Siirry suoraan sisältöön

Epäorgaaninen kemia (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5P00ED08-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 12.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Urpo Rossi

Ryhmät

  • 22BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä

Sisältö (OJ)

Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Arviointiasteikko

0-5