Epäorgaaninen kemia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5P00ED08-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 05.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 12.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Urpo Rossi
Ryhmät
-
22BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija hallitsee epäorgaanisen kemian perusteet ja osaa ratkaista erilaisiin reaktioihin liittyviä tehtäviä
Sisältö (OJ)
Käsitteet: atomi ja jaksollinen järjestelmä, ainemäärä ja liuosten pitoisuudet, stoikiometria, sidokset ja yhdisteet. Kemiallinen reaktio: erilaiset reaktiot, reaktioyhtälö, tasapainolauseke, ionitulo ja liukoisuustulo. Hapot, emäkset ja pH. Lämpökemiaa ja sähkökemiaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Arviointiasteikko
0-5