Siirry suoraan sisältöön

Epäorgaaninen kemiaLaajuus (5 op)

Tunnus: 5P00ED08

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä

Sisältö

Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Mecklin
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 24BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2024

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä

Sisältö (OJ)

Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Aika ja paikka

3. ja 4. periodi 2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osatentit:
Osatenttejä EI uusita / koroteta.
Osatenttien teemat (alustavat):'
Osatentti 1.
- Atomi, ioni, molekyyli
- Yhdisteiden nimeäminen
- Reaktioyhtälö
Osatentti 2.
- Liuokset ja niiden pitoisuus
- Kemialliset sidostyypit
- pH, vahvat hapot ja emäkset
Osatentti 3.
- Aineen olomuodot, kaasun tilanyhtälö
- Reaktion tasapaino, liukoisuus
- pH, heikot hapot ja emäkset, titraus
Osatentti 4.
- Lämpökemia. Savukaasulaskut
- Sähkökemia

Ajankohdat ja teemat tarkennetaan opintojakson alussa tai se aikana.
1. ja 2. uusinta/korotustentti koko opintojaksosta sovitaan opintojaksolla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana perustuu opintojakson aikana suoritetuista osatenteistä (4 kpl) saatuihin pisteisiin.
Hyväksytty opintojakson suoritus edellyttää 40% tenttien maksimipistemäärästä.
Osatenttien maksimipistemäärä on 25 p. Osatenttejä EI voi uusia, eikä korottaa.
Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa tai uusia koko opintojakson suoritus tenteillä (2 mahdollisuutta).
Aktiivinen kotitehtävien teko voi korottaa arvosanaa yhden numeron verran.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, laskuharjoitukset

Oppimateriaalit

- materiaalit oppimisalustalla Moodlessa.

- Antila et al: Tekniikan kemia, Edita
- Laitinen, Toivonen: Yleinen ja epäorgaaninen kemia, Otatieto
(- Zumdahl: Chemical Principles)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lähiopetusta n. 50 h ja itsenäistä työskentelyä 85 tuntia.

Sisällön jaksotus

Osatenttien teemojen mukaan

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

--

Kansainvälisyys

--

Lisätietoja opiskelijoille

Viestit Moodle-viesteinä

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Mecklin
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 23BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä

Sisältö (OJ)

Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Aika ja paikka

3. ja 4. periodi 2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osatentit:
Osatenttejä EI uusita / koroteta.
Osatenttien teemat (alustavat):'
Osatentti 1.
- Atomi, ioni, molekyyli
- Yhdisteiden nimeäminen
- Reaktioyhtälö
Osatentti 2.
- Liuokset ja niiden pitoisuus
- Kemialliset sidostyypit
- pH, vahvat hapot ja emäkset
Osatentti 3.
- Aineen olomuodot, kaasun tilanyhtälö
- Reaktion tasapaino, liukoisuus
- pH, heikot hapot ja emäkset, titraus
Osatentti 4.
- Lämpökemia. Savukaasulaskut
- Sähkökemia

Ajankohdat ja teemat tarkennetaan opintojakson alussa tai se aikana.
1. ja 2. uusinta/korotustentti koko opintojaksosta sovitaan opintojaksolla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana perustuu opintojakson aikana suoritetuista osatenteistä (4 kpl) saatuihin pisteisiin.
Hyväksytty opintojakson suoritus edellyttää 40% tenttien maksimipistemäärästä.
Osatenttien maksimipistemäärä on 25 p. Osatenttejä EI voi uusia, eikä korottaa.
Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa tai uusia koko opintojakson suoritus tenteillä (2 mahdollisuutta).
Aktiivinen kotitehtävien teko voi korottaa arvosanaa yhden numeron verran.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, laskuharjoitukset.

Oppimateriaalit

- materiaalit oppimisalustalla Moodlessa.

- Antila et al: Tekniikan kemia, Edita
- Laitinen, Toivonen: Yleinen ja epäorgaaninen kemia, Otatieto
(- Zumdahl: Chemical Principles)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lähiopetusta n. 50 h ja itsenäistä työskentelyä 85 tuntia.

Sisällön jaksotus

Osatenttien teemojen mukaan

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

--

Kansainvälisyys

--

Lisätietoja opiskelijoille

Viestit Moodle-viesteinä

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Mecklin
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 23BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä

Sisältö (OJ)

Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Aika ja paikka

3. ja 4. periodi 2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osatentit:
Osatenttejä EI uusita / koroteta.
Osatenttien teemat (alustavat):'
Osatentti 1.
- Atomi, ioni, molekyyli
- Yhdisteiden nimeäminen
- Reaktioyhtälö
Osatentti 2.
- Liuokset ja niiden pitoisuus
- Kemialliset sidostyypit
- pH, vahvat hapot ja emäkset
Osatentti 3.
- Aineen olomuodot, kaasun tilanyhtälö
- Reaktion tasapaino, liukoisuus
- pH, heikot hapot ja emäkset, titraus
Osatentti 4.
- Lämpökemia. Savukaasulaskut
- Sähkökemia

Ajankohdat ja teemat tarkennetaan opintojakson alussa tai se aikana.
1. ja 2. uusinta/korotustentti koko opintojaksosta sovitaan opintojaksolla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana perustuu opintojakson aikana suoritetuista osatenteistä (4 kpl) saatuihin pisteisiin.
Hyväksytty opintojakson suoritus edellyttää 40% tenttien maksimipistemäärästä.
Osatenttien maksimipistemäärä on 25 p. Osatenttejä EI voi uusia, eikä korottaa.
Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa tai uusia koko opintojakson suoritus tenteillä (2 mahdollisuutta).
Aktiivinen kotitehtävien teko voi korottaa arvosanaa yhden numeron verran.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, laskuharjoitukset.

Oppimateriaalit

- materiaalit oppimisalustalla Moodlessa.

- Antila et al: Tekniikan kemia, Edita
- Laitinen, Toivonen: Yleinen ja epäorgaaninen kemia, Otatieto
(- Zumdahl: Chemical Principles)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lähiopetusta n. 50 h ja itsenäistä työskentelyä 85 tuntia.

Sisällön jaksotus

Osatenttien teemojen mukaan

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

--

Kansainvälisyys

--

Lisätietoja opiskelijoille

Viestit Moodle-viesteinä

Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 12.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Urpo Rossi
Ryhmät
  • 22BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä

Sisältö (OJ)

Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 12.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Urpo Rossi
Ryhmät
  • 22BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä

Sisältö (OJ)

Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Arviointiasteikko

0-5