiin.
Hyväksytty opintojakson suoritus edellyttää 40% tenttien maksimipistemäärästä.
Osatenttien maksimipistemäärä on 25 p. Osatenttejä EI voi uusia, eikä korottaa.
Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa tai uusia koko opintojakson suoritus tenteillä (2 mahdollisuutta).
Aktiivinen kotitehtävien teko voi korottaa arvosanaa yhden numeron verran.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, laskuharjoitukset
Oppimateriaalit
- materiaalit oppimisalustalla Moodlessa.
- Antila et al: Tekniikan kemia, Edita
- Laitinen, Toivonen: Yleinen ja epäorgaaninen kemia, Otatieto
(- Zumdahl: Chemical Principles)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lähiopetusta n. 50 h ja itsenäistä työskentelyä 85 tuntia.
Sisällön jaksotus
Osatenttien teemojen mukaan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
--
Kansainvälisyys
--
Lisätietoja opiskelijoille
Viestit Moodle-viesteinä
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Mecklin
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
23BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä
Sisältö (OJ)
Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Aika ja paikka
3. ja 4. periodi 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osatentit:
Osatenttejä EI uusita / koroteta.
Osatenttien teemat (alustavat):'
Osatentti 1.
- Atomi, ioni, molekyyli
- Yhdisteiden nimeäminen
- Reaktioyhtälö
Osatentti 2.
- Liuokset ja niiden pitoisuus
- Kemialliset sidostyypit
- pH, vahvat hapot ja emäkset
Osatentti 3.
- Aineen olomuodot, kaasun tilanyhtälö
- Reaktion tasapaino, liukoisuus
- pH, heikot hapot ja emäkset, titraus
Osatentti 4.
- Lämpökemia. Savukaasulaskut
- Sähkökemia
Ajankohdat ja teemat tarkennetaan opintojakson alussa tai se aikana.
1. ja 2. uusinta/korotustentti koko opintojaksosta sovitaan opintojaksolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana perustuu opintojakson aikana suoritetuista osatenteistä (4 kpl) saatuihin pisteisiin.
Hyväksytty opintojakson suoritus edellyttää 40% tenttien maksimipistemäärästä.
Osatenttien maksimipistemäärä on 25 p. Osatenttejä EI voi uusia, eikä korottaa.
Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa tai uusia koko opintojakson suoritus tenteillä (2 mahdollisuutta).
Aktiivinen kotitehtävien teko voi korottaa arvosanaa yhden numeron verran.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, laskuharjoitukset.
Oppimateriaalit
- materiaalit oppimisalustalla Moodlessa.
- Antila et al: Tekniikan kemia, Edita
- Laitinen, Toivonen: Yleinen ja epäorgaaninen kemia, Otatieto
(- Zumdahl: Chemical Principles)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lähiopetusta n. 50 h ja itsenäistä työskentelyä 85 tuntia.
Sisällön jaksotus
Osatenttien teemojen mukaan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
--
Kansainvälisyys
--
Lisätietoja opiskelijoille
Viestit Moodle-viesteinä
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Mecklin
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
23BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä
Sisältö (OJ)
Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Aika ja paikka
3. ja 4. periodi 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osatentit:
Osatenttejä EI uusita / koroteta.
Osatenttien teemat (alustavat):'
Osatentti 1.
- Atomi, ioni, molekyyli
- Yhdisteiden nimeäminen
- Reaktioyhtälö
Osatentti 2.
- Liuokset ja niiden pitoisuus
- Kemialliset sidostyypit
- pH, vahvat hapot ja emäkset
Osatentti 3.
- Aineen olomuodot, kaasun tilanyhtälö
- Reaktion tasapaino, liukoisuus
- pH, heikot hapot ja emäkset, titraus
Osatentti 4.
- Lämpökemia. Savukaasulaskut
- Sähkökemia
Ajankohdat ja teemat tarkennetaan opintojakson alussa tai se aikana.
1. ja 2. uusinta/korotustentti koko opintojaksosta sovitaan opintojaksolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana perustuu opintojakson aikana suoritetuista osatenteistä (4 kpl) saatuihin pisteisiin.
Hyväksytty opintojakson suoritus edellyttää 40% tenttien maksimipistemäärästä.
Osatenttien maksimipistemäärä on 25 p. Osatenttejä EI voi uusia, eikä korottaa.
Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa tai uusia koko opintojakson suoritus tenteillä (2 mahdollisuutta).
Aktiivinen kotitehtävien teko voi korottaa arvosanaa yhden numeron verran.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, laskuharjoitukset.
Oppimateriaalit
- materiaalit oppimisalustalla Moodlessa.
- Antila et al: Tekniikan kemia, Edita
- Laitinen, Toivonen: Yleinen ja epäorgaaninen kemia, Otatieto
(- Zumdahl: Chemical Principles)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lähiopetusta n. 50 h ja itsenäistä työskentelyä 85 tuntia.
Sisällön jaksotus
Osatenttien teemojen mukaan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
--
Kansainvälisyys
--
Lisätietoja opiskelijoille
Viestit Moodle-viesteinä
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 05.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 12.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Urpo Rossi
Ryhmät
-
22BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä
Sisältö (OJ)
Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 05.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 12.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Urpo Rossi
Ryhmät
-
22BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä
Sisältö (OJ)
Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Arviointiasteikko
0-5